Oude situatie:
HD1 - C(fat32) partitie en D(ntfs) partitie
HD2 - E(ntfs) en F(fat32)
toen wilde ik C partitie verwijderen en de ruimte gebruiken om D wat groter te maken en voor een nieuwe linux installatie. Echter bootte de computer van C, dus had ik ntldr.exe, NTDETECT.COM en boot.cfg naar D verplaatst.
Na het resizen kon ik echter niet meer WindowsXP opstarten, via de WinXP rescue cd kon ik echter nog wel inloggen -> geen kapotte partitie oid
Nu heb ik op de vrije ruimte Gentoo geinstalleerd en in linux krijg ik het volgende overzicht van mn partities (HD1):
Ik gebruik nu als bootloader Grub met daarin de volgende instelling:
Maar als ik dan "Windows XP" kies bij het opstarten, dan krijg ik:
filesystem unknown; partition type 0x7
(en voor makeactive) error 12: invalid drive
Ik heb met de recovery console geprobeerd fixboot en fixmbr te doen (voordat ik linux had geinstalleerd), maar dat hielp allemaal niet. Er was ook iets waarmee " windows" automatisch zoekt naar alle windows-installaties en ze dan toevoegd aan boot-configuratie, maar dan geeft hij de foutmelding dat hij niet kan opslaan....
Waar zit ik zelf aan te denken?
* boot-flag aanzetten voor hda5 (kan dat geen kwaad)?
* fixmbr/fixboot etc nog een keer (blijft mn linux bootloader dan behouden?)
* windows opnieuw eroverheen zetten, maar dat moet niet nodig zijn? Kan alleen maar niet booten, wel erop inloggen immers.
* op een of andere manier van logical naar primary veranderen ofzo?
n.b. leek me windows-vraag dit, maar icm nos
HD1 - C(fat32) partitie en D(ntfs) partitie
HD2 - E(ntfs) en F(fat32)
toen wilde ik C partitie verwijderen en de ruimte gebruiken om D wat groter te maken en voor een nieuwe linux installatie. Echter bootte de computer van C, dus had ik ntldr.exe, NTDETECT.COM en boot.cfg naar D verplaatst.
Na het resizen kon ik echter niet meer WindowsXP opstarten, via de WinXP rescue cd kon ik echter nog wel inloggen -> geen kapotte partitie oid
Nu heb ik op de vrije ruimte Gentoo geinstalleerd en in linux krijg ik het volgende overzicht van mn partities (HD1):
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Name Flags Part Type FS Type [Label] Size (MB)
------------------------------------------------------------------------------
Logical Free Space 8.23
hda5 Logical NTFS [^B] 22019.08
hda2 Boot Primary Linux ext3 65.81
hda3 Primary Linux swap 509.97
hda4 Primary Linux ReiserFS 7410.98 |
Ik gebruik nu als bootloader Grub met daarin de volgende instelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| default 0 timeout 30 splashimage=(hd0,1)/boot/grub/splash.xpm.gz title=Gentoo Linux root (hd0,1) kernel (hd0,1)/boot/bzImage root=/dev/hda4 title=Windows XP root (hd0,4) makeactive chainloader (hd0,4)+1 |
Maar als ik dan "Windows XP" kies bij het opstarten, dan krijg ik:
filesystem unknown; partition type 0x7
(en voor makeactive) error 12: invalid drive
Ik heb met de recovery console geprobeerd fixboot en fixmbr te doen (voordat ik linux had geinstalleerd), maar dat hielp allemaal niet. Er was ook iets waarmee " windows" automatisch zoekt naar alle windows-installaties en ze dan toevoegd aan boot-configuratie, maar dan geeft hij de foutmelding dat hij niet kan opslaan....
Waar zit ik zelf aan te denken?
* boot-flag aanzetten voor hda5 (kan dat geen kwaad)?
* fixmbr/fixboot etc nog een keer (blijft mn linux bootloader dan behouden?)
* windows opnieuw eroverheen zetten, maar dat moet niet nodig zijn? Kan alleen maar niet booten, wel erop inloggen immers.
* op een of andere manier van logical naar primary veranderen ofzo?
n.b. leek me windows-vraag dit, maar icm nos
[ Voor 4% gewijzigd door T.T. op 16-06-2003 02:20 ]