Wat maakt het dat mensen blijven gamen?

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05-2024
Dit is mijn eerste post in dit deel van het forum, en ik weet ook dat er al veel "game" topics zijn lang gekomen. Maar deze gaan hoofdzakelijk over het geweld en dergelijke.

Ik wil het nu over het physcologische effect van computergame's hebben.
Ik zal een paar vragen formuleren.

Wat doet een game met de hersenen?

Waarom blijfen sommige spellen leuk? (Wat maakt game's en wat niet)

Ga je je beter voelen als je een game speelt?

Wat is de lol van het telkens herhalen van bepaalde actie's?

Waarneer slaan mensen om, dat wil zeggen dat is opeens niet meer gamen.

Is het zo dat de leeftijd van de gemiddelde gamer omhoog gaat?

Hoe lang zal het duren voordat games een deel van het gezin's leven worden?

Waarom treed er bij lang tv kijken wel vermoeidheid op, en bij games vrijwel niet?

Wat maakt het dat sommige mensen tot vroeg in de ochtend door blijfen spelen

Waarom maakt men regels in games, om zo de onvolkomenheid van de game te maskeren? En er in games eigenlijk geen regels gelden

Waarom moet een game altijd uit gelijken bestaan.
Bijv. Counterstrikers willen altijd gelijke teams.

Is het zo dat mensen die minder opleiding hebben gehad, sneller naar de fictiefe werkelijkheid grijpen omdat ze zich minder in de primare levensbehoeften kunnen verzien?

Waarneer zijn mensen gamers?

Heeft het spelen van games iets te maken met ons oerinstinkt ?

Is een game niet de volgende stap in evolutie?

Bestaat de perfecte game? Zo ja wat is dat dan (het echte leven?) Zo nee waarom niet

Echte deihard gamers geven honderde euro's uit om hun games maar soepel te laten draaien, waarom?

Is gamen ook sociale druk?
Bijv. Ken jij die game niet ? men wat een sufkut ben jij

Wordt je emotioneel afgestompt door games?

Gamen er meer mannen dan vrouwen of juist andersom?

Nou voor het moment kan geen vragen meer verzinnen dus zal ik mijn bevinden(ik zelf heb op mijn 15de zwaar veel gegamed) op schrijven.

Games ? Waaom eigenlijk
Toen ik ongeveer 15 jaar oud was en net een eigen computer+ Kabel internet had begon ik met he spelen van games online, Ik bleef bij een spel steken en dat was een voorloper van Counterstrike.

Ik ben daar echt best wel aan verslaaft geraakt, ik speelde elke vrij minuut die ik had. Dat waren er toen best veel.
Voor de rest leed eigenlijk mijn echte leven er niet echt onder, maar ik was wel (te) vaak het gamen.

Ik ben toen interessante dingen tegengekomen. Als ik ging gamen en ik was de einige die nog over was kreeg ik altijd een hele dikke adrealine stoot. Wat me altijd weer energie gaf(duys langer door kon), voor korte tijd dan. Dit ging meestal gepaart met een versnelde hartslag , moe gevoel in mijn benen enz.
Ik wist prima dat het nep was, maar toch blijf ik het maar spelen.
Dan denk ik dat het antwoord op de vraag waarom men blijft gamen is, de kick de adrealine. Dat maakt een game verslaafend. Maar er speelt nog iets, want als ik beter ben dat de tegenstander heb ik de macht om het te doden. Dus macht hebben over iemand is ook een factor die games verslaafend maakt.
Want in feite kan je wel stellen dat game zo ongeveer (denk ik) het primitiefste gevoel in ons opwekt, en dat is de macht hebben over . Dit was waarschijnlijk wat de oermensen in hun jacht op wilde dieren ook meemaakten.
En aangezien wij in de huidige wereld, geen jacht meer maken in zo'n directe vorm zal er dus een vervanging moeten zijn. Games!
Maar dat zal niet de einige factor zijn, want ik denk dat er ook nog een sociale druk is. Ofwel je mensen die game en je hebt mensen die niet gamen, wil je bij de gamers horen zal je moeten gaan gamen anders zal je als een outsider worden gezien(en de meeste mensen willen ergens bij horen). Ook het voorbeeld wat ik gaf bij deze vraag "Ken je die gamen niet? men wat een sufkut ben jij" zal er voor zorgen dat die persoon misschien wel gaat gamen om er bij te horen. Als hij/zij dat dan doet er een acceptatie plaats vind voor de persoon in de groep met gamers.
Hierdoor zullen er meer mensen gaan gamen, aangezien die groep dan groter misshcien wel het grootst wordt. En mensen hebbn overhet algemeen de neiging om zich bij de grootste groep te willen voegen. Wat meer te maken heeft dat een grotere groep meer macht heeft over anderen(groepen).

Ook ben ik best veel mensen tegen gekomen tussen de 25 en 40 die nog steeds gamen, dat is niet erg. Maar ik vraag me dan af is de grens van leeftijd aan het verschuiven. Ook waren die mensen meestal wat lager opgeleid. En dat zowel eens kunnen liggen aan het in mindere mate kunnen voorzien van primaire levensbehoeft zoals een groot huis. Want in games kan je wel een groot huis beztten, en kan je wel 10 miljoen euro op je bankrekening hebben en je dromen laten uitkomen. Je eigen baas spelen ,voor god.
Dus is er naar ik denk wel een verband te leggen.

Ik zie mezelf nu niet meer als gamer, ik speel ze nog wel maar redelijk vaak tot af en toen. Want waarneer is iemand en gamer? Als hij 7 uur per dag gamed of af en toe een game speelt. En heeft die titel ook effect op de mate van het spelen van een game. Dus ik ben bijv. een gamer en iedereen weet dat, ik zal dan eerder langer gaan spelen. Ik trekt me dan meer naar de groep gamers toe. Of als zo'n dergelijke groep in een sociale gelegenheid niet bestaat me uit de groep trek. Waardoor ik een outsider wordt en nog meer ga gamen, omdat ik niet lekker in me vel zit. Waardoor ik probeer de werkelijkheid te ontvluchten, wat weer lijkt op drugs en alcohol. En je kan stellen dat games een soort drugs van je eigen lichaam is, adrealine. Ik wil niet zeggen dat alle gamers outsiders zijn, maar er is volgens mij wel een grope mensen die dat wel zijn.

In het echte leven is het continue herhalen van de zelfde dingen saai. Terijwel in games je dit vrij veel tegen komt. Want bijv. een spel zoals counterstrike is dodelijk saai, aangezien je niks anders doet dan naar de vijand toe rennen wachten, mensen doden en/of zelf dood gaan. En dat om de 2 a 5 min.
Als je dat in het echte leven zou moeten doen, worden veel mensen gek van eentoningheid.

In de fictieve wereld gelden ook geen regels, alles mag. Maar sommige dingen niet. Bijv. Weer counterstrike(speel ik zelf af en toe) veel mensen lopen recht in de lopen van de tegenstander in de hoop dat zij een halve miliseconder eerder op de muis knop drukken. Ikdaar in tegen loop altijd om en proberen mensen in hun rug te shieten. Vervolgnes krijg ik scheldwoorden en dergelijke naar mijn hoofd geslingerd zoals "mietje, dat is niet eervol om mensen in hun rug te schieten. jesue wat ben jij lame zeg.' En dergelijke.
Terwijl in niks anders heb gedaan dan tactiek. Meestal zullen echte militaren ook niet in de lopen van de vijand lopen. En zullen ook "gemeen" oorlog moeten voeren. Er zijn dus een soort ontzichtbare regels opgezet om de game "leuk " te maken. En als je er een breekt je meteen wordt beschouwd als anders en niet bij de groep.
Ook is camperen(stil zitten/staan en wachten zou dat je mensen in hun rug kan schieten) in counterstrike als verboden beschouwd. Terijwl in echte oorlog mensen dat wel degelijk doen(denk aan een hinderlaag).
Dus tactiek is in de wereld van counterstrike verboden, omdat mensen het anders niet kunnen spelen?
Ik vind dit nogal raar, want je mag toch doen en laten wat je wilt in de fictiefe wereld. Want anders begint het griezelig veel te lijken op de echte wereld.

Ik hoor graag jullie bevinden op de bestaande vragen. En of ik geen rare hersen kronkels maak.

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

En of ik geen rare hersen kronkels maak.
Je stellingen, vragen en voorbeelden staan allemaal niet ech in verband. En als je zo'n enorme vragenlijst maakt komt er natuurlijk geen discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34906

Bovendien staat er een joekel van een spelfout in de titel -> "blijfen" ?? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Jaguar_e schreef op 15 juni 2003 @ 15:35:
Geen idee :)
Sociaal contact met anderen, variatie in omgeving.
Soms wel soms niet. Ligt er vooral aan of "het goed gaat", ben je aan het winnen, of heb je veel lol met andere spelers.
De acties zijn steeds net even iets anders, als het echt hetzelfde is gaat de lol er snel vanaf.
Geen tijd meer. Oude vrienden zijn gestopt. Je ziet ineens in dat het "eigenlijk een stom spel is", dit gebeurt als de variatie niet groot genoeg is en het spel in hehaling gaat vallen.
(game)computers zijn er nog niet zo lang. Het begon pas goed los te komen qua games zo rond 1990. Jonge gamertjes worden oud, en dus gaat de leeftijd gem. omhoog.
Zijn ze dat nog niet dan? Maar altijd al geweest toch? Potje mens-erger-je-niet voor het vuur...avondje kaarten.
Waarom treed er bij lang tv kijken wel vermoeidheid op, en bij games vrijwel niet?
Ik denk dat er bij lang gamen ook vermoeidheid optreed, maar je merkt het minder omdat je actief bezig bent. Tv kijken is meer een pasieve bezigheid.
De drang om een doel te bereiken, nog even dit level halen, net iets beter worden, een iets hogere score. Of sociaal contact.
Waarom maakt men regels in games, om zo de onvolkomenheid van de game te maskeren? En er in games eigenlijk geen regels gelden
Snap ik niet helemaal.
Omdat het dan eerlijk is. Iedereen heet dezelfde kans om te winnen, waar het op aankomt is hoe goed je in de game bent.
Is het zo dat mensen die minder opleiding hebben gehad, sneller naar de fictiefe werkelijkheid grijpen omdat ze zich minder in de primare levensbehoeften kunnen verzien?
Denk niet dat opleiding er toe doet.
Als je een x aantal uren per week games speelt lijkt me.
Heeft het spelen van games iets te maken met ons oerinstinkt ?
Dat denk ik wel ja. Twee dingen, het sociale vlak, communiceren met anderen en ideeen uitwisselen. Maar voornamelijk de competitie; beter zijn dan iemand anders, winnen. Survival of the fittest.
Het lijkt alsof gamers "beter" worden. Zou goed kunnen dat door games hand-oog coordinatie en reactie snelheid belangrijker worden.
Bestaat de perfecte game? Zo ja wat is dat dan (het echte leven?) Zo nee waarom niet
Lijkt me het echte leven, complete vrijheid. Gamen komt misschien wel voort uit een drang naar ultime vrijheid; kunnen doen wat je wilt.
Echte deihard gamers geven honderde euro's uit om hun games maar soepel te laten draaien, waarom?
Omdat het dan leuker is? Lijkt me duidelijk. Ook omdat je meer kans hebt op "winnen".
Niet zo zeer of je een game kent. Maar bij gamen komen wel velen sociale aspecten kijken.
Nee, je schijnt juist betere observatie vermogens te ontwikkelen die handig kunnen zijn in bv het verkeer.
Ongeveer gelijk denk ik. Vrouwen hebben andere interesses in games, maar alleen omdat er niet zo veel houden van alliens kapot schieten wil niet zeggen dat ze geen kaart spelletjes doen op de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Vraag ff een titel change aan aub ;)

Ik denk dat mensen zich op die manier in een andere wereld kunnen wanen. Eentje waar je geen echte verantwoordelijkheden hebt of plichten (afhankelijk van het spel). Zodat je kunt zijn wat je al hebt willen zijn, zodat je kunt doen wat je altijd al hebt willen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Topictitel verandert.

Bovendien wil ik de TS vragen om een iets specifiekere vraag te stellen dan de huidige waslijst. Het is een ok startpost, dat zeker, maar omdat er zoveel vragen gesteld worden wordt het waarschijnlijk een beetje ongestructureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Ik meen pas gehoord te hebben dat uit onderzoek is gebleken dat fervente gamers veel beter en sneller veranderingen in hun beeldveld opmerken dan mensen die niet gamen.

Ik denk daarom dus ook dat gamen goed voor je is, zolang je spellen niet ziet als een echte wereld en het niet andere zaken gaat verdringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80315

Anoniem: 10358 schreef op 15 juni 2003 @ 19:22:
Ik meen pas gehoord te hebben dat uit onderzoek is gebleken dat fervente gamers veel beter en sneller veranderingen in hun beeldveld opmerken dan mensen die niet gamen.
Er is ook een onderzoek geweest waaruit bleek dat grote delen van je hersenen op non-actief worden gezet als je bijvoorbeeld aan het counterstriken bent. Je ziet dus wel sneller veranderingen in je beeld e.d., maar slimmer word je er niet bepaald van. Het enige wat je eigenlijk aan het doen bent is getrainde reflexen kweken. Ik kan me wel voorstellen dat je van spelletjes waarbij je oog-hand-coordinatie niet het hoofdpunt is 'slimmer' kunt worden. Schaken enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
Oei
Ik blijkt maar weer dat ik niet zo goed nederlands kan ( maar ja das gewoon niet voor mij weg gelegt).
Een specifiekere vraag, ja das een goede. Het ging mij meer om wat andere mensen hierover dachten.
Het is inderdaad een was lijst met vragen die niet in de goede volgorde staan, maar dat zal wel eens kunnen kmen doordat ik dit gisteren nacht nog wou typen. Het was toen half 3 dus besloot ik het maar tot morgen uit te stelen.

Overigens, zojjair sociale aspecten van een game zou jij dat willen uitleggen. Want gamen is in mijn ogen vervan sociaal. Ik bedoel je legt wel contect, maar het is niet persoonlijk. Je ziet de persoon niet je hebt geen gezichtuitdrukking enz.

Want het gaat hier over computer games. Dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jaguar_e op 15-06-2003 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
om in stijl te blijven een aantal losse antwoorden in willekeurige volgorde ;)

zelf game ik (vrijwel) alleen maar op LAN-parties. in die situatie is het gamen vooral een sociale aangelegenheid: samen iets doen wat je allemaal leuk vindt.

de sociale druk waar jij het over hebt ervaar ik zelf niet. in mijn omgeving is het gamen een leuke bezigheid - meer niet. ik kan me wel enigszins voorstellen dat iemand gamet om bij een groep te horen, maar dat is bepaald niet specifiek voor computergames, meer een algemeen sociaal patroon.

met evolutie heeft gamen niets te maken: evolutie is een proces dat duizenden tot miljoenen jaren nodig heeft om tot uitdrukking te komen; computergames bestaan te kort om daar iets mee te maken te hebben.

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Apollo_Futurae schreef op 15 juni 2003 @ 22:15:
om in stijl te blijven een aantal losse antwoorden in willekeurige volgorde ;)

zelf game ik (vrijwel) alleen maar op LAN-parties. in die situatie is het gamen vooral een sociale aangelegenheid: samen iets doen wat je allemaal leuk vindt.

de sociale druk waar jij het over hebt ervaar ik zelf niet. in mijn omgeving is het gamen een leuke bezigheid - meer niet. ik kan me wel enigszins voorstellen dat iemand gamet om bij een groep te horen, maar dat is bepaald niet specifiek voor computergames, meer een algemeen sociaal patroon.

met evolutie heeft gamen niets te maken: evolutie is een proces dat duizenden tot miljoenen jaren nodig heeft om tot uitdrukking te komen; computergames bestaan te kort om daar iets mee te maken te hebben.
Computergames bestaan lang genoeg om oeroude instincten weer te laten op leven in fps'ers komen jacht-instincten omhoog en bij strategy games meet het team werk.(alhoewel tegen woordig jusit team-based fps'ers opduiken)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rey Nemaattori schreef op 15 juni 2003 @ 22:47:
Computergames bestaan lang genoeg om oeroude instincten weer te laten op leven in fps'ers komen jacht-instincten omhoog en bij strategy games meet het team werk.(alhoewel tegen woordig jusit team-based fps'ers opduiken)
Een spel als counterstrike roept denk ik ook precies de instincten aan die men vroeger gebruikte om in groepen op dieren te jagen. Dat verklaart waarschijnlijk ook meteen waarom jongens dit soort spellen vaak leuker vinden dan meisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Anoniem: 10358 schreef op 15 June 2003 @ 23:59:
Een spel als counterstrike roept denk ik ook precies de instincten aan die men vroeger gebruikte om in groepen op dieren te jagen. Dat verklaart waarschijnlijk ook meteen waarom jongens dit soort spellen vaak leuker vinden dan meisjes.
Vrouwen spelen sowieso weinig spelletjes. Dat terwijl er ook veel spelletjes zijn die inspelen op evolutionaire vrouwelijke trekken, zoals verzorgendheid. Een spel als simcity lijkt me voor vrouwen wat dat betreft net zo leuk, of zelfs leuker dan voor mannen. Je zou moeten kijken of van de weinig vrouwen die inderdaad computergames spelen, een kleiner percentage dan van de mannen kiest voor games als counterstrike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25572

Ik ben inmiddels 43 en speel nog steeds met veel plezier. Wat zegt leeftijd?

Vrijwel iedere avond wordt on-line Generals gespeeld samen met een inmiddels goede internet vriend uit groningen, ook alweer 41. We hebben elkaar nog nooit ontmoet, maar spelen inmiddels ruim 2 jaar samen en hebben de grootste lol. In het weekend nog een derde vriend die mee doet (45). Op regelmatige basis worden er games gewonnen.

Hiervoor RA2, top ranking 4. Kijk en dat geeft een kick als ouwe lul zoals je dan vaak genoemd wordt. Overigens, COOOLL wordt ook vaak gemeldt wanneer je zegt hoe oud je bent.

Het verschil met mijn zoon van 9, hij overziet de kaart sneller, maar ik win nog regelmatig van hem.

Tis gewoon leuk, nog meer oudere jongeren die spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61994

Volgens mij heeft het spelen van spelletjes in het algemeen iets te maken met het (onder-)zoeken van/naar de limieten van je kunnen.
Meestal is dat met sport, en zeer waarschijnlijk was dat vroeger met de jacht. (ik noem het ook maar weer)
Dat laatste heeft natuurlijk 2 belangrijke voordelen:
1. Meer voedsel dan anderen
2. Indruk maken op de vrouwtjes

Dus voor vrouwen heeft het inderdaad weinig zin om spelletjes te spelen, ze worden voorzien.... dat verklaard misschien wel waarom vrouwen best wel slimme en handige wezens zijn, terwijl 'wij mannen' maar steeds moeten bewijzen dat we misschien wel net zo slim zijn.
Het principe: "oefening baart kunst", is hier op verschillende wijzen toepasbaar.

Iets wordt meestal automatisch leuker naarmate je er beter in bent.
Als je kijkt naar je vakken pakket of studiekeuze, dan weet je ook waarom.
Adrenaline verslaving wil inderdaad ook wel eens helpen.

Ook dit topic zul je vast wel zien als spel, als ik kijk naar de hoeveelheid vragen...
En de inzet?
Je "lamme hersenkronkels"

Speel maar lekker door, dat houdt je jong en allert.
(*geeft schouderklopje aan Dutchmanx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Anoniem: 10358 schreef op 15 juni 2003 @ 23:59:
[...]

En in groepen jagen is geen team werk?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-06 13:40

Eijkb

Zo.

Ik ben 28 jaar en speel spellen op de computer vanaf mijn..eh...dertiende? Speel vrij regelmatig waarbij ik periodes heb dat ik alleen maar spelletjes speel en periodes dat ik totaal niet speel. In periodes dat ik niet speel doe ik overigens andere dingen op internet of computergebied. Speel vooral Counterstrike of spellen welke op dat moment nieuw zijn (zoals de C&C reeks als er een nieuw deel uitkomt). Speel dat in periodes dat ik veel speel een aantal uur per dag.

Ondanks dat heb ik een grote vrienden groep die niets met computerspellen heeft. De sociale druk ligt dus niet zo zeer op het aspect of ik al dan niet een spel ken als wel op het feit dat ik uberhaupt spellen speel. Dat is voor nerds zeggen ze dan. Nou, proud to be! Daarnaast (gecombineerd) een aantal vrienden die ook spellen spelen en zo af en toe houden we een LAN. Dat is altijd erg gezellig. Zie sociale aspect. Wat verder nog te vertellen is over het sociale aspect is dat ik veel meer contact heb met vrienden die ook online bereikbaar zijn als vrienden die dat niet zijn. Door internet zijn die verhoudingen wel veranderd. Je beste vriend niet online? Dan heb je al gauw andere beste vrienden omdat die wel online zijn... (<- bij wijze van spreken!) ... gezien je veel meer met hen kan communiceren. Bij ontmoeting irl speelt dat natuurlijk door gezien je aanknopingspunten hebt van gesprekken online (tijdens de periode dat je dood bent in CS bijvoorbeeld :-)).

Wat het spelen leuk maakt? Tja. Als ik er nu over nadenk eigenlijk niets, maar als ik op B-4-3, B-6, B-8-2 heb gedrukt in CS en je staat daar met je M4A1, fully loaded... gedekt door een paar real life vrienden op een regenachtige doordeweekse avond, naast je een paar flesjes bier, in je eigen warme huisje. Ach. Het is maar virtueel. Tegenvraag: Als je bovenstaande leest wat is er dan niet leuk? Waarom zou je bv. TV kijken prefereren?

Overigens misschien nog het vermelden waard: Heb huisje. Heb vriendin. Heb huisdieren. Heb alles wat normale mensen ook hebben. Doe ook veel wat normale mensen ook doen. Maar daarnaast speel ik toevallig veel spellen. ´T is maar een hobby hoor....

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
Ik prefeer niks, speel zelf ook "nog".
Spelen is gewoon een een doorgaans plezierge manier van tijdverdrijf waar steeds meer mensen aan mee doen.
Ik ben zeker geen diehard gamer, en ik denk dat ik na verloop van tijd niet meer speel.
Maar ik vind het persoonlijk nogal raar dat oudere mensen nog fps en dergelijke "jongeren" games spelen(niet dat ze massaal allemaal patiance moeten gaan spelen). Want ik kan me dat niet voorstellen dat dat nog leuk is op de leeftijd.
Misschien is mijn denk beeld zeg maar oud, omdat zoals eerder opgemerkt de 1de groep gamers ouder wordt. En ze blijven spelen.
Want in de huidige maatschapij zijn games taboe voor mensen die ouder zijn dan een jaar of 25 ofzo. Aangezien je dan volwassen betn een baan hebt en je geen kinderachtige spelen mag spelen.

Over het sociale het is inderdaad zo sociaal mogelijk te maken, ik heb zelf eignelijk nooit echt gelant. Ik vind het wel wat hebben, maar ik ga liever werken bij de appie en/of chill een biertje drinken op een terrasje met vrienden. Zodat ik een gesprek kan houden ofzo.

En natuurlijk computers zijn nu ook overal en zullen daardoor meer mensen achter een computer houden, waardoor je inderdaad mensen krijgen die gaan gamen. Omdat internetten niet alles is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

FPS kinderachtige games? Mensen afknallen in teamverband op strategische wijze? Hoe ouder je wordt hoe meer je over dat soort aspecten gaat nadenken hoe leuker het spel wordt! Ik vind patiance juist een kinderachtig spel :) Overigens speel ik regelmatig op CS-servers die juist bedoeld zijn voor de oudere medemens en ik kan je vertellen dat het er daar een stuk volwassener aan toe gaat dan op de meeste andere servers waar je uitgemaakt wordt voor cheater, blocker of n00b. Daar worden gewoon opmerkingen geplaatst in volzinnen of opbouwende kritiek verstrekt in niet denigrerende bewoordingen. Da´s een hele verademing. (Had ik maar een vader zoals ik zelf ben. De hele jeugd de allernieuwste apparatuur en nooit gezeur als je eens te lang speelt :))

Over dat games taboe zouden zijn voor 25+: Ik heb mijn manager (30+) zover gekregen dat hij een keertje half life zou proberen. Tegenwoordig is tie iedere avond online om een potje te CS-en en komt hij regelmatig naar L@N parties. Kwam laatst uit zich eigen aandragen met C&C Generals en heeft onlangs GTA: Vice City aangeschaft.

Het spelen van games doe je graag of doe je niet. Ligt niet aan je leeftijd. Nu de computer zo is ingeburgerd... Oja, heb van het weekend m´n moeder (55+) nog door het level Vliegles gelootst van Harry Potter.

[ Voor 27% gewijzigd door Eijkb op 17-06-2003 07:42 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rey Nemaattori schreef op 16 June 2003 @ 07:36:
En in groepen jagen is geen team werk?
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?

Wat volgens mij een spel is dat meer door meisjes wordt gespeeld dan door jongens is The Sims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49471

Ik speelde vroeger aanzienlijk meer (ben nu 19), maar ja als je opeens vaak uitgaat vriendinnen hebt etc wordt het minder :)

Toch speel ik nog wel regelmatig wat, echt van alles alle soorten en toch kom ik altijd 1 ding tegen wat ik met elk spel heb, namelijk simpelweg de beste zijn.

Je moet denk toch zeker in je jonge jaren meer tijd besteden aan je sociale dingen ( vrienden, uitgaan etc ) dan gamen. Als je namelijk altijd maar gamen verkiest boven de rest van alles ga je uiteindelijk een kluizenaar bestaan leiden wat ik om mij heen zie op school ( it opleiding )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Waarom zou je het gamen en je sociale aspiraties niet kunnen combineren? Je hoeft toch niet elke dag in de kroeg te hangen? Als je daar -als student- al het geld voor hebt. Ik denk juist dat zeker online gaming je sociale leven kan verrijken. In de weekends irl in de kroeg je vrienden ontmoeten en doordeweeks online.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
Dat is denk ik een keuze die voor iedereen persoonlijk is.
Het heeft ook te maken met de sociaale aanleg van een persoon, denk ik.
Want een sociaal aangelegt persoon zal eerder uitgaan over zijn games verkiezen terwijl een gamer eerder gaat gamen in plaats van uitgaan.
Maar goed tv kijken is in dat opzicht net zo "sociaal" want je kunt in je eentje een film kijken of mensen uitnodigen om de film mee the kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Maar online mensen is veel makkelijker dan effe iemand laten overkomen voor een film. Daarnaast woon ik toevallig (voor mijn werk) nogal een eindje weg van mijn sociaal leven, dus dan is online communiceren handig en gezellig.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
ja in dat geval is inderdaad een online verbinding wel nuttig. ook is het natuurlijk zo als je bijvoorbeeld mensen in de straat ff snel en tegelijk kan uit nodigen voor een film.
Maar het blijft wel een feit dat kiezen voor een game boven uitgaaan een persoonlijke keuze is. Niet dat ik elke vrijdag en zaterdag avond uitga, want ik heb niet altijd zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76006

Tja, totdat gamers gemiddeld meer kindjes krijgen dan niet-gamers, zal gamen in ieder geval niet de volgende stap in de evolutie zijn . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Veranderd ;)

Ik denk dat een game bekeken kan worden als een uitdaging die je succesvol tot een goed einde moet brengen.

Het kan ook competitief zijn, vergelijken met anderen hoe snel je het kan uitspelen of hoe snel je kan fraggen of een level voltooien.

Verder zijn er nog die games spelen uit nieuwsgierigheid of zelfs om de graphics en effecten te bewonderen. (waaronder ik deels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32
Op de vraag "Wat maakt het dat mensen blijven gamen?" dacht ik in eerste instantie aan het verschijnsel 'verslaving'...
volgens mij zit er bij de beste games zo'n soort 'verslavings-element' ingebouwd, waardoor mensen er geïnteresseerd in blijven en 't dus blijven spelen.
natuurlijk bestaat de 'verslaving' in verschillende gradaties. dwz: sommigen zijn er veel ontvankelijker voor en bij hen zal dus in hevigere mate 't spel hun leven beïnvloeden.

ik praat nu wel over gamen, maar je zou dit door een willekeurig onderwerp kunnen vervangen, want naar mijn mening kan je overal ´verslaafd´ aan raken, zij ´t in verscheidene mate... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
tuurlijk. Je kunt overall aan verslaafd raken. Maar dat is nu ff niet van belang.
Gamen is volgens mij ook een manier om je van de werkelijk heid te ontrekken. Dus zeg maar een soort drugs. En ik denk dat de verslafing er aan is gerelateerd aan het nodig hebben van een fictieve werkelijkheid al gelang naar de situatie en de persoon. Sommige personen hebben meer behoefte aan een uitlaat van gevoelens. En dit willen ze dan bereiken door meer te gaan gamen. Die behoeft komt meestal vanuit het echte leven, omdat het met die persoon niet lekker op school gaat, problemen thuis enz. en iedere persoon zal dit op een andere manier kwijt willen raken. Zoals sporten. Het is dan wel niet een echte fictieve werkelijkheid, maar het idee om je even geen zorgen te hoefen maken over de toekomst een belangrijke deadline, is heel fijn. Maar als dus dit in zovere gaat overdrijfen en je dan geen tijd meer hebt om het(de) problem(en) te overwinnen je steeds verder in een dal raakt. Het geen betekend dat je dus meer gaat gamen om zo het gevoel van zorgen van je af te zetten. Uiterraad doet niet iedere gamer dit in zullen extreme mate, maar elke persoon vindt het fijn om zich van de werkelijkheid te ontrekken. Ik denk dat een deel van de verklaring is van de verslafende factor in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Laatst online: 13-06 17:37

Godjira

To infinity and beyond!

Jaguar_e schreef op 15 juni 2003 @ 15:35:
Het doet je soms geloven dat je echt het avontuur in het spel meemaakt.
Een spel met een meeslepend verhaal blijf leuk. Je kunt het vergelijken met een film. Als een film je qua verhaal ontzettend aanspreekt en je leeft er helemaal in op, dan blijf je die film vaker kijken. Dit gebeurd bij een spel ook imo. GTA Vice City is een heel goed voorbeeld hiervan, een goed verhaal en een meeslepende gameplay, dus goed voor herhaling.
Ligt eraan, maar meestal wel. Het is voor mij persoonlijk een ontspanning om even lekker te gamen en dan ga ik er ook helemaal in op. Heerlijk is dat!
Actie's in een spel zullen nooit exact hetzelfde zijn. Neem bijvoorbeeld Max Payne, daarin kun je in de bullet time geweldig mooie actie's maken ala matrix, erg kewl, zeker wanneer er veel mensen mee zijn neer te maaien, levert spectacel op.
Dit ligt denk ik geheel aan de persoon zelf. Ik zal altijd wel een gamepje spelen als ik de tijd ervoor heb. Ik denk dat het voornamelijk komt doordat mensen werk krijgen en dan 's avonds geen zin meer hebben om tijd te 'verdoen' aan een game.
Hier heb ik geen idee van, hoewel veel spellen wel steeds meer 'adult' materiaal erin verwerkt krijgen (en dan bedoel ik geen seks, etc, maar de hevige acties).
Dit kan je imo niet beantwoorden. Dat ligt eraan of een spel je leven zo drastisch kan veranderen, waar ik niet in geloof.
Het beeld van een PC is veel rustiger voor de ogen.
De spanning en sensatie, adrenaline, willen winnen, gezelligheid met je online medegamers?
Zonder regels is een spel heel gemakkelijk uit te spelen, dat is dan geen uitdaging meer.
Omdat het oneerlijk is wanneer het ene team 10 spelers meer heeft dan de andere, dat maakt het spel niet leuk/gezellig.
Hierop kan ik geen antwoord geven, heb er geen mening over eigenlijk.
Je hebt Gamers en Die-Hard Gamers. Verschil is simpel: Gamers vinden het leuk om spellen te spelen, Die-Hard Gamers doen BIJNA niets anders dan bezig zijn met games en maken er soms zelfs hun werk van.
Heeft het spelen van games iets te maken met ons oerinstinkt?
Geen idee
Jazeker, over een aantal jaren kun je letterlijk virtueel gamen. Imo wel een stap in de evolutie.
Ja en nee. Dit kun je niet beantwoorden. Mensen hebben allemaal hun eigen mening en verwachtingen bij spellen. Een perfecte game ligt dus aan de speler van het spel. Die kan hem perfect vinden, terwijl een ander er geen barst aan vind.
Omdat het een hobbie is. Mensen met dieren als hobbie geven daar verdomd veel geld aan uit. Is dus hetzelfde.
Vind ik een uitspraak die nergens op slaat. Iedereen heeft een eigen smaak en niet iedereen houdt het wereldje in de gaten.
Ik persoonlijk niet, maar ik geloof wel dat er mensen zijn waarbij dit wel gebeurd.
Waarschijnlijk meer mannen, maar er komen steeds meer vrouwen bij. Wel leuk is dat.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27784

een paar dingen die voor mij een spel leuk maken:

- nieuwigheid; ontdekken hoe het werkt, wat er mogelijk is. zo kan ik uren zoet zijn met een demo van een single player RTS game. Als ik eenmaal doorheb hoe het werkt dan vind ik het niet leuk meer.

- groepsactiviteit: bij multiplayer team games komt het voor dat op zich niet zo boeiende handelingen herhaald moeten worden - maar er is (bij mij) het besef dat die handelingen bijdragen aan het doel van het team (winnen), dat maakt het leuk (tenzij er toch al geen kans meer is om te winnen, alhoewel het dan nog wel een "Good Game" kan zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
Over die sociale druk, je moet het meer zien als en willen horen bij.
En dat mensen nogal de neiging hebben, om het dan toch een keer te proberen. Uit pure nieuwschierigheid. En natuurlijk rpg's prikkellen die nieuwschierigheid, naar het ontdekken van de gedachte gang van de bedenker van het script voor de game. Je leert eigenlijk iemands gedachte lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76530

uitgaan kost veel geld... (helemaal als er vrouwen in het spel zijn)

computeren kost niks..... (oke die paar cent stroom :P )

verder :

ik ben 18 jaar (male)..... en speel al games vanaf me 6e of zo... toen hadden me ouders het nog in de hand... 2 uurtjes in de week of zo... en verder gwoon met lego spelen :P

toen ik ouder werd ging ik ook steeds meer gamen omdat de "lego periode" steeds minder werd...

toen was het nog altijd ruzie met me broertje wie er het eerst mocht....
toen ik 17 werd had ik dan eindelijk geld voor me eigen pc (daarvoor had ik gespaard voor een nieuwe scooter ed... )
ik kocht dus me eigen pc Pentium 1600...
Die werd op me eigen kamer neergezet.... en ja, since dien ging ik nog meer gamen...
En me moeder loopt altijd te schelden : ga is wat nuttigs of anders doen als spelletjes spelen...
Mijn eerste reactie is dan gelijk : wat moet ik anders ??? Ik wil best wat minderen met gamen maar wat doe ik dan met al die tijd? maar duf voor de tv gaan hangen? dat vind ik net zo nutteloos

er is voor mij gwoon geen ruk te doen... ik doe geen voetbal of zo met vrienden uit de buurt... omdat ik niet van voetbal hou.... ik wel 1 uur in de week op sport, heb me school, me zaterdag baantje en me vriendin waar best vaak kom....

maar toch zit ik verder altijd maar achter me computer..... klinkt verslavend... maar al mijn klasgenoten en een hoop vrienden doen dat net zo goed...

1 groot plus punt... : het houd je van de straat.......

toch voel ik mezelf niet de computer nerd/kluizenaar... die gevallen kom ik ook nog wel tegen... 24uur game, nooit deo, nooit scheren, nooit kammen.. 1 keer per week douchen..
DAT BEN IK DUS NIET....

mijn favo games : need 4 speed hp2..... vice city..... battlefield : desserd combat.... counter strike.... tactical ops.....
mega verslavend : Max Payne... Methal gear solid.... deze had ik binnen no time uitgespeeld.... de laatste binnen 4 dagen....

mijn opleiding : ICT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32
als je opleiding goed gaat, lijkt me dat je moeder zich niet echt zorgen hoeft te maken...
maar misschien zou je meer dan alleen een zaterdag kunnen werken... ;)
je wil niet weten hoeveel geld je dan opeens op je rekening hebt staan en je sommige dingen zo makkelijk kunt kopen... :P
wel zorgen natuurlijk dat je je opleiding goed blijft volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
natuurlijk, maar wat jij schets is een zeg maar standaard nerd. De nerds die je tegen komt doen ook wel redelijk aan dat denk beeld. Maar als je nu eens naar je zelf kijkt.

Je gamed zeker een paar uur per dag. Je hebt dan wel een sociaal leven er naast, maar je gamed liever dan dat je uit gaat want dat kost geld(of thans dat haal ik er uit).

Niet beledigend maar dat denkbeeld is voor mij toch wel redelijk kenmerkend voor een nerd. Je prefereerd dus gamen/computeren boven sociaal leven/persoonlijke vorming(zover dat in de kroeg aan de orde is :D ben meestal verre van helder in de kroeg).

En iedereen (dus ook ik) is een beetje nerd, want alleen maar tv-kijken is ook nerd, als je je favo ding boven persoonlijke vorming(tv en computer is dat dus niet gezien dat het alleen een bepaald beeld van de wereld geeft) stelt dan ben je in principe al nerd-achtig. Maar het is de mate waarin je dat doet wat uitmaakt in hoeverre je geaccepteerd/serieus genomen wordt door de omgeving.

En nerds leven meestal in een eigen wereldje, ik "ken" ook iemand die voledig voor klassiek piano is gegaan, maar daardoor in een eigen wereld leeft en niet echt sociaal is geworden. Ook een oude muziek leraar op de middelbare school, same problem. Hij vond zich zelf zo geweldig, en leefde zo in een eigen wereld, dat het bijna onmogelijk was om met die vent te comuniceren. Het geen uit kwam dat zijn wil wet was. En hij mij absouluut niet mocht, omdat denk ik zelf. Ik alles uit me hoofd speelde zonder einig besef van regels. Improviseren, maar daar zitten ook regels aan gebonden(paste ze al toe zonder ze te weten). Terwijl hij 8 jaar conservatoruim heeft gedaan, klassiek piano en alles van noten kan spelen, maar alleen kan improviseren op regels. Het klonk wel stukken beter dan wat ik toen der tijd produceerde, maar toch. Zoiets zet je wel aan het denken

En zo kun je voor bijna alle vak gebieden wel nerds aanwijzen.
Helaas is het zo dat in ieder geval men tegenwoordig niet accepteerd dat je ook maar een klein beetje nerd bent. Bijv. Als je nooit uit gaat ben je nerd, want dat ben je niet sociaal bezig. En dan bewijken mensen onder druk om maar ergens bij te horen.
Vandaar de sociaale druk van het gamen, aangezien men tegenwoordig veel meer gamend dat vroeger.
Nog een laatste, je kan minder gamen doordat je nog meer met een computer kan dat alleen gamen. Bijv. 3dmaxxen, Paint shoppen, muziek creeren(desnoods met magix). Allemaal dingen die ik nu ook doen. Daarnaast ben ik ook vaak bezig met het maken van iets met mijn handen. Geluidsboxen, koelkast(peltier principe met waterkoeling) geluidsboxen stands. Aquaruim bekijken. In boeken lezen(100x fijner dan van een beeldscherm af lezen). Gewoon piano/synthesizer spelen.
Nieuwe hifi apparatuur kopen
In de zomer gaan chillen in een weiland aan het water met vrienden en bier en chips.

er zijn vast wel dingen die je leuk vind om te doen, en als je daar te weinig geld voor hebt moet je zoals gezegt meer gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 21:34

Len

Leeg

Ik wil ff 1 punt eruit pakken.

De leeftijd.

Ik ben 30 en speel veel TFC. Als je wel eens je leeftijd zegt op een server, dan krijg je vaak te horen: ouwe lul waarom game jij nog?
1 ding wil ik daarover kwijt dan: Toen in 16 - 24 was toen zat ik vaak in de kroeg / parteh tent. (who is the nerd?)

Ik vind het juist raar dat de jeugd elke avond achter de PC zichzelf zit te vervelen ;) Get out! Get a life! ;)

Ik heb nu gewoon als hobby gamen :D
(En ik ga nog vaak genoeg uit, wees niet bang :) )

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76530

oke, daar gaan we weer :P

tuurlijk ga ik nog steeds uit op zaterdag avond (niet elke week maar ik ga anders naar vrienden of zo)

en ik heb ook niet elke dag zo heel veel tijd om te computeren. Dat ligt ook aan de hoeveelheid huiswerk die ik heb en nee, ik stel gamesn niet boven mijn opleiding.

in de zomer ga ik op vakantie en maak ik er een gezellige boel van.
maar dan kom ik thuis, en dan ga ik toch als eerste weer naar me pc.

En ik doe ook meer dingen op me pc als alleen gamen.
Ik heb een brute versterker er op aangesloten met 2 dikke JBL boxen. Dus muziek luisteren is ook 1 van mijn hobbys, maar dan ben ik vaak tijdens het muziek luisteren ook aan het msnen of zo.... (tuurlijk ga ik er ook wel is echt lekker voor zitten)

ik heb mij pc overgeklockt en pruts wel is wat met het uiterlijk met coolers ed.

verder bouw ik ook wel is websites (nee geen cu2 's of zo, echte websites op een .NL domein)

en ik ga ook wel is een rondje met me scooter scheuren of mag soms wel is de auto van me pa lenen waar ik wat mee rond kan touren.

Maar toch als ik dan weer tijd over heb en ik kan niet naar me vriendin omdat zij huiswerk heeft of nog niet thuis is,

dan zit ik altijd weer achter me pc....

vaak bekijk ik dan eerst mijn mail met winamp op de achtergrond.
En als er verder dan niets op de pc te doen is, ga ik toch weer gamen.

en oke als je het zo bekijkt ben ik ook wel een beetje nerd,

maar ik zie er niet uit als een nerd of zo.

ik neem wel tijd om er verzorgt uit te zien als ik over straat ga. En de die hard nerd heef daar ook geen tijd voor.

maar als ik bijvoorbeeld een week vrij heb kan ik wel rustig een paar dagen achter elkaar gamen.

want verder weet ik gewoon echt niets te doen. En dat is geen geld probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65737

Gamen is voor mij net zoiets als sporten. Voetbal is in weze net als Counter-Strike, elke wedstrijd gaat volgens dezelfde regels op hetzelfde veld, toch is iedere wedstrijd weer anders. Misschien heb ik daarom ook niet zon probleem met ongelijke teams, natuurlijk is winnen leuker dan verliezen, maar mijn voornaamste doel is toch om te proberen het team waar ik in zit beter te maken en als het ff kan zelf bovenaan in mn team te eindigen.

Waar ik me wel aan kan storen zijn erge campers. Ik vergelijk spelen op een public server een beetje met voetballen op een grasveldje in de buurt. In een clanwar is naar mijn mening (bijna) alles toegestaan, net als bij een voetbalwedstrijd van je vereniging.
Maar om dezelfde redenen dat je als je met vrienden op een grasveldje voetbalt geen harde tackels maakt of van 50 meter op doel gaat schieten, vind ik dat je bij cs niet extreem moet gaan kamperen.
De reden waarom ik denk dat games zo verslavend zijn: Ik denk dat dit voor alle spelletjes en sporten in het algemeen zo is, maar dat gamen makkelijker vol te houden is. Ik houd geen 4 uur voetballen achter elkaar vol, maar diezelfde tijd cs-en is zo voorbij.
Nog even over sociale aspecten van het gamen, dat hangt er maar net vanaf met welke instelling je speelt. Mijn zusje heeft er juist een hele leuke vriendenkring mee opgebouwd.
Wat mezelf betreft hangt het er een beetje vanaf, ik ken een hoop mensen oppervlakig via het gamen, maar tegenwoordig wordt met name counterstrike overspoelt door mensen die zichzelf helemaal geweldig vinden en zich niets van anderen aantrekken. Waar vroeger een goede avond niet meer dan normaal was, is dat nu echt een zeldzaamheid.
Pagina: 1