Toon posts:

[PICS] moederbord bezig met overlijden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mja, plaatje zegt genoeg denk ik
Afbeeldingslocatie: http://gijs.geurts.org/3volt.jpg
de 3.3 volt is dus iets te hoog... 3.9 volt... En m'n PC valt daardoor uit na een tijdje. (het lijkt me niet zo'n heel goed idee om dat te timen. Straks neemt het mobo de rest ook nog mee naar het hiernamaals...)

Maar komt dit nou door het mobo? of kan er iets anders aan de hand zijn?

Verwijderd

Ik zou idd maar eens ophouden met OC'en

• Tetsuo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-07 14:11
Inderdaad ik zou eerst eens een andere voeding proberen lijkt er verdacht veel op dat de voeding defect is.

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
lijkt op een slechte of te lichte voeding. probeer eens een andere voeding of steek alleen het broodnodige in je pc (videokaart memory processor) en kijk wat de spanning dan is. Is de 3.3 volt dan weer goed, dan ben je toe aan een zwaardere voeding. Geen verandering, andere voeding kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Neo2001: is niet overgeklokt.

Maar ik was inderdaad al gewaarschuwd voor die voeding. Ik heb een paar maanden geleden expres zo'n extra stille gekocht (valt trouwens ook nog vies tegen) bij de Mycom, en een vriend van me zei al dat die voeding vrij slecht is. Maar nu na 2 weken non stop draaien (heeft ie nooit eerder gedaan) lijkt het erop dat ie nu toch kapot aan het gaan is.

Eigenlijk zit er niets in wat er zo uit kan. Een DVD speler vraagt volgens mij bijna geen stroom als er niks in zit. Misschien kan ik de HD eruit slopen, maar verder is bijna alles on board... (videokaart dus niet)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

je zou kunnen beginnen met de stiky van dit sub fora eens door te lezen
Dit graag lezen eer je post :)

om je tog maar op weg te helpen
post specs van je pc
en vervang die voeding gewoon voor bvb een 400 W of een 550 q-tec (vergelijkbaar met een a merk 450 W voeding

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Het is misschien ook een idee om de spanning eerst eens te meten met een spanningsmeter...Want die metertjes op het moederbord zijn natuurlijk ook niet altijd 100% betrouwbaar, en het zou zonde zijn als je voor nix een nieuwe voeding koopt.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 21:46:
Het is misschien ook een idee om de spanning eerst eens te meten met een spanningsmeter...Want die metertjes op het moederbord zijn natuurlijk ook niet altijd 100% betrouwbaar, en het zou zonde zijn als je voor nix een nieuwe voeding koopt.
Je kan anders eerst eens proberen met een voeding van een vriend ofzow, om zeker te zijn dat het daaraan ligt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door DSK op 17-06-2003 00:15 ]

Blog (Linux-related)

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 21:46:
erm jah nee dat zal lekker makkelijk gaan :D
die spanings waardes zijn onder belasting :X
dusse je meet op die manier gewoon een onbelaste voeding door dan zou een 150 W nog wel goed zijn :D

maar ik kan je zeggen als die voedings waardes kloppen ben je met een nieuwe voeding van het probleem af ;)

Game PC

Verwijderd

Kan haast niks anders zijn als je voeding die levert immers de spanning en het vermogen dus de voeding is of defect of slecht.
Ik heb hetzelfde gehad met een 400 watt Q-tec super troep 1e klas echt waar leverde bijna 6 volt op mn 5 volt lijn woog bijna niks in tegenstelling tot andere merken 400 watt voedingen sterker nog mijn 235 watt voeding uit een el cheapo kast was nog zwaarder dan de 400 watt q-tec. (qua gewicht dus he maar het vermogen van een goeie 300 watt voeding is meer dan de 400 watt van Q-tec!)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2003 00:43 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Je voeding levert toch niet de 3.3V kant en klaar? Die werkt toch door het mobo zelf gebrouwt?

Ik heb zelf geen idee waar, maar ik zou eens op zoek gaan naar een punt waar je de waardes met een multimeter kunt meten :).

tvw

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ShotGun schreef op 17 juni 2003 @ 00:45:
Je voeding levert toch niet de 3.3V kant en klaar? Die werkt toch door het mobo zelf gebrouwt?
Ahum, onder welke steen heb jij gelegen :? Dat was ten tijde van de AT voeding zo, maar sinds de invoering van ATX (zo'n 6 jaar terug :o ) zijn er niet minder dan 3 +3.3V lijnen (pins 1, 2 en 11), zie o.a. hier
Ik heb zelf geen idee waar, maar ik zou eens op zoek gaan naar een punt waar je de waardes met een multimeter kunt meten :).
Probeer eens tussen een van de oranje draden (de bovengenoemde pins) en een zwarte aardedraad in die connector :z

Oslik blyat! Oslik!

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 00:42:
Kan haast niks anders zijn als je voeding die levert immers de spanning en het vermogen dus de voeding is of defect of slecht.
Ik heb hetzelfde gehad met een 400 watt Q-tec super troep 1e klas echt waar leverde bijna 6 volt op mn 5 volt lijn woog bijna niks in tegenstelling tot andere merken 400 watt voedingen sterker nog mijn 235 watt voeding uit een el cheapo kast was nog zwaarder dan de 400 watt q-tec. (qua gewicht dus he maar het vermogen van een goeie 300 watt voeding is meer dan de 400 watt van Q-tec!)
ik heb hier een 400 W dual fan gold q tec en een 550 w dual fan qtec
de 400 is een stukkie lichter dan de 550 maar die 500 is echt mega zwaar hoor :S
ik moet zeggen qtec heeft (de eeste serie) een aantal brakke voedininkjes neer gezet (maar hier kan je lekker over door gaan in het grote qtec voeding topic ;)

als je een qtec 550 W dual fan gold koopt zit je goed ;)

Game PC

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Shunt schreef op 17 juni 2003 @ 01:45:
[...]

ik heb hier een 400 W dual fan gold q tec en een 550 w dual fan qtec
de 400 is een stukkie lichter dan de 550 maar die 500 is echt mega zwaar hoor :S
ik moet zeggen qtec heeft (de eeste serie) een aantal brakke voedininkjes neer gezet (maar hier kan je lekker over door gaan in het grote qtec voeding topic ;)

als je een qtec 550 W dual fan gold koopt zit je goed ;)
Als ik kon kiezen heb ik toch liever een 350W enermax dan een 550W dual fan platinum gold diamond deluxe qtec. ;)

En ik heb dus een 430W enermax :Y)

Maargoed, misschien dat die tegenwoordige qtec's beter zijn dan die van een half jaar geleden, want die waren dus echt bagger eerste klas.

PS: Heb dus een hele tijd terug een qtec 400 Watt in me handen gehad, die was lichter dan een 250W voeding, zegt al genoeg lijkt me zo ;)

/EDIT: Even wat recht zetten... ik heb nu op de pagina van qtec gekeken: http://www.qtec.info
Dit zijn dus duidelijk andere voedingen dan dat ik in me handen heb gehad !!
Dus bovenstaande telt bij deze dan ook niet meer !

[ Voor 21% gewijzigd door KBDE op 17-06-2003 02:03 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
dion_b schreef op 17 June 2003 @ 01:31:
Ahum, onder welke steen heb jij gelegen :? Dat was ten tijde van de AT voeding zo, maar sinds de invoering van ATX (zo'n 6 jaar terug :o ) zijn er niet minder dan 3 +3.3V lijnen (pins 1, 2 en 11), zie o.a. hier
Lol, ik was een beetje in de war |:( :P.

This n00b has a lot to learn :P.

tvw

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 20:18:
Neo2001: is niet overgeklokt.

Maar ik was inderdaad al gewaarschuwd voor die voeding. Ik heb een paar maanden geleden expres zo'n extra stille gekocht (valt trouwens ook nog vies tegen) bij de Mycom,
Mjah wat dat betreft had je best in een iets zwaardere voeding kunnen investeren (kan je over het algemeen ook nog best meenemen naar een nieuwe PC) ik heb zelf de levicom 350w met behoorlijk wat meer goodies erin dan jou ;) (7 casefans, radeon9700 pro etc.) en die is nog stil ook... anyway, nieuwe voeding testen lijkt me het beste...

Deze plek is te koop.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Shunt schreef op 17 June 2003 @ 00:30:
[...]

erm jah nee dat zal lekker makkelijk gaan :D
die spanings waardes zijn onder belasting :X
dusse je meet op die manier gewoon een onbelaste voeding door dan zou een 150 W nog wel goed zijn :D

maar ik kan je zeggen als die voedings waardes kloppen ben je met een nieuwe voeding van het probleem af ;)
Je kunt achterin(waar de draad de stekker in gaat) je spannings meter steken, dan is het gewoon een kwestie vaznh te opzoeken van de juiste waardes bij de juiste kleur kabel

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Shunt

Shunt

Boe

KeeZ schreef op 17 juni 2003 @ 06:58:
[...]

Mjah wat dat betreft had je best in een iets zwaardere voeding kunnen investeren (kan je over het algemeen ook nog best meenemen naar een nieuwe PC) ik heb zelf de levicom 350w met behoorlijk wat meer goodies erin dan jou ;) (7 casefans, radeon9700 pro etc.) en die is nog stil ook... anyway, nieuwe voeding testen lijkt me het beste...
dit raad ik zwaar af ;)
je hebt hier een grote kans om je voeding + mobo mee te verkloten
en voor 99% van de gevallen zijn die waardes die in je bios gewoon waar
en zeker als je systeem instabiel is + die waardes kan je wel op je vingers uit tellen dat het gewoon klopt ;)

Game PC

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Um, dit is een leuke discussie over de respectievelijke merites van verschillende voedingen, maar weten we zeker dat het aan de voeding ligt :?

Het moederbord geeft een veel te hoog getal aan bij de +3.3V lijn, maar klopt de meting wel :?

GHOst, heb je met een multimeter bij de ATX connector het verschil tussen de oranje en de zwarte draden gemeten? Als dat verschil overeenkomt met die 3.90V in BIOS heb je een brakke voeding, maar is dat gewoon 3.3V, dan ligt het aan je mobo :z

Oslik blyat! Oslik!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:48
En als het aan je mobo ligt kijk dan is of er een nieuwe bios is. Misschien lost die het probleem op

• KBDE
dion_b schreef op 17 June 2003 @ 14:04:
Um, dit is een leuke discussie over de respectievelijke merites van verschillende voedingen, maar weten we zeker dat het aan de voeding ligt :?

Het moederbord geeft een veel te hoog getal aan bij de +3.3V lijn, maar klopt de meting wel :?

GHOst, heb je met een multimeter bij de ATX connector het verschil tussen de oranje en de zwarte draden gemeten? Als dat verschil overeenkomt met die 3.90V in BIOS heb je een brakke voeding, maar is dat gewoon 3.3V, dan ligt het aan je mobo :z
Jip precies.

Heb zelf een keer mijn hardware monitor van een mainboard opgeblazen (vraag me niet hoe, denkelijk statische electriciteit ofzo) in elk geval gaf die ook de meest vreemde voltages aan, alleen de vcore klopte nog.

Mainboard draait tot op de dag van vandaag nog 100% stabiel. (draait nu al bijna 2 jaar nonstop 24/7 als router/firewall/fileserver/ftpserver etc.)

Dus inderdaad ef voeding meten, komt daar echt 3.9V uit vervangen !!
Zoniet, kun je evt nog op je mainboard meten, en anders net doen alsof je neus bloed. 3.9V is alleen maar positief, kun je verder overclocken ;) En lijkt me sterk dat er iets defect raakt daardoor. Dus zolang alles stabiel draaid, who cares wat dat bios aangeeft.

[ Voor 15% gewijzigd door KBDE op 18-06-2003 19:55 ]

• Shunt

Shunt

Boe

KBDE schreef op 18 June 2003 @ 19:53:
[...]

Jip precies.

Heb zelf een keer mijn hardware monitor van een mainboard opgeblazen (vraag me niet hoe, denkelijk statische electriciteit ofzo) in elk geval gaf die ook de meest vreemde voltages aan, alleen de vcore klopte nog.

Mainboard draait tot op de dag van vandaag nog 100% stabiel. (draait nu al bijna 2 jaar nonstop 24/7 als router/firewall/fileserver/ftpserver etc.)

Dus inderdaad ef voeding meten, komt daar echt 3.9V uit vervangen !!
Zoniet, kun je evt nog op je mainboard meten, en anders net doen alsof je neus bloed. 3.9V is alleen maar positief, kun je verder overclocken ;) En lijkt me sterk dat er iets defect raakt daardoor. Dus zolang alles stabiel draaid, who cares wat dat bios aangeeft.
jap tot over een week je core van zijn plate af knalt
en je vidkaart vind dat hij oud genoeg is om te roken
en dat je elco's maar eens uit hun dak gaan :>

of te wel probeer nu ook maar eens een krachtigere voeding ( want 2e hand metingen door een multie meter kunnen zwaar af wijken door van alles die kun je dus al helemaal niet vertrouwen)

Game PC

• KBDE
Shunt schreef op 18 June 2003 @ 20:16:
[...]

jap tot over een week je core van zijn plate af knalt
en je vidkaart vind dat hij oud genoeg is om te roken
en dat je elco's maar eens uit hun dak gaan :>

of te wel probeer nu ook maar eens een krachtigere voeding ( want 2e hand metingen door een multie meter kunnen zwaar af wijken door van alles die kun je dus al helemaal niet vertrouwen)
Het is dat bij hem zijn pc niet meer stabiel draait, daarom is er dus wel degelijk iets aan de hand. Maar als ik zo naar zijn voltages kijk lijkt dit meer daardoor te komen dat de 5V maar op 4.7V is dan die 3.3V op 3.9V

Maar goed, dit topic is een beetje useless zolang Ghost zich niet de moeite doet om een andere voeding te testen of om op zijn minst eens de multimeter te pakken en de voltages na te lopen.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

I/O voltage kan je meestal met jumper verlagen...

meestal is het I/O voltage rond de 3.5V ingesteld voor meer stabiliteit... als jij nu teveel voltage krijgt zou je kunnen proberen hem op 3.3V te zetten.... dan kom jij waarschijnlijk rond de 3.6V uit
Pagina: 1