Toon posts:

Draadloos Netwerk in Restaurant

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk sinds een paar maanden in een restaurant in de stad waar ik woon, nu is dat een wat ouder gebouw en het word geexploiteerd door wat oudere mensen die graag willen dat het bedrijf word geautomatiseerd.
Nu gaat alles daar nog op de ouderwetse manier, dus klant --> ober met bonnetje --> ober naar keuken--> keuken naar ober --> gerecht naar klant.
Nu wou ze dus alles laten automatiseren en nu vroeg ze aan mij, ( waarom weet ik ook niet..misschien omdat ik de jongste daar ben) om een idee te ontwikkelen om dit alles beter te laten gaan.

Nu kwam ik op het idee, aangezien de koste niet zo veel uit maakte, om dit als volgt te gaan doen:
Ober krijgt PDA met Draadloos Netwerk Verbinding naar Keuken. en andersom :P
Vanuit de keuken zou dat een bericht komen dat alles klaar was en zou kunnen opgehaald worden.

Maar zoals ik zei zijn het oudere mensen en aangezien ik dus alleen thuis het draadloos netwerk heb hangen tussen 2 pc en laptop en dat dus naar mijn idee niet veel met 10 PDA's en 1 keuken pc te maken heeft zou ik graag jullie advies willen weten.

Ik had in de search gezocht naar oplossingen maar ik vond daar niet wat ik zocht. Misschien is het het foute topic maar wist niet waar ik het anders moest plaatsen

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier bestaat al een systeem voor; volgens mij heet het Kermit. Zal het even hier voor je navragen.

Nee, geen Kermit, één van de systemen heet 'Gizmo':

http://www.gizmo.nl/

[edit]

Vectron heeft er ook eentje:

http://www.vectron.nl

en ga dan naar producten :)

[ Voor 54% gewijzigd door HunterPro op 15-06-2003 12:43 ]

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Als geld toch niet uit maakt, dan zou ik ze snel een externe consultant oid laten inhuren. Iig niet zelf gaan 'prutsen' met die zooi, dan krijg jij ook alles op je dak mocht er een keer iets niet werken of als er iets uitgebreid moet worden.

Verder lijkt het me wel een lache project, daar niet van. Maar als je het van je af kan schuiven scheelt je dat waarschijnlijk veel problemen.

Happy Blessings <3

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

het cafe King Arthur in Utrecht aan de oude gracht heeft een gewenst systeem zoals je het omschrijft, misschien een idee om ff met hun te praten welke leverancier dat is.

Het zag er iets compacter uit dan dat Gizmo systeem. misschien was het wel Vectron.

of een PDA handig is weet ik niet, je moet toch meer meer met knoppen werken om snel categorieen producten door te kunnen spittene en zo sneller een bestlling in te voeren.

[ Voor 47% gewijzigd door aardbeix15 op 15-06-2003 18:26 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Topicstarter
Okey, heb vanmiddag weer wat gewerkt en heb nagevraagd wat ze zelf wilden..had me laptoppie bij dus kon lekker ff kijken naar jullie advies. Hun vonden het wel leuk een aardig maar nu wilden ze er niet mega veel meer aan uit geven. Maar rond de 2000 a 3000 euro oid.
Ik ga zo ff kijken naar dat Gizmo maar ik houd jullie op de hoogte

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
of een PDA handig is weet ik niet, je moet toch meer meer met knoppen werken om snel categorieen producten door te kunnen spittene en zo sneller een bestlling in te voeren.
Meestal wordt er gebruik gemaakt als je gaat automatiseren van PLU nummers, dus een nummer voor een product. Die moeten geleerd worden maar daarna kun je enorm snel bestellingen invoeren.
Ook met PDA pennen kun je vrij snel door een simpel boomschema tikken om de bestelling te plaatsen.
Het is sowieso wel even interessant hoeveel obers er rond lopen(10?). Verder is 3000 euro maximaal niet echt veel voor zo'n systeem. Hoeveel kost een PDA alleen al niet?

Er bestaan een aantal gerenommeerde bedrijven die dit soort producten lezen maar is het ook echt wat je wilt. Het grote aantal stappen om het eten op tafel te krijgen is in principe niet nodig tenzij je constant dezelfde ober aan tafel wilt hebben.

Het eetcafé waar ik het systeembeheer doe heeft een systeem van Fri-Jado. Dat bestaat uit een server, en dan een aantal terminals. Wij hebben er 3 in de zaak staan, 1 achter de bar en 2 zijn er in een soort kast gemonteerd. Alle gebruikers hebben een speciaal dingetje bij om zich te identificeren en kunnen dan meteen gebruik maken van het systeem.

Alle bestellingen worden automatisch opgesplitst in eten en drinken. Achter de bar en in de keuken hangt een bonnetjesprinter, 2 trouwens omdat we 2 afdelingen hebben.

Als er iets klaar is in de keuken wordt er op een knopje gedrukt en gaan de buzzers die de personeelsleden in hun zak hebben even trillen. Hierdoor weten ze meteen dat er iemand naar de keuken moet.

Dit systeem werkt erg goed, het is ultiem stabiel. Het nadeel is natuurlijk wel dat je even naar een terminal moet, maar je moet de klanten ook laten afrekenen en anders moet je ook nog draadloze pinapparaten hebben en dan is je budget zeker niet toereikend.

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hmmm, persoonlijk zou ik het jammer vinden als dergelijke technologie in restaurants zou worden toegepast. Ik vind het altijd fijn als er een ober langskomt en je bestelling opschrijft in een ouderwets notitieboekje (of gewoon onthoud). Dat hoort m.i. bij de sfeer. Ik ga naar een restaurant om te ontspannen en om (rustig) lekker te eten, in een romantisch/klassieke en rustieke sfeer. Computers zouden de sfeer alleen maar verpesten, omdat ze teveel met het (mijn) dagelijks leven te maken hebben. Voor je het weet komt de ober niet eens meer vragen wat je wilt hebben, maar kan je dat aangeven op een touch screen in de tafel. Dan is de magie wat mij betreft weg en zou ik een andere restaurant opzoeken. Klinkt ouderwets misschien, maar zo denk ik erover.
Bedenk ook wel dat een hi-tech uitstraling misschien helemaal niet bij het restaurant past (of juist wel).

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar een efficientere manier om met de bonnetjes om te gaan. Bijvoorbeeld de pda's ff laten varen en alleen een computer (of meerdere) bij de keuken neerzetten en de balie/bar waar de obers langskomen. Zij kunnen dan de bonnetjes invoeren in het systeem. De gast ziet hier niets van en toch gaat het (redelijk) efficient.

Zelfs zonder direct aan computers te denken is het in gebruik zijnde bonnetjes scenario nog goed te verbeteren. Misschien is de huidige werkwijze wel helemaal niet effcicient en moet er eens gekeken worden naar een nieuwe manier van orders markeren, bijvoorbeeld via een rek met kaartjes en tafelnummers. De koks hoeven niet te weten voor wie zij iets klaarmaken, een nummer is voldoende. Dat nummer hoeft de ober enkel te verbinden aan een tafel of aan een order. Als een bord klaarstaat in het rek dan kan ie naar de tafel toe (moet je wel opletten dat de borden ongeveer tegelijkertijd aankomen bij de tafel). Het kan bijvoorbeeld ook via een prikbord. Voor faturering en voorraad beheer zijn computers natuurlijk wel enorm handig en kunnen ze het bedrijf enorm helpen bij de dagelijkse werkzaamheden.

Overleg ook eens met de obers zelf en de koks. Misschien hebben zij hele goede ideeen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:06
dit heb ik ook eens gezien in een cafetje in maastricht. echt grappig. mevrouw a heeft net je bestelling opgenome en tegelijk komt mevrouw b er al met mn 3 bier aan :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yep in amsterdam in de heineken hoek :r doen zet dat ook

Verwijderd

Kijk eens op www.vanhessen.nl onder produkten & diensten , Micros POS

Een horeca kassa systeem compleet met handhelds van symbol!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

SED

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 00:09:
Kijk eens op www.vanhessen.nl onder produkten & diensten , Micros POS

Een horeca kassa systeem compleet met handhelds van symbol!
mmmm, begint daar al goed
Micros combineert in dit systeem al haar door de jaren heen opgedane ervaring in software ontwikkeling, met de meest recente technologiën op het vlak van operating systemen (Windows NT)[..]
8)7

Copyright and left by SED...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Dan is de magie wat mij betreft weg en zou ik een andere restaurant opzoeken. Klinkt ouderwets misschien, maar zo denk ik erover.
Bedenk ook wel dat een hi-tech uitstraling misschien helemaal niet bij het restaurant past (of juist wel).
Dat si inderdaad het voordeel van het systeem wat wij gebruiken. Het is misschien handig als je ook eens even verteld wat voor soort horeca gelegenheid we het hier over hebben. In een enorm luxe restaurant is het namelijk ieys heel anders dan een eetcafe.

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:53
ondanks dat je denkt dat het op NT draait werkt het wel goed,
Zelf werk ik nu 3 maanden met micros maar ik zou niet meer terug willen naar een andere manier, je tikt bestelling in op kassa en overal weten ze meteen wat er gemaakt moet worden en voor wie het is.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

SED

Tabaqui schreef op 16 June 2003 @ 09:53:
ondanks dat je denkt dat het op NT draait werkt het wel goed,
Zelf werk ik nu 3 maanden met micros maar ik zou niet meer terug willen naar een andere manier, je tikt bestelling in op kassa en overal weten ze meteen wat er gemaakt moet worden en voor wie het is.
het ging me met name om deze stelling
met de meest recente technologiën op het vlak van operating systemen (Windows NT)[..]
NT is niet echt een van de meest recente technologien, dus doet dat het ergste vrezen voor de rest van hun claims. maar ik ken het product helemaal niet dus ga puur uit van de commeciele praat van de eigen website.

Copyright and left by SED...

• HunterPro
  • Niet online
het Micros POS systeem heb ik ook enkele malen in werking gezien; werkt ook erg goed. Nadeel van zowel Micros als Vectron is (ook al zou je dat niet zo zien) het grote display; hierdoor zijn de handhelds niet echt stootvast en kunnen ze ook niet tegen een colaatje of een biertje wat omvalt. Een kennis heeft een keer bij het afwassen z'n Gizmo in het afwaswater laten vallen, het was weliswaar maar een paar tellen, maar echt last had het dingetje er niet van (behalve wat sop achet het display :+). Op laten drogen en weer draaien. Zulke dingen zijn simpelweg hard nodig in de horeca :)

• HunterPro
  • Niet online
SED schreef op 16 June 2003 @ 18:14:
[...]

het ging me met name om deze stelling
[...]

NT is niet echt een van de meest recente technologien, dus doet dat het ergste vrezen voor de rest van hun claims. maar ik ken het product helemaal niet dus ga puur uit van de commeciele praat van de eigen website.
Met NT kun je behoorlijk goede applicaties opzetten. Sterker nog, een groot deel van winkels draait zelfs nog DOS!

De C1000 maakt tegenwoordig gebruik van Windows NT werkstations op kantoor, maar de POSition software die gebruikt wordt voor communicatie van en naar kassa's is een DOS applicatie (de kassa's zijn zelfs bij elke normale (niet de zelfstandige ondernemingen) vestigingen simpelweg DOS terminals, leuk om DOS te zien booten op het display van een kassa hoor :+). Als iemand van het bedrijf informatie wil zien moet ie vanaf de NT machine via een DOS-client inloggen om dingen in te kunnen zien. Daarom zie je dus vaak ook op die kantoren 2 PC's staan (één server, kun je dus niks aan verkloten, en de andere de client).

Het OS maakt niet uit voor een goed POS systeem; de enige vereiste is stabiliteit, en zodra je wat meer load krijgt (18 kassa's die continu producten over het netwerk staan te knallen) ook presteren. En NT is daar gewoon goed in, dat hebben ze al meermalen bewezen. Liever een goeie NT dan een brakke *nix.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik jullie advies maar moet volgen dan lijkt het mij handig dat ik bij een www.gizmo.nl ofzow ga kijken en daar info ga vragen want ze willen een draadloos netwerk en aangezien ik het thuis heb maar dat naar mijn idee toch heel anders is lijkt mij ditbest lastig..

Thuis was het de router+ acces piont ( goed gespeld??) aansluiten en daarna de ontvangers in de beide pc te duwen en de laptop kreeg een ander ding bij zich.. voila het deed het.

Maar daar hebben ze een isdn aansluiting en het lijkt me lastig want ze willen geen lijn naar buiten. dus alleen een intranet, ze hebben daar drie pc's staan. een bij de bar, een op kantoor en 1 in de keuken. Daar wou ik dus als het echt niet anders kon een netwerk van maken samen met een paar pda's. Stuk of 5. Ik was er van plan of Windows 2003 server of Linux op te zetten. ( besparen we 5 cent :P )

En wat Hunterpro zegt lijkt me idd heel belangrijk, een goed stabiel systeem want je kan het niet gebruiken dat hij ineens vast loopt en alle data verliest.

En als het niet anders gaat dan maar verder kijken op de sites die jullie me gaven,
dankje wel voor alle info
Pagina: 1