Toon posts:

Install XP op een grote hd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een IBM Deskstar 120 GB,
nu leek het mij handig om mijn bestaande harde schijf (20 GB) hiermee te vervangen...

Dus ik alvast mijn nieuwe schijf formateren naar FAT32 maar dit lukte niet met de
standaard format.com.. met PQmagic lukte mij dit wel, echter kreeg ik het bericht dat deze dan niet bootable is, ik heb geprobeerd de schijf in 2 partities in te delen zodat deze dan misschien wel bootable werd maar dit werkte ook niet...

Als oplossing dacht ik mijn schijf te converteren naar NTFS dit lukte, alleen kan ik
deze uiteraard niet bereiken vanaf een bootfloppy...

Mijn cd-rom speler is scsi en op de een of andere manier krijg ik hem niet bootable, ik heb wel een opstartdisk met scsi support, alleen kan de setup zijn bestanden kwijt omdat ie de schijf niet 'ziet'...

Weet iemand of wie kan mij op de goede weg helpen om Windows XP PRO SP1 te installeren op een 120 GB NTFS schijf ?

Als ik ergens niet duidelijk in ben wil ik het graag toelichten..

Alvast bedankt! _/-\o_

Verwijderd

Booten vanaf je XP CD.
Dan kun je vanuit de setup je partities zelf aanmaken.

ow.. ehmz... dat werkte dus niet. :{

Maar... als de setup start vraagt ie om op F6 te rammen voor extra drivers.
Als je de drivers dan even op een diskette zet en die dan door setup laat laden zou 't moeten werken.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 14:37 ]

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 17:41
Je kan bootdiskettes (4 stuks geloof ik) maken vanaf de installatie-CD. Hiermee moet het wel lukken ;)

Nee Raven: booten van CD lukte dus niet :)

[ Voor 19% gewijzigd door sjroorda op 16-06-2003 14:36 ]

• sjroorda
  • Laatst online: 20-03 17:41
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 14:35:
Maar... als de setup start vraagt ie om op F6 te rammen voor extra drivers.
Als je de drivers dan even op een diskette zet en die dan door setup laat laden zou 't moeten werken.
De setup start dus niet... want er is geen bootable CD-Drive :D
edit:
is niet onaardig bedoeld of zo, al komt het misschien zo over!

[ Voor 13% gewijzigd door sjroorda op 16-06-2003 14:42 . Reden: Even genuanceerd ;) ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

XP ondersteunt maximaal 32GB aan FAT32 .. Maar wanneer je hem buiten XP om als FAT32 partitioneert en formatteert (FDISK/PMagic/Ranish/etc), dan kun je zo'n schijf uiteraard wel als een tweede schijf binnen XP gebruiken :)

NTFS is dan een veel betere oplossing: alleen wordt het converteren je afgeraden, de clustersize wordt niet mee-geconverteerd en dan lever je een aanzienlijk deel aan NTFS performance in .. Zie ook de FAQ van dit subforum :)

Probeer het op de volgende manier (wel even backuppen daar waar nodig .. )
- 120GB compleet leeghalen en opnieuw indelen als NTFS
- 20GB eventueel opnieuw indelen als FAT32, indien deze reeds NTFS is
- de \i386 subdir van de XP installatie CD kopieren naar die 20GB
- systeem uitschakelen en de schijven omwisselen zodat 120GB vooraan komt (bootschijf)
- opstarten met bootflop en daarna naar de 20GB gaan
- XP setup daarvanuit starten (vergeet SMARTDRV niet! anders duurt setup úúúren ;) )

[ Voor 2% gewijzigd door BalusC op 16-06-2003 15:12 . Reden: 80GB >> 120GB |:( ]

Verwijderd

sjroorda schreef op 16 June 2003 @ 14:41:
[...]

De setup start dus niet... want er is geen bootable CD-Drive :D
Mijn cd-rom speler is scsi en op de een of andere manier krijg ik hem niet bootable, ik heb wel een opstartdisk met scsi support, alleen kan de setup zijn bestanden kwijt omdat ie de schijf niet 'ziet'...
Ik maak daaruit op dat ie 't toch wel doet.
Zelf heb ik een UDMA 100 controller en 2k wil ook graag een driver diskette zodat hij de drivers voor dat ding kan laden, anders komt ie als ik niet op F6 druk, inderdaad met zo'n melding.

Wat voor CD-ROM/SCSI controller heb je eigenlijk?

• Dionisus19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03-2024

Dionisus19

Blah != Meuk

Dit probleem heb ik ook gehad met een 80gb in een ouwe bak.

HDD in je bios op NoNe zetten
Booten van flop met scsi support
CD-rom\i386\winnt.exe

Dan zou het goed moeten gaan (was bij mij iig het geval)

Verwijderd

Topicstarter
Met een 2de schijf erin kon iig de setup files ergens kwijt en in de setup komen, hier kon ik kiezen op welke partitie ik winxp wilde.. ik koos natuurlijk voor de eerste 120 GB NTFS partitie. Hierna moest ik opnieuw opstarten alleen de ntfs schijf was niet bootable volgens mij want hij ging niet verder met de setup en het systeem vroeg om een bootable (floppy oid). Ondertussen heb ik mijn oude 20 gb hardeschijf er maar weer ingezet en ondertussen zoeken naar een oplossing..

- Het opnieuw partioneren van de schijf in een 15gb fat32 partitie werkte ook niet (er staat ook nog data op de schijf dus ik heb pq gebruikt) misschien als ik de schijf kan backuppen en hem met fdisk kan partitioneren dat dit dan wel werkt ?
- Mijn Plextor CD-rom drive werkt inderdaad nog, hiervan kan ik wel de setup starten met bootflops

• geforce5_guy
  • Niet online
BalusC heeft een howto tje geschreven als je die uitvoer moet het gewoon werken.

Verwijderd

een harddisk is bootable tot de 1024 e cilinder.
kan je prima zien met pqmagic :)

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing van BalusC heb ik al geprobeert door de 120 GB NTFS schijf als 'eerste' hd erin te zetten en m'n oude 20 GB FAT32 als 'tweede' hd.. Ik kon dan gewoon installeren tot aan een reboot, dan startte ik het systeem op en kon die niet opstarten naar de setup...

Misschien een stomme opmerking maar kan een fdisk /mbr dit oplossen of staat dit er totaal los van ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt alleen booten van een geactiveerde primaire partitie. Vergewis jezelf er dus van dat je een primaire partitie op de 80GB hebt, die ook actief is (check met FDISK/PMagic flops). Daarnaast zou ik de primaire partitie op de 20GB voor de zekerheid de-activeren (PMagic flops) :)

Verwijderd

Topicstarter
Activeren :) klinkt logisch ja, even proberen

Verwijderd

die 4 floppy's maak je in je huidige windows! dus niet via boot in xp gewoon in je huidige windows xp cd utils en dan floppys maken

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kun je ook gewoon in DOS doen.
Even naar de CD gaan en daarna \bootdisk\makeboot.bat runnen :)

[ Voor 56% gewijzigd door BalusC op 16-06-2003 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog even voor de duidelijkheid, ik moet de NTFS schijf (de toekomstige bootschijf) activeren en dan zou de schijf bij een reboot van de install wel gezien worden ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jep, in principe wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de schijf in een 20 gb FAT32 en een 100 gb NTFS gepartitioneerd, dit schijnt nu te werken...
Ik ben alleen tijdens het fat32->ntfs en andersom waarschijnlijk al mijn backups kwijtgeraakt :( :(

• geforce5_guy
  • Niet online
Er werd gewaarschuw dat je converteren niet moets doen. maar er zijn datarecovery programma's te koop.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... nou ik denk dat ik dat niet meer terug krijg, maar het werkt in ieder geval... Iedereen bedankt voor de tips !
Pagina: 1