Toon posts:

ASP.NET SQL Update gaat fout

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Sorry dat mijn eerste post een zoek-de-fout-topic is, maar ik heb uitgebreid gezocht in de topics en de FAQ, maar kom er niet uit.

Ik ben bezig met een programmeer-oefeningetje in ASP.NET met een Access-db. Ik heb 1 tabel met wat namen en geboortedata en die lees ik in in een datagrid. Dat inlezen is al wazig, want als ik om specifieke kolommen uit de tabel vraag, doet ie het niet en als ik een * gebruik, doet ie het wel. Maar dat is nog te overzien.

Waar het echt fout gaat, is bij het updaten van een record, nadat ik in het datagrid wat heb gewijzigd. Dit is het stukje code waar de fout ergens moet zitten:

----------
sub updatedatabase(s as object, e as datagridcommandeventargs)
dim myconn as oledbconnection
dim connstr, sqlstr, vnaam, anaam as string
dim myupdatecommand as oledbcommand
dim id as integer

id=datagrid1.datakeys.item(e.item.itemindex)
vnaam=(Ctype(e.item.cells(2).controls(0), textbox)).text
anaam=(Ctype(e.item.cells(3).controls(0), textbox)).text

sqlstr="UPDATE persoon SET Voornaam= '" & vnaam & "', Achternaam= '" & _
anaam & "' WHERE id= '" & id & "'"
' lbl.text=sqlstr

connstr="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=C:\inetpub\db\test.mdb"
myconn= new oledbconnection(connstr)
myconn.open()
myupdatecommand= new oledbcommand(sqlstr, myconn)
myupdatecommand.executeNonquery :(
myconn.close()
datagrid1.edititemindex=-1
binddatagrid
end sub
----------

Bij de regel met de :( geeft ie de foutmelding: "Operation must use an updateable query. " Maar deze regel heb ik rechtstreeks overgetikt uit een boek en kan niet echt fout zijn, volgens mij. Het zou logischer zijn als de fout in de sql-query zit, maar als ik de query na het samenstellen op het scherm laat zetten en em vervolgens kopieer naar access en uitvoer, doet ie het gewoon. Dus volgens mij klopt die query wel.

Wie weet raad?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2003 15:16 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

quote: Uit de aankomende ASP-faq
5.8 [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.

NTFS-rechten goed zetten. Dat wil zeggen: IUSR_computernaam account iig schrijfrechten geven op de folder waar de database in staat. Ook moet gecontroleerd worden of de database niet readonly is. Dit kan gebeuren als een database bijvoorbeeld van een cd-rom gekopieerd is.

Een KB artikel, waarin alles goed uitgelegd staat http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;q175168

Zie verder ook:

http://www.webwizguide.info/asp/faq/ODBC_drivers.asp
http://www.webwizguide.info/asp/faq/server_permissions.asp

Een andere mogelijkheid is dat de database ‘gelocked’ is. Dit kan gebeuren als je bijvoorbeeld de database nog open hebt staan; door middel van bijvoorbeeld Microsoft Access. Dit mag niet; Microsoft Access moet afgesloten zijn.
4.0 Debuggen
....
6. Tik de foutmelding, eventueel gedeelten daarvan, in op Google.
Je bent niet de eerste met de fout! Zorg er wel voor dat je de engelse foutmelding intikt. Google is een enorm snelle bron om oplossingen te vinden, met voorbeeldcode.
Krijg je geen foutmelding, controleer dan je code op oneindige loops.
Enneh.. welkom op GoT. ;) De quotes komen, uit de aanstaande ASP-Faq, welke nu nog niet online staat. :)

Voor de rest nog een klein tipje... Gebruik [code=asp][/code] tags rondom je code, dat maakt het nog wat overzichtelijker. :) Voor de rest een goede en duidelijke post.. :)

[ Voor 34% gewijzigd door gorgi_19 op 15-06-2003 15:30 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Hoe je juist je topic had moeten openen had je kunnen weten als je onze huidige FAQ zou lezen. (doen dus!)

Voor de rest: Zie gorgi's antwoord.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Dit topic is gesloten.