[WIN XP] Windows start niet meer na instal Redhat 9

Pagina: 1
Acties:

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 20:30
Ik weet niet zeker of dit windows of non windows hoort maar ik probeer het eerst maar even hier.

Ik heb in WINXP met Pmagic 8 een linux partitie en een linux swap gemaakt. Na opniewopstarten met de bootdiskettes en het actief zetten van die partities heb ik RedHat 9 geinstalleerd. Met RedHat heb ik ook Grub geinstalleerd omdat BootMagic niet wilde draaien vanaf de NTFS partities.

Na het opnieuw opstarten geeft (na het kiezen van XP in grub) XP aan de autochk niet gevonden kan worden. Als ik nu de partitie tabel bekijk met de boot diskettes van Pmagic kan hij de complete tabel niet meer lezen.

Nu lijkt het mij dat Grub het MBR verziekt heeft of zo. :X Maar kan dit ook weer hersteld worden?

Wie kan mij helpen?

Was ik maar een punt dan was ik het einde

• J_Davelaar
ik heb even gekeken met linux rescue en daarin kan ik met fdisk wel alle partities terug vinden. Heb nu de bootflag terug gezet naar de windows partitie.
Windows start nog steeds alleen op tot het punt dat de autochk gezocht wordt. Deze wordt niet gevonden en XP wil hem overslaan. Op dit punt gaat de pc alleen opnieuw opstarten en blijft dan in deze loop hangen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Topics schoppen binnen 24 uur wordt niet gewaardeerd op GOT. (zie policies en faq).
Verder kun je recovery console starten en /fixmbr kiezen.

• J_Davelaar
Sorry maar het was geen schop. Wilde nog even wat extra informatie geven over hoever windows kwam bij het opstarten. Mijn exusses als het wel zo overkwam.

Verder heb ik /fixmbr geprobeerd maar Linux zegt dat dit een niet bestaand commando is. Verder vraag ik mij of of een reparatie van het mbr vanuit linux zal werken omdat hij juist degene is die het verziekt heeft.
Is er een mogelijkheid om dit vanuit een windows omgeving te herstellen?

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 10:20
met de xp installatie cd rom kun je naar recovery mode (wijst zich vanzelf)
opstarten vanaf cd rom en dan fixmbr en/of fixboot.

Dan kun niet meer in je Redhat install maar als je dan LILO (mijn persoonlijke voorkeur) installeert op een FAT partitie vóór je NTFS dan zou die het misschien weer kunnen doen :9

• J_Davelaar
ik heb de recovery mode gebruikt van de windows cd en daar fixmbr gebruikt. Als mijn pc nu opnieuw opstart krijg ik alleen nog maar de melding
nltdr missing press key to restart

Als ik nu nog een keer de rescue mode gebruik en alle schijven bekijk zie ik dat alle stations er nog zijn behalve mijn c:\ De andere stations zijn gewoon 1 naar voren geschoven.

[ Voor 34% gewijzigd door J_Davelaar op 16-06-2003 16:40 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• J_Davelaar
Oke voor lilo ziet dat er goed uit. Alleen heeft Redhat standaard voor Grub gekozen. Het verwijderen van Lilo en het herstellen van het oude MBR werkt dus niet op die manier.

Ik ben verder echt een linux nitwit. Dit was mijn poging om er kennis mee te maken.

• J_Davelaar
Ik heb alle geboden opties geprobeerd maar ik kom niet verder. De bootdiskette van Pmagic geeft nu de volgende foutmelding: Partition table error #114 found. Volgens pmagic houdt dit in de het mbr beschadigd is en dat er geen begin en eind gevonden kan worden aan 1 of meerdere partities.

Heeft iemand nog een idee hoe ik dit kan repareren. Of moet ik een backup erover heen gooien?

toevoeging:
Ik ben nog eens aan het spelen met de recovery en ik zie met diskpart dat mijn 2 harde schijven omgedraaid zijn. Alle partities worden verder gevonden met alle informatie alleen zijn alle drive letters dus omgedraaid.
Mijn oude C:\ schijf is nu dus k:\ geworden.
Hoe kan dit en hoe kan ik dit weer aanpassen?

[ Voor 31% gewijzigd door J_Davelaar op 16-06-2003 17:23 ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55
als je al een fixmbr hebt gedaan, moet je de expert install van Red Hat nog eens doorlopen. Upgrade kiezen. En dan lilo installeren en aangeven dat je dat als bootloader wil gebruiken. Op het moment dat je dan in linux zit moet je als root lilo.conf openen en de nodige partities aanpassen (wijst zichzelf) Zorg dat je weet op welke partitie je dingen staan. /dev/hda1 is winxp (NTFS) /dev/hda5 zal denk ik je root zijn, /dev/hda6 je swap etc. Zorg dat je alles goed hebt ingesteld (man lilo ff doorlezen) en uiteindelijk /sbin/lilo intypen (anders pakt ie de wijzigingen niet. Als het goed is geeft ie dan ook aan of er fouten in je lilo zitten. Zorg dat allebei je partities bootable zijn (XP en linux)

Voor de install van RedHat ben ik redelijk vrij geweest, ben alleen bekend met Mandrake, Debian en Gentoo.... Maar is vast allemaal hetzelfde

K: schijf? Klinkt als dat je XP op je slave-drive hebt gezet. Standaard denkt XP dat je 'm op c: hebt staan en dat zal fixmbr ook wel denken. Gok ik hoor. Probeer je schijven met de jumpers eens om te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Paultje3181 op 16-06-2003 17:26 ]

• J_Davelaar
De XP partitie staat gewoon netjes op de masterschijf. Alleen om een nog onbekende reden begint bij mij nu de masterschijf met k:

Als ik map uitvoer krijg ik de volgende lijst: (even sterk vereenvoudigd)

k:\ HD0\partitie 1
m:\ HD0\partitie 3 (partitie 2 is de oude linux partitie maar die heb ik al verwijderd)
d:\ HD0\partitie 4
n:\ HD0\partitie 5 (is verborgen en telt dus niet echt mee vandaar waarschijnlijk n:)
c:\ HD1\partitie 1
e:\ HD1\partitie 2
f:\ HD1\partitie 3
g:\ HD1\partitie 4
h:\ HD1\partitie 5

TOEVOEGING:

HALLELUJA!!!!!!!!!!!!

Bedankt voor alle goede tips. _/-\o_ _/-\o_
Na het verwijderen van de linux partitie met diskpart in de rescue mode van de XP cd heb ik nogmaals een fixmbr uitgevoerd. Na een herstart herkende de boot diskettes van Partition magic wel de partitie tabel en gaf aan de er 3 beschadigingen waren, (de 3 werkzamen partities op de eerste schijf) en dat deze makkelijk gerepareerd konden worden.
Na de automatische reparatie hoefde ik alleen nog maar de oude c:\ schijf weer als de actieve schijf in te stellen en de lege ruimte er weer bij te trekken. Na een nieuwe herstart werkte het systeem weer als vanouds.

Dit verhaaltje heb ik er dus even bij geschreven voor mensen die in de toekomst hetzelfde probleem tegen komen. En natuurlijk om te bedanken voor de hulp. _/-\o_ ;) :)

[ Voor 44% gewijzigd door J_Davelaar op 16-06-2003 18:02 . Reden: toevoeging van informatie en afsluiting van topic ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Waarschijnlijk verwijst de bootloader van XP inmiddels naar een andere partitie dan oorspronkelijk het geval was. Dit gebeurt wel eens wanneer je nieuwe PRIMAIRE partities maakt (de nummering verandert, wat XP niet snapt).

Advies van mij: verwijder de partities die je erbij gemaakt hebt vanuit linux (Rescue), doe dan een repair met de windows XP CD (fixboot en fixmbr). Dan moet je Windows weer kunnen opstarten. Probeer dan nog eens Linux te installeren zonder PQMagic of zo te gebruiken, gewoon door nieuwe partities aan te maken met fdisk of Disk Druid, en dan Lilo voor de boot manager.

Het wordt allemaal wat gecompliceerder doordat je twee harddisks hebt. Wie weet dat het nog steeds niet werkt, omdat de XP bootloader weer in de war wordt gestuurd.

Wat je ook kan proberen is boot.ini te editen (vóór de hele procedure of erna, als het nog niet werkt.).

[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 16-06-2003 18:08 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1