Serial ATA duurt lang!

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Heehallooo!

Ik heb een probleem, ik heb een Nvidia A7N8X Deluxe board met S-ATA controller (SiL 3112 onboard) en daaraan hangt aan de primary aansluiting een Seagate Barracuda V 80GB schijf. Nou heeft mijn pc nogal wat vertraging. Allereerst de SATA-RAID bios, die blijft 10 seconden (!) hangen tijdens het opstarten. Dit komt misschien doordat er geen schijf aan de secundary hangt. Als ik LINUX start (Mandrake 9.1) blijft ie tijdens het opstarten ook 3x 30 sec. hangen omdat ie geen tweede schijf kan vinden.

Vertel mij nou niet dat de enige oplossing bestaat uit het kopen van een tweede schijf...

Pel.

Verwijderd

wat is het probleem dan ? zet gewoon de kanalen die niet gebruikt worden op not installed or whatever hoe ze dat noemen in jou bios :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

In de A7N8X BIOS heb je wat betreft S-ATA RAID alleen de optie wel of niet aan. Dus als er 1 schijf aan hangt, moet ie aan blijven staan. Jammer maar helaas. Gebeurt overigens veel hoor, dat de RAID ff blijft hangen bij het starten, simpelweg omdat ie devices zoekt. Misschien dat je het iets zou kunnen versnellen door een BIOS update, maar ik geef je weinig kans ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Remy op 16-06-2003 21:44 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ja mijn raid detecteerd ook even de schijven als die opstart maar heb er geen last van, als het eenmaal loopt dan loopt het ook :7

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Nounou, 10! seconden nog wel. En anders misschien wel 30!..... ik snap sommige mensen niet, wat wil je nou in die halve minuut extra doen? Kan je dan een halve minuut eerder gaan slapen, of een halve minuut langer doorgamen? Irritant bij het instaleren van windows, dat wel, met al die restarts maar dan kan je beter zo'n install script ding gebruiken zodat je niet meer zelf iets moet invullen tijdens de install en je dus lekker beneden TV kan kijken oid terwijl het bezig is met installeren.

MechWarrior || Monsters Game

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Nou dat is inderdaad niet handig, maar betekent de SATA-RAID instelling niet alleen de mogelijheid van het inschakelen van RAID? Zodat de SATA aansluiting in principe al gewoon aan staat?

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Nee, het punt is juist dat ik de RAID-faciliteiten van S-ATA niet eens wil gebruiken. Bovendien staat de S-ATA-RAID bios geheel los van de AWARD bios, de S-ATA bios omzeil je door een jumper op de MOBO, maar het vervelende is dat je schijf dan natuurlijk ook niet werkt. In die S-ATA bios valt alleen maar een RAID-set te definieren, er zit niks bij over schijfherkenning ofzo. Dat zou overigens wel heel handig zijn! :-) Valt die satabios niet te flashen?

Pelle.

P.S. En GembitRS, ik denk dat als jouw PC elke keer 20 seconden langer doet over het starten dat je dan wel anders piept....

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

en als je de RAID gewoon uitzet in je Bios?
dan zal hij waarschijnlijk wel je schijf detecteren... (denk ik)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hmmm... Kan je die channels dan niet 1 voor 1 uitschakelen ofzo?

En misschien is het niet een hardware-matig probleem, maar juist software (BIOS dus)

[ Voor 79% gewijzigd door CH4OS op 17-06-2003 13:27 ]

• pelleke

pelleke

Topicstarter
De schijf wordt wel gedetecteerd, dat is het probleem niet. Ik zie overigens geen optie in mijn bios m.b.t. RAID, die zou er eigenlijk wel moeten zijn.
Het is idd een software-8ig probleem, maar ik weet niet hoe ik het op moet lossen...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

't is ook niet op te lossen. De S-ata controller moet gewoon de devices detecteren en dat kan je niet beinvloeden. Iig tot op heden.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Dus toch een 2e schijf aanschaffen, of wat dacht je ervan om S-ATA links te laten liggen en gewoon IDE te gebruiken? Of zijn daar nou net weer geen converters voor...

Verwijderd

MixingMastersM schreef op 18 June 2003 @ 19:35:
Dus toch een 2e schijf aanschaffen, of wat dacht je ervan om S-ATA links te laten liggen en gewoon IDE te gebruiken? Of zijn daar nou net weer geen converters voor...
zet in lilo of grub "hdg=noprobe" als bootparameter. Dan wordt er niet gezocht naar de tweede SATA schijf

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 juli 2003 @ 13:17:
[...]

zet in lilo of grub "hdg=noprobe" als bootparameter. Dan wordt er niet gezocht naar de tweede SATA schijf
waar stel je dat in??
Pagina: 1