Toon posts:

Serial ATA raid en IDE, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuw moederbord te kopen van ASUS met een onboard Raid controller en Serial ATA. Ook wil ik 2 SATA HD's kopen en deze in Raid 0 configuratie zetten.

Op dit moment heb ik nog een ATA 100 IBM dekstar 80 Gieg. Zou ik deze naast de 2 Raid schijven op de gewone IDE aansluiting kunnen zetten, zodat ik evt. wat backup files op deze HD kwijt kan? Zal deze HD de snelheid van de Raid schijven beïnvloeden?

Overigens misschien een stomme vraag nog, maar kan ik de 2 Raidschijven (te zien dus als 1 schijf) wel gewoon weer partitioneren en er bv. 3 verschillende drive letters aan toewijzen?

Alvast bedankt!!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat onderzoek en search hier zou uitwijzen dat het allemaal mogelijk is ja.
Dus 3 verschillende partities op een RAID0 is mogelijk, en een parallelle ATA schijf (gewoon iDE zoals je het noemt) naast 2 S-ATA schijven is ook mogelijk.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 15 June 2003 @ 14:20:
Ik ben van plan om een nieuw moederbord te kopen van ASUS met een onboard Raid controller en Serial ATA. Ook wil ik 2 SATA HD's kopen en deze in Raid 0 configuratie zetten.

Op dit moment heb ik nog een ATA 100 IBM dekstar 80 Gieg. Zou ik deze naast de 2 Raid schijven op de gewone IDE aansluiting kunnen zetten, zodat ik evt. wat backup files op deze HD kwijt kan? Zal deze HD de snelheid van de Raid schijven beïnvloeden?

Ja, dat kan gewoon, die zit dan op de normale IDE controller (PATA non-RAID). Dit beïnvloed de snelheid niet tot nauwelijks (ik denk niet eens merkbaar).

Overigens misschien een stomme vraag nog, maar kan ik de 2 Raidschijven (te zien dus als 1 schijf) wel gewoon weer partitioneren en er bv. 3 verschillende drive letters aan toewijzen?

Ja, dat kan. Zie ook de RAID FAQ voor meer van dit soort basic vragen. De RAID-array is gewoon 1 dikke schijf voor het OS. Die heeft verder niet door dat het er in werkelijkheid 2 zijn.

Alvast bedankt!!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ben er nu helemaal uit dat ik dit wil :-)

Overigens... Ik wil wel booten met de Raid HD. Ziet de computer toevallig niet de IDE1 HD (de IBM) als bootdisk? Of kun je dit in de RAID configuratie instellen?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2003 14:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 14:28:
Thanks, ik ben er nu helemaal uit dat ik dit wil :-)

Overigens... Ik wil wel booten met de Raid HD. Ziet de computer toevallig niet de IDE1 HD (de IBM) als bootdisk? Of kun je dit in de RAID configuratie instellen?
Dit kun je gewoon instellen ja :) . Is btw ook natelezen in de pdf van je moederbord waarschijnlijk. :)

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Over welk moederbord heb je het?
Als het de P4PE is, dan staat dit volgens mij allemaal gewoon in de handleiding. :)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Pagina: 1