Diskdrive is niet werkend te krijgen...

Pagina: 1
Acties:

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03 15:39

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ik heb hier een computer van een vriend, waar ik eens moest naar kijken.
De diskdrive werkte onder andere niet...
Ik heb nu al 2 andere (werkende) drives geprobeerd, 3 verschillende (werkende) kabels, de BIOS is volledig gereset geweest (update), Er staat Win98 & WinXP op (dus OS zal het niet zijn).

Ik krijg steeds dezelfde fout, dat er geen diskette aanwezig is. Verder gedraagd de drive zich heel normaal, oplichten bij booten enz...

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen (USB diskdrive had ik al aan gedacht, maar hij wil liever eerst zeker zijn dat het niet zo wordne opgelost)

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Virus??? Misschien

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

ooh kapotte disk drive!

Dat kost zo'n...mmm..8 Euro max bij de pc zaak in je buurt. Welke kleur wil je trouwens?

Of is het misschien wel tijd om over te stappen op een USB key met genoeg geheugen, he...64MB is wel wat beter als een crappy 1,5MB

Anyhow, probleem is simpel....floppydrives gaan kapot...snel kappot...en zijn goedkoop. Dus een vervanging is makkelijk geregeld...zelf goedkoop ook!

There is no place like ::1

Verwijderd

Je hebt toch niet toevallig zo'n Nokia kast waarbij de uitwerpknop blijft hangen zodat de diskette er net niet helemaal goed in zit?

[/edit: heb 't een paar keer meegemaakt, leeskoppen raakten daardoor net de schijf niet]

Omdat je al van alles geprobeerd hebt leek me dat nog de laatste mogelijkheid...

Anders zou de controller op het mainboard stuk kunnen zijn...

Heb je ook andere hardware (zoals een modem/soundcard/netwerkkaart etc.) er al uit gesloopt? Mischien dat die een vreemd IRQ probleempje veroorzaakt?

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 00:46 ]

Verwijderd

swampy schreef op 16 June 2003 @ 00:40:
ooh kapotte disk drive!

Dat kost zo'n...mmm..8 Euro max bij de pc zaak in je buurt. Welke kleur wil je trouwens?

Of is het misschien wel tijd om over te stappen op een USB key met genoeg geheugen, he...64MB is wel wat beter als een crappy 1,5MB

Anyhow, probleem is simpel....floppydrives gaan kapot...snel kappot...en zijn goedkoop. Dus een vervanging is makkelijk geregeld...zelf goedkoop ook!
Hij heeft toch ook 2 werkende geprobeerd, lijkt me stug dat die allemaal defect gaan.

Verwijderd

swampy schreef op 16 juni 2003 @ 00:40:
ooh kapotte disk drive!

Beetje goed lezen is ook niet makkelijk :P

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

swampy : hij zegt toch dat ie al 2 werkende drives geprobeerd heeft? |:(

Stel even in je bios in dat je kunt booten van floppy, koppel de HD los en probeer van floppy te booten. Controlleer verder of je floppycontroller en alle andere instellingen voor floppy in je bios goedstaan.

Hmm, stupid question maar staat niet in je startpost : al een andere floppydisk geprobeerd? 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 16-06-2003 00:45 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 16 juni 2003 @ 00:41:
[...]

Hij heeft toch ook 2 werkende geprobeerd, lijkt me stug dat die allemaal defect gaan.
...dan blijft alleen het moederbord over..en dat is een duurdere grap!

kappote moederborden zijn niet lief!

[ Voor 7% gewijzigd door swampy op 16-06-2003 00:43 ]

There is no place like ::1

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Licht de drive alleen op bij het booten of blijft het lampje branden ?
In het laatste geval zit de kabel verkeerd om (kan het me niet voorstellen dat je dat hebt gedaan, maar ik opper het toch maar om zeker te zijn dat het dàt niet is)

(en inderdaad: stel de drive in de bios in: ik heb zelf ooit 's zo gezeten met een PC, bleek het in de bios ingestelde floppy - 1.44mb - niet overeen te komen met de door mij aangesloten drive: 720 kb, en ook de kabel heb vaak genoeg verkeerd om aangesloten, of net 1 pinnetje missend omdat ik er niet goed bij kon)

Zonde als het inderdaad de controller is.

[ Voor 46% gewijzigd door Brothar op 16-06-2003 00:46 ]

eagle

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

heb ook hetzelfde en ik vermoed bij mijn case zeg maar...dat de controller naar de klote is. Heb een gloednieuwe diskdrive gekocht en een nieuwe kabel erbij en werkte echt niet. Dus kan best zijn dat de diskcontroller naar de kalooote is...

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Wacht even. ik lees je posting net opnieuw.
is je probleem:
- dat met een opstartflop in de floppydisk die disk niet wordt gelezen (en eigenlijk de floppydrive niet goed funktioneert),
Of
- wordt de harddisk niet herkend (of is niet goed ingesteld in de Bios), waardoor er geen besturingssysteem op de Harddisk kan worden gevonden ?

Start in het laatste geval je pc welop vanaf diskette (moet in je bios wel zijn ingesteld dat booten ook vanaf diskette mogelijk is)?

eagle

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Wow, snel een hoop reacties ;)
De PC is volledig geformatteerd (dus virus is praktisch onmogelijk).
De diskdrive bouw ik niet iedere keer in de case als ik een andere probeer, dus aan de case ligt het niet.

Lampje licht op zoals de drive ou goed werken, dus ff oplichten bij de floppy seek tijdens de BIOS en dan ff voor het booten. Als je probeert bestanden van de disk te lezen, gaat het lichtje ook, maar dan net alsof er geen disk inzit.

BIOS staat goed ingesteld (was helemaal gereset en terug goed ingesteld).

Andere disk heb ik al geprobeerd, maar zal er nog eens een andere proberen (werkten trouwens in dezelfde drive op een andere computer)

IRQ confilct lijkt me raar, omdat de IRQ vand e floppy gereserveerd is, maar ik zal het wel proberen ;)

Ik gok idd ook op een kapotte controller :( Het zal dan maar een USB diskdrive worden (snap niet echt waarvoor hij die diskdrive nog nodig heeft (heb er zelf geen meer))

Reeds bedankt voor jullie reacties

Blog (Linux-related)

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Kheb nu nog één en ander geprobeerd, maar het lukt me nog steeds niet :r

Andere diskette's (2 die in andere comp werken) gaan ook niet

Booten vanaf disk lukt ook niet, hij boot gewoon door.

De drive aansluiten op de andere aansluiting & floppy drive swap gebruiken helpt ook niet...

Er zal waarschijnlijk niets meer aan te doen zijn |:(
Diagnose: Kapotte controller :O

Blog (Linux-related)

Verwijderd

klinkt stom, maar ook al andere kabel geprobeerd ?
zag ik niet staan ..........

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 10:39:
klinkt stom, maar ook al andere kabel geprobeerd ?
zag ik niet staan ..........
Jensd schreef op 16 juni 2003 @ 00:37:
[...]
Ik heb nu al 2 andere (werkende) drives geprobeerd, 3 verschillende (werkende) kabels,
[...]
;)

Verwijderd

twist aan de goede kant :?

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ja, zoals ik al zei, ik heb hem juist aangesloten & ook op de 2e aansluitig en dan swap floppydrive te kiezen...

Blog (Linux-related)

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-03 21:45
Jensd schreef op 16 juni 2003 @ 17:30:
[...]

Ja, zoals ik al zei, ik heb hem juist aangesloten & ook op de 2e aansluitig en dan swap floppydrive te kiezen...
Deze staat op je site,
ISA 16bit 2xIDE 1xFDD 1xPar 2xSer = €2
Zet die er is in, als dan de floppy wel wekrt ligt het aan de onboard controller van mobo !
Wat ik eigelijk niet verwacht .

Verwijderd

als je hem steeds buiten de kast probeert, sluit je dan wel netjes de voeding aan? ik maak die fout ook wel eens, en als je het niet door hebt word je aardig wanhopig.

excuses vooraf als je je beledigd gaat voelen...

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 17:50:
als je hem steeds buiten de kast probeert, sluit je dan wel netjes de voeding aan? ik maak die fout ook wel eens, en als je het niet door hebt word je aardig wanhopig.

excuses vooraf als je je beledigd gaat voelen...
Goed dat je eraan denkt, maar had eerst een andere drive in de kast gestoken en het werkte ook niet. Voeding is goed aangesloten, anders zou het lampje niet werken.

Die controller zou ik wel willen proberen, maar het is een relatief nieuw moederbord zinder ISA :(

Blog (Linux-related)

• Copycat
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Zou het ook nog ff op de "verkeerde" manier proberen dan.

Heb het hier ook wel eens gehad dat het met de twist aan de goede kant niet werkte en aan de foute kant wel 8)7

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Copycat schreef op 16 juni 2003 @ 19:13:
[...]

Zou het ook nog ff op de "verkeerde" manier proberen dan.

Heb het hier ook wel eens gehad dat het met de twist aan de goede kant niet werkte en aan de foute kant wel 8)7
Owkeej bedankt, zal ik morgen eens proberen

Blog (Linux-related)

Pagina: 1