Toon posts:

Netwerk probleem XP / 98, oplossing gevraagd...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik zal eerst de begin situatie vertellen:

Ik had 2 pc's met Windows 98, die met elkaar in verbinding stonden d.m.v. Crosscable.
Één van die computers wilde ik alleen XP Pro (voor het gemak PC2) laten draaien. Ik heb eerst nog belangrijke data, zoals: Word-Documenten, via het netwerk gekopieerd naar PC1.

Ik heb toen PC1 helemaal geformateerd en XP geïnstalleerd. Tijdens de installatie vraagt XP om een paar instellingen voor het netwerk. Dat heb ik als volgt ingesteld:

Deze computers zijn samen een netwerk dat geen internetverbinding heeft.

TCP/IP ingesteld op 192.168.0.13 met subnet 255.255.255.0 (PC1 heeft TCP/IP: 192.168.0.55 met subnet 255.255.255.0 )
Werkgroep ingesteld op 13 (net als PC1)
Omschrijving: PC (PC1 heeft omschrijving: Mijn PC)
Computernaam ingesteld op: Computer 2 (PC1 heet Computer 1)

XP ging verder met installeren. En toen die klaar was, startte XP zonder enige problemen op. Ik wilde toen de data weer terug op PC2 zetten. Maar de computers zagen elkaar niet. Ook niet d.m.v. "Ping" op het IP-adres van de andere computer.
Ik heb het later nog een keer geprobeerd met het protocol NetBeui, maar dat maakte geen verschil.
Ook heb ik m.b.v. de eigenschappen van de netwerkkaarten de duplex veranderd van "auto" naar alle mogelijke combinaties.

De computers hebben allebei geen Firewall en die van XP staat uitgevinkt...

De computers blijven elkaar niet zien. :X

Nu heb ik PC2 weer geformatteerd en weer geinstalleerd met Windows 98, met dezelfde netwerk instellingen als hierboven beschreven, en alles doet het. Maar wat ik nu eigenlijk vraag is:

"Wat moet ik doen om XP toch te laten samenwerken met 98? "

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 14:23 ]

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Je zal XP opnieuw moeten instaleren, en de ingebouwde firewall uitzetten. Daarna aangeven wat je probleem exact is..
Gooi anders je topictitel in de search, misschien vind je al wat je nodig hebt...

Verwijderd

De firewall uitschakelen van xp!

/edit hmm iets te laat op enter gedrukt :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
De firewall had ik ook al uit gezet, was ik vergeten te melden hierboven...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

brokenp schreef op 16 juni 2003 @ 13:30:
Je zal XP opnieuw moeten instaleren, en de ingebouwde firewall uitzetten. Daarna aangeven wat je probleem exact is..
Gooi anders je topictitel in de search, misschien vind je al wat je nodig hebt...
Jij bent een behoorlijke sadist...hem die hele install van XP laten overdoen voor zo'n klein probleempje.

Maar ff on topic: Ik denk dat de TS FAQ Network Troubleshooting

maar eens moet lezen. Staat er als het goed is gewoon in

Edit: Heb je op XP de guest-account wel aangezet?

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 16-06-2003 13:34 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
ik ben niet zon saddist hoor, de TS geeft aan dat ie er nu weer 98 op heeft staan.

Wel raar trouwens dat hij niet kan pingen,
Als het probleem nog niet opgelost is...
kan je vanuit beide kanten niet pingen? ping je wel op IP-adres?
andere machine ook geen firewall? (denk het niet , maar toch ff zeker weten)

Verwijderd

Topicstarter
XP staat op Guest-account, en het pingen lukt mij niet op IP-adres, ik krijg de ene keer 4x te lezen dat er een Time-Out is, de andere keer is de Doelhost niet bereikbaar. Dit is zowel op het 98 als het XP station. Geen van beide computers heeft een Firewall o.i.d., die van XP is namelijk uit.

• mlevd
  • Laatst online: 14-08 13:17
Je moet volgens mij ook de inlognaam van die 98 pc aanmaken op die xp pc, dan zou het volgens mij goed moeten gaan.

Verwijderd

Topicstarter
De inlognaam??? Wat bedoel je daarmee?

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

is je netwerkkaart wel goed geinstalleerd, installeer de laatste drivers van je netwerkkaart.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Topicstarter
XP had zelf de juiste drivers... En de XP-drivers die ik op de install disk heb staan zijn ouder dan die van XP zelf...

• Silver7
  • Laatst online: 20-07 16:22
heb je ook zitten pingen naar zichzelf?

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
TS kan niet pingen, dus lijkt mee een probleempje met de (aansturing) van de NIC, aangezien de rest (bekabeling) hetzelfde is gebleven. Mijn advies zou dus zijn om toch eens kritisch naar de drivers van je NIC te kijken.
Maar ja, dan nu eerst weer XP erop zetten. Pfff.

• mlevd
  • Laatst online: 14-08 13:17
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 14:18:
De inlognaam??? Wat bedoel je daarmee?
Je zal de grbuiker van de 98 machine bekend moeten maken op de xp machine, anders kan die geen shares zien op die xp machine. Dus als de gebruikersnaam van de 98 machine pietje is, moet je op de xp machine pietje bekend maken en machtigen voor bepaalde shares.

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
mlevd> Dat bekendmaken van die naam heb ik nooit hoeven doen in mijn XP - 98 - router config...

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

mlevd schreef op 16 June 2003 @ 15:38:
[...]

Je zal de grbuiker van de 98 machine bekend moeten maken op de xp machine, anders kan die geen shares zien op die xp machine. Dus als de gebruikersnaam van de 98 machine pietje is, moet je op de xp machine pietje bekend maken en machtigen voor bepaalde shares.
dit is niet nodig zolang het guest account is geactiveerd en die ook alle shares mag zien.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Pagina: 1