[boot] tijdelijk probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik wou vanmiddag mijn PC opstarten, en tot mijn verbazing (schrik zelfs!) deed ie verdomd weinig: bij het detecteren van mij IDE devices bleef hij hangen en hij gaf 2 piepjes. De BIOS inkomen lukte ook niet.

Ik dus snel de handleiding van mijn mobo erbij gepakt en naar de LEDjes gekeken. Eerst bleef ie hangen bij initializen van mijn flop, dus die losgekoppeld. Geen oplossing. Weer vastgekoppeld, probleem bleef. Iets langer gewacht, en de LEDjes schoten van floppy naar IDE. Ik dus de voeding van mijn eerste HD gehaald, en voila, geen errors. Ik dus zwaar in paniek want iets te lang geen backup gemaakt |:(

De voeding van die HD weer vastgezet, probleem weer :X
Toen maar even mijn kast terug naar mijn monitor gebracht om te kijken. Weer voeding los, geen probleem. Voeding vast, geen probleem :?

Ik kan dus weer gewoon booten, maar nu is mijn vraag: wat was hier aan de hand?
Drive Health gaf gisteren aan dat die HD nog zeker tot mei 2010 in leven blijft, en nu nog steeds. Ik ben dus ff zwaar confused...

Edit: ondertussen maxtor's powermax gedraaid, en die gaf totaal geen errors

[ Voor 4% gewijzigd door Robtimus op 16-06-2003 16:27 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:19

YellowCube

Wait...what?

toevallig want ik heb het probleem laatst ook eens gehad. Zelfde mobo en CPU en ook een maxtor schijf.
De pc wilde om onverklaarbare redenen gewoon een aantal keer niet doorstarten en als ie het deed dan liep ie ergens halverwege weer vast. Daarvoor heeft ie altijd als een zonnetje gedraaid. Dat was 2 weken geleden en sindsdien heeft ie het nooit meer gedaan.
Ik moet je helaas het antwoord op de vraag "maarre...waarom dan?" schuldig blijven.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Bah, vandaag weer :(
Zeker een kwartier in de weer geweest: molex los en weer vast: hielp niet. IDE kabel los en vast: hielp niet. De primary kant van de IDE kabel op de andere HD, die werd perfect herkend, dus de kabel was het ook niet. Ik weet het echt niet meer :?

Ik denk dat ik maar een andere (lees: meteen grotere) harde schijf ga proberen als het zich nog een keer voordoet...

Ik heb er trouwens ook aan gedacht of het misschien aan de BIOS kan liggen, maar die heeft het al 2 jaar uitstekend gedaan. De configuratie zoals ie nu is draait al sinds begin december uitstekend (op twee klein probleempjes na).

[ Voor 24% gewijzigd door Robtimus op 19-06-2003 15:18 ]

More than meets the eye
system specs

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 19:31
Ik heb een keer gehad dat mn systeem mn HD niet meer zag zo nu en dan, en dus niet kon booten. Heb er een andere IDE kabel in gehangen en probleem nooit meer gehad.
Weet niet of die kabels slijten of dat ik een draadbreuk had door het 1 of ander... maar alles loopt nu lekker

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een maxtor schijf op een asus a7v133. Ik heb toen de schijf vervangen en daarna is het probleem niet meer opgetreden.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
frickY schreef op 19 juni 2003 @ 15:47:
Ik heb een keer gehad dat mn systeem mn HD niet meer zag zo nu en dan, en dus niet kon booten. Heb er een andere IDE kabel in gehangen en probleem nooit meer gehad.
Weet niet of die kabels slijten of dat ik een draadbreuk had door het 1 of ander... maar alles loopt nu lekker
Ik heb nog een IDE kabel liggen van mijn CD brander, ik zal die er es instoppen als het de volgende keer weer gebeurd. Toch een stukkie erg goedkoper dan een nieuwe HD :D. Bovendien ga Drive Health net nog 1-2-'11 aan als verwachte sterfdatum (ook powermax geeft geen errors), beetje zonde om hem dan al te vervangen.

More than meets the eye
system specs

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ok, gisteren kreeg ik het weer, en toen ik na 10 minuten eindelijk in windows kwam kwam drive health meteen met een waarschuwing dat een attribuut sterk gedaald was. Wat blijkt: spin retry count was 12 punten gedaald, TEC 03-10-2003. Vanmorgen weer een paar minuten moeten klooien, en een TEC van 01-09-2003. Die HD is dus gewoon het probleem.

Ik ga morgen dus een nieuwe HD kopen (meteen 120GB 8MB cache liquid bearing ipv 40GB 2MB cache en geen liquid bearing), want ik ben er nu dus achter dat het gewoon de HD is.

More than meets the eye
system specs

Pagina: 1