Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Monitor dood, onderdeel "tr" stuk, wat is dat?

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
De monitor van een maat van me is overleden, ik heb hem es opengemaakt en zag dat de zekering doorgebrand was. Toen heb ik hem ff kortgesloten (ik had zo gauw geen andere liggen) en hem weer aangezet, pats stop omgeklapt.
Kwam een heel klein sliertje rook uit, ik zag in de buurt van de voeding (naast de gelijkrichter) een ding dat leek op een condensatortje dat was kapot. Op de pcb stond TR en dan een nummer.
Nu mijn vraag: wat is een TR, een termische weerstand soms? En kan zo'n onderdeel de oorzaak van de kortsluiting zijn?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
offtopic:
HAHAHA, ik heb jullie zien spelen in 't Oude Pothuys in Utrecht :) Helaas kwam de zanger niet boven het publiek uit. Dat was wel jammer. Ik was ook snel weer weg :X Lekker naar de Tommy Schneider Band en Biff :)
----------------------
Zoiets heb ik ook met mijn versterker gehad en week geleden, alleen dan een vonk.

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 10:45

Quarin

Ondertitel... wasda?

Ik zou zoiezo goed opassen met je monitor, op zoiets staat hoogspanning (25k volt) en daar wil je geen problemen mee hebben. Als ik jouw was zou ik het laten repareren door iemand met verstand ervan of er niet meer aankomen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Die hoogstpanning staat alleen op bepaalde onderdelen van de beeldbuis. Alle voorschakeldingen kan je gewoon aan knutselen. Je moet alleen wel zorgen dat de monitor volledig is ontladen.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
TheLemon schreef op 16 June 2003 @ 22:45:
De monitor van een maat van me is overleden, ik heb hem es opengemaakt en zag dat de zekering doorgebrand was. Toen heb ik hem ff kortgesloten (ik had zo gauw geen andere liggen) en hem weer aangezet, pats stop omgeklapt.
Kwam een heel klein sliertje rook uit, ik zag in de buurt van de voeding (naast de gelijkrichter) een ding dat leek op een condensatortje dat was kapot. Op de pcb stond TR en dan een nummer.
Nu mijn vraag: wat is een TR, een termische weerstand soms? En kan zo'n onderdeel de oorzaak van de kortsluiting zijn?
dat kan idd een NTC zijn

En het zou heel goed kunnen dat je die zelf gesloopt hebt door de zekering te overbruggen.

Die ntc zit daar namelijk om de inschakelstroom te beperken. Als nu een diode in je brug-gelijkrichter het loodje gelegd heeft gaat het volgende zwakste onderdeel na je zekering voor zekering spelen, in dit geval je waarschijnlijk je NTC dus.

Kijk eens of je brugcel niet is doorgeslagen, en als je een monitor wilt testen zonder een doosje zekeringen nodig te hebben kun je het beste ipv je zekering een zo zwaar mogelijke gloeilamp gebruiken (minimaal 100W). als je dan sluiting maakt begint gewoon die lamp te branden ipv een onderdeel in je monitor.

Repareren doe je zo.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Sine schreef op 16 June 2003 @ 23:20:
[...]
Kijk eens of je brugcel niet is doorgeslagen,
Het zijn vier losse diodes en ze zien er van buiten goed uit, maar ik zal ze toch ff doormeten. Verder zie ik niks dat stuk is met het blote oog namelijk. Ook geen schroeiplekken op de pcb verder.
Ik zou zoiezo goed opassen met je monitor, op zoiets staat hoogspanning (25k volt) en daar wil je geen problemen mee hebben. Als ik jouw was zou ik het laten repareren door iemand met verstand ervan of er niet meer aankomen.
Ik weet op zich wel waar ik mee bezig ben hoor qua veiligheid, alleen heb ik niet zo extreem veel kaas van elektronica gegeten dat ik alle fouten eruit kan halen.
offtopic:
[quote]
HAHAHA, ik heb jullie zien spelen in 't Oude Pothuys in Utrecht Helaas kwam de zanger niet boven het publiek uit. Dat was wel jammer.
[/quote]
Aha, weer een fan erbij ;) of ben je een bekende?
Maar wat een k*t kroeg is dat om te spelen zeg, die mensen weten inderdaad niet hoe ze geluid moeten regelen en zeker niet op het podium (dat was echt droevig namelijk, maar je mag dan ook niet soundchecken daar).

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:35

MBV

Die 25K hoef je meestal niet zo bang voor te zijn. de 2 tv's en 1 monitor die ik open heb gehad hadden dat heel goed geisoleerd (donkerrode en donkerblauwe kabel naar de beeldbuis) met zeker 2 mm rubber. Nergens open contacten voor die hoogspanning, voor zover ik het kon zien.
De hoogste spanning die je kan 'zien' is meestal 220v. Anders zou een monteur er niet mee mogen werken, denk ik zo. En die 220v kan je ook na 2 dagen nog goed voelen, denk ik. Was eens een keer zo geinig om te controleren of die grote condensator na een paar uur wel leeg was, even kortsluiten (zou geen kwaad mogen kunnen). *BENG*, grote vonk en schroeiplek :X

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ja dat was leuk vroeger in de klas, flinke elco mee en een 9V batterij en dan maar klasgenootjes prikken >:)

Verwijderd

Maak eens een foto van die print/componenten, dat praat een stuk makkelijker en is gelijk een stuk overzichtelijker voor iedereen.

Sine zijn remarks zijn volledig correct. TR zal waarschijnlijk de inschakelvertrager zijn.
Kijk gelijk of je nog andere componenten met lek/brandsporen kunt vinden, want het doorbranden van die NTC is een aanwijzing dat het elders in het circuit nog niet lekker zit. Als je dan alleen de NTC (TR) vervangt kun je binnen notime weer verwachten dat hij (TR) doorklapt.

25KV valt wel mee, zolang je 1 hand in je broekzak houdt...

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
dat zo'n zekering stuk gaat is niet zonder reden, de zekering zit meestal in je primaire voeding van je monitor, dat deze stuk gaat kan een paar redenen hebben:
- ptc voor je demagnetisering is stuk
- gelijkrichter brug kapot (kan je nameeten)

maar veel vaker heeft je stuur tor die je trafo aanstuurt sluiting, daardoor vliegt je zekering eruit en soms ook met je gelijk richter diodes

meet maar eerst of je tor sluiting heeft (meestal is dit een fet) zoja, dan mag je een hoop vervangen, maar kan het nog wel uit qua kosten

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
TheLemon schreef op 16 June 2003 @ 23:58:
Ja dat was leuk vroeger in de klas, flinke elco mee en een 9V batterij en dan maar klasgenootjes prikken >:)
:? 9V is 9V, daar krijg je geen schok van, ook al heb je er een condensator mee geladen. Tenzij je het onder de douche deed, en dan op de wat 'gevoeligere' plekjes... Maar normaalgesproken voel je niets van 9V

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 13:51
koffercomputer schreef op 17 June 2003 @ 09:01:
[...]

:? 9V is 9V, daar krijg je geen schok van, ook al heb je er een condensator mee geladen. Tenzij je het onder de douche deed, en dan op de wat 'gevoeligere' plekjes... Maar normaalgesproken voel je niets van 9V
Ik kan me anders nog steeds de plekken op mn aars herrineren waarmee dat gebeurd is, ook gewoon een battery elco's en een batterytje hoor :S

<denk terug aan de Mooie tijden op kamp met de scouting :*)>

... Life is what happens when you are busy planning other things...

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 08:13

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

koffercomputer schreef op 17 June 2003 @ 09:01:
[...]

Probeer eens met wat condensators in serie...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Verwijderd

MBV schreef op 16 June 2003 @ 23:51:
Die 25K hoef je meestal niet zo bang voor te zijn. de 2 tv's en 1 monitor die ik open heb gehad hadden dat heel goed geisoleerd (donkerrode en donkerblauwe kabel naar de beeldbuis) met zeker 2 mm rubber. Nergens open contacten voor die hoogspanning, voor zover ik het kon zien.
De hoogste spanning die je kan 'zien' is meestal 220v. Anders zou een monteur er niet mee mogen werken, denk ik zo. En die 220v kan je ook na 2 dagen nog goed voelen, denk ik. Was eens een keer zo geinig om te controleren of die grote condensator na een paar uur wel leeg was, even kortsluiten (zou geen kwaad mogen kunnen). *BENG*, grote vonk en schroeiplek :X
Een echte monteur mag met alle soorten stroom werken die ie wil hoor, ook als is het 25kV. En 220 is iets wat een gemiddelde electrotechnicus wel regelmatig over zich heen krijgt, het is niet echt heel erg gevaarlijk. Ook voel je er niet veel van. Het geeft even een klap, je ziet het flitsen voor je ogen en soms schiet je hand/arm een opeens weg. Maar na een tijdje tintelen en wat spierpijn voel je er helemaal niets meer van. Soms voel je na 10 min er niets meer van. Ook hoef je met een aardlekschakelaar en stoppen cq zekeringen echt niet bang te zijn dat je eraan overlijdt.

Wat veel gemener is is de coax TV/radio kabel, daar staat flink wat spanning op en is dus niet doorgelust aan de aardlek of zekeringen (hoewel de aardlek in sommige gevallen wel help) Heb je zo'n kabel vast (de draad dus, niet het plastic) en raak je bijvoorbeeld een ongeschilderde verwarmingsbuis aan (vaak te vinden in de buurt van kabelaansluitingen) dan kan je flinke klappen krijgen. Niet echt gevaarlijk maar wel pijnlijk en als je er mee bezig bent gebeurt dat nogal eens regelmatig (want handschoenen werkt ook niet echt prettig) en de aardlek doet dus niets tenzij de boel geaard is aan de verwarming.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
koffercomputer schreef op 17 juni 2003 @ 09:01:
[...]
Nee, maar dat hangt er wel vanaf hoe snel die elco ontladen wordt, heel snel in ons geval en dan wordt het produkt van 9V met veel ampères toch wel pijnlijk hoor.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:46

Bob Popcorn

Plop!

Hoeveel is een fotoflitser van een wegwerpcamera? Dat doet dus goed veel zeer :P

-ontopic-

Als ik een monitor zou hebben waar rook uit komt, zou ik hem geeneens meer proberen te maken eigenlijk :P

Kan niet stoppen met ontploffen!

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Nou het viel mee, alleen een heel klein sliertje (ik had hem al open liggen) net zoveel als wanneer je een weerstandje heel ff laten oververhitten ofzo. Maar flitsers zijn echt bruut, heel veel Watt. (voor hele korte periode, maar net genoeg om flinke schok te krijgen)

De diodes zijn in orde, hij vliegt er ook pas uit op het moment dat je schakelaar aan zet, volgens mij staat er dan al spanning op de brug.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
TheLemon schreef op 17 June 2003 @ 17:09:
Nou het viel mee, alleen een heel klein sliertje (ik had hem al open liggen) net zoveel als wanneer je een weerstandje heel ff laten oververhitten ofzo. Maar flitsers zijn echt bruut, heel veel Watt. (voor hele korte periode, maar net genoeg om flinke schok te krijgen)

De diodes zijn in orde, hij vliegt er ook pas uit op het moment dat je schakelaar aan zet, volgens mij staat er dan al spanning op de brug.
Dat zou kunnen, dan kan het zoals MrUfip al zei ook nog liggen aan de schakel tor/fet in je voeding of de horizontale stuur tor ( te vinden op de koelplaat bij de lijntrafo)

De PTC van de demagnetiseer spoel zou idd ook nog kunnen, deze kun je er in de meeste moderne monitoren als test gewoon eruit laten ( in sommige monitoren en in veel tv's zitten de PTC voor de demag en de NTC tegen de inschakel piek in het zelfde huisje , dan gaat deze truuk niet op)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1