[Mandrake] 9.1 - krijg geen KDE..

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Mensen, ik hoop dat ik niemand op z'n tenen trap hier, zoals Stuff laatst per ongeluk deed.

Ik vond het weer eens tijd om Linux te proberen dus ik heb Mandrake 9.1 gedownload, gebrand en geïnstalleerd. Tijdens het installeren heb ik de handleiding gelezen, en ik was erg onder de indruk van de beloftes.

De installatie verliep zonder al te veel problemen en ik kwam in een desktopomgeving, maar niet die, die de handleiding en de site beloofden. Geen KDE voor mij. In plaats daarvan een veel kalere omgeving waar ik niets in kan vinden, ook al omdat de handleiding er niets over zegt.

De desktop rept over Window Maker, en ik vermoed dat dat geen KDE is. Ik heb geprobeerd om met "Software Packages Installation" een browser (die in de default install niet geïnstalleerd is) en een filemanager (à la Windows Explorer) te installeren, maar die installaties gingen telkens mis omdat er volgens het installprogje "conflicten" zijn opgetreden (geen specs gekregen).

Mijn machine: Compaq (ja ja lach maar) Deskpro EP Celeron 500MHz, 128MB geheugen, video = Matrox G200. Op deze machine draaide Windows XP redelijk vlot. (Win98 niet, maar dat draait nergens vlot.) Ik realiseer me dat deze machine nog maar net aan de vereisten zit, maar iets beters kan ik momenteel niet missen. Bovendien gaat het me erom dat ik het OS in actie zie, zodat ik kan besluiten of ik het op m'n 'normale' computer wil installeren (2,4GHz|256MB).

De bootloader zegt dat Init = 5, dat lijkt me het juiste nummertje.

De FAQ en errata op de site van Mandrake vermelden mijn probleem niet, en in de handleiding (ook troubleshooting chapter) vind ik er ook niets over terug. Alle devices worden trouwens juist gedecteerd en geïnstalleerd.

Even nog wat achtergrond:
Ik ben admin van een NT en 2k-park, redelijk veel ervaring met netwerken, routen, scripten (DOS en ASP) en algemene troubleshooting. Ik ben van plan om eerst eens een leuke grafische Linux te proberen en vervolgens wat meer de diepte in te gaan. Mandrake leek me niet te ver gezocht; suggesties en tips zijn welkom.

Wie geeft me een schop in de goeie richting?

[ Voor 3% gewijzigd door CmdrKeen op 16-06-2003 12:22 ]

Bloed, zweet & koffie

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Weet je zeker dat je KDE gekozen hebt bij de installatie? De installatie van de grote Linux distributies is echt supersmooth, dat kan haast niet mis gaan. Het feit dat je uberhaupt een desktop krijgt, doet mij vermoeden dat de installatie keurig zijn werk heeft gedaan, maar jij ergens een verkeerde keuze hebt gemaakt (of hebt laten staan).

Je zou de installatie eens over kunnen doen?

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik heb de installatie twee keer over gedaan, met hetzelfde resultaat. Ik heb één keer de default install gedaan en één keer de handleiding gevolgd voor de Expert Mode. De derde keer was default mode met extra opties.

In de hele installatie wordt nergens gevraagd wat voor desktop ik wil installeren; ik kan ook nergens KDE (of GNOME) aangeven.

[ Voor 8% gewijzigd door CmdrKeen op 16-06-2003 12:28 ]

Bloed, zweet & koffie

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 17:48

Remy

I usually get 100% accuracy

Bij Mandrake 9.1 kun je wat betreft desktop spul 3 dingen kiezen > KDE, Gnome, en other window managers. Als KDE niet gekozen is, en Gnome of die other window managers wel, dan start ie logisch genoeg op met Windowmaker of een vergelijkbare wm. Dus ik denk dat je bij de install de KDE-onderdelen vergeten bent, of niet als default login hebt gekozen. Log eens uit en kijk bij het (grafische) log-in scherm of je daar KDE of Gnome kan kiezen ipv Window Maker. Die foutmelding die je noemt baart me wel een beetje zorgen, klinkt alsof de cd niet helemaal in orde was?

LinkedIn
Instagram

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
ReemF schreef op 16 June 2003 @ 12:27: Log eens uit en kijk bij het (grafische) log-in scherm of je daar KDE of Gnome kan kiezen ipv Window Maker.
Done -> geen extra opties.

Bloed, zweet & koffie

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Bij de installatie heb je packages kunnen kiezen, zo ook voor een window manager.

Je hebt waarschijnlijk of geen KDE gekozen of Window Maker als standaard gekozen.

ff opnieuw installen is denk ik het makkelijkste bij Mandrake, aangezien dit niet echt lang duurt. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Beetje stomme vraag, maar *waar* precies kan ik aangeven dat ik KDE wil gebruiken? Ik ben het in de install (drie installs dus) namelijk nergens tegengekomen.

Bloed, zweet & koffie

• Remy

Remy

Vilenin schreef op 16 juni 2003 @ 12:30:
Beetje stomme vraag, maar *waar* precies kan ik aangeven dat ik KDE wil gebruiken? Ik ben het in de install (drie installs dus) namelijk nergens tegengekomen.
Als het goed is vlak voor individual package selection. Daar staan een stuk of 20 sterretjes, algemene package selecties zijn dat. Bijvoorbeeld games workstation, scientific workstation, network (client), network (server), etc. In dat scherm staat als het goed is rechtsonder:

- KDE
- Gnome
- Other Graphical Desktops

edit: dit deel van de install dus: link

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.mandrakelinux.com/en/demos/Demo/Mandrake9.0/Install/Expert/images/expertA10.png

[ Voor 22% gewijzigd door Remy op 16-06-2003 12:37 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik heb ook wel eens gehad dat dan de gedownloaden ISO niet goed was binnen gekomen of niet goed gebrand. Bij een tweede poging ging het bij mij toen goed! :-)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Vilenin schreef op 16 juni 2003 @ 12:30:
Volgens mij werd het mij bij de installatie wel gevraagd, magoed, je kunt bij het mandrake control center en dan users aangeven welke windowmanager gebruikt moet worden.

Je kunt overigens ook uitloggen, en als je dan inlogt kun je ook een session kiezen in een andere. Volgens mij als je dan een andere kiest dan standaard vraagt ie of je die wilt instellen als standaard (waar ik persoonlijk de "Nee, nee en nog eens nee" button op prijs zou stellen, maar dat is een detail :P).

Zit nu op mn werk, dus kan helaas niet voor je kijken of ik t nou allemaal goed zeg.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Me like pictures :9
Ik krijg alleen deze mogelijkheden (kan geen screenshot maken..):

Workstation:
Classical Cluster Node
Cluster Benchmarking Tools
Scientific Applications and Libraries
Basic System Configuration Tools
Other Tools

Development
Documentation
LSB

Server:
Classical Cluster Server
AutoInstall Server
DNS/NIS
Basic System Configuration Tools
Other Tools
Database

Graphical Environment:
Graphical Desktops

(On MouseOver zegtie: "WindowMaker, amiwm")

Totaal iets anders dus dan in jouw screenshot.. :?

[ Voor 4% gewijzigd door CmdrKeen op 16-06-2003 12:52 ]

Bloed, zweet & koffie

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

ReemF schreef op 16 June 2003 @ 12:35:
edit: dit deel van de install dus: link

plaatje:
[afbeelding]
De installatie van Man 9.1 ziet er anders uit dan die van 9.0.
Je krijgt dus ook niet dat keuzemenu voor jouw neus. :)

Aan de topicstarter.
Tijdens de installatie kun je er ook voor kiezen om alle pakketten handmatig te selecteren (mijn favoriet) en dan kun je zelf zeggen welke windowmanager je wilt gebruiken. Ook is het zo dat je per user die je aanmaakt kunt bepalen welke omgeving de standaard wordt. Wat je kunt doen (omdat de installatie nog nieuw is), is een nieuw account aanmaken en aangeven dat je KDE wilt, je kan daarna het oude account weggooien en die nieuwe gaan gebruiken.

Je moet er alleen rekening meer houden dat KDE op die bak niet zo vlot zal werken, mijn ervaring (AMD K6-550 met 256MB) is dat KDE of Gnome zelfs in een gestripte vorm nog traag zijn. Je zou beter een windowmanager als XFCE kunnen gebruiken, XFCE is lekker vlot en heeft ook een soort van taakbalk waar je programma's in kunt zetten. Wanneer je een venster minimaliseert zal deze op de desktop komen te staan.

Goed, XFCE is mijn persoonlijke favoriet maar niet voor niets, het is gewoon lekker snel en je kan evengoed op een makkelijke manier bij alle programma's die je hebt. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Remy

Remy

whoeps, sorry :) Ik wist niet dat de install bij dat gedeelte zo veranderd zou zijn in een .1 upgrade. Dan heb ik eigenlijk geen idee waarom KDE zich nie wil laten installeren, of als hij automagisch wel geinstalleerd is, waarom het niet te kiezen is als window manager :?

LinkedIn
Instagram

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Als ik tijdens installatie aangeef dat ik handmatig wil aanwijzen welke pakketten ik wil installeren, dan krijg ik hetzelfde te zien als na installatie. Daar zit redelijk wat tussen, maar géén KDE en géén Office-pakket. Geen browser en geen filemanager. (Vreemd genoeg wél een Cluster Node Manager...)

In het blauwe install-scherm staat: Clic Phase 1 Based on 9.0.

Heb ik misschien niet de juiste versie van Mandrake gedownload?

Het maakt me niet uit dat een grafische omgeving te zwaar is voor die machine - het gaat me er nu alleen even om dat ik kan zien of ik een Office-pakketje, emailclient, enz. kan installeren. Als ik er een beetje mee uit de voeten kan, dan gaat het op een snellere computer.

Bloed, zweet & koffie

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Misschien kan je voor de time being ook even prutsen met knoppix. Dan kan je een vrij compleet Linux OS van cd booten en daarmee prutsen. Dan moet je alleen wel je pc aan laten staan volgens mij, tenzij je nu instellingen ook tijdelijk kan opslaan op HD.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dat is raar, want dat zou je wel allemaal moeten hebben.
Misschien is het toch even handig om KDE samen met het officepakket opnieuw te downloaden en beide los installeert.

Je kan er ook voor kiezen om Mandrake 9.1 opnieuw te downloaden zodat je de volgende keer niet met het zelfde gezeur blijft zitten.

Hier staan wat downloadlinks die en snel en goed zijn. :)

[ Voor 13% gewijzigd door bazs2000 op 16-06-2003 13:43 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 16:58
Heb gisteren zelf Mandrake 9.1 gedownload en geinstalleerd en ik kreeg toch echt wel de keus om voor KDE te kiezen, bovendien heb ik ook de mogelijkheid nadat ik ben uitgelogt om opnieuw in te loggen met een andere desktopmanager (zoals smokalot ook al vertelde)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Dit stond in mijn FTP-log:
2003.06.12 14:50 B C:\...\Mandrake\Clic-PH1-9.0-SNAP_DEC2002.md5sum <-- NLUUG /mirror/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake-iso/i586 Clic-PH1-9.0-SNAP_DEC2002.md5sum
2003.06.12 14:50 B C:\...\Mandrake\md5sum.mnf <-- NLUUG /mirror/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake-iso/i586 md5sum.mnf
2003.06.12 19:45 B C:\...\Mandrake\Clic-PH1-9.0-SNAP_DEC2002.iso <-- NLUUG /mirror/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake-iso/i586 Clic-PH1-9.0-SNAP_DEC2002.iso
2003.06.13 09:52 B C:\...\Mandrake\MandrakeSecurity-MNF.i586.iso <-- NLUUG /pub/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake-iso/i586 MandrakeSecurity-MNF.i586.iso

Het linkje op de site zei toch echt dat het versie 9.1 was.. maar volgens mij heb ik dus versie 9.0 gedownload en geïnstalleerd. Verklaart dit mijn probleem?

Overigens ben ik nu dit aan het downloaden:
ftp://ftp.surfnet.nl/pub/...drake91-cd1-inst.i586.iso

Dit is CD 1 van 3. Moet ik eerst alle drie de CD's downloaden of kan ik ook eerst Mandrake van CD 1 installeren en dan later de andere twee CD's downloaden? Wat staat er eigenlijk op die andere CD's?

Bloed, zweet & koffie

• Remy

Remy

Als het goed is zijn er minimaal 2 install-iso's , de gewone (cd 1 zeg maar) install, en een extra cd. Maar ik weet niet precies hoeveel files jij dan hebt gedownload voor je eerste install? En vooral, welke?

LinkedIn
Instagram

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik heb alledrie de keren dat ik Mandrake installeerde, dezelfde ISO gebruikt. Er was op die FTP-servert maar één ISO (ja en een mini-dinges van 200MB, maar dat was een security-dingetje. Heb ik toen ook maar gedownd.).

Ik ben nu de eerste van drie CD's aan het downloaden. Leuk hoor, alleen jammer dat 't zo lang duurt om te downloaden. Halve megabit down (SDSL :9) en dan nóg moeten wachten :(

[ Voor 3% gewijzigd door CmdrKeen op 16-06-2003 16:58 ]

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ok. Eerste CD gedownload, tweede is halverwege. Ik heb nu idd Mandrake 9.1 te pakken. Nu kom ik wél default in KDE, alleen was mijn netwerkkaart niet up. Niet zo gek, want ik had nog helemaal geen IP-conf opgegeven (machine zit in een testnetwerkje met statische IP-adressering).

Gelukkig kan ik hier wel een beetje mijn weg vinden en was het erg simpel om m'n netwerk en internet te configgen.

Alleen... nu begrijp ik wat jullie onder _traag_ verstaan! Ik zal dit eens op mijn PIV 2,4GHz installeren, want nu wordt mijn geduld behoorlijk op de proef gesteld :D

Bedankt voor jullie snelle reacties :)

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Zo moet het eruit zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.mandrake.tips.4.free.fr/installimages/33s.png
(groter plaatje: http://www.mandrake.tips.4.free.fr/installimages/33.png )

en als je kde daar kiest krijg je 'm echt wel...

Maar goed, het lijkt me wel duidelijk dat je gewoon niet Mandrake 9.1 had, maar een afgeleide versie..
Pagina: 1