Wireless internet delen met buren: Mail/pc beveiligen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik wil een wireless netwerk gaan opzetten tussen mij en de buren, hiervoor heb ik de volgende hardware gekocht, ism Tiscali ADSL 768/128 (wat nog moet komen):
Linksys Wireless AP, Router, 4Prt Switch, Firewall
Linksys Wireless Adapter 11Mbit, PCI
Linksys Wireless Adapter 11Mbit, PC-Card
Deze worden aangesloten op een Dell Inspiron 8200 laptop en een Compaq (?) (van de buren).
Het probleem is als volgt:
Het hardware gedeelte is niet moeilijk, dat lukt me wel, ik weet hoe dat moet, maar nu wilden de buren dus weten of wij bij hen/zij bij ons op de computer kunnen, (Tiscali ADSL heb ik aangevraagd, dus komt bij mij thuis). De buren willen alleen internet hebben van ons, ik wil mijn mail adres van tiscali én mijn internet kunnen gebruiken. De buren mogen dus niet mijn mail/internetverkeer zien, noch ik dat van hen (maar in andere topics heb ik al gelezen dat ik hun gebruik waarschijnlijk wél kan zien, is dat ook zo?) Hoe zorg ik daarvoor? Verschillende netwerken opzetten? Beveiligen met.....? (Zij mogen dus ook niet mijn C:/ etc. zien, en vice versa)

ps: FAQ én google gezocht, maar niets gevonden.... :'(

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik weet zo snel niet echt 1 methode, maar hier zijn alvast enkele stappen:

- Andere werkgroep
- Windows bestand en printerdelen uitschakelen
- Je router met een wachtwoord beveiligen, routers hebben vaak de mogelijkheid om te loggen welke site's bezocht zijn. Zorg ervoor dat je buren deze niet aan kan zetten.
- Een firewall instaleren vind ik wat overdone (of het moet voor outbound zijn)
- Wep encryptie/ mac adres filtering gebruiken zodat de rest van van de buurt niet ook kan mee-internetten.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

hmmm er staat me iets van bij dat internet delen met je buren niet helemaal legaal was, maar dat even terzijde. ;) Ik denk dat je de volgende dingen sowieso even kan doen:

de verbinding komt bij jou binnen, dus jij draait een router. Het instel-gedeelte zal bij jou wel goedkomen zeg je zelf, dus dat sla ik over.

Jij wil niet dat de buren op jouw c:\ kunnen. Dat is geen probleem. Je deelt em gewoon niet, of je stelt bestandsdeling zo in dat er via gebruikerslijsten gewerkt wordt. Gebruiker niet goed == geen toegang :Y) Als je met Windows2000 of WindowsXP Pro werkt, is dat geen probleem, want dan staat het al standaard zo. (Bij XP Pro even 'eenvoudig delen' uitschakelen onder 'mapopties')

Encryptie (zoals brokenp al zegt) is zeker een goed idee, al is het inderdaad maar om te voorkomen dat de hele buurt gaat meeliften op jouw ADSL lijntje :)

En verder... kijk eens wat rond hier op GoT en/of Google, want volgens mij kun je hier nog wel wat meer over vinden :)

Launching containers into space

• oli4100
  • Niet online
Bedankt voor je reactie...
En de laptop, die ik dus heb, draait XP Pro, dus dat komt wel goed. De Compaq is wat ouder en draait 98. Ik hoop dat ik daar geen problemen mee krijg. Encryptie doe ik voor de zekerheid maar wel, ookal woon ik in een buurt van n00bs. Maar zij krijgen dus volgens jouw methode wel internet access, maar ze kunnen dus niet mijn mail van tiscali uitlezen? Alleen het internet dus?

Verwijderd

als jij hun de wachtwoorden niet geeft maar alleen het internet deelt op de router kunnen ze niet in je mail

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
Gebruik achter de router een switch, en geen hub. (Of de switch die in de router zit).

Met een hub kan namelijk iedereen die aangesloten zit, AL het verkeer van alle andere aansluitingen zien dmv een sniffer. Hetzelfde geld voor het Wlan netwerk, maar ik neem aan dat alleen de buren daar gebruik van maken, toch ?

• oli4100
  • Niet online
Cutebritney schreef op 15 juni 2003 @ 21:56:
Gebruik achter de router een switch, en geen hub. (Of de switch die in de router zit).

Met een hub kan namelijk iedereen die aangesloten zit, AL het verkeer van alle andere aansluitingen zien dmv een sniffer. Hetzelfde geld voor het Wlan netwerk, maar ik neem aan dat alleen de buren daar gebruik van maken, toch ?
Jah, alleen de buren maken hiervan gebruik, en ik heb dus, wat ik in mijn openingsposting zei, een wireless router met switch. Maar als ik jou goed begrijp kunnen de buren dus wél het verkeer van de andere aansluiting zien? Of alleen ik dat van hen?

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
nee, ik denk date cutebritney iets verkeerd begrepen heeft...
Het verschil tussen een switch en hub is dat een switch een paket doorstuurd naar 1 pc, en een hub naar alle aangesloten PC's. Werk je met een hub, dan kan je dus je netwerkverbinding 'sniffen' en hierop dus ook alle paketjes voor andere PC's zien.
Aangezien je wireless werkt, is van dit geval geen sprake.

Maar of je 2 wep-keys kan instellen op je AP (1 voor de buren en 1 voor jouw) denk ik niet. Dit zou dus kunnen betekenen dat de buren met een wireless sniffer en de WEP-key die zij bezitten, paketjes voor jouw kunnen onderscheppen, en bekijken.
Houd er rekening mee, dat dit veel moeite kost, en dat je buren hiervoor verstand van zaken moeten hebben.

Bovenstaande alinea ben ik niet zeker van, ik ben niet zo heel erg thuis in de wireless wereld

• oli4100
  • Niet online
Houd er rekening mee, dat dit veel moeite kost, en dat je buren hiervoor verstand van zaken moeten hebben
Het zijn onwijze n00bs, dus de kans is klein dat zij iets van mij zullen zien. Maar wat zij, als ze het weten, erger zullen vinden, is dat ik dus op hun pc's kan meekijken. Aangezien de buurman al zei dat zeker niet te willen, omdat hij in bepaalde gevallen "kan handelen met voorkennis" (als je begrijpt wat ik bedoel), wat hij natuurlijkk niet mag, maar hij wil dus er zeker van zijn dat wij hem niet zien....Maar dat is dus niet zo??? En dat is ook onmogelijk te beveiligen? Maw: Het keyword is hier vertrouwen?

Verwijderd

ik heb vervelend nieuws voor je buren: het verkeer van je buren zal altijd ongecodeerd door jouw router moeten. dan kun je het altijd sniffen. wel kunnen zij hun pc zo beveiligen dat je er helemaal niet op komt (via de manier die verscheidene posters al gezegd hebben).

• oli4100
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 23:06:
ik heb vervelend nieuws voor je buren: het verkeer van je buren zal altijd ongecodeerd door jouw router moeten. dan kun je het altijd sniffen. wel kunnen zij hun pc zo beveiligen dat je er helemaal niet op komt (via de manier die verscheidene posters al gezegd hebben).
Ohh okee bedankt, maar eigenlijk zal dat sniffen toch niet gebeuren, want het is nl. mijn pa's laptop, en die heeft geen verstand ervan, dus dat komt wel goed.

• oli4100
  • Niet online
Dan blijft er eigenlijk nog een ding over: Moet ik mijn buren dit vertellen, en zeggen dat ze me maar moeten vertrouwen? Of zeg ik niks, en laat ik ze in het ongewisse, ervan uitgaand dat ook mijn pa niet in staat is hen te sniffen....

Verwijderd

oli4100 schreef op 15 June 2003 @ 23:15:
Dan blijft er eigenlijk nog een ding over: Moet ik mijn buren dit vertellen, en zeggen dat ze me maar moeten vertrouwen? Of zeg ik niks, en laat ik ze in het ongewisse, ervan uitgaand dat ook mijn pa niet in staat is hen te sniffen....
ik zou het ze maar gewoon vertellen, want met logisch nadenken kun je dat altijd bedenken.

de provider heeft gewoon dataverkeer nodig. dat komt van jou router. dus kan jij het ook opvangen.

en de eerste de beste computeramateur met wie ze het hierover hebben zal ze dat ook vertellen.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
brokenp schreef op 15 June 2003 @ 22:28:
nee, ik denk date cutebritney iets verkeerd begrepen heeft...
Het verschil tussen een switch en hub is dat een switch een paket doorstuurd naar 1 pc, en een hub naar alle aangesloten PC's. Werk je met een hub, dan kan je dus je netwerkverbinding 'sniffen' en hierop dus ook alle paketjes voor andere PC's zien.
Aangezien je wireless werkt, is van dit geval geen sprake.
Ik heb het goed begrepen hoor.

Switch = onmogelijk om te sniffen
Maar een AP = hetzelfde princiepe als een hub, en dus WEL "snifbaar". Dus als de TS ook het wireless zou gebruiken, dan zou hij het verkeer van de buren (wireless) kunnen zien, en vice versa.

Verwijderd

Cutebritney schreef op 15 June 2003 @ 23:22:
[...]

Ik heb het goed begrepen hoor.

Switch = onmogelijk om te sniffen
Maar een AP = hetzelfde princiepe als een hub, en dus WEL "snifbaar". Dus als de TS ook het wireless zou gebruiken, dan zou hij het verkeer van de buren (wireless) kunnen zien, en vice versa.
dat ook nog ja.

wat ik btw eigenlijk bedoelde: de beheerder van de router kan altijd het verkeer van alle poorten aftappen.

• oli4100
  • Niet online
Jah okee, bedankt voor de reply's. Dan kan ik ze het beste het vertellen ja, vooral omdat de kans natuurlijk onwijs groot is dat ze het van iemand anders horen. (De buurman had al gezegd dat hij iemand kende die er veel verstand van had). Ik denk dat mn pa niet in staat is/waarom zou ie? om de buren te sniffen. Dan hoop ik maar dat de buren met dit akkoord kunnen gaan....

Verwijderd

Als jij gewoon je bestanden en printers niet deelt en je internet verbinding als enige wel dan zou dat geen probleem moeten zijn. Geef ze alleen geen wachtwoorden of instellingen voor je tiscali account.

In het algemeen hebben zij helemaal geen info nodig. Jij zou gewoon je verbinding moeten delen en dat kunnen zij ook surfen. En als jij niets deelt dan komen zij ook neit op je schijven.. Simpel

• oli4100
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 23:49:
Als jij gewoon je bestanden en printers niet deelt en je internet verbinding als enige wel dan zou dat geen probleem moeten zijn. Geef ze alleen geen wachtwoorden of instellingen voor je tiscali account.

In het algemeen hebben zij helemaal geen info nodig. Jij zou gewoon je verbinding moeten delen en dat kunnen zij ook surfen. En als jij niets deelt dan komen zij ook neit op je schijven.. Simpel
Prima, mijn kant van de verbinding is goed beveiligd, maar hun kant dus niet...En daar zit het struikelblok. Dat is dus onmogelijk, omdat ik de router heb, kan ik hen dus sowieso sniffen.

Verwijderd

oli4100 schreef op 15 juni 2003 @ 23:53:
[...]

Prima, mijn kant van de verbinding is goed beveiligd, maar hun kant dus niet...En daar zit het struikelblok. Dat is dus onmogelijk, omdat ik de router heb, kan ik hen dus sowieso sniffen.
ja, hun internetverkeer dus. en afhankelijk van je manier waarop het netwerk geregeld is ook hun netwerkverkeer. wel kunnen zij hun pc's zo instellen dat jij er niet op kunt kijken, tenzij je van die scriptkiddie tools van google haalt, want daarmee kom je bij de halve wereld binnen. zij dus ook bij jou.

• oli4100
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 June 2003 @ 23:59:
[...]

ja, hun internetverkeer dus. en afhankelijk van je manier waarop het netwerk geregeld is ook hun netwerkverkeer. wel kunnen zij hun pc's zo instellen dat jij er niet op kunt kijken, tenzij je van die scriptkiddie tools van google haalt, want daarmee kom je bij de halve wereld binnen. zij dus ook bij jou.
Netwerk verkeer zullen ze niet hebben, ze gaan (en mogen) er maar een pc op aansluiten. Maar het is al goed genoeg dat ik niet kan meekijken op hun pc. Het enige is dus dat ik wel hun internetverkeer kan zien, maar dat zal ook wel niet gebeuren, want daarvoor moet je toch ook best wel verstand van zaken hebben? En wat moet ik me erbij voorstellen? Dat ik echt hun hele internetgedrag zou kunnen monitoren, of is het meer oppervlakkig?

Verwijderd

oli4100 schreef op 16 juni 2003 @ 09:34:
[...]

Netwerk verkeer zullen ze niet hebben, ze gaan (en mogen) er maar een pc op aansluiten. Maar het is al goed genoeg dat ik niet kan meekijken op hun pc. Het enige is dus dat ik wel hun internetverkeer kan zien, maar dat zal ook wel niet gebeuren, want daarvoor moet je toch ook best wel verstand van zaken hebben? En wat moet ik me erbij voorstellen? Dat ik echt hun hele internetgedrag zou kunnen monitoren, of is het meer oppervlakkig?
als je zou willen kun je echt alles 'afluisteren'. alleen gecodeerde gegevens (bankzaken ed) krijg je natuurlijk niet gedecodeerd, omdat de sleutel zelf jouw router nooit gepasseerd is.
email aftappen is echter geen enkel probleem, zelfs als die over een 'beveiligde' verbinding loopt.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 09:10
vertrouw je je buren niet ofzo?
*Als je maar 2 comps in het netwerk hebt en de andere is van de partij waarvan jij niet wilt dat je in je comp snuffelen waarom zou je dan c: delen?
* Sniffen kan altijd met wireless geloof ik, maar wat valt er te sniffen dan? heb je geheimen? :P

• oli4100
  • Niet online
Procyon for life schreef op 16 juni 2003 @ 10:16:
vertrouw je je buren niet ofzo?
*Als je maar 2 comps in het netwerk hebt en de andere is van de partij waarvan jij niet wilt dat je in je comp snuffelen waarom zou je dan c: delen?
* Sniffen kan altijd met wireless geloof ik, maar wat valt er te sniffen dan? heb je geheimen? :P
* C:/ wordt niet gedeeld.

* Het is gewoon niet prettig om achter je pc te zitten, wetende dat je buren kunnen meekijken. En ja, sommige mail willen de beide partijen niet laten zien aan de andere partij.

Verwijderd

oli4100 schreef op 16 June 2003 @ 10:40:
[...]

offtopic:
als je een us int keyboard hebt zit de backslash boven je shift en naast je enter
* Het is gewoon niet prettig om achter je pc te zitten, wetende dat je buren kunnen meekijken. En ja, sommige mail willen de beide partijen niet laten zien aan de andere partij.
tja, face it. op internet kan iedereen alles meelezen, als je maar wil. voor het spieken in de mail van je buren zal je zelf actief iets moeten doen, het gaat niet per ongeluk. en dat actief iets doen is tegenwoordig net zoveel moeite als inbreken op de comp van een willekeurige andere n00b op internet

• procyon
oli4100 schreef op 16 juni 2003 @ 10:40:
[...]
Je zegt in je openingspost dat je niet wilt dat ze je c: zien, dan ga ik er toch vanuit dat je hem gedeelt hebt staan anders zien ze hem natuurlijk zowiezo nooit ;)
Hoe kan je dan de mail van een ander zien als je geen schijftoegang hebt bij elkaar?
Of bedoel je wachtwoorden onderscheppen ofzo, denk je dat je buurman dat zou doen dan?

• oli4100
  • Niet online
Procyon for life schreef op 16 June 2003 @ 16:30:
[...]

Je zegt in je openingspost dat je niet wilt dat ze je c: zien, dan ga ik er toch vanuit dat je hem gedeelt hebt staan anders zien ze hem natuurlijk zowiezo nooit ;)

[...]

Hoe kan je dan de mail van een ander zien als je geen schijftoegang hebt bij elkaar?
Of bedoel je wachtwoorden onderscheppen ofzo, denk je dat je buurman dat zou doen dan?
Omdat ik niet wist hoe ervoor te zorgen dat ze mijn c niet zien. Antwoord: Door niet te delen. (en ja ik ben n00b)

En je kan iemands internet verkeer toch sniffen door gewoon aan de "poort" te kijken wat hij doet. Al het internetverkeer kan je dan zien.

Ps. Ik ken hem ook: \\\\\\\\\ en die andere: //////////

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

eigenlijk zie ik het probleem niet zo. Je buren zijn te n00b om ook maar te _weten_ wat sniffen is, en jij gaat niet lopen sniffen.... Wat is dan het probleem? :? Het is en blijft een kwestie van vertrouwen...

Launching containers into space

• procyon
oli4100 schreef op 16 juni 2003 @ 19:07:
Omdat ik niet wist hoe ervoor te zorgen dat ze mijn c niet zien. Antwoord: Door niet te delen. (en ja ik ben n00b)

En je kan iemands internet verkeer toch sniffen door gewoon aan de "poort" te kijken wat hij doet. Al het internetverkeer kan je dan zien.
Nou al het verkeer van het AP naar de draadloze netwerkkaarten gaat overal naar toe, het enige wat je nodig hebt is een programma als IRIS dat gewoon luistert naar wat er allemaal verzonden en ontvangen wordt..
Elk (data)pakket heeft een geadresseerde, als het pakket door jouw comp ontvangen wordt (elk pakket dus) en het adres is niet gelijk aan jouw ip adres dan doet je comp er niets mee, hij ontvangt het wel maar weet dat het niet voor hem bestemd is..
Hetzelfde voor netwerken met hubs, de info wordt naar iedereen verzonden en door iedereen ontvangen, met een switch ontvangt alleen de geadresseerde het pakket, verder niemand.
Iris bekijkt gewoon de inhoud van elk pakket ookal ben jij niet de geadresseerde, dit noemen we sniffen, is dus niet netjes ;)

Wat bedoel je met : Ik ken hem ook: \\\\\\\\\ en die andere: //////////

[ Voor 23% gewijzigd door procyon op 16-06-2003 19:27 ]

• oli4100
  • Niet online
eigenlijk zie ik het probleem niet zo. Je buren zijn te n00b om ook maar te _weten_ wat sniffen is, en jij gaat niet lopen sniffen.... Wat is dan het probleem? Het is en blijft een kwestie van vertrouwen...
Okee dan weet ik nu voldoende, bedankt voor alles. Het komt dus echt neer op vertrouwen.

@ Procyon for life:
Wat bedoel je met : Ik ken hem ook: \\\\\\\\\ en die andere: //////////
Bedankt voor je reactie, die was bedoeld voor Gunhead, zie een paar posts hierboven
Pagina: 1