Ik wil een Plextor CD Rewriter kopen maar nu hebben ze het over IDE en SCSI. WAt is het verschil en wat raden jullie mij aan.
Voor SCSI (Small Computer Systems Interface) heb je een aparte kaart nodig.
Persoonlijk zou ik de Plextor IDE nemen, die heeft toch Burnproof(c).
Virussen? Scan ze hier!
IDE gebruitk meeer processor kracht. Bij SCSi moet je nog een controller kopn, waar als het ware een klein processor op zit, dus als je gaat branden kan je gerust andere dingen doen, omdat de hoofdprocessor minder wordt belast, dan kan je ander dingen lopen doen, Photoshop en dergelijke, zonder bang te zijn dat je CD'tje mislukt 
Nadeel is wel dat SCIS apparaten duur zijn.
Dus je moet ook een SCSI controller erbij kopen.
Nadeel is wel dat SCIS apparaten duur zijn.
Dus je moet ook een SCSI controller erbij kopen.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
SCSI is duurder en je hebt een SCSI controller nodig anders heb je er niets aan.
Een SCSI device heeft dus een lage overhead op het systeem omdat ie z eigen controller heeft. Voor thuis vindt ik het niet nodig.
Ooit was een SCSI bus sneller dan IDE maar dat is een beetje achterhaald.
Een SCSI device heeft dus een lage overhead op het systeem omdat ie z eigen controller heeft. Voor thuis vindt ik het niet nodig.
Ooit was een SCSI bus sneller dan IDE maar dat is een beetje achterhaald.
Donec eris felix, multos numerabis amicos
Ik heb ze allebei: een SCSI en een IDE 12/10/32.
Persoonlijk zie ik geen reden meer om een SCSI te kopen, dankzij BurnProof.
Werkt perfect.
Of je zou alle IDE controllers al bezet moeten hebben....
Werkt perfect.
Net iets errder, maar mijn verhaal was langer om te typenOp zondag 26 november 2000 13:42 schreef wildhagen het volgende:
Voor SCSI (Small Computer Systems Interface) heb je een aparte kaart nodig.
Ik heb ook gekozen voor de Plextor12x10x32A, want hij is toch burnproof, dus voor mij was de keuze makkelijk, SCSI was na het horen van het fenomeen burnproof, verdwenen als optie
Russian Blue Neji
Kate Bush
Nu ben jij weeer eerder, het is niet eerlijkOp zondag 26 november 2000 13:44 schreef Radar het volgende:
Ik heb ze allebei: een SCSI en een IDE 12/10/32.
Werkt perfect.
Russian Blue Neji
Kate Bush
simpel gesteld: scsi is (meestal) duurder en maakt het mogelijk om veel meer (max. 15) apparaten op 1 controller aan te sluiten (bijv. zipdrive, harddisk, burner, cdrom, dvd en scanner op 1 controller) zonder veel kans op conflicten. qua prestaties maakt ide of scsi in de meeste gevallen niet zoveel uit.
Wat kost z'n scsi controller?
En hebben scsi harde schijven meer voordelen dan ide harde schijven?
En hebben scsi harde schijven meer voordelen dan ide harde schijven?
Verwijderd
Als je SCSI controller voor HDD's wil, ga je denk ik de prijs niet leuk vinden 
Heb zelf plextor cd-rom en cd-rw scsi, dan heb je meer van die fancy knopjes en lichtjes op het frontje zitten, en het staat zo schattig 2 van die mooie plextors onder elkaar in je kast
Heb zelf plextor cd-rom en cd-rw scsi, dan heb je meer van die fancy knopjes en lichtjes op het frontje zitten, en het staat zo schattig 2 van die mooie plextors onder elkaar in je kast
Zijn er voordelen van scsi als je 2 harde schijven hebt en 1 cd-rom speler en 1 brander?
kosten? hangt ervan welk soort scsi je wilt. de simpelste controllers die je nog krijgen kunt (scsi-2 oftewel fast-scsi) liggen rond de 100 piek en zijn goed genoeg voor bijna alles behalve harddisks. voor dat geld heb je alleen nog geen controller waarvan je ook kunt booten (handig voor bootable cd's). zulke controller zijn weer iets duurder.
voor scsi harddisks liggen de kosten vele malen hoger. de controller zijn al gauw 500 piek of (veel) meer al worden er ook een boel moederborden verkocht met onboard scsi-controllers en dan ben je veel goedkoper uit.
een scsi harddisk is al gauw 2 a 3 maal duurder dan een vergelijkbare ide schijf en biedt nauwelijks betere prestaties in een doorsnee pc.
scsi harddisks zijn in de praktijk alleen de moeite waard in een server waar een groot aantal clients aan hangt. in een bedrijf dus.
voor scsi harddisks liggen de kosten vele malen hoger. de controller zijn al gauw 500 piek of (veel) meer al worden er ook een boel moederborden verkocht met onboard scsi-controllers en dan ben je veel goedkoper uit.
een scsi harddisk is al gauw 2 a 3 maal duurder dan een vergelijkbare ide schijf en biedt nauwelijks betere prestaties in een doorsnee pc.
scsi harddisks zijn in de praktijk alleen de moeite waard in een server waar een groot aantal clients aan hangt. in een bedrijf dus.
Zoals al gezegd(wel lezen hoor), met SCSI kun je veel meeer tegenlijk, maar de prijzen van de apparaten zijn hardstikke duurOp zondag 26 november 2000 14:36 schreef hkersting het volgende:
Zijn er voordelen van scsi als je 2 harde schijven hebt en 1 cd-rom speler en 1 brander?
SCSI zou ik alleen nemen als je veel geld hebt, en het echt nodig hebt.
Russian Blue Neji
Kate Bush
voordeel van scsi heb je vooral als je een groot aantal apparaten aansluiten wilt. meerdere apparaten op dezelfde ide controller zitten elkaar vaak in de weg (vooral cdrom/brander/etc. bij scsi is dat veel minder een probleem.
en bij scsi kun je maximaal 15 apparaten aansluiten zonder dat het je resources kost. alleen de controller kost je een irq.
en bij scsi kun je maximaal 15 apparaten aansluiten zonder dat het je resources kost. alleen de controller kost je een irq.
f*ck, is er weer iemand sneller dan mij
, zo heben mijn post geen waarde
Russian Blue Neji
Kate Bush
Wil dat wel met een Adaptec 2904? Ik heb namelijk een Ultraplex gekocht, maar moet nog een SCSI kaartje, maar bootable cd is toch wel erg handig.Op zondag 26 november 2000 14:40 schreef /downtime/ het volgende:
...
voor dat geld heb je alleen nog geen controller waarvan je ook kunt booten (handig voor bootable cd's). zulke controller zijn weer iets duurder.
...
Wat voor goede (dus geen fuckding waarje over een jaar geen driver meer voor kan vinden) kan dat wel dan? Komt alleen een brander en cd aan. Hoeft niet perse adaptec te zijn.Op zondag 26 november 2000 15:14 schreef /downtime/ het volgende:
nee, niet met een 2904.
typisch de reactie van iemand die niet weet waar 't over gaat. scsi sneller? meestal niet. scsi-2 (fast-scsi) is bijvoorbeeld maar 10mb/s. scsi-3 (ultra-scsi) maar 20mb/s. en de meeste scsi apparaten, afgezien van harddisks, gebruiken maar een scsi-2 controller (sommige plextor scsi-3). en scsi-160 harddisks zijn weliswaar goed maar ook extreem duur dus alleen interessant voor een zware server.Op zondag 26 november 2000 15:21 schreef Austin_Powers het volgende:
SCSI is stukken sneller.
SCSI 160 is super.
Verwijderd
Adaptec 2930 wel, maar die kost dan wel weer rond de 300piek
(btw die goedkope scsi kaartjes, kunen maar 7 devices aan, niet dat je er meer op wil hebben, met 10/20 mb/sec)
(btw die goedkope scsi kaartjes, kunen maar 7 devices aan, niet dat je er meer op wil hebben, met 10/20 mb/sec)
welke kaart wel een eigen bios heeft? dat weet ik zo snel even niet. ik gebruik zelf al 2 jaar een adaptec 2940au kaart maar die is eigenlijk te duur (+/- 400 piek) om er alleen een cdrom en/of brander aan te hangen.
Vergeet niet dat met IDE je maar 1 apparaat tegelijk kan aanspreken en bij SCSI kunnen alle 14 apparaten tegelijk aangesproken worden.
Dit kan samen met de mindere processor belasting je systeem een stuk sneller maken.
Dit kan samen met de mindere processor belasting je systeem een stuk sneller maken.
(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.
Jammer, dan maar geen bootable cd rom meer 
Om nou een cd-romspeler van 200 piek aan de kant te schuiven
Om nou een cd-romspeler van 200 piek aan de kant te schuiven
Ja maar met de snelheid van IDE apparaten van tegewoordig, is dat voordeel een beetje weg, of het verschil is in iedergeval wel kleiner geworden.Op zondag 26 november 2000 15:54 schreef spook het volgende:
Vergeet niet dat met IDE je maar 1 apparaat tegelijk kan aanspreken en bij SCSI kunnen alle 14 apparaten tegelijk aangesproken worden.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Pagina: 1