Verwijderd

Topicstarter
Goeienavond,

Ik ben de trotse bezitter van de S30 en ben goed tevreden. Sinds kort ben ik ook een beetje aan het expirimenteren want dat ding stikt van de functies.

Als ik de S30 op de stand P, AV of TV functie zet maakt hij steeds 3 foto's ipv 1. De 3 foto's verschillen allemaal net van sluitertijd en diafragma waardoor ik altijd de beste eruit pik!
Ik heb al in de instellingen gekeken maar daar zie ik geen optie staan om dat uit te schakelen. Een vriend van mij heeft de S45 en die heeft daar geen last van, ook ben ik op vele sites geweest maar zonder suc6!
Kan iemand mij vertellen wat dit is en hoe ik dit kan uitzetten?

Als ik de camera op Manueel zet en de ISO op 800 gooi (omdat er weinig licht is) krijg ik enorm veel ruis (allemaal lelijke/ grove stippels) in de foto's. Nou heb ik gelezen dat er meer mensen last van hebben maar is er ook iets tegen te doen?

Alvast bedankt!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je ISO op 800 zet krijg je inderdaad veel ruis. Dat is het nadeel van een ISO van 800 ;) Je kan of de sluitertijd omhoog gooien, een ander diafragma kiezen, of meer licht toevoegen ;)

Op je eerste vraag heb ik geen antwoord, maar ik heb de camera ook niet :) Misschien moet je je handleiding eens doorlezen?

Edit: Is dit niet gewoon de continuous drive mode waarbij hij meerdere foto's maakt?

[ Voor 22% gewijzigd door frim op 16-06-2003 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor je reactie! _/-\o_

Ik ben juist begonnen met de gebruiksaanwijzing maar daar wordt niets gezegt over het aantal foto's dat ie maakt in de P, AV en TV mode.
Ik heb juist met die continuous drive gespeeld maar dat is het dus ook niet.

Heb je misschien nog andere suggesties?

Verwijderd

Het zou kunnen dat je AEB aan hebt staan. Dit kun je veranderen door op het knopje te drukken waarmee je ook de witbalans en flitsersterkte kan regelen. Als het goed is komt AEB dan ook voorbij. Zet dan het pijltje in het midden en als het goed is maakt ie dan gewoon 1 foto per keer.

grtx

Verwijderd

Topicstarter
You are the man! Enorm bedankt, je bent een held!

Het grappige is dat ik net naar Canon heb gebeld en die het probleem niet konden traceren. Ik word binnen 48 uur terug gebeld (kijken of ze er achter zijn gekomen :+ )

Verwijderd

Het is niet een probleem, het is gewoon een optie op de camera. Het is een probleem als je niet met je camera om kan gaan. Maar ok, de S30 heeft ook zoveel functies dat je echt moet weten wat je doet om er optimaal gebruik van te maken. :P

De optie zit erin om van een situatie met heel verschillende lichtinval een goede foto te maken. Met standaardinstellingen is een bepaald gedeelte soms onderbelicht en een ander gedeelte overbelicht. Die optie werkt zo, dat hij drie foto's maakt. Eentje maakt hij overbelicht, zodat het onderbelichte deel goed belicht is. Een andere maakt hij 'normaal' en de derde maakt hij onderbelicht, om het overbelichte deel goed te krijgen. Deze drie foto's kun je later op je computer samenvoegen, zodat je van ieder deel de juiste belichting hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 00:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp!

Nu heb ik buiten geen last van ruis maar binnen wel. Ik zet hem op de P stand, stel de flitser in op automaat en de ISO waarde is 200.
En nog krijg ik ruis in me indoor foto, je zou denken voldoende belichting en een redelijke ISO instelling dat kan niet mis gaan!

http://home.hccnet.nl/van.lunenburg/temp/IMG_0491.JPG

Wat doe ik fout?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 21:39 ]

Verwijderd

Je ogen hebben een groter bereik als je camera en stellen zelf het diafragma in. Waarschijnlijk is gewoon de hoeveelheid licht ontoereikend om ruisloos foto's te maken. (ik ken je camera of lichtomstandigheid [lux] niet).

Nu je het plaatje gelinkt hebt:
Je hebt ook last van tegenlicht, je camera zal waarschijnlijk daarom ook meer last krijgen van donkerpartijen en diffusie(ruis) oa. afhankelijk van de instelling(en) die hij daarvoor gebruikt.

offtopic:
zet er voor de modem'ers even bij dat je plaatje 1,2MB is :o

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 21:48 ]

Verwijderd

Cervisia. Als je je camera op M (manueel?) zet, en je ISO op 50 (het laagst) en dan een foto maken op 1/100 ofzo... Kijk eens of je dan ook ruis hebt ? Als dat zo is, kan er wat mis zijn met je CCD... En anders weet ik het ook niet

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 21:46:
Cervisia. Als je je camera op M (manueel?) zet, en je ISO op 50 (het laagst) en dan een foto maken op 1/100 ofzo... Kijk eens of je dan ook ruis hebt ? Als dat zo is, kan er wat mis zijn met je CCD... En anders weet ik het ook niet
Ok de foto is op de M stand, ISO 50, 1/100 met flitser genomen:
http://home.hccnet.nl/van.lunenburg/temp/IMG_0512.JPG

De volgende foto is helemaal automatisch genomen:
http://home.hccnet.nl/van.lunenburg/temp/IMG_0511.JPG

Wat is je conclusie?

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 22:04:
[...]

Ok de foto is op de M stand, ISO 50, 1/100 met flitser genomen:
http://home.hccnet.nl/van.lunenburg/temp/IMG_0512.JPG

De volgende foto is helemaal automatisch genomen:
http://home.hccnet.nl/van.lunenburg/temp/IMG_0511.JPG

Wat is je conclusie?
Ik heb even de exif bekeken, en in de M-foto staat je diafragma bijna dicht: F/8. :D
Dus dat verklaard wel waarom die foto zo donker is.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:14
met die camera is volgens mij niks mis. Gewoon goede fotos, maar:
- f/8 is idd zoals Jur zegt erg weinig lichtdoorlatend
-de 2e foto is niet erg scherp, maar ik denk dat dat komt omdat je hem misschien niet helemaal stil hebt gehouden of omdat ie op iets anders heeft schergesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog een amateurtje ;(

in iedergeval bedankt dat jullie je expertise erover hebben willen geven!
Pagina: 1