[Linux] kernel 2.4.x te weinig ram

Pagina: 1
Acties:

• seadoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03-2022
Hallo mensen,

Dit is de situatie:
heb oude laptop (compac armada 1130 /pentium I 133Mhz -16 MB Ram)
zit geen cdrom op de laptop
heb een pcmcia wlan kaartje (sitecom) (heb ook linux drivers maar werken alleen met een kernel boven 2.4.x)

Wat ik van plan ben:
linux instaleren op de laptop en het pcmcia wlan kaartje werkend krijgen.

Het probleem:
Kan geen linux instaleren via netinstall met een distro die de 2.4.x kernel heeft want hij heeft te weinig ram.
ik kan wel bv. redhat 6.1 instaleren via netinstall (met een normaal 10mb pcmcia kaartje) dan heeft ie wel genoeg ram, maar die heeft een 2.2.x kernel.
ik heb ook geprobeerd om de kernel te upgraden, maar dan begint ie te klagen over een hele rij met software die niet meer up2date is en die ik dan opnieuw moet instaleren.
tevens heeft de laptop een of adere IDE driver nodig die wel bij redhat 6.1 in de bootdisk ingebakken zit maar niet bij 9.0.

heeft iemand een suggestie voor mij ?? ben er nu al zeker een week mee bezig.
tevens zou ik willen weten hoe ik kan controleren welke driver hij nu precies gebruikt voor de IDE interface... volgens mij staat ie niet bij lsmod.

bij voorbaat dank.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

via
code:
1
dmesg
kan je zien welke ide-driver geladen wordt!

Verder lijkt het me onzin dat een 2.4.x kernel problemen zou hebben met "slechts" 16mb ram, welke distributie heb je hiervoor geprobeerd? Een nieuwere Redhat of Mandrake versie waarschijnlijk :? Probeer het anders eens met een Slackware of Debian, die hebben wat minder moeite met kleinere hoeveelheden geheugen maar zijn alleen wel wat spartaanser; ze vereisen meer kennis en zelf dingen doen dan eerder genoemde!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• seadoo
ja, dmesg had ik ook al geprobeerd, dan zegt ie iets van OPTI[nummer] maar dat kan ik nergens terug vinden in de modules /lib/modules of /urs/src/linux/
staan wel een paar OPTI modules maar niet met hetzelfde nummer.
Ik heb thuis ook nog debian liggen, als ik thuis ben zal het dan daar eens mee proberen. (ben momenteel op het werk)

• seadoo
Hoi mensen....
Ik ben er uit nu... heb debian geinstalleerd. Werkt perfect, hoewel instalatie niet geheel vlekkeloos ging...

Korte uitleg voor degene die ooit eens met hetzelfde probleem zullen kampen:
Met de debian cd 6 diskettes maken nl. rescue.bin - root.bin - driver1.bin t/m driver4.bin

Het rijtje in het instal menu volgen totdat je de kernel en de modules geinstalleerd hebt.

Vanaf hier wijkt het een beetje af. Je moet de pcmcia configueren, maar je netwerkkaartje werkt dan nog niet. Je gaat naar tty2 ([alt][ctrl][F2]) en typt ifconfig eth0 <ip-adres>, dus in mijn geval was dat "ifconfig eth0 192.168.0.123". dan werkt je netwerk.

Vanaf daar kunt je weer verdergaan met het rijtje in het install menu....
Hij gaat dan alles van het netwerk af halen.
hoop dat iemand hier nog iets aan heeft in de toekomst.
zo.. gooi er nu maar een slotje op... :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

PCMCIA komt in de installer toch voor netwerk configgen normaalgesproken :?

• seadoo
ja, dat is waar... maar bij mij gaf hij een melding dat het netwerk niet werkte, maar de pcmcia controller wel geinstaleerd was. Dit heb ik dus nog handmatig moeten doen. Ik weet ook niet waarom hij dat automisch heeft gedaan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt ook in het install menu willekeurige acties kiezen... Je kunt dus op een later punt opnieuw het netwerk configgen ;)
Pagina: 1