[Debian] Geen Netwerk, Netinstall

Pagina: 1
Acties:

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 22:53
Ok, ik ben nu al enkele dagen met Google, maillinglists en allerlei debian en linuxgerelateerde irc channels in de weer, maar niemand heeft me het volgende nog kunnen oplossen:

Ik wil Debian installeren op m'n laptop. Dit is een IBM P133 met een 3com kaartje, de 3c589_cs module is hiervoor nodig. Het ding heeft geen cdrom. Tijdens de setup van debian installeer ik pcmcia en cardmgr pakt direct de goede module voor de nic. Hij word dus herkend en geinstalleerd.

Als ik hem dan configureer voor lan gebruik (statisch) komt debian al met een message als: "you're network is configured but not running" oid. Oftewel, het netwerk werkt nog niet. Toen maar met ifconfig eth0 192.168.0.2 up gedaan. volgens ifconfig is de kaart dan goed geconfigureerd en ook echt "up". pingen naar of van de gateway (192.168.0.1, een XP computer) werkt niet. Het eigen ip pingen werkt overigens wel. Het connection-lampje van de nic gaat ook niet branden.

De XP pc is zeker weten goed geconfigureerd want via een ander p100 debian desktopje kan ik er ook mee online. De bekabeling en pcmcia nic zijn getest en werken ook zeker.

Ik heb geboot met de 2.4 kernel floppies van debian. De ide-pci heb ik ook geprobeerd, en zelfs nog slack disks maar bij al deze versies heb ik hetzelfde probleem. Ook heb ik nog een realtek 8390 pcmcia kaart geprobeerd, en ook deze geeft geen effect.

Ik hoop dat dit topic niet gewoon met een google mededeling op slot word gegooid, want ik kom er echt niet uit...

Verwijderd

Had ik ook last van, het installatiemenu stelt ergens iets niet goed in met pcmcia. Zelf de pcmcia conffiles aanpassen en het werkt.
Wat vreemd genoeg ook hielp was dhcp kiezen (ik heb geen dhcp server) en het base system via het ip van de gewenste server binnentrekken, daarna moet je uiteraard alsnog de pcmcia conffiles instellen.

Verwijderd

probeer is "ifconfig eth0 up 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.0.255"

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Welke installatie hebben we het over ? Potato, woody, Sarge ?
De laatste van deze 3 is nogal brak namelijk, die krijg ook ik (nog) niet aan de praat :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Mon
Radek:
bedoel je /etc/network.opts? ik heb deze naar mijn settings aangepast, maar ik zag eigelijk geen verandering. en hoe moet ik een ip krijgen via dhcp als ik geen dhcpserver heb draaien? of ik begrijp dat laatste stuk niet helemaal :)

compukid:
die settings heb ik dus steeds geprobeerd, no effect

moto-moi: gewoon een woody installatie, aan de distro zou het dus niet mogen liggen.

Verwijderd

en geeft b.v. dmesg nog interessante info?
heeft die module nog opties? (b.v. UTP vs. Coax)

• Mon
dmesg geeft een stuk of 10x de volgende message:
cs: IO port probe 0x0c00-0x0cff: clean (met wat veranderende getallen en letters dus)
en dat oa. de 3c895_cs module geladen wordt. verder geen problemen oid.

http://pcmcia-cs.sourceforge.net/man/tc589_cs.4.html#lbAE voor wat module parameters, als je dat bedoelt.

Verwijderd

zet die debug functie is aan.

Verwijderd

_Mon_ schreef op 15 June 2003 @ 20:59:
Radek:
bedoel je /etc/network.opts? ik heb deze naar mijn settings aangepast, maar ik zag eigelijk geen verandering. en hoe moet ik een ip krijgen via dhcp als ik geen dhcpserver heb draaien? of ik begrijp dat laatste stuk niet helemaal :)

...
Ik bedoel /etc/pcmcia/network.opts (of was het /target/etc/pcmcia/network.opts, tijdje geleden alweer).
Qua dhcp bedenk ik me net dat de dhcp-server in mijn getweakte alcatel modem waarschijnlijk nog aanstond, aangezien ik het niet gebruikte heb ik daar nooit aan gedacht.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

_Mon_ schreef op 15 June 2003 @ 16:42:
Toen maar met ifconfig eth0 192.168.0.2 up gedaan. volgens ifconfig is de kaart dan goed geconfigureerd en ook echt "up". pingen naar of van de gateway (192.168.0.1, een XP computer) werkt niet. Het eigen ip pingen werkt overigens wel. Het connection-lampje van de nic gaat ook niet branden.
Is er geen media mismatch? Dat je Windows XP bak op 100 mbit full duplex staat, en je 3com kaartje op 10 mbit half duplex bijvoorbeeld?

Van de 3c589_cs verschijnt dat in de logs iirc (console 3 of 4 in de Debian installer). Hoe je dat in Windows XP controleert weet ik niet :)

Het zou ook nog kunnen dat (de support voor) je PCMCIA bus zelf het probleem is, maar dan is het wel wat vreemd dat je wel een interface krijgt, maar geen link-beat.

Verwijderd

deadinspace schreef op 16 June 2003 @ 20:58:

Is er geen media mismatch? Dat je Windows XP bak op 100 mbit full duplex staat, en je 3com kaartje op 10 mbit half duplex bijvoorbeeld?

Van de 3c589_cs verschijnt dat in de logs iirc (console 3 of 4 in de Debian installer). Hoe je dat in Windows XP controleert weet ik niet :)
"ipconfig /all" (toch?)
Het zou ook nog kunnen dat (de support voor) je PCMCIA bus zelf het probleem is, maar dan is het wel wat vreemd dat je wel een interface krijgt, maar geen link-beat.
Er zijn een klein aantal soorten PCMCIA chipsets die veel voorkomen.....doet een andere PCMCIA kaart of kernel-module het wel?

• Mon
Verwijderd schreef op 16 juni 2003 @ 15:09:
zet die debug functie is aan.
ik heb de module geladen met 'modprobe 3c589_cs pc_debug=1' maar ik heb nog geen extra info gezien...

Zoals ik al zei, network.opts heb ik aangepast en dit verschilde niets. En ik moet echt een statisch ip opgeven want ik zit hier gewoon met een crosscable en ik ben niet echt van plan om dat met DHCP te doen.
Ook gaf ipconfig (/all) geeft bij mij geen duplex info.
En zoals ook in de startpost staat, een andere realtek nic doet ook niets.

@deadinspace:

Van de 3c589_cs verschijnt dat in de logs iirc (console 3 of 4 in de Debian installer). Hoe je dat in Windows XP controleert weet ik niet
Ik weet dat ik een Realtek 10/100 in de gateway gebruik. Geen idee of windows wel of geen full duplex gebruikt, ook nog geen idee hoe ik daarachter kom. De 3c589 vertelt het me ook niet trouwens. Ik denk dat het met mii-tool wel kan, maar die kan ik dus nog niet apt-getten...

En ik heb voor de grap de laptop met de crosscable eens met de p100 verbonden, linux-linux dus. Ook dit gaf nog geen verandering :(

Oja: ik gebruik ook de laatste realtek drivers, dus daar mag het ook niet aan liggen.

En nog een update: ik moest dus insmod 3c589_cs gebruiken, en niet modprobe. als ik dat doe (+pc_debug=1 natuurlijk) dan zegt ie: "invalid parameter parm_pc_debug" ik neem aan dat die optie dan niet in de module gecompiled zit zoals beschreven staat in de 3c589_cs manpage.

[ Voor 16% gewijzigd door Mon op 17-06-2003 01:13 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

_Mon_ schreef op 17 June 2003 @ 00:33:
Zoals ik al zei, network.opts heb ik aangepast en dit verschilde niets.
network.opts is niet zo relevant op dit moment, daar kun je instellen wat hij moet doen (statisch IP of DHCP bijvoorbeeld) als het kaartje geinsert wordt. Maar dan moet het kaartje wel werken :)
De 3c589 vertelt het me ook niet trouwens.
Hmm, ik krijg
code:
1
Jun 17 01:48:18 nothing kernel: eth2: flipped to 10baseT

(3Com 589D PCMCIA kaartje), maar dat krijg ik pas op het moment dat hij up is en er een kabel in zit (zodra hij ge-autonegotiate heeft naar 10 mbit half-duplex UTP (mijne heeft ook coax).
En ik heb voor de grap de laptop met de crosscable eens met de p100 verbonden, linux-linux dus. Ook dit gaf nog geen verandering :(
En als je op die p100 eens mii-tool installeert en daar wat prutst met het media-type enzo? Dus: beide interfaces up doen, kabeltje ertussen en dan met mii-tool proberen op je p100?

• Mon
heb het gedaan met full en half duplex. geen effect. toen op de "primaire" (normaal internet) nic van de gateway: 10/100 full/half duplex. geen van de mogelijkheden gaven effect. steeds No Link.

Verwijderd

deadinspace schreef op 17 June 2003 @ 01:59:

Hmm, ik krijg
code:
1
Jun 17 01:48:18 nothing kernel: eth2: flipped to 10baseT

(3Com 589D PCMCIA kaartje), maar dat krijg ik pas op het moment dat hij up is en er een kabel in zit (zodra hij ge-autonegotiate heeft naar 10 mbit half-duplex UTP (mijne heeft ook coax).
ook mijn nic geeft netjes aan aan dat hij aan een 100BaseVG netwerk hangt...
code:
1
2
3
hp100: eth0: Busmaster mode enabled.
hp100: eth0: HP J2585B at 0xe400, IRQ 11, PCI bus, 32k SRAM (rx/tx 75%).
hp100: eth0: Adapter is attached to 100Mb/s Voice Grade AnyLAN network.

Je kan ff in de sourcecode van de driver kijken om te zien of jou nic ook iets zou moeten geven..

Ik gok zelf dat je pcmcia driver een probleem heeft, kan je die is in debug modus gooien?

• Mon
Ik heb de sourcecode zojuist doorgelezen maar kon niet echt iets vinden wat op bovenstaande info leek. Maar ik (en deadinspace blijkbaar ook) denk dat hij wel dergelijke info hoort te geven als er een link is.
Kzal nu (agaaaain...) de setup starten en proberen om de pcmcia wat debug info te laten geven. Toch moet er een gemakkelijkere manier hier voor zijn aangezien een vriend van me het op de een of andere manier ook wel aan de praat heeft gekregen, en niet op zo'n uitgebreide manier.
Pagina: 1