Toon posts:

[fonts] Onmisbare fonts

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie al jaren de gratis font sites als paddestoelen uit de grond schieten, maar heb hier eigenlijk nooit echt gebruik van gemaakt. Voor graphics zoals bijv logo's enzo gebruik ik altijd de standaard fonts (arial, verdana etc) waar ik vervolgens een beetje mee ga spelen in illustrator.

Ik vind het een beetje saai worden, maar vind de gratis fonts voor 99% rotzooi. Daarom ben ik zelf maar wat fonts aan het uitwerken, die op dit moment alleen nog maar op papier staan :)

Nu vroeg ik me af of jullie wel gratis fonts gebruiken en zo ja, welke in de loop der tijd onmisbaar voor je zijn geworden.
Graag ook een uitleg waarvoor je het font zoal gebruikt en wat je er mooi aan vind en uiteraard waarom hij onmisbaar voor je is geworden. Mits mogelijk een url voor als andere gebruikers er ook wel wat in zien.

Aangezien ik ze zelf nauwelijks heb gebruikt heb ik ook niet echt een onmisbaar font (behalve uiteraard sommige standaard fonts).
Ik zal toch proberen een voorbeeldje te geven:

- Font: SF therman Gothic
- URL: http://www.1001fonts.com/font_details.html?font_id=2318
- Waarvoor: Wallpapers en weblogotjes
- Waarom mooi: IK hou van strakke modelletjes (letterlijk en figuurlijk ;) ) Ik vind hem gewoon mooi, het heeft iets speciaals, maar geen poespas eraan. De dikte van het font vind ik wel minder, ik had hem graag wat hoger en dunner gezien. Dit pas ik dan ook aan in illustrator.
- Waarom onmisbaar: Eigenlijk is hij niet onmisbaar, maar ik merk wel dat ik er steeds vaker gebruik van maak. Het is een fijn beeldschermfont dat duidelijk te lezen is.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hmja... Ik vind dit eigenlijk wat vreemd... hoe kan een font nou onmisbaar zijn.
Per logo is de stijl verschillend, wat zeggen jouw klanten als in het logo van zn voorganger ook al dat lettertype is gebruikt, en die daarvoor ook, en die daarvoor ook?

Bovendien bepaalt de klant nog altijd voor een groot deel welke uitstraling het moet hebben, en dan kom je bijna elke keer wel weer op een ander font uit hoor.

Ik vind deze die jij nu aangeeft net zo hard iets weg hebben van SerpentineSans of NeverSayDie... :) dus waarom per sé deze en die niet?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval omdat ik die andere fonts niet ken :)

Wat ik meer bedoel met onmisbaar is eigenlijk dat je hem gelijk met je OS installeert zodat hij er gelijk op staat voor gebruik.
En niet alleen bedoeld voor logo's, maar ook voor allerlei andere dingen bijv wallpapers, flash, kaarten etc. Van hobby tot professioneel.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 12:21
Avantgarde
Minion
Newsgoth

zijn wat mij betreft wel redelijk de bom, en arial en verdana ook natuurlijk.
Maar onmisbaar? Neh ... al moet ik ZELF tekenen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 16-06-2003 15:36 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik weet niet wat op mijn systeem 'originele' fonts en zijn en wat niet, ik heb zoveel programma's gehad die hun eigen fonts meeleverden, en na wat formats, crashes en reinstalls heb ik nu een collectie van 499 fonts die ik bijna allemaal bij naam weet te noemen, maar waarvan ik sommigen echt zelden gebruik.

Wat ik eerder zou zeggen: welke fonts ontwijk jij?
En dat zijn dan Comic Sans MS, Times ruil ik meestal in voor Garamond o.i.d., gewoon omdat ik me ontzettend kan storen aan de friemeltjes die Times nou nét Times maken, en bij Garamond heb je die herkenning niet, dus dan Garamond :+ ... en natuurlijk lettertypen als Script, Algerian op windows bakken is helemaal uit den boze...

Eentje die ik zeker waardeer:
BankGothic _O_

Verder houd ik ook wel veel van Avantgarde en Futura, maar dat komt omdat mijn vorige bedrijf daar zijn huisstijl in had (om de baas te quoten: 'wat nou, da's toch gewoon zo'n helvetica... of comic sans, wat is het... |:( )

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn eigen handschrift in font-vorm is onmisbaar.

Verder ben ik erg fan van Century Gothic en enkele 0b4-fonts. Verder springt niets er echt uit. Times gebruik ik standaard voor schoolwerk.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:47

DUX

blijft ook nu voor Oranje

* DUX mag Dark Blue wel :> (ben ook Bank Gothic-fan en deel je mening over Comic Sans).

Laat mij dan om de Windowsfonts een beetje te beschermen dan nog even Haettenschweiler noemen. Doet het goed in titels als je het mij vraagt.

[ Voor 12% gewijzigd door DUX op 16-06-2003 16:08 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

De Swiss721 serie (is gewoon heerlijk). 'Nuff said.
Verder nog een serie pixelfonts die ik persoonlijker beter vind dan de 04-series - hooge and kroeger. Onmisbaar? Nou, eigenlijk wordt er bij elk design opnieuw gekeken of het font er bij past, maar er is zeker een selectie van standaardkandidaten die ik als referentie gebruik.

De rest van de gratis fontjes kwamen bij mij "gratis" bij de applicatie zelf erbij :). Als ik zelf een font maak is het natuurlijk ook gratis (voor mezelf, ik moet er nog een aantal maken voor de verkoop), en meestal ook naar mijn zin -al valt echt goed fontdesign onder de categorie "dagtaak per 4-6 letters" als je het mooi & elegant wil hebben.

Do-nots:

Een hele lijst. Voor dat doel heb ik een "kitsch" map aangelegd ;). Sommige fontjes zijn zo fout dat ze weer goed zijn, maar momenteel staat als "echt fout" Comic MS aangemerkt. Helaas valt Bank Gothic daar ook onder, ik vind 't gewoon weinig hebben en het is veel te vaak gebruikt. Times New Roman walg ik zelf ook van, al moet ik toegeven dat je het verukkelijk kan verbouwen & mutileren.

[ Voor 46% gewijzigd door Yoozer op 16-06-2003 16:07 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Yoozer schreef op 16 June 2003 @ 16:04:
Times New Roman walg ik zelf ook van, al moet ik toegeven dat je het verukkelijk kan verbouwen & mutileren.
offtopic:
http://eduvision.nl/wedstrijd/winnaars/ulrich/
Klik eens op een van de sepia foto's en zie hoe ik hier Times New Roman gebruikt heb :) , ben dus verder géén voorstander ervan maar hier kwam het mij goed uit

Haettenschweiler is idd een sterke om een titel mee te beginnen. Impact ook wel... maar die kan wat te standaard overkomen.

Verwijderd

Courier(new) is soms onderschat
En ik had vroeger iets dat criminal heette, ookwel strak maar beetje te futuristisch soms...

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

- de Eurostile serie
- de Humanist serie
- de VAG
- de Swiss
- de Akzidenz
- pixel: Hooge, Kroeger, Serious

Die doen het op dit moment goed bij mij. Maar das ook maar een momentopname.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:12

Creesch

bla bla!

Arial en Verdana op een gedeelde eerste plaats (kan DB over meepraten :P )
en ik maak de laatste tijd ook gebruik van stinky kitty (ook van zo'n gratis site)

mischien handig om een download link erbij te zetten als je die nog weet ofzo of anders minstens de site ;)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

craze_ schreef op 16 June 2003 @ 18:11:
Arial en Verdana op een gedeelde eerste plaats (kan DB over meepraten :P )
en ik maak de laatste tijd ook gebruik van stinky kitty (ook van zo'n gratis site)

mischien handig om een download link erbij te zetten als je die nog weet ofzo of anders minstens de site ;)
Ben jij inmiddels nog niet getrouwd met Verdana, 36pt Bold met een dropshadow? >:) 8)7

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:12

Creesch

bla bla!

Dark Blue schreef op 16 June 2003 @ 18:25:
[...]

Ben jij inmiddels nog niet getrouwd met Verdana, 36pt Bold met een dropshadow? >:) 8)7
tsss je vergeet de italic :P

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dark Blue schreef op 16 June 2003 @ 17:54:
[...]

Haettenschweiler is idd een sterke om een titel mee te beginnen. Impact ook wel... maar die kan wat te standaard overkomen.
Jij had die voorkant van die schoolkrant van me gezien? En alle headings? En alle titels? En de colofon? :+ :P

Verwijderd

Topicstarter
Haha ik probeer telkens comic sans ms enzo te deleted, maar Windows tovert ze telkens terug :(

Ik heb er nu een aantal gedownload en geinstalled, en heb alweer een rede gevonden waarom ik zo min mogelijk fonts op mijn pc wilde.. ik haat die lange lijsten dat ik niet meer weet wat wat is, catagorizeren lijkt onmogelijk. Althans ik heb me nog niet echt verdiept in de fontmanagers.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik ben zelf best een "fan" van Blue Highway. Mooi strak font. En niet een fan van Arial, maar van Arial Narrow. Ok niet zoveel verschil, maar toch dat smallere vind ik mooier.

overigens kan je dat smalle ook met photoshop of in html doen hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door flashin op 16-06-2003 19:33 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Charly schreef op 16 June 2003 @ 15:35:
Avantgarde
Minion
Newsgoth

zijn wat mij betreft wel redelijk de bom, en arial en verdana ook natuurlijk.
Maar onmisbaar? Neh ... al moet ik ZELF tekenen :P
Je bent niet de enige hoor.. maar geloof dat weinig mensen de vraag lezen. Avantgarde en Minion zijn in elk geval niet gratis. En als je de Newsgotic bedoeld, die ook niet.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Even een beetje off topic:
Ik ben men windows 2000 een heel pak meer gaan apprecieren als ik al men fonts "smooth" kon bekijken: display properties --> Effects --> Smooth edges of screenfonts

Favoriete fonts:
Arial, bold of thin maakt niet uit zolang het maar met een lage letterafstand is
Carpenter ICG, een ahndgeschrift maar een heel stijlvol
Eurostile, Lekker duidelijk, beetje cool en zonder pruts
Soft Hits, echt een must (zie bovenschrift http://www.optifitdeluxe.be.tf)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 20:10 ]

Verwijderd

Myriad Condensed Web .. :9

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Myriad, AvantGarde, Helvetica (Nue) en Vonnes (macromedia) vind ik zelf mooi als sans-serif lettertypes. Voor serif fonts vind ik zelf Minion en FF Scala een mooie letter.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Hm, als het toch niet om gratis spul gaat, duw er voor mij ook dan maar Myriad bij. Owja, en Garamond (complete expert & alles versie - echt een -mooi- font, houdt zichzelf ook omhoog in aliased Web-gebruik). Eurostile is ook goed maar ik moet mezelf er van weerhouden dat ik 't niet te vaak gebruik.

De Helvetica condensed - yum :). Heerlijk "corporate".

Verwijderd

Century gothic doe ik toch wel heel erg veel mee... En hij zit standaard bij windows...

• DeFeCt
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

Is het nou echt zo verdomde moeilijk om de vraag van TS te lezen :?

gratis fonts, mensen, g r a t i s

Flickr

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Ooh. Meeste zijn wel tweedelijns gratis, bijv. via Adobe Illustrator (Myriad) Corel Draw 8 fonts (AvantGarde <g>)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, ik zag ook al dat ik het verkeerd gelezen had. Excuses...

Oh wacht ik heb er in mijn openingspost wel een genoemd. NeverSayDie is een lekkere strakke. Floydian vind ik vooral erg mooi omdat hij zo ruw is. Bobcat heeft wel wat weg van mijn handschrift als ik krabbel.

En verder, as I said, ik weet niet welke fonts bij mij gratis zijn en welke niet :P Ik heb een keer een ftp map gevonden van een mafketel die ook al zijn gekochte fonts online had gezet, daarom ben ik nu in het bezit van Frutiger etc. door stom toeval. Ach ja... hey, gisteren bij het downloaden van Jaxx Slant mijn vijfhonderdste lettertype binnengehaald als het goed is! d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Jesus 500 lettertypes, dan ben je een week aan het scrollen ;)

Echt jammer dat ik de fonts niet kan onderverdelen in mappen (gelijk in elk programma) dat zou geweldig zijn, dan is het gelijk een stuk overzichtelijker.

Trouwens we hebben zo'n erg domme leraar op school die denkt dat hij erg slim is. Zo ging hij uitleggen dat het een fabeltje was dat je hardware niet mocht aanraken als je statisch geladen was. Hij ging over zijn trui wrijven en dan het moederboard (in uiteraard in schoolcomputer) vasthouden. 8)7
maar om niet te ver offtopic te gaan, hij zei dat extra fonts installen boottijden gigantisch vergroot. Okay gigantisch is dikke onzin want ik boot nog steeds snel na gisteren 50 fonts te hebben geinstalled. Maar gaat het wel iets omlaag?

• TeeDee
  • Laatst online: 22-08 13:14

TeeDee

CQB 241

op http://www.blambot.com staan ook wel leuke fonts. Deze zijn dan wat meer richting de "speelse" elementen. Origineel zijn ze bedoeld voor comics e.d. maar ik heb al aardig wat mensen gezien die er leuke dingen van maakten.

Vooral voor bedrijfslogoos. Hier en daar wat getweaked in Illustrator, voornamelijk deden ze deze in de "2 letter" logo's verwerken.

offtopic:
Verder: TS zijn in zijn openingspost "weblogootjes".
Volgens mij maak je voor een bedrijf niet en een "briefpapier" logo en een weblogootje.
Lijkt me dat het bedrijf zijn logo zelf aanlevert.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

hij zei dat extra fonts installen boottijden gigantisch vergroot. Okay gigantisch is dikke onzin want ik boot nog steeds snel na gisteren 50 fonts te hebben geinstalled. Maar gaat het wel iets omlaag?
offtopic:
maar hij heeft in principe wel gelijk, alleen zit nu iedereen met een p4 2000+ mhz en 256 mb aan geheugen dat het installeren van 50 fontjes neit zo veel problemen geeft, dat was wel anders in het pentium mmx tijdperk waarbij iedereen nog 8 mb geheugen had...

Ik ga helemaal voor de eurostill serie, en swiss komt op de 2e plaats....

• TeeDee
  • Laatst online: 22-08 13:14

TeeDee

CQB 241

offtopic:
op een p75 en een complete fontcd geinstalled, omdat ik het leuk vond om uit verschillende fonts te kiezen. Duurde +/- 15 min. om te booten :)

Dus ja, technisch gezien heeft die "domme" leraar gelijk, alleen merk je dit dus niet meer

/edit: hmm, ik dacht toch echt dat ik op je post gereplyed had :)

[ Voor 15% gewijzigd door TeeDee op 17-06-2003 14:33 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• DeFeCt
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 13:53:
Echt jammer dat ik de fonts niet kan onderverdelen in mappen (gelijk in elk programma) dat zou geweldig zijn, dan is het gelijk een stuk overzichtelijker.
offtopic:
Waarom zou dat niet kunnen?

Dark Blue: fontfolio rings a bell? 500 pffrrt ;)

The Adobe® Font Folio™ collection contains more than 2,750 typefaces...

Flickr

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 13:53:
Jesus 500 lettertypes, dan ben je een week aan het scrollen ;)
Niet perse! Er zijn een hoop manieren om 'slim' je fonts in te delen - Adobe Type Manager (aan & uitzetten terwijl je werkt), een klapper maken met prints erin van elk font, en vervolgens een ordening op Serif, Sans Serif, Script, etc. Nieuw fontje? Nieuw blaadje.
Kun je wel met ATM.
Trouwens we hebben zo'n erg domme leraar op school die denkt dat hij erg slim is. Zo ging hij uitleggen dat het een fabeltje was dat je hardware niet mocht aanraken als je statisch geladen was. Hij ging over zijn trui wrijven en dan het moederboard (in uiteraard in schoolcomputer) vasthouden. 8)7
offtopic:
Deed het "auw" :P
maar om niet te ver offtopic te gaan, hij zei dat extra fonts installen boottijden gigantisch vergroot. Okay gigantisch is dikke onzin want ik boot nog steeds snel na gisteren 50 fonts te hebben geinstalled. Maar gaat het wel iets omlaag?
50 fonts is ook niks joh, je moet 'm hier zien protesteren en stuiteren als ik er 3000 in smijt. Nu moet ik natuurlijk eigenlijk nog al m'n zooi ordenen met ATM, en er eigenlijk nog een 512-reepje bijleggen, maar okee :). Ik denk dat ik met 1.5G ATM nog niet eens nodig had, maar ja, dan orden je de shit ook niet makkelijk. Echt, een fontmanager (Mac : Extensis Suitcase) lost 't op. Kun je de dingen ook op een server laten staan als 't goed is, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Pagina: 1