LiteOn 12/10/32 CDrs leest ie niet meer, CDRW wel??

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gisteren ben ik erachter gekomen dat m'n liteonbrandertje (nog eerste generatie, dus met burnproof) opeens gaat tegensputteren na zo'n 3000 cds gebrand te hebben.

CDrs worden niet meer gelezen/herkend. Dus kan ie deze niet meer branden (nieuw gekochte CDrs niet, en de paar CDrs die ik nog over had van een partij wat ie zonder problemen kon lezen/branden ook niet).
Ook oude CDrs die ie ooit gebrand heeft kan ie niet meer lezen (Explorer hangt dan een tijdje en dan vraagt ie om "insert disk"

Gewone CDs kan ie wel lezen.

Het vage is CD-RWs (10speed) leest EN brand ie gewoon prima.

Waar kan dit dus aan liggen? LIjkt me toch niet dat er 2 lensen in zitten, 1 voor CDrs en 1 voor CDRWs?
Is ie echt aan het einde van z'n latijn?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• frisico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03 11:18
Na 3000 gebrande cd's is een brander meestal wel aan het einde van het latijn. Soms helpt het om de lens schoon te maken met gedestileerd water en het loopwerk te smeren. Meestal (als het werkt) van kortdurende aard. Ik denk dat je aan een nieuwe Lite-on toe bent. Duur zijn ze ook niet meer

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
frisico schreef op 16 June 2003 @ 15:55:
Na 3000 gebrande cd's is een brander meestal wel aan het einde van het latijn. Soms helpt het om de lens schoon te maken met gedestileerd water en het loopwerk te smeren. Meestal (als het werkt) van kortdurende aard. Ik denk dat je aan een nieuwe Lite-on toe bent. Duur zijn ze ook niet meer
ja, maar waarom leest ie dan wel die CDRW's :?

Verwijderd

Powercalibratie, dat is per CD verschillend

en bij branders aan het eind van hun latijn vallen er dan gewoon specifieke CD soorten af.

Je zou de lens nog schoon kunnen maken...

• frisico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03 11:18
Bij CDR-W is de samenstelling belangrijk. Het kan best zijn dat ook niet alle types CDR-W gelezen kunnen worden. Dit geldt ook bij cdr. Wanneer de laserkwaliteit door slijtage achteruit gaat. Het eerst merk je dit bij gebrande muziek cd's die dan gaan overslaan of herhalen. Conclusie brander versleten.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

DIe laser intensiteit voor het branden kan ook minder worden geloof ik.. das volgens mij het hele probleem.. Ik heb btw dezelfde brander.. maar ik ben nog niet aan mijn quotum van 3000 gebrande CDR(W)'s... hoe weet je dat btw trouwens? ZOu handig zijn als daar een progsel voor is om uit te lezen.. hoeveel uur gebrand dat die heeft of zo...
Heb je al btw een nieuwe firmware update geprobeerd (misschien dat dat helpt bij calibratie of whatever.. echte hardware fouten worden natuurlijk niet goed gemaakt)?

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 20:12
Idd proberen om de lens schoon te maken met wattestaafje en wat water (beter nog gedestileerd)

In elk geval geen cleaning cd's ofzo erin gooien !! die slopen de boel alleen maar !

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-03 11:06

bloasfist

Slot-A Crew

athlonkmf schreef op 16 June 2003 @ 15:41:
Gisteren ben ik erachter gekomen dat m'n liteonbrandertje (nog eerste generatie, dus met burnproof) opeens gaat tegensputteren na zo'n 3000 cds gebrand te hebben.

CDrs worden niet meer gelezen/herkend. Dus kan ie deze niet meer branden (nieuw gekochte CDrs niet, en de paar CDrs die ik nog over had van een partij wat ie zonder problemen kon lezen/branden ook niet).
Ook oude CDrs die ie ooit gebrand heeft kan ie niet meer lezen (Explorer hangt dan een tijdje en dan vraagt ie om "insert disk"

Gewone CDs kan ie wel lezen.

Het vage is CD-RWs (10speed) leest EN brand ie gewoon prima.

Waar kan dit dus aan liggen? LIjkt me toch niet dat er 2 lensen in zitten, 1 voor CDrs en 1 voor CDRWs?
Is ie echt aan het einde van z'n latijn?
Die van mij kreeg dezelfde symptomen, na ruim 3 jaar trouwe dienst. Heb hem uiteindelijk maar omgeruild voor een 48x exemplaar. Ik had trouwens een stuk minder dan 3000 cd's gebakken met m'n 12speed. 1000 max denk ik.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:19

Rival24

I'll Be Back

brand wel cdrw, geen cdr
Beetje hetzelfde verhaal.

Tijd om deze te begraven.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk ook ewl dat het gewoon tijd is voor een nieuwe (wordt waarschijnlijk dvd-brander) maar ik vond het gewoon heel vreemd dat CDrw wel gelezen/gebrand kunnen worden. In het verleden leveren juist cdrw de lees/brandproblemen. Als brander dood gaat, zijn cdrws de eerste die niet meer gelezen kunnen worden...

En hoe ik aan die 3000 cd-brandaantal komt? Ik heb dat ding al 3 jaar, koop ongeveer 500cds per half jaar. (ik koop die dingen om het half jaar, dus heb ik goed overzicht van hoeveel ik had gebruikt). Daarnaast heb ik zo'n 100x CDRWs herbruikt.

BTW. alleen 2 frisbee's geproduceerd. Maar dit komt omdat Windows zo nodig moet gaan hangen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 16-06-2003 18:07 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1