Toon posts:

Mailque server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een probleem.

Ik moet uitzoeken welk programma een bestaande exchange server tijdelijk kan vervangen.

Die tijdelijke server moet dus alle mail van een domein binnenkrijgen en opslaan.
Zodra de exchange server weer op zen plaats staat moet alle mail wat is opgeslagen op die tijdelijke server naar de exchange server verstuurd worden. Vervolgens moet de exchange server het weer naar de mail adressen versturen.

Kan iemand mij vertellen welk programma dit kan..

mag linux/unix/windows based zijn.

Alvast bedankt.

P.S. Typfouten onder voorbehoud :P

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:31
linux+sendmail/... windows 2000 met IIS-smtp.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reply

Verwijderd

http://www.pantz.org/email/sendmail/backupmail.shtml
Dit is dus redelijk simpel te maken.
Je zou wel eens even moeten testen hoe groot je de queue time kunt maken op de sendmail machine.

In bovenstaand voorbeeld gaat men uit van 2 sendmail machines. Maar config slaat grotendeels op de backup server.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nog vergeten ben te zeggen is, dat de situatie ook zo is dat de tijdelijke server op verschillende plaatsen terecht komt.

Het is dus zo dat exchange servers van scholen geupgrade worden waardoor er geen server meer aanwezig is. Daarvoor komt dus die tijdelijke server in de plaats. Kortom er is voor elke school een ander domein.
Is het dus ook zo dat met sendmail of met IIS-smtp of een ander programma zo dat het snel en simpel is om domeinen te hernoemen en mailboxen te hernoemen???

Verwijderd

Heb laatst zelf een posftix server neergezet die een aantal domeinen opvangt en vervolgens door paast naar 2 exchange servers

dit dmv transport map

domein.x smpt:ipnummerexhangeserver

even de queue time aanpassen en je bent er,
zodra er een exchange server in de lucht is

mailq -q en hij gaat het weer proberen af te leveren

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19
WTF een sendmail server? Misschien omdat iedere windows beheerder bij het horen van linux en mail direct aan Sendmail denkt? Zo dacht ik 2 jaar terug nml wel :P

Gebruik gewoon iets als qmail of postfix voor deze taak, zorg echter wel dat de queue niet expireert, anders wordt de hele brut teruggestuurd.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 22:21:
Heb laatst zelf een posftix server neergezet die een aantal domeinen opvangt en vervolgens door paast naar 2 exchange servers
dit dmv transport map
domein.x smpt:ipnummerexhangeserver
even de queue time aanpassen en je bent er,
zodra er een exchange server in de lucht is
mailq -q en hij gaat het weer proberen af te leveren
Dit is inderdaad een erg prettige (en veilige) oplossing. Sowiezo zou ik ALTIJD een unix mailserver (postfix, qmail, ..) voor je exchange server zetten. Met 1 server kun je dit voor meerdere domeinen doen, dat is geen enkel probleem.
Zolang je de transport map goed zet zoals Ramon beschrijft en de time-outs aanpast naar minimaal de periode dat je exchange dozen onbereikbaar zijn dan gaat dit perfect.

Als extra kun je vrij makkelijk/goedkoop virusscanning en een spamfilter installeren op de unix mailserver. Dan heb je in 1x iets tegen virussen en spam voor alle exchange omgevingen zonder dat het veel geld kost. Ook filteren van attachments met een bepaalde extensie is een optie als vervangen voor een virusscanner (als een virusscanner te duur is).

Mocht je bang zijn dat de unix server down gaat dan kun je het beste twee goedkope servers neerzetten in plaats van 1 duurdere. Een afgeschreven pentium 2 is al een prima mailserver (onder unix >:) ).
Val niet in de kuil dat je MX pointers met lage waardes naar de unix server zet en als backup MX-en met hogere waarden naar de exchange dozen, vooral spammers trekken zich niets aan van de waardes van MX pointers.
Pagina: 1