[laserjet] Geheugen uitbreiding.

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 18:53
Wij hebben al enige tijd een Hp Laserjet 5000 staan. Tijden is dit goed gegaan, tot er laatst iemand naar mij toe kwam met de melding dat hij niet goed pdf documenten wil afdrukken.. ineens begon iedereen te zeuren "ja, dat klopt .. wij hebben er ook last van", @#$#@ zeg het even eerder :)

Bij documenten van meer dan 3 pagina's komen er na de 3e pagina alleen nog maar vierkantjes ipv letters.

volgens mij is dit een geheugen probleem, er zit nu namelijk slechts 4MB in. Nu heb ik even navraag gedaan en kwam de volgende prijzen tegen.

8MB : 58 euro
16MB : 109 euro
32MB : 205 euro

Een hoop geld als je het mij vraagt, maarjah.. ''t zal het wel kosten..

Mijn vraag is eigenlijk, wat is een goede hoeveelheid geheugen voor in een printer. Zou een uitbreiding van 8MB de klachten oplossen? of moet je daar echt 16MB of 32MB voor hebben.??

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:57

Stewie!

Keen must die!

Je kan ook de pdf op de server al laten behandelen, ipv op de printer, dan kost t niks :)

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Bij mijn laserjet 4 (PCM) kan ik er gewoon 72 pins reepjes in stoppen

Beste film ooit

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:57

Stewie!

Keen must die!

soepkip schreef op 17 June 2003 @ 11:01:
Bij mijn laserjet 4 (PCM) kan ik er gewoon 72 pins reepjes in stoppen
van die oude SIMM dingen toch? Maar dan wel enkelzijds ofniet?

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Sa1
Dit zijn zegmaar SDRAM dingen, alleen dan iets kleiner.. b''tje vaag

• soepkip

soepkip

DaMorpheus schreef op 17 juni 2003 @ 11:02:
[...]

van die oude SIMM dingen toch? Maar dan wel enkelzijds ofniet?
Ja, want anders herkent ie maar de helft, of geeft een duidelijke foutmelding.
en aangezien er (FF uit het hoofdje) 6 sloten inzitten, en niemand die reepjes van 4 mb of zelfs 8 mb meer wil hebben kun je dus heel goedkoop upgraden (ik heb er nu dus 2x4 + 2x8 + 2 = 26 mb inzitten, dat is meer dan genoeg (in het eerste slot zit een vrij groote 2 mb versie, die kun je blijkbaar niet verwijderen want dan doet de printer het niet meer...mischien dat er hier wat "default" software en fonts opzitten ??)

Beste film ooit

Verwijderd

Over je probleem van het printen van PDF files:
Printing tips:
  • Large PDF documents require sufficient memory in your printer in order to print correctly. For example, if your laser printer has only one MB of total memory, reversed-text blocks may print as solid black with no message given by the printer if the printer is set for high quality printing. This problem may be satisfactorily solved by setting the printer resolution to a lower value, for example, "medium" or 150 dots-per-inch.
  • If you have insufficient printer memory, another solution is, after downloading the entire file, to print a few pages at a time.
  • If the PDF document does not print properly from Acrobat Reader, you may need to select the "Shrink to Fit" box (located in the lower left corner of the print dialog box) in order to have Reader adjust the printout to fit each page on a single sheet of paper.
  • Trouble with the HP Laserjet printed output may be solved by using the following settings (or similarly named ones):
    • "Use raster Graphics" (instead of "Use vector graphics"). This may fix the problem of "reversed" text (white on black background) not printing, as well as other problems.
    • "Download TrueType Fonts as bitmap soft fonts" (select "bitmap" instead of "outline" or "graphics"). This may remove the overlapping of text on the printed document.
    • "Graphics dithering" select "coarse" or "fine" (instead of "none"). This selection may improve the quality of images contained in the document.
Bron: http://www.immunize.org/nslt.d/tips.htm
Vergelijkbare sites met tips:
http://www.ahsl.arizona.edu/services/reserves/eres-tips.cfm
http://www.experts-exchan...ems/WinNT/Q_20013197.html
http://www.learning.gov.ab.ca/help/#Print

Geen idee of het representatief is, maar je zou bij wijze van spreken op een testpc eens kunnen kijken hoeveel het printen inneemt als je zo'n LaserJet direct aanstuurt ipv als netwerkprinter?

Over geheugenuitbreiding voor de HP LaserJet 5000:
HP LaserJet 5000 series printers have three dual in-line memory module (DIMM) slots for upgrading with the following:
  • More printer memory. DIMMs are available in 4, 8, 16, 32 and 64 MB, for a maximum of 164 MB.
  • Flash memory DIMMs. These are available in 2 and 4 MB. Unlike standard printer memory, flash DIMMs can be used to permanently store downloaded items in the HP LaserJet 5000 series printer, even when the printer is turned off.
  • DIMM-based accessory fonts, macros, and patterns.
  • Other DIMM-based printer languages and printer options.
** DIMM memory is available as either Extended Data Output (EDO) or Synchronous DRAM (SDRAM). SDRAM can be slightly faster depending on the size and type of the print job and the configuration of the printer. EDO memory and SDRAM memory may be used with one another; however, the SDRAM memory will not achieve its full capabilities. All printers come standard with 4 MB EDO on the formatter, and the remainder of memory is SDRAM DIMMS.

HP LaserJet 5000 printer:
3 open 100-pin DIMM slots for memory expansion up to 164 MB.

HP LaserJet 5000 N printer:
2 open 100-pin DIMM slots for memory expansion up to 164 MB.

HP LaserJet 5000 GN printer:
2 open 100-pin DIMM slots for memory expansion up to 164 MB.

All HP LaserJet 5000 series printers:
• Optional 2- and 4-MB flash memory DIMMs for storage of fonts, forms and signatures.
• Optional EIO hard disk for mopying (multiple original prints) and storage of fonts, forms, and signatures.

Bron: http://www.hp.com/cposupp...support_doc/bpl04577.html

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2003 11:49 ]

• Sa1
Tnx euss voor de uitgebreide reply, ik heb die links wat afgelopen en op:

http://www.experts-exchan...ems/WinNT/Q_20013197.html

vond ik wel een driver, echter werkt dit ook niet. Dus denk toch echt dat er meer geheugen in moet.

Ik heb ook alle ander tips afgelopen, maar niets blijkt te werken, zelfs met 1 pagina afdrukken geeft ie vage tekens. Als ik hem als image afdruk gaat het wel goed, alleen dan duurt het 5 min voordat er een papiertje uitrolt en dat is ongeveer 135 minuten over een 27 pagina tellend document :) En duurt dus erg lang....

Het is namelijk ook alleen bij pdf bestanden, en we hebben de laatste versie van acrobad reader.

Maar red ik het nu met 8mb denken jullie, of moet er echt voor de 16 of 32 gegaan worden.

[ Voor 39% gewijzigd door Sa1 op 17-06-2003 16:11 ]

Verwijderd

Aangenomen wordt dat er op 300dpi geprint word en dat er 1 volledige A4 pagina RAW in het printergeheugen moet passen:

A4 = 210x297mm (8,27 x 11,69 inch)

8,27 inch x 300dpi = 2481 dots in de breedte
11,69 inch x 300 dpi = 3507 dots in de lengte
2481 dots(B ) x 3507 dots(L) = 8700867 dots op het totale oppervlak
8700867 dots x 24 bits = 208820808 bits totaal
208820808 bits / (8*1024*1024) = 24,89 MBytes totaal

24,89 MBytes minus de 4MB die er standaard inzit = 20,89 oftewel een 32MB module bijplaatsen.

Deze berekening is gebasseerd op een aantal aannames waarvan ik niet zeker weet of dat noodzakelijk is (ik print meestal via netwerkservers die zelf héle sloten RAM en swapspace hebben). Wellicht dat iemand nog wat zinnigs hierover te zeggen heeft?

Als het om meerdere printers bij een bedrijf gaat zou ik bijv. eerst 2 strippen van 16MB of 32MB bestellen. Als het plaatsen van 16MB het probleem oplost in de hoogste printresolutie die een gebruiker kan instellen - mooi, dan kan de andere module in de volgende printer
Voor privé, of een enkele printer: koop in een "echte" winkel, waarbij je je probleem voorlegt waarbij je evt. op de bon laat schrijven: "klant mag geld terug of module omruilen indien die niet voldoet aan zijn eissen". Dit voorkomt gezever van winkels die je dan weer afdoen met opmerkingen als: "maar de module doet het toch?"...

Indien je nog een zak oude modules hebt en wilt weten of dat gaat passen om bijv. te testen: zie http://www.dewassoc.com/p...mory/how_to_ID_memory.htm en de RAM FAQ.

In vraag&aanbod (http://www.tweakers.net/aanbod/cat/48 & http://www.tweakers.net/aanbod/cat/57) kun je de modules ook nog wel eens tegenkomen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2003 21:37 ]

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik wil even iets doorgeven, je noemde een aantal prijzen voor geheugen-uitbreiding voor de laserjet 5000 printer:

Maar ik heb goedkopere prijzen kunnen vinden, zie hieronder voor details:

DA-C-4141A Dane-Elec 8 MB Module HP € 18,-

DA-C-4142A Dane-Elec 16 MB Module HP € 18,-

DA-C-4143A Dane-Elec 32 MB Module HP € 27,-

DA-C-3913A Dane-Elec 64 MB Module HP € 43,-

voor meer details: zie geheugenshop van tweakers.net

8)

workstation server laptop

• Sa1
eddysmits schreef op 17 juni 2003 @ 22:11:
Ik wil even iets doorgeven, je noemde een aantal prijzen voor geheugen-uitbreiding voor de laserjet 5000 printer:

Maar ik heb goedkopere prijzen kunnen vinden, zie hieronder voor details:

DA-C-4141A Dane-Elec 8 MB Module HP € 18,-
DA-C-4142A Dane-Elec 16 MB Module HP € 18,-
DA-C-4143A Dane-Elec 32 MB Module HP € 27,-
DA-C-3913A Dane-Elec 64 MB Module HP € 43,-

voor meer details: zie geheugenshop van tweakers.net

8)
Ah beter :), k heb zelf even dane elec gebeld, en zij konden de 64mb module leveren voor € 28,70 :)

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Ik heb gisteren nav dit topic even onze HP Laserjet 4 Plus geupgrade met EDO geheugen dat nog over was.

Sommige modules deden niets, geen error, maar aantal geheugen liep niet op. Terwijl andere wel voor meer geheugen zorgden ;)

Heb nu 26mb met nog één bankje vrij :)

• soepkip

soepkip

Nog even over dat er minimaal 1 pagina in het geheugen moet:
Volgens mij is dat niet waar, maar het maakt het printen wel een stuk sneller. toen er maar 2mb inzat kon ie ook alles printen.
je kunt het ook makkelijk zien als je net zoals ik die printer aan een printserver hebt hangen...je merkt dat via het netwerk en de printque het geheugen in een keer wordt volgegooid..maar dan paused hij weer totdat het geheugen weer leeg is geprint.
Heb je veel geheugen dan wordt de hele printque in een keer in het geheugen geladen, dat gaat een stuk sneller

Beste film ooit

Pagina: 1