W2K SP3 migreren van SCSI naar IDE

Pagina: 1
Acties:

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:26
Hoi Allen,

Ik heb mijn W2K SP3 systeem naar tevredenheid draaien op een 9GB scsi schijfje (aan een Adaptec 2940UW). Nu heb ik een 60GB IDE schijf gekocht, en wil eigenlijk mijn complete systeem migreren naar de nieuwe schijf zonder alles opnieuw te installeren. Nu heb ik een link gevonden die dat een beetje omschrijft (Win2k SCSI <-> IDE Harddisk troubles), maar die link waarnaar daarin verwezen wordt werkt niet meer.

Heeft iemand ervaring met dit soort situaties, en heeft die persoon ook tips en/of trucs, of kan dit niet . . .

Mijn ATA100 controller wordt nu al gebruikt door een 60GB IDE schijf, die is dus D:, en dat wil ik zo houden. De nieuwe 60GB schijf wordt de Master van die andere 60GB schijf (en zou dus C: moeten worden ipv de SCSI schijf).

Het hele SCSI zaakje gaat er dan uit.

Alvast bedankt.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als je SCSI schijf nu schijf C: is, dan is het relatief simpel volgens mij. Je Ghost de SCSI schijf naar de nieuwe IDE schijf, haalt de SCSI schijf eruit, zorgt ervoor dat de nieuwe IDE schijf C: is (eerste schijf aan de controller) en gaan.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DJ
Ja, maar krijg ik dan geen "INACCESSIBLE BOOT DEVICE" foutmeldingen? Ik weet dat het bij sommige IDE controllers ook al fout gaat (van een iNTEL IDE controller naar een nieuwere iNTEL IDE controller, beide P4 systemen).

Verwijderd

Hetgeen je kan proberen is:

Maak een Norton GHOST image op cd (handig als er iets fout gaat)
Installeer de juiste IDE controller en drivers voor je mainboard
Maak weer een nieuwe GHOST op cd (andere cd's gebruiken)
Haal je SCSI spul uit de computer en sluit je nieuwe schijf aan
Zet je je 2de GHOST op de nieuwe schijf
Boot je systeem
Hoop dat dit werkt.
Zo ja, verwijder dan je SCSI hardware uit apparaatbeheer (het kan zijn dat je met booten fouten van Windows krijgt, omdat je geen SCSI meer hebt.)

Zorg ook dat je BIOS goed staat en vanaf de IDE schijf gaat booten.

Ik heb het zo gedaan toen ik van IDE naar IDE-RAID ging, en later weer terug... beide keren is het goed gegaan. Wellicht werkt het ook met SCSI...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

DJ schreef op 16 June 2003 @ 12:42:
Ja, maar krijg ik dan geen "INACCESSIBLE BOOT DEVICE" foutmeldingen? Ik weet dat het bij sommige IDE controllers ook al fout gaat (van een iNTEL IDE controller naar een nieuwere iNTEL IDE controller, beide P4 systemen).
Dat kan inderdaad gebeuren, maar grote kans dat dat komt omdat de drivers voor je nieuwe chipset (IDE) nog niet geladen zijn in Windows.

Heb hier laatst nog een werkende IDE schijf van een Intel 440BX set afgehaald, en naar een Promise controller geplaatst. Voordeel daarvan is dat je Windows installatie de Promise al kent terwijl de schijf nog op de oude controller zit. Daarna kun je gaan omwisselen.
Dat zou volgens mij bij jou ook het geval moeten zijn, immers je draait je D: schijf al via de IDE controller.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DJ
FirePower:
Dus jij zegt, laat de SCSI er in zitten, maar zorg dat het systeem er niet meer van boot. GHOST de nieuwe IDE schijf met een image van de oude SCSI schijf, en start de boel op. Als het goed draait, dan kan de oude SCSI zooi eruit?

[ Voor 3% gewijzigd door DJ op 16-06-2003 12:47 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

limoentje schreef op 16 juni 2003 @ 12:40:
Als je SCSI schijf nu schijf C: is, dan is het relatief simpel volgens mij. Je Ghost de SCSI schijf naar de nieuwe IDE schijf, haalt de SCSI schijf eruit, zorgt ervoor dat de nieuwe IDE schijf C: is (eerste schijf aan de controller) en gaan.
Dit heb ik zelf al een paar keer gedaan (maar dan andersom, ghosten van IDE naar SCSI omdat de SCSI controller niet door de Win2k setup werd herkend) en dat werkt prima zolang je ervoor zorgt dat Windows de controller waarvan geboot gaat worden kent.

• DJ
limoentje schreef op 16 juni 2003 @ 12:45:
[...]

Dat kan inderdaad gebeuren, maar grote kans dat dat komt omdat de drivers voor je nieuwe chipset (IDE) nog niet geladen zijn in Windows.

Heb hier laatst nog een werkende IDE schijf van een Intel 440BX set afgehaald, en naar een Promise controller geplaatst. Voordeel daarvan is dat je Windows installatie de Promise al kent terwijl de schijf nog op de oude controller zit. Daarna kun je gaan omwisselen.
Dat zou volgens mij bij jou ook het geval moeten zijn, immers je draait je D: schijf al via de IDE controller.
Ok. Dit ga ik vanavond proberen. Ik zal laten weten of het werkt.

• DJ
Femme schreef op 16 June 2003 @ 12:48:
[...]

Dit heb ik zelf al een paar keer gedaan (maar dan andersom, ghosten van IDE naar SCSI omdat de SCSI controller niet door de Win2k setup werd herkend) en dat werkt prima zolang je ervoor zorgt dat Windows de controller waarvan geboot gaat worden kent.
Kewl . . . als zelfs Femm zegt dat het kan, dan geloof ik het helemaal ;-)

LOL

Ik laat het weten . . .

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Om eea werkend te krijgen moet je de file boot.ini aanpassen in je boot-volume. Nu staat er nog een verwijzing in naar je harddisk (hierin staat dat deze moet gaan booten van een scsi-device). Dit moet je wijzigen naar ide-drive. Volgens mij moet je de optie multi(1) veranderen naar multi(0). Hierop is genoeg over te vinden op internet...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hier zijn de opties van de boot.ini al:

multi(x): indicates the disk controller to use, the first being 0, the second being 1, and so on. In the special case that the disk controller is a scsi controller without the BIOS enabled, this will be scsi(x) instead of multi(x).
disk(x): indicates which disk to use on the controller indicated in the previous component. This component will always be 0 if the controller is multi(x). In the case of a SCSI controller without the BIOS enabled, the disk(x) will indicate the SCSI address of the disk to boot to.
rdisk(x): indicates which disk to use on the controller indicated in the multi(x) component. This component will always be 0 if the controller is scsi(x).
partition(x): indicates which partition to use on the disk indicated by one of the previous two components of the path. In this case 0 is a reserved entry and is not valid. The first partition on the disk would then be 1, the second would be 2, and so on.
\directory: indicates which directory the NT system file are located in. By default, this is \WINNT (or \WINNT35 for the previous version).

Bovenstaand zijn de opties van de boot.ini waarin aan NTLDR verteld wordt waar het os te vinden is. Je zult hierin moeten vertellen dat er niet meer van scsi maar van ide geboot wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

SCSI controller met BIOS enabled (dus met opstartmogelijkheid) is ook gewoon een multi(x), zou dus geen wijziging in de boot.ini behoeven.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

disk(x): indicates which disk to use on the controller indicated in the previous component. This component will always be 0 if the controller is multi(x). In the case of a SCSI controller without the BIOS enabled, the disk(x) will indicate the SCSI address of the disk to boot to.

ER hangt al een disk aan de controller. Best kans dat de nieuwe disk nummer twee wordt (hij komt immers aan dezelfde controller). Probeer eens bovenstaande optie aan te passen...

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 08:53

tweakerbee

dus..?

Femme schreef op 16 June 2003 @ 12:48:
[...]

Floppies met drivers doe je niet aan? En de meeste SCSI controllers hebben ook een BIOS waardoor je ze in DOS/setup kunt benaderen.

You can't have everything. Where would you put it?

• DJ
Ok Jongens.

Ik ben nu net thuis gekomen, en ga het straks proberen . . . dus allemaal even kalm aan . . . jullie horen het (als het goed gaat) vanavond nog ;)

• DJ
Even voor diegene die dit volgen.

Het werkt dus als een trein.

Als je dit ook wilt doen, of als je dit ooit tegen komt, let op het volgende:
- zorg dat de drivers van de nieuwe controller geïnstalleerd zijn (SCSI, IDE, etc.);
- check je boot.ini file (in de root van de oude C:) volgens bovenstaande beschrijving;
- installeer de nieuwe HDD in je systeem, en boot met een diskette;
- start GHOST (of een ander HDD kopiëer tooltje);
- kopiëer nu de oude HDD naar de nieuwe HDD;
- zet de PC uit en bouw de oude HDD uit (eventueel met oude controller);
- start de PC op, en voila . . .

Je kunt nog een aantal checkdisk meldingen krijgen (ik kreeg ze in ieder geval wel), maar daarna loopt de machine als vanouds, en in mijn geval ook wat sneller ;)

Ik hoop dat dit draadje nog vele mensen kan helpen . . . bedankt voor alle reacties. Ik heb er veel aan gehad!! Het scheelt me gewoon twee dagen werk (alles opnieuw installeren is een hoop werk :( ).

Pagina: 1