[win2000] filesize is niet juist, maar eigenlijk toch wel

Pagina: 1
Acties:

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik weet het, het is een zeer rare topictitle. Maar mijn probleem is nog meer bizar. Het is eigenlijk bijna iets voor in de X-files .... :Y)

Het is het volgende:

1. Enkele weken geleden heb ik Linux 9 shrike gedownload van een FTP-server. Dit waren 3 ISO-images van elk 650 mb.

2. Aangezien ik slechts een HDD heb van 8GB, heb ik deze images op mijn broers computer laten downloaden (die heeft toch plaats zat :) ).

3. Nadat alles succesvol gedownload was, checkte ik eventjes of de files er wel stonden. Dit was natuurlijk wel het geval. Alleen: iedere file was (is) slechts +/- 40MB groot :?

4. Nu, eergisteren heb ik eens de eerste image op een CD-RW geschreven. Gewoon om te checken of ik die images niet moest herdownloaden.
Als ik de images wilde burnen, klaagde Nero-burner dat de blocksizes niet correct waren. Goed, stoer gelijk dat we zijn, zeg ik zo van NEGEER :+

5. Tot mijn grootste verbazing zag ik dat er op de CD wel werkelijk 650 megabytes geschreven waren. Die CD moet normaal bootable zijn, dus ik boot eventjes met deze CD - alles werkte perfect.

6. Vandaag dacht ik zo van: windows zal gewoon die grootte van die files verkeerd weergeven, maar fysisch zullen ze toch wel 650MB elk innemen.
Dus ik kopieer eventjes die 3 images van mijn broers pc, naar de mijne op een partitie van 3GB, waarvan slechts 750MB vrij.
Het kopieren gaf geen enkel probleem: dus maw, die 3 images van normaal 650MB staan nu op een partitie waarop nog 750MB vrij was. Nu nog 120MB minder natuurlijk.

7. Wanneer ik mijn download-meter bekijk is er toch werkelijk 2.5GB gedownload geweest die dag.

zijn er hier soms knappe bollen die dit fenomeen kunnen uitleggen, want ik snap dat dus niet :?

eventjes de volgende screenshots als 'bewijs'

3 images op partitie waarop er nog 750MB vrij was
capaciteit die er dus op de CD geschreven is

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08

Reptile209

- gers -

Het enige wat ik kan bedenken is dat de images nu op een gecomprimeerde schijf staan, en dat je de size-on-disk te zien krijgt. Maar of dat een 90% compressie verantwoordt? :?

Zo scherp als een voetbal!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

En het is een ISO image, dus die zijn niet echt goed te comprimeren....
Volgens mij zit er gewoon een stel kaboutertjes in je HD :P

Omelette du fromage!

• Feyd-Rautha
volgens mij is geen enkele partitie gecomprimeerd op mijn machine

Ik begon zo opeens ook te denken van: windows 'denkt' maar dat ze 40MB groot zijn, dus die worden lekker gekopieerd, met het gevolg dat windows andere gegevens overschrijft zonder het te beseffen. Maar dit is ook het geval niet, want alles staat nog op mijnen HDD.

Dit bitjes en bytejes moeten toch ergens gezet worden :?

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Feyd-Rautha
Dxta schreef op 15 June 2003 @ 20:19:
En het is een ISO image, dus die zijn niet echt goed te comprimeren....
Volgens mij zit er gewoon een stel kaboutertjes in je HD :P
Het zijn iig heel brave kaboutertjes :P

Als er iemand HDD-vriendelijke images wil hebben van linux redhat 9 ... :)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Reptile209 schreef op 15 June 2003 @ 20:16:
Het enige wat ik kan bedenken is dat de images nu op een gecomprimeerde schijf staan
Een probleem: RPM's zijn grotendeels gecomprimeerd, en zullen dus niet meer dan 1 of 2 procent verder gecomprimeerd kunnen worden.

Ik wil wel eens weten of installeren van die CD's lukt. Dat kon nog wel eens vies tegenvallen. Dik 600 meg per CD niet schrijven moet verregaande bijverschijnselen hebben. Dat booten lukt zegt *helemaal* niets. Da's de eerste 1440Kbyte van de CD, en die staat er wel op, dus, en 'ls' werkt ook, want achter de sessie met de bootable disk staat de directory van de rest.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Feyd-Rautha
mja, ik ga linux installeren in de zomervakantie, ik kan het dan wel laten weten of het gelukt is.

• Feyd-Rautha
Ik wil net een bestand openen ( gewone .doc file) die op de CD staat, en dat lukt niet...
Het is dus eigenlijk gewoon een foute weergave van de bestandsgrootten.

waarom heb ik de edit-knop niet gebruikt :?

[ Voor 16% gewijzigd door Feyd-Rautha op 15-06-2003 20:30 ]

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

het eerste wat gebrand wordt op een cd is een index file daar staat alles in over grootte en namen van wat erop de cd zou moeten staan... deze index klopt maar aangezien je zelf al zegt 40 mb per gedownloade cd zul je gewoon je downloads allemaal opnieuw moeten doen en controlleren of het nu wel goed is gegaan... ik raad je aan daemon tools oid te installeren en het te mounten zodat je zonder hem te branden kan zien of de image werkt...

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Pagina: 1