Linux - Email archiveren - hoe ?

Pagina: 1
Acties:

• johu
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik weet niet of ik dit eigenlijk in dit forum moet plaatsen maar een beter kan ik niet bedenken.

Ik beheer bij een klein bedrijf (lees 4 medewerkers) het computer systeem. De inkomende email komt binnen op een Debian server, mbv fetchmail. Verder worden ze gelezen via "Horde/IMP" (webmail-frontend).

Ik wil de email archiveren. Er komt namelijk "veel" binnen; 8 per dag, en regelmatig emails van 2 Mb of meer. Op zich geen ernstige cijfers maar het is wel zo dat die "mailbox-files" grooooot worden na een tijdje. Ook geen probleem want oude file's wil/kan ik op cd branden.

Maar nu komt 't. Zogauw als 't op cd staat kan je moeilijk "zoeken" in de emailtjes. Ik zou graag een soort van database willen maken/installeren waarmee ik 't (oude) archief kan doorzoeken. Liefst dus terwijl 't off-line beschikbaar is.

Tevens lijkt 't me dan makkelijk dat al die grote "mailbox-file's" gesplitst worden en de emails allemaal als "los" bestand opgeslagen worden. Of is dat een vreemde gedachte?

Iemand een goed id?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Het draait om de web BACKEND, ik vermoed dat je exim hebt draaien die met een mbox werkt, qmail werkt met maildir dat is wat handiger.

Ik dat het makkelijkste is als elk persoon een folder archive heeft en daar oud email naar toe goeit en je deze backupped.

Die archief mailboxen kan je dan nog filteren op attachments/ of gewoon purgen en laten staan.

Je hebt dus gewoon een email strategie nodig, geef iedereen een quota van 250 mb ofzo..

Of laat ze overstappen op imap..

• johu
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01-2024
it0 schreef op 15 juni 2003 @ 22:50:
... ik vermoed dat je exim hebt draaien die met een mbox werkt, qmail werkt met maildir dat is wat handiger.
Klopt ja... exim idd. Hoezo is qmail met maildir handiger? Wat is het verschil? Beter?
Of laat ze overstappen op imap..
imap los je het probleem toch nog niet op qua grote files?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
In een typisch geval van 'beantwoord je eigen vraag zonder het te weten':
johu schreef op 15 June 2003 @ 22:59:
Klopt ja... exim idd. Hoezo is qmail met maildir handiger? Wat is het verschil? Beter?
johu schreef op 15 June 2003 @ 22:43:
Tevens lijkt 't me dan makkelijk dat al die grote "mailbox-file's" gesplitst worden en de emails allemaal als "los" bestand opgeslagen worden. Of is dat een vreemde gedachte?
Dat is dus precies het hele idee van het maildir formaat :) :)

Anyway, tijd voor een beetje research dus.

Overigens kun je prima 'greppen' in mboxen, maar op zich is comfortabel inderdaad niet de term waar je dan het eerst aan denkt. Je kunt willekeurige mboxen trouwens ook openen met commandline mailprogramma's zoals 'pine', da's in ieder geval al een stuk beter dan niks...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Postfix en Exim moeten ook wel met Maildir om kunnen gaan, het is gewoon even een kwestie van instellen lijkt mij.
Mbox2Maildir scripts zijn er zat, dus dat moet wel lukken.

Weet niet of je een IMAP daemon nodig hebt voor Horde, zo ja, dan raad ik je courier-imap voor IMAP aan, is een van de betere IMAP-daemons (cyrus is ook erg goed, maar heeft weer een eigen mailboxformaat)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Exim kan zeker met maildir overweg.
Volgens mij moet je het wel aangeven bij het compilen, maar dat weet ik niet zeker. (I s een tijd geleden dat ik ernaar keek.)

Reden voor mij destijds om niet over te stappen was dat er geen maildir support voor pine was.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 08:52
little_soundman schreef op 18 June 2003 @ 02:40:
Reden voor mij destijds om niet over te stappen was dat er geen maildir support voor pine was.
Van de qmail website:

• Bloodhounds International wrote maildir patches for the c-client library (now distributed by Adam McKenna), which is used by Pine and IMAP2. Dean Gaudet has a patch to it that lets you work with multiple inboxes.
• Ragnar Kjørstad has adjusted the maildir patches for pine 4.00 to work with pine 4.10, and imapd 4.5.
• And similarly Sean Cody has a maildir patch for pine 4.33.
• And similarly Jozef Hitzinger and Adam Slattery for pine 4.33, 4.4x, and 4.50, including Dean Gaudet's maildir-1billion fix

[ Voor 18% gewijzigd door riotrick op 18-06-2003 12:32 ]

Pagina: 1