WD 80 gig tikt af en toe?

Pagina: 1
Acties:

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-03 20:42
Mijn 3 maanden nieuwe harddisk ( wd 80 gig met 8 mb cache) heb ik sinds ik hem heb 2 keer horen tikken en dan weer opnieuw horen opstarten.
Aangezien ik de computer veel aan heb staan en er niet altijd achter zit, kan het wel vaker voorgekomen zijn.
Ik merk er verder niets van , (geen blauwe schermen of corrupte data of zo) dus ik vraag me af of dit normaal is.
Dit is mijn tweede harddisk die op mijn onboard ide raidcontroller is aangesloten.
Aangezien er geen temp sensor in de harddisk zit, heb ik er een bovenop geplakt die via een moederbord sensor wordt uitgelezen.
Deze geeft 26 graden aan.
Zijn er nog meer mensen met deze harddisk die dit euvel hebben of is de harddisk gewoon aan het calibreren of doet winxp prof. dit soms?

p.s.

In de search kon ik geen bevredigend antwoord vinden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat tikken komt wel vaker voor (zie ook verschillende topics hierover).
Ik had dit ook met mijn 120GB hdd van WD. Gewoon teruggestuurd en gevraagd om een goed exemplaar. Een hdd hoort niet te tikken :P

• eNaSnI
  • Niet online
Misschien powermanagement of gewoon te weinig power uit je voeding.

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Verwijderd

voeding, powerconnector brak, hdd brak ?

Meet de voeding eens (+5/+12V) en test met diagnostic tool van de fabrikant / S.M.A.R.T.

• jenk
5/12 volt is goed, ik zal hem eens testen met de diagtool van w.d.

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 00:17
Ik heb dat tikken ook een keer of 2 of 3 gehad in de afgelopen 4 maanden dat ik dezelfde schijf heb, idd vreemd.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 14:36
ik heb dat met min ibm 80 gig 7200 rpm 2 mb cache...dat is alleen de 1e week dat hij aanstaat en alleen snachts.

na ongeveer een week nokt ie ermee.
hij is ongeveer 1.5 jaaro oud en staat 24/7, nog nooit last ervan gehad.
Speedfan zegt dat ie nog 100% fit is en 100% kwa performance

+5 = 5.00 v
+12 = 12.40 v

Hij word alleen heel erg warm, zo rond de 50 - 55, dus heb er maar een kamer ventilator opgezet :P

[ Voor 14% gewijzigd door sjorremans op 15-06-2003 21:38 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• jenk
Hoe weet je dat hij zo'n 50-55 graden wordt, gebruik je ook een losse tempsensor omdat er geen ingebouwd zit?
Ik heb er nu trouwens ook een kamerventilator op gericht omdat mijn computer op zolder staat en het daar heter is dan normaal.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 14:36
mijn ibm word 50 graden. zo voelt het ook.
men wd, zit wel geen sensor op (of ik moet hem als master instellen dan word hij wel weer gemeten maar in dit geval is mijn ibm master), ze zitten alle bij op promise kaartje.
maar mijn wd voelt dus nog warmer aan dus ik gok op die temp

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

hmm mijn 120gb maxtor 8mb tikt alleen bij het afsluiten van de pc laaste sec maar das dat de koppen naar hun rustplaats gaan

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 15:08
ik heb hier ook last van als het koud is(klinkt vaag maar waar). Toen ik het mailtje dat ik naar maxtor stuurde terug kreeg met andwoord leek er weinig aan de hand, op z'n hoogst dat de stroom af en toe uitviel.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-03 08:52

AirX

Tweak Guru

Mijn WD 60 GB tikte vroeger soms ook wel eens. Als ik jou was zou ik eens even een SMART uitlees prog downen. (bijv speedfan) Die kan je wel zeggen of er iets mis is met je HD.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-03 23:38

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

hier zijn toch echt wel héél veel topics over gewees, nofi.

we kunnen nu iig nog zeggen dat je tijdig een backup moet maken maken. :*)

de rest haal je maar uit de search. :+

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mijn 6.4Gb WD tikt al een 2 jaar af en toe....
Maar het is meestal een voorbode dat het vaker gaat gebeuren

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Het tikken komt doordat er door de frictie de koppen kort gaan "kleven" aan de platters, gezien de positioner de koppen naar een andere plaats wil bewigen en dit moeilijker gaat dan anders, wordt meer stroom op de positioner gezet waardoor de meer tork op komt te staan. De koppen gaan dan toch nog bewegen en "slaan" tegen de eindeloop met een TAK tot gevolg. Ik heb een topic geopend om dit probleem expert aan te pakken ;) HD herconditioneren

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Bekijk dit topic en trek je conclusie...:
Wat is er mis met mijn HDU? HD geluiden...

We have just one world, but we live in different ones...

Pagina: 1