[linux] paar vraagjes over server

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• quexy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-04 07:33
Ik had nog een oud pc'tje staan, en wilde eigenlijk wel es weten hoe linux in elkaar zit. Via een vriend hoorde ik dat e-smith (SME) wel een goede distro was voor een server.

In mijn eigen pc (win2000) had ik al een 120 gb schijf liggen (fat32) en die heb ik nu in de server gestopt. Op deze schijf stonden al een aantal bestanden en deze wil ik gaan sharen met een ftp server. In de server zit ook nog een 4 gb schijf op IDE0 op master, de 120 gb zit op IDE1 master en cdrom op IDE1 slave.

Nu is mijn vraag; hoe kan ik deze bestanden vinden in linux? En welk ftp programma kan ik het beste downloaden?

Tnx

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

1> /dev/hdb[..] mounten? (Zie linux howto's e.d.)
2> ProFTP vind ik zelf wel een mooie, maar dat kun je het beste zelf wat gaan uitproberen.

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
quexy schreef op 16 June 2003 @ 22:26:
Ik had nog een oud pc'tje staan, en wilde eigenlijk wel es weten hoe linux in elkaar zit. Via een vriend hoorde ik dat e-smith (SME) wel een goede distro was voor een server.
Kan, er zijn zoveel distributies, ik persoonlijk prefereer Slackware
In mijn eigen pc (win2000) had ik al een 120 gb schijf liggen (fat32) en die heb ik nu in de server gestopt.
Waarom niet ext3 ofzo, heb je gelijk ook het rechtensysteem. :)
Nu is mijn vraag; hoe kan ik deze bestanden vinden in linux? En welk ftp programma kan ik het beste downloaden?
Je partities moet je mounten. Zie ook man mount ;)

Ik gebruik momenteel ProFTPD en vind het voldoende voor mij.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• quexy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-04 07:33
tnx ik weet genoeg

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Hoi quexy, welkom op GoT :)

Het is hier op GoT, en met name in NOS, de bedoeling dat je eerst zelf zoekt en probeert voordat je een topic opent. Een topic openen zonder zelf enig onderzoek te hebben gedaan is op GoT niet gewenst. Een topic openen omdat je er na zelf zoeken en proberen toch niet uitkomt wel.

Je eerste vraag staat letterlijk beantwoord in de NOS FAQ en de vraag welke FTP server en/of client je kunt gebruiken is typisch iets dat zelf uit te vinden is.

Lees alsjeblieft de NOS policy en de NOS FAQ eens aandachtig door :)

Policy: NOS policy - updated 01/04/03
FAQ: FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02

Dit topic is gesloten.