Matrox G450: krijg tvout niet goed

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit nu onder windowsxp te werken en krijg de tvuitvoer van deze kaart niet goed. Het is veel te donker en de kleuren kloppen niet echt..veel te grijzig/blauw.. daarnaast lijkt het beeld soms beetje te storen. Ik weet niet waar het aan ligt.. Gebruik gewoon kabel(Composite) die ik normaal ook gebruik en is dus goed.
Heb uitgang 1 op me TFT en uitgang2 op me tv dus via dat verloop kabeltje
Heb al erg met de saturisation/Hue/brihtness/contrast en zelfs ff op NTSC gehad (moet op PAL) maar dit maakt allemaal niet veel uit. Het beeld wordt hooguit ietsje beter.

Dit beeld heb ik nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tvout.JPG
Staat in Clone mode.. Zo te zien is het beeld op TFT stuk lichter, haast beetje overbelicht, maar dat ligt aan me cam.

btw in dvdmax/dualhead/zoom mode heb ik zelfde soort raar beeld, als op de foto te zien is.
Vind het toch wel vreemd, met me Geforce2mx had ik direct goed beeld zonder te kutte met allemaal settings.. De matrox staat bekend om goede tv-out, dan verwacht je ook wel iets..

[ Voor 15% gewijzigd door robbertb op 16-06-2003 01:58 ]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 16:49

Corn

Raar jongetje

Is gewoon ergens een configuratieprobleem, waarschijnlijk schrijft de driver zijn instellingen niet helemaal goed weg naar de hardware. Probeer de driver even te killen en daarna opnieuw te installeren. Probeer ook eens DX opnieuw te installeren, dat kan ook wel eens invloed hebben. De Matrox moet gewoon goed beeld kunnen geven, met minder hoef je niet tevreden te zijn. Btw: BrEeZaH? :)

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Welke kabel heb je aangesloten op de TV ? Heb je hem via composite of S-Video aangesloten? Misschien dat je TV niet via de Scart Plug S-Video kan gebruiken. En kijk ook eens in power desk naar de settings van composite, s-vhs enz. Misschien dat dat nog wat kan veranderen.

Verwijderd

Gebruik je een bijgeleverde kabel of een los gekochtte ?

(Er zit nl. bedradingsverschil tussen de G200/400/450/550 TVout kabels.)

• robbertb
  • Niet online
Cornholio2001 schreef op 16 June 2003 @ 08:14:
Is gewoon ergens een configuratieprobleem, waarschijnlijk schrijft de driver zijn instellingen niet helemaal goed weg naar de hardware. Probeer de driver even te killen en daarna opnieuw te installeren. Probeer ook eens DX opnieuw te installeren, dat kan ook wel eens invloed hebben. De Matrox moet gewoon goed beeld kunnen geven, met minder hoef je niet tevreden te zijn. Btw: BrEeZaH? :)
De driver heb ik al paar keer opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat. DX heb ik nog niet geprobeerd. weet niet eens of ik die wel kan uninstallen onder XP, zo maar eens even kijken.
Willems schreef op 16 June 2003 @ 10:22:
Welke kabel heb je aangesloten op de TV ? Heb je hem via composite of S-Video aangesloten? Misschien dat je TV niet via de Scart Plug S-Video kan gebruiken. En kijk ook eens in power desk naar de settings van composite, s-vhs enz. Misschien dat dat nog wat kan veranderen.
Composite.. Via composite uit van de G450 naar de voorkant van de tv welke video in heeft.
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 10:37:
Gebruik je een bijgeleverde kabel of een los gekochtte ?

(Er zit nl. bedradingsverschil tussen de G200/400/450/550 TVout kabels.)
De bijgeleverde. Nou moet ik zeggen dat het heel misschien zou kunnen zijn dat ik de G550 versie heb, daar ik deze kaart heb geruild met iemand die ook de G550 heeft en misschien wel het kabeltje van de 550 mij heeft meegegeven?

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:42

MazeWing

The plot thickens...

kun je niet ergens het contrast en gamma instellen voor de tv out?? ik denk dat daar je probleem zit. Wat die storing betreft; een s-video kabel doet wonderen :d

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• robbertb
  • Niet online
MazeWing schreef op 16 June 2003 @ 14:27:
kun je niet ergens het contrast en gamma instellen voor de tv out?? ik denk dat daar je probleem zit. Wat die storing betreft; een s-video kabel doet wonderen :d
Zoals ik al zei, dat heb ik al geprobeerd en das meer een lapmiddel, het wordt hooguit *iets* beter, maar ziet er nog steeds niet uit.
En s-video kabel is leuk maar verschil kan ik iig niet zien.. heb ik vroeger ook wel es geprobeerd met andere kaarten, maar kwam tot de conclusie dat et eigenlijk geen verschil maakt.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 16:49

Corn

Raar jongetje

Op een goede tv is er wel degelijk een verschil te zien, ook als je bv een beamer gebruikt krijg je met svideo een veel beter en stabieler beeld dan wanneer je composite gebruikt. Is het eigenlijke probleem niet gewoon heel flauw een verkeerde pal-instelling? er zijn best veel pal standaarden, en bij mij krijg ik alleen maar pal-m goed werkend op de tv.

• robbertb
  • Niet online
Cornholio2001 schreef op 16 June 2003 @ 16:01:
Op een goede tv is er wel degelijk een verschil te zien, ook als je bv een beamer gebruikt krijg je met svideo een veel beter en stabieler beeld dan wanneer je composite gebruikt. Is het eigenlijke probleem niet gewoon heel flauw een verkeerde pal-instelling? er zijn best veel pal standaarden, en bij mij krijg ik alleen maar pal-m goed werkend op de tv.
Oke maar in mijn setup heb ik nooit verschil gezien, ik heb ook ergens zo kabel ligge en me tv heeft zo ingang alleen ik doe er niks mee omdat kabeltje te kort is en ik wel genoeg composite snoer heb... en aangezien ik geen verschil zie, zie ik ook niet in waarom ik zo kabel moet kopen.
Maareh waar kan je dat instellen dan? ik zag alleen ergens mogelijkheid om em op PAL of NTSC te zetten, geen verdere details kwa pal zoals ik wel kon met me geforce2mx

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

robbertb schreef op 16 June 2003 @ 13:42:

De bijgeleverde. Nou moet ik zeggen dat het heel misschien zou kunnen zijn dat ik de G550 versie heb, daar ik deze kaart heb geruild met iemand die ook de G550 heeft en misschien wel het kabeltje van de 550 mij heeft meegegeven?
Ben bang dat het dan is he.. Ik had eigenlijk nooit probs met die Matrox G450 met bijgeleverde kabel...(nu iets anders.. zie sig)

Verwijderd

Nou moet ik zeggen dat het heel misschien zou kunnen zijn dat ik de G550 versie heb, daar ik deze kaart heb geruild met iemand die ook de G550 heeft en misschien wel het kabeltje van de 550 mij heeft meegegeven?
Dat zou het probleem kunnen wezen (ik had zo nl. ook problemen om m'n 450LX TVout aan de praat te krijgen met een 550 of 400 kabeltje - de stekkers paste allemaal, maar electrisch werkte het niet - nazoeken van het schema leerde mij dat ik een G400 kabel had die gelijk ook m'n 2e output kortsloot op sommige pinnen en andere helemaal niet doorgaf - een echte G550 Tvout kabel was de oplossing voor zéér korte duur omdat ik overstapte op een Radeon9500). Een moderne TV moet iig de meeste PAL systeem wel kunnen weergeven (zoniet alle PAL en wellicht zelfs NTSC).
FAQ: Can I use the same Break-Out-Cable (BOC)
for the Matrox Millennium G400, G450 and/or G550?

No. While the same cable can be used for both the Millennium G450/G550 cards, the Millennium G400 card uses a different one. To easily identify which cable you have with your card, look at the S-Video connector on these BOCs; the BOC for the G400 has a 7pin mini-din connector and the BOC for the G450/G550 has a 4pin mini-din one

Bron: http://www.matrox.com/mga/support/faq/details.cfm?id=43
Tips voor naslag:
- http://forum.matrox.com/mgaforum/Forum12/HTML/005397.html
- http://forum.matrox.com/c...opics&number=12&SUBMIT=Go
- http://www.matrox.com/mga...mill_g450/millg450_en.pdf

de oude (dode) naslaglink: http://www.matrox.com/mga/support/faq/subject_faq/pinout.cfm

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 18:00 ]

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 17:34:
[...]
Dat zou het probleem kunnen wezen (ik had zo nl. ook problemen om m'n 450LX TVout aan de praat te krijgen met een 550 of 400 kabeltje - de stekkers paste allemaal, maar electrisch werkte het niet - nazoeken van het schema leerde mij dat ik een G400 kabel had die gelijk ook m'n 2e output kortsloot op sommige pinnen en andere helemaal niet doorgaf - een echte G550 Tvout kabel was de oplossing voor zéér korte duur omdat ik overstapte op een Radeon9500). Een moderne TV moet iig de meeste PAL systeem wel kunnen weergeven (zoniet alle PAL en wellicht zelfs NTSC).

[...]
OWw dat zou dus weer voor mij niet opgaan, aangezien ik de G450 heb en als ik de verkeerde kabel heb, heb ik de G550 kabel en die is volgens jouw stukje hetzelfde. mn s-video out op dit kabeltje heeft 4 pinnetjes

• robbertb
  • Niet online
Hmm nu ik de mini-din kabelgebruik is het beeld ineens perfect... Kleuren zijn goed enzo...
Maar snap niet hoe dit nou kan, zou met composite toch ook goed moeten zijn

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 16:04

makje

Professioneel prutser

breuk in de composiet kabel :?

9800x3d

• robbertb
  • Niet online
makje schreef op 16 juni 2003 @ 19:51:
breuk in de composiet kabel :?
Denk het niet, met me andere kaart werkte hij perfect

Verwijderd

Die andere kaart is een Geforce?

Wellicht dat dit om de hoek komt kijken:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/verloop.jpg

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 04:35:
Die andere kaart is een Geforce?

Wellicht dat dit om de hoek komt kijken:
[afbeelding]
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Zo kan je kennelijk een verloop stekker bouwen ofzzo.. Die andere kaart was idd een Geforce2mx (asus 7100/T), maar die had de composite en s-video uitgang direct op de kaart zitten, dus zonder verloop stekker

Verwijderd

Sommige videokaarten hebben nogal vage intrepetatie van S-video output. Zo is bijvoorbeeld bij sommige Geforce kaarten een vergelijkbaar convertertje aan de output gemaakt waardoor kleur+helderheid altijd tesamen verzonden worden.

Andere videokaarten houden zich wel aan de specs en houden de helderheid/kleur wel gescheiden, alleen snapt de televisie dat dan bijv. weer niet (of alleen op sommige scart-ingangen). In weer andere gevallen gooit een scartblok roet in het eten.

Op die manier zijn er users die van een Geforce naar een Ati/Matrox kaart gingen en ineens raar beeld hadden, terwijl de Geforce er geen problemen mee had (los van het weer opnieuw aanleren van een andere driver-interface [waar zit alles nu weer])

Verwijderd in "radeon tv-out (search gebruikt)"
Verwijderd in "zwart wit beeld op tv"

De grote tv-out FAQ: Help, ik krijg alleen maar zwart/wit beeld.../ Storing
Het is veel te donker en de kleuren kloppen niet echt..veel te grijzig/blauw.. daarnaast lijkt het beeld soms beetje te storen.
Vreemd dat het beeld helemaal blauw is, bij een (G450)kabelprobleem zou ik als eerste een Rode waas verwachten op de Composite (zie onderstaand schema). Kun je de kabel eens nameten / op een andere TV testen / met een S-video kabel testen ?

Dit is overigens de correcte pinout voor TV en VGA output (1 tegelijk, er wordt nl. geschakeld dmv het kortsluiten van pin 12-15 met elkaar) :

Matrox Millenium G450 TV output adapter pinout
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsubhi15f.gif (aanzicht op videokaart)
PinSignal (TVOut)Signal (VGA DDC)
1.Composite videoRed (75 ohm, 0.7 V p-p)
2.Y (S-video)Green (75 ohm, 0.7 V p-p)
3.C (S-video)Blue (75 ohm, 0.7 V p-p)
4.Not ConnectedNot Connected
(Monitor ID Bit 2 [optional])
5.GroundGround
6.Composite GroundRed Ground
7.Y-Ground (S-video)Green Ground
8.C-Ground (S-video)Blue Ground
9.Not used by adapter+5V (DDC)
10.GroundSync. Ground
11.Not ConnectedNot Connected
(Monitor ID Bit 0 [optional])