POST reporter zegt iets met opstarten.

Pagina: 1
Acties:

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb een Asus A7V333 met een XP2200. Verder zit er een 512Mb Dimm op en een 40Gb Maxtor schijf. Cd's worden gevoerd aan een DVD speler en een brander.

Gisteren heb ik geprobeerd om een 20Gb schijf aan het systeem te hangen. De schijf werd in de bios gezien en onder DOS ook. Op de disk heb ik een prim. partitie aangemaakt en onder DOS vervolgens geformateerd.DOS ziet dan dat het een 20Gb disk is.

Boot ik vervolgens XP dan vind hij nieuwe hardware en leest ook netjes het type disk uit de firmware. Alleen geeft XP aan dat het een 8Gb disk is, die NIET geformateerd is. Hoewel ik dat wel onder DOS gedaan heb. Ik heb dit al vaker met andere disken gedaan en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.

Ook na het veranderen van jumpers op de disk blijft XP hem zien als 8Gb. Op die prim. IDE, de sec IDE en op de RAID controllers, niets maakt uit. Overal is het 8Gb.

Maar nu komt het gekke. Ik was het gedoe met die disk zat en leg ze aan de kant. Disk dus uit het systeem. Bij het aanzetten hoor ik iets geks en dacht eerst dat er een kabel tegen een fan aanzat. Maar na een goed geluisterd te hebben blijkt de pc speaker iets onverstaanbaars te brabbelen. Dit gebeurd alleen bij een power-on en niet bij een reboot. Dit doet het systeem pas nadat ik die disk eraf gehaald heb. In de BIOS staat alles goed.Ik heb zelf een reset van de BIOS gedaan en vervolgens de BIOS defaults geladen, maar met de power-on blijf ik die stem horen die iets zegt.

In het boekje van ASUS staan verschillende meldingen, maar het is zo slecht te verstaan dat ik niets kan vergelijken. Het systeem start wel normaal op en in het aparaatbeheer zijn geen uitroeptekens te vinden. Alles lijkt naar behoren te werken en de performance lijkt me ook oke.

Iemand een idee hoe ik van die POST reporter afkom? Hij staat in de BIOS uit. Dat vind ik zo gek. Is er anders een manier om dat geluid duidelijker te krijgen? Er hangen boxen aan het systeem, maar daar krijg ik geen geluid op. Ik wil toch wel weten wat hij nu zegt.

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft het primaire probleem: hoe ziet de schijf eruit in de schijfbeheer? Je kunt ook gewoon via XP partitioneren en formatteren :)

• GreenGolf3
In XP ziet hij hem als een 8Gb disk. Ook al maak ik de partities aan in Xp, dan ziet hij nog maar 8Gb. Terwijl hij wel het type goed uitleest uit de disk.

De disk vind ik niet zo erg. Daar verzin ik wel iets op. Maar die POST reporter vind ik 'erger'.

• GreenGolf3
Arrhh, ik geloof dat ik gek aan het worden ben!!! Hoor ik nu echt stemmen of verbeeld ik het me maar?! :P Nu is het weg. Niemand zegt meer iets in de kast. En hoe het kan, geen idee. Het systeem heeft vannacht uitgestaan en nu zet ik hem net aan, en ik hoor niets meer. Oke, behalve die lading fan's :) Ah, well, nu de disk nog, maar daar kom ik wel uit. Mocht het niet werken, dan open ik wel een nieuw topic.

Verwijderd

sluit je "gewone" speakers maar eens aan op je geluidskaart, kun je m iets harder zetten, als het goed is wordt het ook door de geluidskaart doorgezonden..

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 15:48:
sluit je "gewone" speakers maar eens aan op je geluidskaart, kun je m iets harder zetten, als het goed is wordt het ook door de geluidskaart doorgezonden..
Bij mijn Asus bordje wordt het alleen door de frontout van de onboard geluiskaart getetterd. Toen ik dood geheugen had werd dat idd heel zachtjes geroepen. Gewoon ff je speakers hard zetten.

Als er geen problemen zijn wordt er iets geroepen in de trand van "Now booting from opertating system".

Je zou het weg kunnen halen door die vrouwenstem te vervangen door lege wav'jes. Op de cd van Asus zit een progje dat die stemmen kan veranderen.
Pagina: 1