Toon posts:

Tik in cooledit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bv in cooledit generate--> tones doe dan komt er achter het geluid telkens een tik. Ook als ik hem opsla staat deze tik er. Als ik de laatste seconde wegknip doet ie het nog steeds.. Ik denk niet dat het aan mijn geluidskaart ligt (creative 5.1) wat zou het kunnen zijn?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Is de tik zichtbaar?

Verwijderd

Generate tones, is generated imo oftwel door de CPU en niet door je geluidskaart.

Tikken zie je als spikes in je geluidsfragment. Indien die tikken wel hoorbaar zijn, maar niet zichtbaar dan zit de tik dus niet in het brongeluid maar in de verwerking van je geluid (geluidskaart, plugins die aanstaan).

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het probleem hoeft geen spike te zijn, maar kan ook komen doordat het een geloopt geluidje is. Als er dan een verschil bestaat tussen de begin- en eindwaarde van de totale loop, dan hoor je een tik.

Nog een mogelijkheid is dat het geluid niet 'eindigt' op nul, waardoor de software 'em hard omlaag trekt. Ook op te lossen door een forse fade erop te gooien.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Als je met cooledit (of een willekeurig ander audio-programma) een tone genereert heb je bijna altijd last van tikken. Voorbeeldje:

Stel je genereert een sinus met een flinke amplitude. Zelfs als de sinus netjes begint en eindigt op nul heb je nog steeds te maken met een tik.
Dit komt omdat er een flink steile verandering in je golfvorm plaatsvind tussen het moment van stilte (digitale nullen) en het moment dat de sinus start. De oplossing is om aan het begin en het einde van de sinus een fadein / fadeout van enkele periodes lang te plaatsen. Kort en vrijwel onhoorbaar en je zult merken dat je bij het afspelen geen tikken meer hebt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 09:00:
Als je met cooledit (of een willekeurig ander audio-programma) een tone genereert heb je bijna altijd last van tikken. Voorbeeldje:

Stel je genereert een sinus met een flinke amplitude. Zelfs als de sinus netjes begint en eindigt op nul heb je nog steeds te maken met een tik.
Dit komt omdat er een flink steile verandering in je golfvorm plaatsvind tussen het moment van stilte (digitale nullen) en het moment dat de sinus start. De oplossing is om aan het begin en het einde van de sinus een fadein / fadeout van enkele periodes lang te plaatsen. Kort en vrijwel onhoorbaar en je zult merken dat je bij het afspelen geen tikken meer hebt
danke schön
Pagina: 1