Toon posts:

NIC Link speed remote wijzigen

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op het werk zitten wij met allemaal compaq deskpro's, allen uitgerust met een Intel pro/100 kaartje.
Het volledige netwerk draait op 100 Mbps/ Full-duplex
Tijdens enkele interventie's de laatste dagen is gebleken dat er een aantal machines toch op auto select verzeilt zijn geraakt, en een verschil in performantie geven op het netwerk.
Manueel afgaan is natuurlijk uitgesloten, en een tool vind ik niet om dit te checken.
Via NT 4.0 is dit te wijzigen via de registry, maar praktisch alle clients zijn ondertussen 2000 of XP en hier kan ik dit niet in terugvinden. Zo te zien maakt hij een hele hoop wijzigingen in de registry bij het wijzigen van de link speed, zodat een reg-file blijkbaar onbegonnen werk lijkt.
Van Intel zelf vind ik ook geen software die mij hiermee kan helpen.

Dus een simpele vraag, hoe lees ik (bvb vanuit mijn login-script) de link-speed van de kaartjes af onder 2000 en XP? Slaat hij deze waarde ergens op die ik remote kan uitlezen?
Wijzigen zou natuurlijk nog beter zijn, maar als ik alleen al weet welke machines verkeerd staan ben ik ook al enorm content.
Of kent er iemand software die dit zou kunnen? Enig advies?

Verwijderd

Topicstarter
Vlugge update:
3com en andere merken hebben hier dus tooltjes voor, Intel weer niet.

Uit registry halen is blijkbaar ook onbegonnen werk

• mister iks
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 23:56
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000

Key zou dan moeten zijn "Media_Type"

Kan zijn dat je Class ID anders is

Succes

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-02 18:34
met regmon van system internals kun je zo de juiste key opsporen.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Kan dit niet gewoon met sysdiff? Dus eerst op de 'verkeerde waarde' zetten, dat als startpunt nemen. Dan 'de juiste waarde' ingeven en sysdiff z'n werk laten doen..

Verwijderd

Misschien een optie: (andere hoek)
Afhankelijk van wat voor switch je gebruikt kan je checken welke speed de poorten draaien...quite simple....hopelijk heb je een beetje switch staan.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 09:03

Arno

PF5A

Het lijkt me dat dat je hier perfect met WMI aan de slag kunt ;)

Mits je dus weet welke clients dus op auto staan.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Regmon gebruik ik. Test maar eens, hij veranderd een 25-tal keys van waarde, die zich allemaal in Class bevinden. En dan nog eens afhankelijk van type compaq en welk pci-slot de nic steekt of onboard is, veranderen er nog een aantal waarden. Dit automatiseren is dus zo goed als uitgesloten vrees ik. Ook omdat blijkbaar na veelzijdig testen dit veel te complex is om vanuit de Class string te wijzigen.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000 tot 0011 zijn dus allemaal mogelijk en veel te variabel.

WMI zal niet lukken, omdat ik dus eerst net moet weten welke op AUTO staan :-)

De switches zijn allemaal Cisco Catalist 2900 XL's en de twee master switchen catalyst 3500 XL's
Nu moet ik eerlijk zijn en is mijn Cisco-kennis niet echt uitmuntend, maar kan dit relatief gemakkelijk?

Verwijderd

Topicstarter
Effe update: Alle switchen staan fixed op 100Mbit/Full duplex ingesteld, kan ik dan ook zien hoe de client is ingesteld die erop hangt?
Want show port status geeft zo te zien alleen de config van de poorten zelf

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Stomme brainwave .. als je een tool hebt waarmee je in het algemeen (heel dat WMI zegt me nix :?) dan run je die tool default op elke bak bij het inloggen.

So what dattie dan een setting probeert te doen die al gezet is ? Hooguit krijgt het meerendeel van je users dan eenmalig een error (waarvan je ze van te voren op de hoogte hebt gebracht).

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Dit wordt ik wijs uit het register via regmon
Alle wijzigingen gebeuren onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0010 en HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0011

Hier staan een aantal pre-defined values, met erbij welke voor welke mode staat. MAAR ik kan deze wijzigen in elke class en subclass, hij aanvaard ze gewoonweg niet (er veranderd dus niks)
Ik heb zelfs in het script alle waarden (gaande van 0000 tot 0011) die er ook maar enige relevantie mee hebben veranderd naar de waarde van Full duplex (bij deze intel-kaarten blijkbaar 3)
maar dat helpt nog niks. En op de discussion boards kom ik verscheidene artikels tegen waarbij men ook zegt dat deze waarden veranderen geen effect heeft omdat deze nog een of andere link met de INF file zouden hebben.
Intel support trekt ook weer op niks en het enige wat ze mij bezorgen is een domme tool die voor iets compleet anders dient.

En dit ergert mij dus. Onder NT was de linkspeed regkey aanpassen genoeg, maar is deze dan echt gewoonweg verdwenen in 2k en XP? Wat ik ook wijzig, zelfs na reboot haalt dit niets uit.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik heb nog wel een VBScriptje liggen dat via WMI (Koffie: da's Windows Management Interface) de link speed en duplex settings kan aanpassen. 't Is 16 kB dus een beetje groot om hier te posten. Geef me effe een e-mail adres...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
je kan het mailen naar jon.holvoet@pandora.be

Thx :-)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, script kan blijkbaar niet overweg met intel-kaartjes.
Nog iemand andere suggesties?

De switches geven alleen de status waarop ze geconfigged zijn, niet de werkelijke status

Dus kent er nog iemand een tooltje, een add-on, uit de resource-kit, gratis of betalend,... om lokaal of remote de link speed en duplex weer te geven?

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Via support.microsoft zou een script te vinden moeten zijn wat o.a. ip adressen in het register aan kan passen. Zou speed ook moeten kunnen.

edit: lama, heb ooit zoiets gezien, maar kan het niet meer vinden, dacht dat het een vbscriptje was.

[ Voor 28% gewijzigd door Taigu op 18-06-2003 14:58 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Heb het effe gesjekt, maar Intel NIC's exposen hun link speed en duplex status niet via WMI. Als je 't zelf wilt zien, kan dat met de WMI Object Browser, dan zie je dat velden als speed gewoon leeg zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Dus daar is mijn probleem :-)

Okee, nu dus nog een andere oplossing vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Heb van Intel een hele handleiding gekregen over hun adapters, en het gebruik in WMI, maar kan er langs geen kanten aan uit. Ik ben dan ook geen rpogrammeur.
Ik word er gek van, er moet toch al ooit iemand een tool nodig gehad hebben om de link speed van een kaart af te lezen veronderstel ik?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
En tot mijn spijt werkt ook deze niet
Ik krijg steeds VBscript runtime error, op elke pc waar ik het op probeer:
Code 800A01CE
Error: The remote server machine does not exist or is unavailable: 'GetObject'
Nu ken ik de ballen van Wscript en VBS, maar volgens mij probeerd hij hier ergens iets zogezegd op een remote client te doen.
De lijn waar hij op vastloopt: Set wbemServices = GetObject("winmgmts:{impersonationLevel=impersonate}\\" & strComputer & "\root\IntelNCS")

Deze fout zou ook aan XP zelf kunnen liggen, maar de pagina in de KB van Microsoft bestaat niet meer.
Misschien iets voor programmeerforum, of ziet er iemand anders een andere oplossing?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je het scriptje edit, wat staat er dan op regel 21 achter strComputer= ?
Toch niet euh..... ;)

Je moet na de "Else" van regel 25 even een regeltje
code:
1
strComputer = WScript.Arguments(1)
opnemen. Dan kun je het scriptje starten met:
code:
1
FOR %F in (computer1,computer2....,computerN) do cscript fdset.vbs 4 %f
oid.

[ Voor 55% gewijzigd door Brahiewahiewa op 23-06-2003 12:45 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval hartstikke bedankt voor de moeite allemaal, maar het begint echt wel de programmeerkant op te gaan ondertussen :-)
Brahiewahiewa: Die regel staat er idd tss, dus daar zal het niet aan liggen. En het tweede is al gebeurd in testlabo en testlogonscript, maar de fout zit nog ergens anders

Over het script: wat ik er dan uit kan opmaken
Hij loopt zowel op 2000 als op XP vast op dezelfde regel
Nl de regel 44
Set wbemServices=GetObject("winmgmts:{impersonationLevel=impersonate}\\" & strComputer & "\root\IntelNCS")

vb'tjes met output:

Wcript fsdset.vbs 4 pcnaam

Geeft als display
Microsoft (R) Windows Script Host Version 5.6
Copyright (C) Microsoft Corporation 1996-2001. All rights reserved.

pcnaam

En als error fsdset.vbs(44, 3) (null): 0x8004100E

Als ik dan even logisch ga verder kijken (met mijn beperkte vbs en wmi-kennis) ligt het dus ofwel aan de strcomputer, of aan de \root\IntelNCS
Ik veronderstel dat strComputer goed is, want met andere mogelijkheden is het resultaat hetzelfde, MAAR als ik in de WMI tester ga:
%windir%\system32\wbem\wbemtest.exe
En probeer te connecteren naar de \root\IntelNCS namespace, bestaat deze zelfs niet ???
Dus denk ik dat ik mijn probleem gevonden heb...
Nu alleen nog een reden waarom :-) En google helpt mij niets verder op IntelNCS

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

hex 0x8004100e / decimal -2147217394 : WBEM_E_INVALID_NAMESPACE(wbemcli.h)
Maar dat betekent dus dat de driver van jouw kaartjes niet die WMI namespace genereert. Dat moet-ie doen tijdens installatie (dat zie je ook in de .inf file van die drivers).
Wordt dus de vraag: "Welke drivers gebruik je?"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Heb er nu even verschillende geprobeerd, die namespace wordt nog steeds niet aangemaakt

Driver files: e100b325.sys , e100b325.din , e100bmsg.dll
Provider: Intel corporation
File version: 7.0.25.0 Built by WinDDK
Driver date 4/03/03
Driver Version 7.0.26.0

Iemand een aanrader welke ik het beste kan gebruiken? Want zowel met de CD bijgeleverd bij de Nic's, de laatste die ik kan vinden op de Intel site, als de door XP automatisch herkende geven hetzelfde resultaat

Verwijderd

Topicstarter
Okee, we zijn eruit.
Heb eens alles eruitgesmeten, en met een clean install de laatste drivers van Intel zelf genomen, de e100b325.INF
Dit is ook de 7.0.26.0 maar dan van de site van Intel zelf
De pc's hier herkennen ze allemaal onder manufacturer compaq om mysterieuze redenen.
Dus nu geforceerd deze te gebruiken, en inderdaad... de IntelNCS wordt aangemaakt en het script werkt :-)
Alleen nu dus nog afwegen of we remote alle drivers gaan aanpassen, of dat we maar een andere oplossing zoeken, want er begint wat veel tijd in te steken.

In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor de moeite, en ik ga onmiddelijk alle nieuwe pc's uitrusten met deze driver zodat we in de toekomst dit probleem kunnen vermijden.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geinteresseerden het eindresultaat met een batch-file
Deze werkt, en de speed is effectief veranderd na reboot
Alles wordt hier weggeschreven in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002bE10318} en dan dus daadwerkelijk afhankelijk van toestel tot toestel en welk pci-slot in 0000 tot 0020
in login-script gestoken:

for /F %%a in (%logonserver%\netlogon\Linkspeed\linkspeedduplex.txt) DO CALL %logonserver%\netlogon\Linkspeed\linkspeedtest.bat %%a

Linkspeedduplex.txt is 0000 tot 0020

linkspeedtest:
set testvar="HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002bE10318}\%1\ProviderName"
FOR /F "tokens=*" %%i IN ('%LogonServer%\NetLogon\regfree -Quiet -ListValue %testvar%') DO IF "%%i" EQU "REG_SZ Intel" echo GEVONDEN (%1)... & %systemroot%\regedit -s %logonserver%\netlogon\Linkspeed\linkspeed%1.reg

Linkspeed.reg files:
Veranderd de waarde speedduplex naar 4 hier, dus alles 100Mbps/Full Duplex

Dus uiteindelijk schrijft hij het toch ergens weg op een centrale plaats, maar blijf het raar vinden dat dit deze keer onder Class is, en dat ze dat zo goed moesten verstoppen :-)

Deze mag closed, en nogmaals bedankt voor de vele tips en suggesties
Pagina: 1