Toon posts:

Router werkt niet meer na onweer (?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vorig jaar staat hier in huis een '4-port broadband' router van U.S.Robotics in huis.
Deze verbindt 2 systemen met het i-net, via een kabelmodem van QuickNet:
  1. Een Linux systeem, met daarop Red Hat 9.0 (eigen pc)
  2. Een systeem met Win2K Pro. (van m'n ouders)
Dit heeft allemaal een tijd lang erg goed gedraaid, tot vorige week..
Ergens aan het begin van vorige week (ik geloof tijdens een van die feestdagen) onweerde het 's nachts een beetje (niet echt hard ofzo, en zeker niet erg dichtbij) en kwam ik de volgende dag tot de ontdekking dat de verbinding plat lag.
Eerst dacht ik dat het aan een storig lag bij Quicknet, m'n provider (kabel), maar daar staat niets over vermeld op de service pagina('s) van QN.

Inmiddels heb ik zelf weer een verbinding. Deze heb ik gekregen door de stekker van de router uit het stopcontact te halen en er weer in te stoppen.
Het probleem is nu dat ik een directe verbinding lijk te hebben, zonder tussenkomst van de router.
Voordat deze router werdt geïnstalleerd werdt nl m'n hostname veranderd in het IP nummer (wat in iedere terminal te zien is (ik gebruik Linux, remember?)), daarna (tijdens het gebruik van de router) niet meer, en nu weer wel.

Maar goed, leuk en alles dat ik nu weer een werkende verbinding heb, maar die andere computer heeft dat dus nog steeds niet.
Dit Windows systeem geeft steeds hetzelfde IP wat je ook krijgt wanneer de netwerkverbinding zelf plat ligt (169.254.xxx.xxx).

Nog wat meer info:
  • Router resetten (mbv knopje aan de zijkant) helpt niet
  • Alle kabels gecontroleerd, zit allemaal goed
  • Instellingen voor IP zut staat allemaal goed (stond het ook al), alles is dynamisch
  • Alle instellingen handmatig instellen werkt niet
  • De status pagina's van de router zijn niet te bereiken, niet met het Linux systeem en ook niet via het Windows systeem
  • De ethernet kabel voor mijn systeem (Linux) zit in aansluiting #1, die voor het Windows systeem zit in #2 (misschien dat ik daarom wel verbinding heb?)
Wat me ook is opgevallen: In de handleiding staat dat de router correct werkt wanneer het 'system' lampje brandt. Deze brandt dus niet en is met geen mogelijkheid aan te krijgen.
Het 'wan status' lampje zou moeten branden wanneer er een wan-verbinding is opgezet en in gebruik is, deze brandt uiteraard ook niet.

De enige conclusie die ik zelf nog kan bedenken is dat de router stuk is, al vraag ik me dan wel af hoe het kan dat juist dit apparaat stuk is en spul als de netwerkkaarten en het spul in de meterkast voor het kabelmodem niet (waarvan de laatste ook eens licht is geraakt door de onweer).

Weet iemand misschien wat ik verder nog kan proberen?
Of kan ik beter de router terugbrengen naar de winkel en is het een hopeloze zaak om nog verder te proberen dit apparaat weer aan het werk te krijgen? (ik geloof dat er nog garantie op zat)

Verwijderd

Als er nog garantie op zit moet je daar zeker van gebruik maken!, maar had je niet nog een soort configuratie CD voor die router?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 14:02:
Als er nog garantie op zit moet je daar zeker van gebruik maken!, maar had je niet nog een soort configuratie CD voor die router?
Ja, er zit een CD bij met een handleiding, drivers en wat extra software, maar dat heeft me ook niet echt veel verder geholpen.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Als je geen garantie meer hebt, dan zou ik proberen het te claimen bij de verzekering...
Moet je wel zeker weten dat ie kapot is, probeer anders ns de volgende handelingen:
- Windows PC in poort 1 hangen, doet ie het nu wel?
- Router bij iemand anders thuis proberen en daar evt resetten.

Je router lijkt me niet stuk, eerder verkeerd geconfigureerd, maar je geeft aan dat daar de fout eigenlijk niet kan zitten.

PS moet 196.xxx.xxx.xxx niet 169.xxx.xxx.xxx zijn??

Verwijderd

Topicstarter
brokenp schreef op 16 June 2003 @ 14:09:
Als je geen garantie meer hebt, dan zou ik proberen het te claimen bij de verzekering...
Goed idee, zal ik zeker proberen wanneer ie echt kapot is.
Moet je wel zeker weten dat ie kapot is, probeer anders ns de volgende handelingen:
- Windows PC in poort 1 hangen, doet ie het nu wel?
Nee, vreemd genoeg werkt dat niet (geprobeerd met ipconfig /renew enzo, en voor de zekerheid een keertje rebooten, je weet het maar nooit met Windows :)).
- Router bij iemand anders thuis proberen en daar evt resetten.
Nog niet geprobeerd, eens kijken of dat gaat lukken, ergens in deze week..
Je router lijkt me niet stuk, eerder verkeerd geconfigureerd, maar je geeft aan dat daar de fout eigenlijk niet kan zitten.
Dat dacht ik eerst ook de hele tijd, maar ik begin steeds meer te geloven dat het toch echt aan die router ligt, helaas..
PS moet 196.xxx.xxx.xxx niet 169.xxx.xxx.xxx zijn??
Oops, foutje.. moet idd 169.254.nogwat.nogwat zijn :)

• drecaise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 17:02
dat 169.enz is een apipa (automatic private ip-addressing).

Maaruh, als je kabeltjes e.d. allemaal goed zijn en je instellingen ongewijzigd dan lijkt het me een hadware storing. Overigens is het niet zo dat dit per se door dat onweer komt. Apparaten gaan wel meer stuk zonder duidelijke reden...

pizzaguys get all the pussy

Verwijderd

Topicstarter
Tjah, de router is nu terug gebracht naar de winkel en wordt weer teruggestuurd.. (zat nog garantie op, is pas half jaar oud, afaik)

Ik kan op dit moment gelukkig nog steeds gebruik maken van de verbinding dankzij een waarschijnlijk tijdelijke router die hier nu staat (helemaal nieuw en zonder moeilijk te doen, echt topwerk van die winkel! hier ga ik zeker m'n andere computerspul ook halen in de toekomst :)).

Dus dat wordt even afwachten of het echt aan die router lag.. maar ik weet nu haast zeker dat het daar aan moest liggen want deze nieuwe router werkt perfect.

Iig bedankt allemaal voor de replies!
Pagina: 1