[Delphi]Verschil bepalen tussen zipdrive en usb memory

Pagina: 1
Acties:

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
We zijn op het werk bezig met het maken van een klein backup programmatje. De reden dat we dit zelf maken is dat onze klanten nogal computer analfabeten zijn en alles dus zo makkelijk mogelijk moet werken.

Nu heb ik dus opgevraagd welke drives op het systeem van het type 'verwisselbaar' zijn en het resultaat daarvan is dat ik bijvoorbeeld 3 letters terug krijg, respectievelijk A (diskette), E (zipdrive) en F (usb memory stick).

Het probleem zit hem nu in het feit dat ik niet kan bepalen welke drive wat is (dat hierboven heb ik er zelf even bijgeschreven), dus de diskette zou net zo goed E kunnen zijn.

Heb al eens gegoogled, delphi sites afgezocht, hier eens gezocht maar helaas nog niks gevonden (vraag me trouwens wel af of dit kan).

Dus suggesties iemand ? :)

• Delpix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11-2021

Delpix

Alanis Fan

Messchien heb je wat aan GetDriveType:

http://msdn.microsoft.com...eio/base/getdrivetype.asp

...beter bekend als AMFan

• ProgrammerX
Bedankt voor je reply, maar deze functie is net te beperkt. Het geeft alleen terug dat de devices removable zijn (zo kom ik dan ook aan de A, E en F) maar verder ook nix :/

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik betwijfel of dat zou kunnen. Ken je programma's die dat wel kunnen?

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:30

Dommel

Professioneel Software Sloper

En als je eerst de GetDriveType hebt gedaan en daarna, na het resultaat dat het een removable is, controleert op grootte van de drive :?

Flop is op die manier al makkelijk uit te vinden en voor zipdrive moet je eerst even uitzoeken welke formaat zipdisk ze gebruiken. Al het overige zou dan USB-stick moeten zijn.

Het is wel geen nette oplossing maar het is er alvast één :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dommel op 16-06-2003 22:13 ]

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 10:41

lordsnow

I know nothing

Je zou ook iets kunnen kopieren - de doorvoer snelheid meten. Dan kan je aan de hand daarvan kijken wat wat is.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
lordsnow schreef op 16 juni 2003 @ 22:16:
Je zou ook iets kunnen kopieren - de doorvoer snelheid meten. Dan kan je aan de hand daarvan kijken wat wat is.
Dat lijkt me nou iets wat je totaal niet wil hebben
- Snelheid kan wisselen ( vooral tegelijkertijd dir-listen en je benchmark runnen )
- Duurt relatief lang voordat je resultaten hebt
- Je moet deze kostbare operatie vaak uitvoeren

Ik zou toch naar de grootte kijken inderdaad.
100 en 250 MB zijn zip-disks waarschijnlijk ... groottes met machten van 2 ( 16,32,64,128 MB) zijn memory sticks.

Maar ja, echt ideaal is het ook niet.

Ik kan zo ook niets vinden met Google wat je als identificator zou kunnen gebruiken. Label, product id of zo liefst.

Verwijderd

tja, als je het echt wilt weten :

IOCTL_STORAGE_GET_MEDIA_TYPES_EX

Moet je wil zin en tijd hebben natuurlijk :X

edit:

Werkt ook alleen maar in Windows XP zag ik |:(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 23:09 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Check ff in de Platform SDK bij Windows Development -> Windows Base Services -> Hardware -> SDK Documentation -> Device Management.

Daar kun je het vast wel mee, available from Win98/Win2k. En nee ik heb het nooit gebruikt en weet niet hoe het werkt :)

Professionele website nodig?

• ProgrammerX
Bedankt voor alle reply's. Ik denk dat we toch maar voor de oplossing gaan, die we nu hebben. Inderdaad de grootte laten zien van het device om zodoende toch iets van verschil te hebben (diskette hebben we er al uitgefilterd met de aanname dat deze altijd op A: zit).

Wist op zich niet of het kon, dus ik was ook wel nieuwsgierig :)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Je zou misschien ook nog naar het gebruikte bestandssysteem kunnen kijken, ik kan me voorstellen dat zipdrives, USB sticks en memory sticks altijd een bepaald bestandssysteem gebruiken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

tomatoman: ja, de kunnen alledrie zowel FAT als FAT32 als NTFS gebruiken :)

Ik denk dat je het wel kunt uitdokteren met de device manager. Je weet hoe een zip-drive heet, en je weet dat een usb-memorystick een mass storage device is. Daar kun je wat mee.

日本!🎌

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Het maakt op zich voor een backup niet uit op wat voor medium het wordt gezet? Als het maar een removable device is?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:30

Dommel

Professioneel Software Sloper

Boss schreef op 17 June 2003 @ 13:16:
Het maakt op zich voor een backup niet uit op wat voor medium het wordt gezet? Als het maar een removable device is?
Ik zou anders toch niet graag een backup van 90 MB willen maken naar een flop :+

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Ik wil eigenlijk ook gewoon kunnen backuppen naar een harddisk die ik in een hotswap slot op de server heb zitten. Ik snap dan ook niet waarom je uberhaupt op devices zou filteren :)

Professionele website nodig?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 22:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

ChristuS schreef op 17 June 2003 @ 16:21:
[...]

Ik zou anders toch niet graag een backup van 90 MB willen maken naar een flop :+
je zult toch sowiezo iets van een vrije ruimte check moeten doen lijkt me.
en dan valt die diskette toch wel af..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1