Toon posts:

hardschijf kapot door verwisseling kabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een klein probleempje en omdat ik zo een toets heb en als die klaar is ik snel naar de winkel moet heb ik geen tijd meer om het uitgebreid uit te gaan zoeken dus ik hoop dat jullie me even snel kunnen en willen helpen.

Stel, ik heb een computer(xp 1600+ 256 ddr+ geforce 3 ti200 en een voeding van 300W met winXP) waarvan de hardeschijf kapot gaat, om toch te kunnen internetten haal ik een oudere computer (500 mhz, 64 sdram voodoo 3, voeding van 250W en winXP) en sluit die oude computer aan met de stroomkabel van de nieuwe computer, op de oude hoort origineel een 10 ampere kabel en op de andere een 16 ampere kabel, die oude krijgt nu dus ineens 16A waar die voorheen 10 ampere kreeg? beide kabels hebben KEMA keur. Nu zette ik hem dus aan en dat ging verder goed, daarna zette ik de pc uit en toen kreeg ik dus het schermpje van "kunt nu de computer veilig uitzetten") waarna ik de stekker eruit trok, gelijk met het uitrekken van de stekker begon mijn hardeschijf te roken en is nu dus ook kapot. Nu vraag ik me dus af of dat te maken heeft met het gebruik van de andere kabel, ik dacht het zelf namelijk van niet, mocht dat wel zo zijn dan zou ik toch verwachten dat de voeding kapot is of het moederbord zelf kapot is maar nee het is alleen de hardeschijf (heb een oude hdd van mijn oom erin gezet en geinstalleerd waarna alles weer werkte)
Mocht het niet aan die kabel liggen, hebben jullie enig idee waar het wel aan kan liggen?

(sorry voor de zwakke zinsbouw/spelfouten maar ik heb niet zoveel tijd)

Verwijderd

Ik zou ook de stekker er niet uitrekken maar gewoon op de powerknop drukken :X
Tja en verwacht niet dat je hier binnen 5 minuten geholpen wordt, zo werkt GoT niet. :)

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Je hebt het inderdaad niet slim gedaan eerst altijd power off want er komt altijd een vonk vanaf als je de stekker eruit trekt!!!

Beetje dom 8)7

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dus jullie denken dat het komt door het eruit trekken van de stekker, ja das inderdaad ontzettend dom van me :'(

Hoe kan het dan dat alleen de HDD het heeft begeven en de rest het nog doet?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 16 juni 2003 @ 19:54:
hmm, dus jullie denken dat het komt door het eruit trekken van de stekker, ja das inderdaad ontzettend dom van me :'(

Hoe kan het dan dat alleen de HDD het heeft begeven en de rest het nog doet?
Met de netstekker heeft het niets te maken. Je hebt het voedingconnectortje verkeerd om in je harddisk geramt. Daardoor staat er nu +12V op je +5V chips, en dat kunnen ze niet hebben. Daar gaan ze van roken. En je weet: ROKEN IS DODELIJK. Lees voor gebruik de aanwijzingen op de verpakking. }:O

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
kan het niet zijn want daar heb ik niks aan zitten veranderen, hij heeft al 3 jaar zo gezeten zonder problemen

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

als je stekkers verwisseld zul je echt niet zomaar meer amperes op je pc zetten.
de waarde op de kabel, 16 ampere of 10 ampere is de waarde die maximaal over de kabel mag lopen. niet wat hij afgeeft.

of je nou een kabel neem die 10 ampere aan kan of 16 maakt geen drol uit.
stel een pc gebruikt 500 watt, dan gaat er nog maar 2,17 ampere door de kabel.
dus het verwisselen van de kabel heeft hier geen oorzaak in het kapot gaan van de HD.

de reactie van Burne slaat nergens op.
ten eerste zul je de hd voedings stekker zonder belachelijk veel kracht nooit verkeerd om in de hd krijgen. en ook al lukt het je, dan gaat de hd al roken bij het aanzetten van de pc en niet bij het verwijderen van de stekker.

het verwijderen van de stekker zou inderdaad zoals Neo_007 zegt de oorzaak kunnen zijn. vaker wel dan niet trekt de stekker een vonk bij het verwijderen als de pc nog aanstaat.
en waarom het dan alleen de hd is?? tja, misschien dat deze daar wat gevoeliger voor is dan de andere apparaten.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 16-06-2003 21:18 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

.......... knip .........

als ie echt ging roken ... zou die hd conector wel es verkeerd om kunnen zitten
heb het ook wel eens per ongeluk gehad ..

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 16-06-2003 22:09 ]

Iperf

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

heb je nu 2 voedingen gebruikt? 1 voor hd en 1 voor de rest van het systeem??

dan kan het wel behoorlijk fout zijn...
als je alles goed aangesloten had, kan jij er niets aan doen: stekker eruit trekken mag niets mis mee zijn :/ : stroom valt wel dus kan hij niet in een keer beginnen te roken.

Electronics development

Pagina: 1