Verwijderd

Topicstarter
Jow,

ik ben nog een tevreden bezitter van de allereerste MP3-discman van Philips, de 1e Expanium dus.

Nou werkt hij nog prima, alleen is er 1 probleem en dat is dat het lijkt alsof de discman de cd's sloopt die erin gedraaid worden. Dit heeft tot gevolg dat de cd's na zo'n 15/20x gebruikt te zijn voor delen onbruikbaar wordt (ook in andere spelers).

Als je de cd bekijkt, dan zie je op sommige plaatsen plekjes waar je zowat door de cd lijkt te kunnen kijken. De label aan de bovenkant is er dus op een stukje vanaf, maar niet door de hele cd heen.
Toch heb ik ook steeds vaker dat gloednieuwe cd's al snel onleesbaar worden op bepaalde tracks (dir's), terwijl er op de cd nog geen schade te ontdekken valt.

Iemand anders dezelfde ervaringen met een speler :?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Het lijkt alsof het deksel / de klep niet helemaal goed zit? Op de bovenkant van de cd zit ook de eigenlijke data; dus als de laklaag daar weg is dan is je data waarschijnlijk mee. Ik zou hiermee terug gaan naar de winkel en een nieuwe eisen; een collega van mij heeft zo'n ding ook maar niet dit probleem. Hoe meer cd's je afspeeld; hoe meer je er kapot maakt; en er komen ook steeds meer stukjes lak in de speler. Kun je aan de afstand niet zien waar het probleem zich bevindt en een stukje afveilen oid?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Het zou kunnen dat je laser om een duistere reden uit specs is getreden of misschien dat je CD's eigenlijk nu helemaal uitgefixeerd zijn (dwz nog reageren op laser-licht). Ik neem aan dat je wel geluisterd heb of je CD's aanlopen bij het op toeren komen en bij uitschakelen.

Heb je dit probleem alleen met CD-R's (of ook met RW's en gewone CD's). Probeer eens RW's, want vaak blijven deze gewoon weg beter functioneren in 'huis-tuin-en-keuken' apparatuur zoals stereo's, discmans ed.

Wat misschien ook de moeite waard is het kijken of je CD's (merk van cd's = ??) ook in andere apparaten met een relatief krachtige laser 'kapot' gaan.

Hoeveel brand je op je CD?? 74min/80min?? Brand voor de grap eens 30minuten vol en kijk of die ook kapot gaat. Ik heb zelf namelijk ook eens een batch Arita90 min cd's gehad welke ook na een x aantal keer lezen langzaam onbruikbaar werden.

k heb zelf Expanium501 waar ik erg tevreden over ben ... en waarmee ik dit soort kuren nog niet gehad heb (op philips & kodak cd's, alleen probs arita die ook overleden in de DVD-speler)

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 15 June 2003 @ 11:20:
Het lijkt alsof het deksel / de klep niet helemaal goed zit? Op de bovenkant van de cd zit ook de eigenlijke data; dus als de laklaag daar weg is dan is je data waarschijnlijk mee. Ik zou hiermee terug gaan naar de winkel en een nieuwe eisen; een collega van mij heeft zo'n ding ook maar niet dit probleem. Hoe meer cd's je afspeeld; hoe meer je er kapot maakt; en er komen ook steeds meer stukjes lak in de speler. Kun je aan de afstand niet zien waar het probleem zich bevindt en een stukje afveilen oid?
Ik kan niets mis vinden met de klep eigenlijk. Hij sluit gewoon goed en ik hoor geen rare geluiden.
Deze mp3discman is nu iets van 2 1/2 jaar oud. Ik denk niet dat ik daarmee nog naar de winkel kan gaan. Er is ook nogal wat beschadiging aan de buitenkant te zien.

Wat bedoel je precies met de afstand en stuk wegveilen? De afstand waar de lak op de cd eraf is, is verschillend. Al is het meestal voorbij de helft aan de buitenkant.
Atmosphere schreef op 15 juni 2003 @ 11:30:
Het zou kunnen dat je laser om een duistere reden uit specs is getreden of misschien dat je CD's eigenlijk nu helemaal uitgefixeerd zijn (dwz nog reageren op laser-licht). Ik neem aan dat je wel geluisterd heb of je CD's aanlopen bij het op toeren komen en bij uitschakelen.

Dit volg ik niet helemaal. Wat bedoel met dat me cd's nog reageren op laser-licht? Ik hoor geen vreemde geluiden bij het opstarten/afspelen/stoppen.

Heb je dit probleem alleen met CD-R's (of ook met RW's en gewone CD's). Probeer eens RW's, want vaak blijven deze gewoon weg beter functioneren in 'huis-tuin-en-keuken' apparatuur zoals stereo's, discmans ed.

Ik gebruik voornamelijk zelf gebrande cd-r's. Ik heb geen CD-RW's, maar stukken lak die uiteindelijk eraf gaan, lijkt me zoiets wat bij een CD-RW ook gebeurd :o

Wat misschien ook de moeite waard is het kijken of je CD's (merk van cd's = ??) ook in andere apparaten met een relatief krachtige laser 'kapot' gaan.

Ik heb het intussen al bij zo'n 5 verschillende merken cd-r's zien gebeuren ;( Zonder dat dit gebeurde in cd-spelers of cd-rom-spelers

Hoeveel brand je op je CD?? 74min/80min?? Brand voor de grap eens 30minuten vol en kijk of die ook kapot gaat. Ik heb zelf namelijk ook eens een batch Arita90 min cd's gehad welke ook na een x aantal keer lezen langzaam onbruikbaar werden.

Ik zal eens 30 min proberen te branden, want het is meestal toch wel tussen de 74 en de 80 min in (altijd 80 min cd-r's).

k heb zelf Expanium501 waar ik erg tevreden over ben ... en waarmee ik dit soort kuren nog niet gehad heb (op philips & kodak cd's, alleen probs arita die ook overleden in de DVD-speler)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2003 11:37 ]

• Atmosphere
Ahhh xcuse want had niet mee gekregen dat er daadwerkelijk lak vanaf gaat ...

Lak gaat er alleen af als de CD een keertje te ver doorgebogen wordt, of met iets hard in contact komt. Vergeet het gebeuren about fixeren maar (Bedoelde dus dat je CD-R nog reageert ('beschreven wordt') op licht. Wat zoveel inhoud dat de laser van je Expanium je C'D beschrijft/brand. ) Denk daarom ook niet dat het erg veel uit zal maken of je hem dan op 30 min brand. Maar das beetje afhankelijk van het soort beschadiging.

In theorie kan natuurlijk altijd dat ie er doorheen brandt, maar dan heeft je Expanium elektrisch gezien zeer zware kuren, en een erg stoer lasertje :+

Tja kan je misschien plaatje van binnenwerk (van je player) posten en fototje van beschadeging. Misschien dat we daar iets wijzer uit worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Atmosphere op 15-06-2003 11:46 ]

• Atmosphere
hmmz blurp tussen door:
CD buigt door (naar beneden normaal gesproken door de spin en luchtweerstand + luchtkussen). Als de as zeg maar iets gedraaid is (dwz niet meer exact 90 graden tov de speler-basis, krijg je een heel andere luchtdruk en luchtkussen.
Misschien dat ie (idd) net iets in contact komt de bovenklep

[ Voor 1% gewijzigd door Atmosphere op 15-06-2003 11:52 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Atmosphere schreef op 15 juni 2003 @ 11:51:
hmmz blurp tussen door:
CD buigt door (naar beneden normaal gesproken door de spin en luchtweerstand + luchtkussen). Als de as zeg maar iets gedraaid is (dwz niet meer exact 90 graden tov de speler-basis, krijg je een heel andere luchtdruk en luchtkussen.
Misschien dat ie (idd) net iets in contact komt de bovenklep
Dan zou je iets moeten horen toch :?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 June 2003 @ 13:16:
[...]

Dan zou je iets moeten horen toch :?
Hoeft niet, dit kan zó minimaal zijn dat je het niet ziet en hoort, maar na een half uurtje spelen dan toch de genoemde beschadigingen oplevert.

• Atmosphere
Dan zou je iets moeten horen toch
Tja misschien hoor jij het niet ;) >:)

Maar hij moet toch ergens wel contact maken, want hij verliest geen sporen puur op 'spin' Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat jou expanium (per ongeluk) zon krachtige laser heeft dat ie gewone cd's ook kan beschadigen

[ Voor 12% gewijzigd door Atmosphere op 14-07-2003 07:54 ]

Verwijderd

Wordt hij niet te warm dat de laag daardoor loslaat ?

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Welk merk CD-R's gebruik je. Gebruikte vroeger merkloze, die kon je na 3 maanden gewoon weggooien omdat het silverlaagje gewoon letterlijk oploste.

Daarna Parrot CD-r's gehad, iets beter, maar deed het niet in alle Cd-spelers. En nu Platinum's, en doen het perfect. Dikke beschermingslaag, worden overal gelezen.

En als je MP3 speler je cd's zou mollen, zouden er resten silverfolie in je speler moeten achterblijven.

Signature?

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:18
Ik heb zelf ook een Expanium, de 301, en mijn cd's doen t na verloop van tijd ook niet egt goed meer. Hij loopt wel goed aan etc, maar na +/- 3 maanden beginnen de liedjes egt wel te storen en over te slaan. Ik heb er een paar van Benq en That's Write, en die hebben het allebei. Het is gelukkig niet zo erg dat de lak eraf valt, maar er zitten wel krassen op de cd...Het zou kunnen dat de cd tegen de cd-speler aanloopt omdat je het rondje waar de cd op vast zit, wel kan bewegen naar links/rechts/boven/beneden. Niet erg, maar dan buigt ie n beetje.
Pagina: 1