[GARANTIE] Vidcards ruilen tussen mijn en Dixons PC

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 21:16
Heyhey all... goodnight :)

Mijn pa heeft een Sky PC (gekocht bij dixons) met een ati radeon 9500 pro.
Ik heb een geassembleerde pc van 2 jaaar oud met een geforce 3 classic.
Mijn pa gebruikt die 3d kaart toch never nooit, en ik wil m graag ruilen met m'n Geforce 3.

Hoe zit het dan met de garantie? Vervalt die ? Ik heb dit al een keer eerder gevraagd op GOT en vooral positieve antwoorden gekregen. Op de een of andere manier kan ik dit topic helemaal niet meer terugvinden in de search.

Er stond vooral in van:

- Je kan de kast openhalen, zegel maakt niks uit, je mag van de Consumentenbond altijd kijken wat er in de PC zit.
- Als er iets is aan andere hardware maakt het niet uit of de vidcard is geruild

Etc..

Ik wil dus vooral aan mijn vader laten zien dat het wel goed zit.

Als er ooit wat zal zijn met de Sky PC, kan ik dan weer gewoon de kaarten terug ruilen? Dan hebben ze toch geen poot om op te staan?

Graag uw kritiek hierop :) Alvast bedankt !

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49
als er ooit wat met die Sky pc is,steek je de originele vid kaart toch gewoon terug :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zolang het eventuele kapot gaan van die Sky pc niets te maken heeft met de videokaart blijft de garantie gewoon geldig ja (afaik).

[ Voor 4% gewijzigd door Pollewob op 15-06-2003 23:12 ]

Verwijderd

tja je kan het wel doen maar dan krijg je misschien wel gezeik als er wat gebeurt en die pc terug brengt voor reperatie naar dixons dan kijken ze altijd naar de zegel en dan zeggen ze meneer je hebt in de pc lopen klooien.je moet wel weten als je het wilt doen dan moet je de drivers van de videokaart veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2003 23:13 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Je zou überhaupt de kast mogen open maken omdat jij niet verplicht bent om hardware up/downgrades door dixons te laten.
VB. Je wilt een NIC inbouwen en bij de vobis kost een NIC 15 en bij de Dixons 25 dan ben je toch gek dat je hem bij dixons koop.

Op de kwaliteit van de genoemde winkels kunnen geen rechten aan worden ontleend ;)

Taal fouten inbegrepen ;)

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Als je het zo zeker wilt weten, vraag het dan bij Dixons na, dan weet je zeker dat het goed is.
(Of het de makkelijkste methode is, weet ik niet, ik weet niet of ze moeilijk doen bij Dixons)

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• Thunk
Verwijderd schreef op 15 June 2003 @ 23:13:
tja je kan het wel doen maar dan krijg je misschien wel gezeik als er wat gebeurt en die pc terug brengt voor reperatie naar dixons dan kijken ze altijd naar de zegel en dan zeggen ze meneer je hebt in de pc lopen klooien.je moet wel weten als je het wilt doen dan moet je de drivers van de videokaart veranderen.
ja daar ging het vorige keer dus ook al over, maar de conclusie was dus, je bent altijd vrij om je kast open te maken, ook al is het alleen om te kijken

(volgens de consumentenbond)

je moet altijd kunnen zien of er wel geleverd is wat ze zeggen.

slaat toch ook nergens op als je een pak stroopwafels koopt van 10 stuks dat je niet mag kijken of er wel 10 in zitten? :)

• Thunk
cobratbq schreef op 15 juni 2003 @ 23:16:
Als je het zo zeker wilt weten, vraag het dan bij Dixons na, dan weet je zeker dat het goed is.
(Of het de makkelijkste methode is, weet ik niet, ik weet niet of ze moeilijk doen bij Dixons)
mijn vader zei vanmiddag dat ze t al gelijk hadden gevraagd maar dat ze nee zeiden. natuurlijk willen ze niet dat je dat ding openmaakt..

maar al zou ik t toch doen dan hebben ze toch geen poot om op te staan? als er iets anders dan de vid card kapot is

Verwijderd

als ik een pc gekocht zou hebben bij dixons ( wat ik nooit zou doen) maar goed dan kan ik me voorstellen dan je nieuwsgierig bent wat er allemaal in de kast zit. en je hebt ook gewoon recht op om je pc op te maken want je hebt inmiddels dik ervoor betaalt. wat ik zou doen is gewoon die ati radeon 9500 pro uit die kast halen en die geforce 3 in die andere steken zoals je ook in de openings post zei. dus gewoon doen,die dixons mensen weten ook niet alles :)

• Thunk
Hey ik heb toevallig het oude topic gevonden. Vanmiddag op mn username gezocht en geen resultaten gekregen. Net op mn username en dixons gezocht en krijgt m ineens wel..
Quote:
Je blijft natuurlijk ten allertijde je fabrieksgarantie hebben. En waarom zou je je PC niet zelf mogen upgraden, ik zie dit namelijk niet door dixons/dell/hp gebeuren

Vergeet niet dat de bewijslast, in geval van defekt, bij hun ligt. Zij moeten bewijzen dat jij door onkundig handelen het defekt hebt veroorzaakt. En dat gaat ze niet lukken.

Stond afgelopen maand ook een mooi artikel in de pcm over het 'consumentenrecht'. Want je staat als een consument een stukkie sterker als een bedrijf.

Verwijderd

nou hier heb je antwoord al gevonden :) neem gewoon die ati en gamen maar :P

• Thunk
Ik zie het nu eigenlijk zo: je mag die kast openhalen om je pc te upgraden. Bijvoorbeeld een ISDN kaart erin zetten. Ze mogen niet verwachten dat je dit niet mag doen. Dus die zegel is dan zowiezo weg.. en moet dan geen probleem zijn.

Waarom mag ik dan mn videokaart niet upgraden? Ze zullen nooit kunnen bewijzen dat bijvoorbeeld de soundcard kapot is gegaan doordat ik de videokaart heb vervangen. Tenzij ik met een schroevendraaier erop loop te krassen, wat ik natuurlijk nooit zal doen, ik kloot zo vaak in mijn eigen PC kast.

Heb ik daarin gelijk?

Verwijderd

ja je hebt gelijk maar bedenk wel dat je de oude drivers weg haalt om problemen te voorkomen.

• Thunk
Ja ik heb eigenlijk wel veel positieve (voor mij) replies gevonden, maar ook bijvoorbeeld enkele negatieve zoals:
mensen maken hier een beginners fout

Als je het zegel verbreekt verlies je je garantie op de assemblage, je verliest dus je garantie op het setje en de werking hiervan.

Echter is je video kaart stuk dan heb je op dit onderdeel natuurlijk nog gewoon garantie. Kortom je krijgt dan wel (mits natuurlijk de video kaart aangepast is (getweaked) of er is zichtbare user abuse) garantie op die video kaart.

owh het maakt dus niets uit
Dat is niet waar, op moment dat je de zegel verbroken hebt kom je terug met je pc en is de winkelier terecht argwanend en zal ie goed je onderdelen controleren en zal ie je kaart opsturen naar leverancier voor vervangen (garantie is immers iets anders als directe omtruil garantie ook al willen mensen dit nooit horen). Indien jij netjes je zegels er op hebt zitten kan de winkelier wel het risico nemen en aannemen dat je niet zelf iets vergalt hebt.

EN vervangt ie of ter pleke de video kaart of ruilt 1 op 1 die hele pc om zodat je een heel nieuwe mee krijgt. Kortom dan ben je een stuk sneller geholpen.

Ik ben overigens van mening dat als je de dixons dit voor legt aan een beetje klantvirendelijke medewerker dat hij dan voor je die kaarten omruild. Echter je moet niet verwachten dat de dixons en of de helpdesk je nog kan helpen met oplossen van dirver problemen enz.
maar eigenlijk vind ik de andere quotes veel overtuigender zoals:
Bij de vorige winkel waar ik werkte was het gewoon keihard geen garantie meer op het geheel, alleen onderdelen, wanneer je de zegel verwijderde.
het geheel zal nooit een probleem zijn bij ons, alleen onderdelen - heb al eeuwenlang ervaring met hardware en installaties ed. > ben iig geen noob, gaat dus alleen om losse onderdelen
De garantie van een leverancier is eigenlijk totaal niet belangrijk omdat alle winkels aan het europese consumentrecht moeten voldoen.
Wil je daar verder in duiken raad ik je de site van het (ik meen) TROS programma RADAR aan. Heb zo gauw geen link, lang leve google
Je kunt ook ff in de telefoon klimmen en DIXONS? bellen en je vraag voorleggen.
Als ze beginnen met "Nou meneer, zonder sticker is zonder garantie" vraag dan ff door hoe het staat met hun kennis van het europese consumenten recht, krijg je vanzelf iemand aan de phone die wel weet hoe het zit.
Ik zou aanraden om zowel wat zelfstudie te doen op RADAR en te bellen naar de winkel.
Garantie geven als winkelier is wat anders dan je wettelijke verplichtingen. Dit verhaal heeft ook al in Duitsland gespeeld (leuk, Duitse C'ts ), waar uiteindelijk de rechter besliste dat een winkel niet kan eisen dat de kast dichtblijft voor garantieaanspraken. Over wat voor garantieaanspraken het daar ging (wettelijk of contractueel), dat weet ik niet.

Het lijkt mij dat een winkel de contractuele garantie kan beperken door een verzegelde kast te eisen. Echter, de wettelijke garantie gaat veel verder dan dat. Je verkoopt wel een geheel systeem, maar als een onderdeel kapot gaat, krijg jij van de winkelier vast geen heel nieuw systeem. Je koopt een systeem, bestaande uit onderdelen, die samen het systeem maken. Als een onderdeel onverhoopt kapot gaat, kan je daarmee gewoon terug naar een winkel, onverlet de eisen die de winkel aan garantieaanspraken stelt. Je mocht immers verwachten dat (het onderdeel van) het systeem het langer uit zou houden.

Dat de samenstelling van het systeem mogelijk wijzigt doet daar weinig aan af. Anders kan je als autofabrikant ook de garantie lozen als er andere lichtmetalen velgen onder worden gezet o.i.d. en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Een sticker gebruiken zoals voorgesteld kan als winkel, maar of je juridisch juist bezig bent, dat betwijfel ik. Een klant zou m.i. alsnog mogen varen op de wettelijke bescherming die hij heeft.
dus... geef uw oordeel ^^

• Thunk
Verwijderd schreef op 15 June 2003 @ 23:32:
ja je hebt gelijk maar bedenk wel dat je de oude drivers weg haalt om problemen te voorkomen.
dat zal geen probleem zijn :7

Verwijderd

overgens wat zijn jou spec dus van je eigen systeem. als je bijvoorbeeld een intel celeron 1ghz hebt dan heeft het niet zoveel zin om die ati te nemen.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik durf het niet te zeggen.
Ik twijfel namelijk: is een PC een zelfde soort apparaat als een radio ?
Een radio maak je ook niet open.

Het argument dat je wilt controleren of er ook inzit wat je hebt gekocht gaat maar deels op.
- Je kunt dit zien in de instellingen (start, configuratiescherm, systeem, en je ziet alle geïnstalleerde hardware)
- Je staat bij een verzegelde kast juist sterker, als je hem door een detailist laat 'upgraden'en die ziet dat er bijvoorbeeld een getweakte VGA-kaart inzit.
(Aan de andere kant: je kunt niet 100% bewijzen dat die getweakte kaart er bij de aflevering bij die detailist in zat - die detailist kan hem er wel in hebben geplaatst).

Daarnaast, juridisch zal de discussie zich erop richten of het beding, dat je de kast niet zelf mag openen, kennelijk onredelijk is.
Een detailist zal dan (moeten/willen/kunnen) aantonen, dat in het verleden vaak kasten terugkwamen met mankementen die niet anders te verklaren zijn, en voor hem een flinke kostenpost hebben gevormd.

Verder: het beding vormt dan geen plicht om de PC bij die detailist in onderhoud te laten. Wel kun je het misschien uitleggen als een plicht om de PC bij een detailist in onderhoud te brengen, en een 'verbod' om dat zelf te doen (net zoals je bij een auto zou doen ?!).

Ga je dan wél zelf iets veranderen, dan zul je volgens mij moeten aantonen dat je terzake kundig bent/was. (en dat je niks verkloot hebt)

Ik zal eens zien of ik iets meer kan vinden. (welke PCM bedoelde je hierboven ?)

[ Voor 4% gewijzigd door Brothar op 15-06-2003 23:49 ]

eagle

• Thunk
amd athlon 1400 mhz, 512mb ddr, audigy, 120 gig hd..

krijg nu onderhand met nieuwe spellen beetje last van lagere fps.. niet meer super vloeiend :) kortom> zal wel aardig wat uitmaken ;)

ga binnenkort misschien toch nieuwe mobo/cpu kopen nog ook dus

maar ff ontopic blijven dus :P

Verwijderd

een radio heeft afaik ook geen vrije pci-sloten

Verwijderd

[quote]0px schreef op 15 June 2003 @ 23:46:
amd athlon 1400 mhz, 512mb ddr, audigy, 120 gig hd..

krijg nu onderhand met nieuwe spellen beetje last van lagere fps.. niet meer super vloeiend :) kortom> zal wel aardig wat uitmaken ;)

ga binnenkort misschien toch nieuwe mobo/cpu kopen nog ook dus

maar ff ontopic blijven dus :P

oke dan met een 1400 kan je best verkomen :) bij mij moet ie veel pijnlijden >:) . maar je hebt gelijk effe ontopic :)

• Thunk
Brothar schreef op 15 June 2003 @ 23:45:
Ik durf het niet te zeggen.
nou nee dus :) radio weet je gewoon dat het een radio is.. een computer is geassembleerd tussen verschillende onderdelen die je zou kunnen moeten weghalen en bijvoegen, waardoor het extra of minder functionaliteit kan krijgen

bij een radio is dit dus niet zo..

• Brothar

Brothar

meester

Maar je koopt de PC in een electronica-winkel.

Wat ik bedoelde is dat een PC steeds meer een normaal 'huishoudelijk apparaat' wordt.

Een vrij PCI-slot zegt m.i. niks: dat kan een detailist toch voor je (laten) verzorgen ?
Laten we anders i.p.v. met een radio vergelijken met en Hifi-set, zo'n miniset, waarbij de onderdelen niet vrij uitwisselbaar zijn, of met een 'all-in-one systeem' (=versterker+radio+dvd).
Die zijn vergelijkbaar geassembleerd (zeker voor een 'normale' consument).

[ Voor 5% gewijzigd door Brothar op 15-06-2003 23:57 ]

eagle

Verwijderd

Een vrij PCI-slot zegt m.i. niks: dat kan een detailist toch voor je (laten) verzorgen ?
zelfs winkels als de vobis en de dixons verkopen losse pci kaarten aan particulieren. die zijn dus bedoeld om er ZELF in te zetten

• Thunk
Ik denk wel dat ik genoeg positief commentaar heb om mijn vader te overtuigen :)

Meer commentaar is altijd welkom :) Ik zal blijven reply-en

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Brothar schreef op 15 juni 2003 @ 23:45:
Het argument dat je wilt controleren of er ook inzit wat je hebt gekocht gaat maar deels op.
- Je kunt dit zien in de instellingen (start, configuratiescherm, systeem, en je ziet alle geïnstalleerde hardware)
- Je staat bij een verzegelde kast juist sterker, als je hem door een detailist
Dat punt gaat niet op want als je een pc-boer hebt die kennis heeft en mensen wil bedonderen dan kan hij de install files ff langs gaan. FF het ini bestandje openen waarin staat welke titel bij welke kaart moet komen te staan.
Ik kan mijn ATI 8500 ook laten weergeven als ATI9700 Pro maar daar veranderd de performance niet door.
BTW alles wat bij apparaatbeheer wordt weergeven staat ook in het register dus find en replace is genoeg.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Brothar

Brothar

meester

Ja, ze verkopen inderdaad losse insteekkaarten.
Maar is het dan meteen de bedoeling dat je die zelf plaatst ? (Het is wél aannemelijk dat het de bedoeling is dat dit door een 'ter-zake-deskundige' gebeurt)

Je hebt ook te maken met opgewekt vertrouwen door de consument.

Klaasbram,
Daar had ik niet aan gedacht. Maar bij een schone her-installatie wordt alles wel door Windows juist herkend.

Maar goed, ik weet het nog zo net niet.
TS heeft zijn beslissing gemaakt. Ik heb alleen wat kanttekeningen willen plaatsen.

[ Voor 34% gewijzigd door Brothar op 16-06-2003 00:04 ]

eagle

Verwijderd

Brothar schreef op 16 June 2003 @ 00:00:
Ja, ze verkopen inderdaad losse insteekkarten.
Maar is het dan meteen de bedoeling dat je die zelf plaatst ? (Het is wél aannemelijk dat het de bedoeling is dat dit door een 'ter-zake-deskundige' gebeurt)

Je hebt ook te maken met opgewekt vertrouwen door de consument.
als je het vergelijkt met vrij in de handel verkrijgbare auto-onderdelen heb je daar een punt. die mag iedereen kopen, maar alleen gekwalificeerd personeel mag ze inbouwen.

hamvraag is dus: wanneer ben je gekwalificeerd?

/me is blij dat in de handleiding van zijn medion pc op n00b-wijze staat uitgelegd hoe je een pci-kaart plaatst, dan mag het dus ook

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
vraag je eens dit af:
je koopt een nieuwe auto en je kijkt even onder de motor kap. dan vervalt je garantie toch ook niet?
gewoon gelul van dixons en hier mogen ze ook niet moeilijk over gaan doen.
als je het nog zeker wil weten zou ik eens naar het hoofdkantoor ofzo gaan bellen.

• Brothar

Brothar

meester

Gunhead,
Staat in die tekst dan geen voorwaarde of waarschuwing erbij ?
En is die handleiding voor een n00b bedoeld, of voor een eventuele installateur, om aan te geven dat deze pc niet afwijkt van het gebruikelijke ?

Je hebt een puntje, maar het is niet zwart-wit (mijn stellingen ook niet, maar dat heb ik hierboven ook al proberen aan te geven).

(Overigens: een motorkap is bedoeld om opengemaakt te worden door de eigenaar, o.a. om olie e.d. bij te vullen en te controleren.
De vergelijking is alleen gemaakt om een punt te verduidelijken, niet om aan te geven dat die vergelijking 1 op 1 geheel identiek is)).

[ Voor 61% gewijzigd door Brothar op 16-06-2003 00:09 ]

eagle

• Thunk
Over dat je een pc kast mag open maken of niet, ben ik het wel over eens dat het gewoon zou mogen. Zie ook quotes uit vorige post. (Die naar aanleiding van onderzoek, een Duitse rechtzaak, magazines etc.)

Brothar, je geeft wel een kanttekening, maar of ik hem mag verplaatsen, heb in ieder geval al erg veel positieve reacties gelezen. Zelf denk ik ook dat het gewoon zou moeten kunnen..

Verwijderd

Brothar schreef op 16 juni 2003 @ 00:05:
Gunhead,
Staat in die tekst dan geen voorwaarde of waarschuwing erbij ?
En is die handleiding voor een n00b bedoeld, of voor een eventuele installateur, om aan te geven dat deze pc niet afwijkt van het gebruikelijke ?
heb het ff opgezocht en er staat dat je moet beschikken over een 'noodzakelijke technische opleiding', maar dat is verder niet gespecificeerd. ik weet uit eigen ervaring met hun helpdesk dat ze alles prima vinden btw

Verwijderd

Verwijder gewoon die hele sticker, dus helemaal er af en goed schoonmaken.

Als ze er naar vragen zat er nooit een sticker op. Mogen ze eerst gaan aantonen dat op die specifieke PC zo'n sticker gezeten heeft. Dat kunnen ze niet, dus ongeacht of je de sticker zou mogen verbreken of niet heb je garantie.

Voor zover ik weet mag je de sticker op de PC gewoon verbreken met behoud van garantie. Dit komt doordat een PC iets anders is dan bv. een TV of een radio. TV's en radio's zijn gesloten gehelen, waarvan het algemeen geaccepteerd is dat er geen 'user servicable parts' aan de binnenkant zitten.

Bij een PC is dat anders, het is in PC-land heel normaal om zelf iets te doen in je PC. Sterker nog, de winkel in kwestie verkoopt spullen waarvoor bij installatie opening van de kast nodig is. Daarnaast is opening bv. ook heel goed te verdedigen vanuit het standpunt 'hij moest schoongemaakt worden'. Zou je een PC nooit openmaken om uit te zuigen dan loop je het risico dat hij door stof kapot gaat. Het openmaken van de kast hoort dus gewoon beargumenteerbaar bij het normale 'periodiek onderhoud' van een systeem.

Alle argumenten op een rij zettend, de regelgeving kennend, zeg ik 'die sticker is een farce'.

Ze plakken die stickers om precies de reden die je hier ziet. Hoe minder mensen hun computer openschroeven, hoe beter en de gemiddelde n00b wordt bang als hij/zij zo'n sticker ziet.

Nu aan jou de schone taak je ouders hiervan te overtuigen, succ6 :

• Thunk
Bedankt voor je reply Generaal, mooi stukje overtuigende tekst. Ik ben nu nog vooral geinsteresseerd in de concequenties van het ruilen van de 2 kaarten.

• Brothar

Brothar

meester

Ja, gunhead, maar ze hebben zich wel ingedekt.
Beste is n.m.m. om het gewoon aan ze voor te leggen.
Desnoods geef je ze de keus dat zelf gratis te doen in de winkel.
Zo'n telefoontje (of beter nog e-mail) geeft je meteen de kans ze te vragen hoe het zit met die verzegeling, en of ze daar een nieuwe sticker voor willen geven.
(zo zou ik tenminste doen)

Generaal,
Intussen heb je jouw reactie gegeven.
Dat de kast open moet voor nieuw verkocht spul, wil voor mij niet per definitie zeggen dat iedereen dat mag doen (ja, ik blijf eigenwijs).
En inderdaad zou je de PC kast wel eens van binnen willen schoonmaken.

De garantie vervalt voor mij ook niet bij het verbreken van dat zegel, maar de bewijslast zou dan wel eens (makkelijker) kunnen worden omgekeerd.

Ik ken dus de tijdschriftartikelen niet die TS heeft genoemd, en vraag me ook af wat hier in Nederland voor uitspraken over bestaan.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat als een leverancier verbreking van een zegel wil 'afstraffen' dat dit meteen betekent dat hij dan wel extra mogelijkheden moet scheppen, om met je PC de dingen te doen die je wilt, zonder dat zijn belangen geschaad worden, en zónder dat het je extra geld kost.

[ Voor 62% gewijzigd door Brothar op 16-06-2003 00:32 ]

eagle

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 23:48:
[...]

een radio heeft afaik ook geen vrije pci-sloten
offtopic:
Ben ik nou de enige die door deze opmerking zich bijna verslikte in zijn biertje omdat ik zo moest lachen?? :D

Maar goed, ik zit zat ook eens hieraan te denken: je hebt toch gewoon fabrieksgarantie op de afzonderlijke componenten? Of ligt dat nou aan mij. Gaat bv je cdrom stuk (is bij mij een eens 2 keer gebeurd bij een nieuwe pc) dan krijg je gewoon een nieuwe omdat er garantie op de cdrom zit. Dit heeft toch niets met een of andere zegel te maken?!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 00:29 ]

• Brothar

Brothar

meester

Skin,
terwijl jij postte was ik aan het editten.
(ik vond het ook wel een leuke reactie)

[ Voor 30% gewijzigd door Brothar op 16-06-2003 00:38 ]

eagle

• Thunk
Skin: volgens mij ook niet. Zal het morgen even nagaan.

Stel de volgende situatie is voor: kast gaat open, zegel eraf. Zijn we nu wel over eens dat dit geen probleem zal zijn (op een enkele user na :P).

Ruilen de kaarten om. De radeon 9500 pro, oorspronkelijk in de Dixons Sky computer, gaat ineens stuk. (De installatie is goed verlopen, geen krassen gedaan etc, dus gaat na enkele maanden spontaan kapot :P (ofzo ^^))..

Ik zet hem dan weer terug in de Sky computer en breng hem terug voor reparatie. Zij kunnen dan toch op geen enkele manier aantonen dat dit is gebeurd door

- zegel verbreken & kast openmaken
- meer kan ik niet bedenken waardoor het zou komen :)

- TOCH? :)

Anyways, ik ga slapen. NN all.. and keep those replies coming :)
Bedankt voor alle spontane hulp ! :)

• Thunk
as far as i know i was too tired whilst posting this ^^

[ Voor 95% gewijzigd door Thunk op 16-06-2003 11:41 ]

• Thunk
_REMOVE ME_

[ Voor 123% gewijzigd door Thunk op 16-06-2003 11:42 ]

Verwijderd

afaik >>> as far as i know >>> voorzover ik weet (maar dan meer bedoeld als understatement)

Verwijderd

0px schreef op 16 juni 2003 @ 00:34:
[...]

P.S. die opmerking was wel leuk ja ;) wat betekent afaik btw? :) nn all
Ik wil absoluut niet zeuren ofzo maar wil je aub geen twee posts onder elkaar doen. Gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop (is dus de edit knop). Bij voorbaat dank ;)

Edit: LOL je had het al gezien :D Komt prolly door vermoeidheid idd.

/me gaat nu ook maar ns slapen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 00:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2003 @ 00:57:
[...]

Ik wil absoluut niet zeuren ofzo maar wil je aub geen twee posts onder elkaar doen. Gebruik dan de [afbeelding] knop (is dus de edit knop). Bij voorbaat dank ;)

Edit: LOL je had het al gezien :D Komt prolly door vermoeidheid idd.

/me gaat nu ook maar ns slapen.
dan wil ik ook niet zeuren maar zoals je kunt lezen douwde hij gewoon per ongeluk op het verkeerde knopje

Verwijderd

Beste is n.m.m. om het gewoon aan ze voor te leggen.
Dat kun je proberen, maar het antwoord is voor de hand liggend. "nee meneer, we plakken die sticker er niets voor niets op"
Desnoods geef je ze de keus dat zelf gratis te doen in de winkel.
Bij de Dixons zou ik dat niet doen. Die Sky-PC's komen geassembleerd en al bij de winkel, oftewel die verkoper heeft er geen benul van hoe dat ding er van binnen uit ziet. Mijn ervaring van dixons-verkopers is dat ze niet veel meer weten dan wat 'op het kaartje staat', over het algemeen zijn het stofzuigerverkopers. Nu kun je geluk hebben dat je een goed iemand treft, maar de kans dat je een enorme prutser treft is imo veeeel groter.

Waarsch. mogen ze dat niet eens bij dixons, en zal het apparaat opgestuurd moeten worden, of iig. aangeboden moeten worden bij de 'technische dienst'. Dit betekend niet alleen dat je je computer langer kwijt bent, maar ook dat de kans ERG klein is dat ze het gratis doen.
Dat de kast open moet voor nieuw verkocht spul, wil voor mij niet per definitie zeggen dat iedereen dat mag doen (ja, ik blijf eigenwijs).
Wie wel dan, en wie niet? 'opgeleid personeel'? Welke opleiding zou dat personeel moeten hebben dan? En heeft het personeel bij de Dixons die opleiding?

Er bestaat geen opleiding 'computerassembleur' afaik, en het is zeker weten geen beschermd beroep.

De conclusie is dan ook dat _als_ die door een 3e partij geopend mag worden, dat iedereen dat mag. (juridisch gesproken dan).
En inderdaad zou je de PC kast wel eens van binnen willen schoonmaken.
Klopt. Dat is gewoon onderhoud, staat zelfs in de manual van sommige mobo's etc.
De garantie vervalt voor mij ook niet bij het verbreken van dat zegel, maar de bewijslast zou dan wel eens (makkelijker) kunnen worden omgekeerd.
afaik _kan_ de bewijslast bij een garantiekwestie niet omgekeerd worden, tenzij het heel erg obvious is (klant heeft kaart op maat gezaagd ofzo).
Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat als een leverancier verbreking van een zegel wil 'afstraffen' dat dit meteen betekent dat hij dan wel extra mogelijkheden moet scheppen, om met je PC de dingen te doen die je wilt, zonder dat zijn belangen geschaad worden, en zónder dat het je extra geld kost.
akkoord, echter durf ik je op een briefje te geven dat dit niet zo is.

dan nog twee toevoegingen.

Allereerst, het 'verloren' topic hierover is hier te vinden:
Garantie PC vervalt na uithalen/vervangen hardware

Je kunt op naam zoeken OPX, voor alle threads waar jij in gepost hebt is deze link voldoende:
http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/51852

Hier zie je op de 1e pagina 2 keer een topic met garantie staan; deze en de verloren zoon.

In dat andere topic wordt nog een heel goed argument genoemd; nl. het fenomeen 'fabrieksgarantie'. Dixons kan de garantie op de computer in het geheel laten vervallen, maar de meeste onderdelen zijn gewoon standaardonderdelen en kennen dus een fabrieksgarantie. BV. 3 jaar op je harde schijf. Dixons kan dan wel claimen dat jij geen garantie hebt, de fabrikant van het artikel denkt er anders over, oftewel je hebt gewoon garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 01:32 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

Gaat er iets kapot, dan doe je de radeon terug :) Dat merken ze toch niet.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Thunk
Ten eerste, sorry hoor drukte per ongeluk 2 keer op quote knop ofzo gister avond, was beetje moe blijkbaar ;-)

En ten tweede, dankje generaal, duidelijk zo :)
Snap niet waarom ik m de eerste keer niet heb kunnen vinden (mn oude topic..) zal ook wel vermoeidheid zijn geweest :) Heb wel drie keer 4 paginas aan results doorgebladerd? :s

Nah, t zal wel. Alvast bedankt aan alle contributors :) Comments mogen blijven komen he :)

Verwijderd

Je mag de kast gewoon open maken, want daar zijn computer kasten voor.
Je hebt garantie op alle onderdelen zolang je ze goed behandelt.
Tis net zoiets als een proc die na 1,5 jaar overleidt, geen garantie, maar omdat de verwachte levensduur iets van 10 jaar is moeten ze hem wel vervangen.(mits je er moeite voor doet en comsumentenbond, RADAR, enz.. inschakelt als ze gaan zeuren)
Als je computer later kapot is en jij hem in zijn oude staat of met degelijke upgrades terug geeft dan moeten ze hem vervangen.(vanuitgaande binnen garantie) Ze kunnen hoogstens gaan zeuren. Maar als jij er iets aan molt moet je ook eerlijk zijn en je fout toegeven.

• Thunk
Dankje madman2003.
Iets mollen doe ik in ieder geval niet :-) Heb zovaak iets uit me kast gehaald en er in gestopt, das geen probleem.

Verwijderd

het blijft je eigen keuze natuurlijk. 100% zekerheid is er nooit.

• Thunk
Ja, maar heb wel 98% overtuigende comments gelezen. Heeft iemand hier nog iets op aan te vullen?

• Thunk
OK ik heb dit nu dus aan mijn pa laten lezen.
Hij is nog steeds niet overtuigd, en denkt, dat als we de zegel verwijderen, dat de garantie dan vervallen is. En dat als ze gaan zeiken, dat je niks meer kan zeggen. Hij denkt dat zij dan het hoogste woord hebben en kunnen zeggen dat je dan geen garantie op wat dan ook meer kan krijgen.

En dat ie geen zin heeft om dan een rechtzaak te beginnen blablabla...

Wat moet ik nu :/

Verwijderd

0px schreef op 16 June 2003 @ 20:18:
Hij is nog steeds niet overtuigd, en denkt, dat als we de zegel verwijderen, dat de garantie dan vervallen is. En dat als ze gaan zeiken, dat je niks meer kan zeggen. Hij denkt dat zij dan het hoogste woord hebben en kunnen zeggen dat je dan geen garantie op wat dan ook meer kan krijgen.

De kwestie vergeten. Het is zijn computer, en het scenario wat hij voor ogen heeft is niet onmogelijk.

Ik ken dit type redenatie van m'n eigen ouders destijds, en je kunt lullen als brugman, maar je komt er niet omheen. Daarnaast wil je er niet omheen, want dat houdt in dat zodra er ook maar iets mis gaat met die computer, jij altijd het bokje zult zijn.

Afhankelijk van 'hoe n00b' je ouders zijn, houdt dit bv. ook in dat als de spellingscontrole van Word het niet doet, jij een veeg uit de pan zult krijgen. Immers, jij hebt die videokaart vervangen en daarom doet Word het niet.

Althans, zo ging het 10 jaar geleden bij huize 'De Generaal' wel ;)

• Thunk
OK ik heb dan nog een vraag. Al zou ik de systeemkast openmaken, en dan mijn systeemgarantie vervallen. Ik heb dan nog wel losse onderdelen garantie.

Wat houdt dan precies systeemgarantie in ?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
ik heb nog wel een oplossing: fohn de sticker los :) en met beetje geluk kan je m zo weer terug plakken :D

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Ten eerste moet je gewoon geen computer kopen bij dixons, veel te duur en slechte service.

Wat betreft de garantie.. Je kunt de compu gewoon openmaken hoor. De sticker is een afschrikmechanisme om te voorkomen dat noobs de compu openmaken. Als de sticker verbroken is heb je nog steeds garantie, maar zullen ze wat uitgebreider bekijken of de problemen niet door de gebruiker veroorzaakt zijn. Als ze dat niet kunnen bewijzen geldt de gewone garantie!

Of course geef ik je persoonlijk hier geen garantie op, maar dit verhaal heb ik van diverse computerzaken bevestigd gekregen en ik heb nog nooit een probleem gehad met een verbroken zegel!

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Het gevoel ken ik wel een beetje. Maar de meest simpele oplossing is een 'overeenkomst'.

Je kunt bijvoorbeeld afspreken thuis dat eventuele reparatiekosten welke normaal onder garantie vallen door jouw betaald worden in het geval Dixons dit betaald wil zien?

Of durf je dat risico zelf niet aan? Dat zegt misschien wat over je eigen kunnen, of over het vertrouwen wat je krijgt .... ;)

Koop een taart en ga het vieren!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

0px schreef op 16 juni 2003 @ 20:18:

In een eerdere topic over iets als dit (ze zijn er zat... :O ) had iemand de (juridische) functie van die zegel haarfijn uitgelegd. Ik ga er niet helemaal naar zoeken, maar het was kort en krachting iets in de trant van:
De zegel is een bewijs dat niemand in de kast gezeten heeft. Dat maakt veel discussies bij service overbodig. Je hebt altijd recht op garantie als een onderdeel het niet doet binnen de garantietermijn ('mijn 80GB schijf is kapot)

Maar als de zegel verbroken is, moet je niet aankomen met 'er zit een 40GB schijf in ipv een 80GB schijf', want dan kan het best zijn dat je die zelf omgewisseld had.
Kortom, zorg ervoor dat je zeker weet dat alle onderdelen kloppen voordat je het openhaalt. Als alles klopt, heb je niets te verliezen. Er is ZAT jurisprudentie van winkels die onder hun garantieplicht uit proberen te komen door op verbroken zegels te wijzen. Tenzij ze keihard kunnen maken dat het defect de schuld van de klant is (denk aan enorme krassen in het mobo), verliezen ze. Punt.

Oslik blyat! Oslik!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
0px schreef op 15 June 2003 @ 23:08:
Heyhey all... goodnight :)

Mijn pa heeft een Sky PC (gekocht bij dixons) met een ati radeon 9500 pro.
Ik heb een geassembleerde pc van 2 jaaar oud met een geforce 3 classic.
Mijn pa gebruikt die 3d kaart toch never nooit, en ik wil m graag ruilen met m'n Geforce 3.

Hoe zit het dan met de garantie? Vervalt die ? Ik heb dit al een keer eerder gevraagd op GOT en vooral positieve antwoorden gekregen. Op de een of andere manier kan ik dit topic helemaal niet meer terugvinden in de search.

Er stond vooral in van:

- Je kan de kast openhalen, zegel maakt niks uit, je mag van de Consumentenbond altijd kijken wat er in de PC zit.
- Als er iets is aan andere hardware maakt het niet uit of de vidcard is geruild

Etc..

Ik wil dus vooral aan mijn vader laten zien dat het wel goed zit.

Als er ooit wat zal zijn met de Sky PC, kan ik dan weer gewoon de kaarten terug ruilen? Dan hebben ze toch geen poot om op te staan?

Graag uw kritiek hierop :) Alvast bedankt !
Pfff, ik zou mijn pa niet eens op de hoogte stellen vanh et het verwisselen van de kaarten :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 17 juni 2003 @ 08:58:
[...]

Pfff, ik zou mijn pa niet eens op de hoogte stellen vanh et het verwisselen van de kaarten :P
daar komtie toch wel achter. alleen al als hij er nieuwe drivers op wil gooien: he? conflict? hoe kan dat nou?

• Thunk
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 10:08:
[...]

daar komtie toch wel achter. alleen al als hij er nieuwe drivers op wil gooien: he? conflict? hoe kan dat nou?
jesh, recovery disk, ineens catalysts voor een geforce 8)7
Pagina: 1