[Mandrake] Netwerk werkt niet onder linux

Pagina: 1
Acties:

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Sinds een paar dagen overgestapt op Linux. ik heb gekozen voor de Mandrake versie en gebruik Mandrake 9.1 die ik deze week heb gedownload. Installatie gaat goed, ik kom ook in de GUI (KDE 3.1) en alles lijkt het te doen, behalve mijn netwerk. De linux PC draaide voorheen Win98 zonder problemen, dus ook met internet. Nu ik linux gebruik doet mijn internet het niet meer.

Ik gebruik ADSL, deze komt binnen op een Server (192.168.0.1). Op de server draait Sygate (3.x) met DHCP. Al mijn andere PCs krijgen via DHCP een IP en daarmee kan ik online komen.

Als ik in KDE naar "Mandrake Control Center" en dan naar "Network & Internet". Hier kies ik voor "Drak Connect" en dan zie ik mijn NIC.

Type: LAN
Gateway: <leeg>
Status: Not Connected

Interface: Eth0
IP Address: <leeg>
Protocol: DHCP
Driver: 3c59x
Status: Up

Ik heb geprobeerd om ook Static ipv DHCP te gebruiken. Ik vul dan netjes de gateway in en ken dan een IP toe in dezelfde range als de rest van het netwerk, maar hij blijft het niet doen. Als ik wil connecten dan gaat hij bytes zenden, maar krijgt 0 terug met uiteindelijk de melding dat het niet gelukt is (Not Connected).

Als ik Linux eraf haal en Win98 er weer op zet dan krijg ik gelijk een IPtje en kan ik internetten. Als ik de 3Com NIC eruit haal en er een Rtl8139 NIC erin zet dan krijg ik hetzelfde verhaal. Windows works like a charm, In Linux doet ie niets.

Als ik in de Console probeer te pingen onder linux (Ping 102.168.0.1) dan zegt ie Network unreachable.

Ik heb van linux niet echt veel verstand en heb geprobeerd om hier wat meer over te vinden. Als ik de search gebruik bij GOT of Google krijg ik alleen HEEL veel hits over de meest uiteenlopende netwerk problemen, maar niets over dit probleem.

Heeft iemand suggesties of tips? Deze zijn van harte welkom.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Als je hem op "static" zet, en een passend IP invult enzo, wat geeft "ifconfig" in een console dan?
En kun je dan pingen naar je server (192.168.0.1)?

En als hij op "dhcp" staat, wat is de output van "ifconfig" dan?

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

ifconfig eth0 192.168.0.X ?

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Als ik de console open en "ifconfig" uitvoer dan krijg ik
"Bash: ifconfig: command not found"

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Verwijderd

Stuff schreef op 15 juni 2003 @ 12:20:
Als ik de console open en "ifconfig" uitvoer dan krijg ik
"Bash: ifconfig: command not found"
dan doe je dit misschien niet als root (ifconfig ligt niet in je PATH). /sbin/ifconfig staat het meestal...

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
dan doe je dit misschien niet als root (ifconfig ligt niet in je PATH). /sbin/ifconfig staat het meestal...
Nee, dat klopt. Ik heb al wat HowTos en Docs gelezen. Daar werd Root beschreven als een speciale handschoen die je alleen maar dient te gebruiken als je hem echt nodig hebt. (of zoiets) Vandaar dat ik standaard niet als Root inlog. Maar ik zal het ff onder root proberen...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
DHCP

Eth0
   Link Encap:Ethernet HWaddr: 00:04:75:CD:50:2D
   UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 METRIC:1
   RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
   TX packets:19 errors:0 dropped:0 overruns:0 Carrier:19
   Collisions:0 txqueuelen:100

Eth0:9
   inet addr:169.254.217.86 Bcast:169.254.255.255 mask:255.255.0.0
   UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
   Interrupt:4 Base Address:0xa400

lo
   Link encap:Local Loopback
   inet addr:127.0.0.1 mask:255.0.0.0
   UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
   RX packets:229 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
   TX packets:229 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
   Collisions:0 txqueuelen:0
   RX bytes: 14660 (14.3 kb)  TX bytes:14660 (14.3 kb)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
STATIC

Eth0
   inet addr: 192.168.0.8 bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
   TX packets:29 errors:0 dropped:0 overruns:0 Carrier:29
  Interrupt:4 Base adress:0xa400

lo
   Link encap:Local Loopback
   inet addr:127.0.0.1 mask:255.0.0.0
   UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
   RX packets:1257 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
   TX packets:1257 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
   Collisions:0 txqueuelen:0
   RX bytes: 78428 (76.5 kb)  TX bytes:78428 (76.5 kb)

De bovenstaande is met DHCP, ik zal zo ff kijken wat ie doet met static. Wat een verhaal zeg, heb gelijk lamme vingers van het overtypen. :o

Misschien een rare vraag, maar hoe stel je de Speed en Duplex in onder linux? Ik heb wel eens gehad met een systeempje dat ik hem hard op 100 Full moest zetten omdat ie het anders niet deed. Kan dat ook onder Linux?

[ Voor 19% gewijzigd door Stuff op 15-06-2003 13:31 . Reden: Static ff toegevoegd ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Stuff schreef op 15 June 2003 @ 13:19:
Daar werd Root beschreven als een speciale handschoen die je alleen maar dient te gebruiken als je hem echt nodig hebt. (of zoiets) Vandaar dat ik standaard niet als Root inlog.
Dat is ook verstandig. Maar je kunt in een terminal makkelijk even root worden met het commando "su -". Dat is overigens wel een beetje basiskennis ;)

Overigens werkte "ifconfig" als user niet omdat ifconfig in /sbin staat, en /sbin staat standaard niet in het PATH van users, maar wel in het PATH van root. Je kunt ifconfig toch als user uitvoeren door het hele path op te geven (dus "/sbin/ifconfig"). Zoek maar eens wat over path/shell enzo, het staat vast wel ergens uitgebreid uitgelegd :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
DHCP

Eth0
   TX packets:19 errors:0 dropped:0 overruns:0 Carrier:19

Eth0:9
   inet addr:169.254.217.86 Bcast:169.254.255.255 mask:255.255.0.0
   UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
   Interrupt:4 Base Address:0xa400

Hmm, das vreemd. Vanwaar dat alias (Eth0:9), en waarom dat IP?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
STATIC

Eth0
   inet addr: 192.168.0.8 bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
   TX packets:29 errors:0 dropped:0 overruns:0 Carrier:29
  Interrupt:4 Base adress:0xa400

Dat ziet er wel goed uit. Eigenlijk zou je hiermee gewoon 192.168.0.1 moeten kunnen pingen, tenzij er wat anders fout zit (zoals media type, zoals je zelf al suggereert).
Aan de TX/RX is trouwens ook te zien dat er iets niet helemaal lekker zit... 29 packets verstuurt, maar nog niks ontvangen.
Wat een verhaal zeg, heb gelijk lamme vingers van het overtypen. :o
Je hebt zoiets als copy/paste he ;)
Misschien een rare vraag, maar hoe stel je de Speed en Duplex in onder linux? Ik heb wel eens gehad met een systeempje dat ik hem hard op 100 Full moest zetten omdat ie het anders niet deed. Kan dat ook onder Linux?
Jep, dat kan. Je kan het geloof ik met ifconfig meegeven, en anders kun je het met mii-tool instellen. Kijk maar even in de respectievelijke manpages.

Het kan trouwens zijn dat Mandrake mii-tool niet standaard meelevert, dan zou je die moeten installeren.

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Dat hele root verhaal is wel vaag. Want als ik, als gebruiker, naar de map sbin ga kan ik het bestand nog steeds niet uitvoeren. Maar inderdaad me een SU ROOT lukt het wel. Weer een item om wat over te lezen. :)

Ik heb geen idee waarom die Eth0:9 word aangemaakt. Dat doet ie zelf, ik heb daar niets over ingesteld. Dat doet ie ook alleen bij DHCP en niet bij Static. Misschien door een Timeout van de DHCP server??
Je hebt zoiets als copy/paste he
Jawel, maar hoe zet ik het dan van PC 1 naar PC 2? Over het netwerk gaat niet en beide PCs beschikken niet over een floppy drive. :o

Ik ga eens proberen of ik met die Media Type iets kan bereiken. Ik zal mijn bevindingen hier later nog wel posten. :)

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:31
deadinspace schreef op 15 June 2003 @ 19:01:
[...]

en waarom dat IP?

[...]
Dat is een normaal IP address naar mijn weten waneer je de dhcp server niet kan benaderen, dan krijg je dus een 169.254.x.x nummer, dus waarschijnlijk idd iets met het mediatype of de speed waar het mis gaat.

Gewoon spullen

Verwijderd

Soepie schreef op 15 juni 2003 @ 23:10:
[...]

Dat is een normaal IP address naar mijn weten waneer je de dhcp server niet kan benaderen, dan krijg je dus een 169.254.x.x nummer, dus waarschijnlijk idd iets met het mediatype of de speed waar het mis gaat.
Volgens mij praat jij iets te veel vanuit een windows standpunt :+

Iets naast het mediatype dat ook de oorzaak kan zijn is een firewall die in de weg zit. Eerlijk gezegd acht ik die kans wat groter, dan een andere oorzaak.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Stuff schreef op 15 June 2003 @ 20:07:
Dat hele root verhaal is wel vaag. Want als ik, als gebruiker, naar de map sbin ga kan ik het bestand nog steeds niet uitvoeren.
Nee, snievaag. :)
Programma's in de huidige directory voer je uit met ./programma , of je geeft het hele path op, dus /path/to/programma . Als je in /sbin staat, dan kun je dus "./ifconfig" doen, en onafhankelijk van waar je staat kun je "/sbin/ifconfig" doen.

Die dingen heten overigens directories O-)
Jawel, maar hoe zet ik het dan van PC 1 naar PC 2? Over het netwerk gaat niet en beide PCs beschikken niet over een floppy drive. :o
Je maakt het jezelf wel lastig he :+

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 20:39

Valium

- rustig maar -

deadinspace schreef op 16 June 2003 @ 00:04:
[...]

Die dingen heten overigens directories O-)

[...]
Nee, die dingen heten mappen. Of, als je echt onderscheid wilt maken, bestandslijsten. We leven hier nog altijd in Nederlands taalgebied.

[ontopic]
Het is raar dat die Realtek het ook niet doet. Die 3com zou je misschien wat opties kunnen meegeven om mediatype en duplex te forceren (dat doe je bij de kernelmodules....weet niet waar dat zit in mandrake. Waarschijnlijk in /etc/modules.conf ofzo). Om wat voor mediatype gaat het eigenlijk?

[klepel-modus]
Even iets heel anders...probeer eens een ander PCI-slot? :P

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Nee, snievaag.
Programma's in de huidige directory voer je uit met ./programma , of je geeft het hele path op, dus /path/to/programma . Als je in /sbin staat, dan kun je dus "./ifconfig" doen, en onafhankelijk van waar je staat kun je "/sbin/ifconfig" doen.
Ik ga naar de console. Ik doe twee maal "cd..". Vervolgens doe ik "cd sbin". Ik ben nu in de map/folder/directory "sbin" en typ in "ifconfig" gevolgd door een enter. Er verschijnt dan heel leuk de melding "not found". Ik doe "SU ROOT" en weer "ifconfig" en dan doet ie het wel. en dat vind ik dus vaag. :)
Je maakt het jezelf wel lastig he
neuh.. Ik dacht een keer modern te zijn.. ;)

Ik ga ondertussen dat PCI gebeuren eens testen. Dat kan nog wel ff snel voordat ik mijn bedje in duik. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Stuff op 16-06-2003 07:20 ]

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
Stuff schreef op 16 juni 2003 @ 07:19:
[...]

Ik ga naar de console. Ik doe twee maal "cd..". Vervolgens doe ik "cd sbin". Ik ben nu in de map/folder/directory "sbin" en typ in "ifconfig" gevolgd door een enter. Er verschijnt dan heel leuk de melding "not found". Ik doe "SU ROOT" en weer "ifconfig" en dan doet ie het wel. en dat vind ik dus vaag. :)
Dat is niet vaag...
In /bin staan binaries voor de gewone users en in /sbin staan binaries voor root (je hebt ook oa /usr/bin /usr/sbin /usr/local/bin en /usr/local/sbin maar die laten we er maar even buiten omdat het over ifconfig hebben). Als je een commando typt, dan wordt er in een aantal directories gezocht naar een uitvoerbaar bestand met die naam, voor een gewone user wordt er oa in /bin /usr/bin en /usr/local/bin gezocht. Maar ifconfig staat in /sbin waar dus niet gezocht is (omdat binaries in /sbin niet voor gewone users zijn). Wat je dus kan doen als dit commando wel uitvoerbaar is voor een user zelf het path meegeven omdat het systeem er niet zelf zoekt.
Zie verder deadinspace zijn verhaal want ik moet nu snel weg ;)

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
geef jezelf nog eens een statisch ip en probeer te pingen naar de server. Vervolgens geef je de gateway op:

code:
1
linux~# route add default gw 192.168.0.1

Probeer nu nog eens op internet te gaan.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Valium schreef op 16 June 2003 @ 00:41:
Nee, die dingen heten mappen. Of, als je echt onderscheid wilt maken, bestandslijsten. We leven hier nog altijd in Nederlands taalgebied.
"Map" is de vertaling van "folder", wat weer een alternatieve ("makkelijke") benaming voor directory is. Er is geen Nederlands equivalent van "directory", net zoals er geen Nederlands equivalent van "computer" is. En wat zie je dan? Het Engelse woord wordt het Nederlandse woord. Of zeg jij altijd "rekenaar" ? ;)
Stuff schreef op 16 June 2003 @ 07:19:
Ok, even vanaf het begin ;)

Er zijn twee manieren om een commando/programma uit te voeren, met path en zonder path.

Met path houdt in dat je een path en het programma zelf opgeeft. Dit path kan absoluut of relatief zijn.

Absolute paths beginnen met een /, en zijn volledig onafhankelijk van in welke directory je staat. Voorbeelden zijn /usr/local/bin/quake3 en /sbin/ifconfig .

Relatieve paths zijn paths die vanuit je huidige directory gevolgd worden. Waar je precies uitkomt is in dit geval dus afhankelijk van waar je staat! Als je in de directory /home/user staat, dan zijn de volgende relative en absolute paths equivalent:

progs/test -> /home/user/progs/test
./install.sh -> /home/user/install.sh
../adduser -> /home/adduser

De andere manier van programma's starten is zonder path. Bijvoorbeeld "mkdir", "ls", of "ifconfig". Je shell "weet" dan op de een of andere manier dat je /bin/ls of /sbin/ifconfig bedoelt. Dat is opgeslagen in je PATH variabele. In je PATH variabele staan een aantal directories welke worden doorzocht naar het programma dat je wil starten.

Als user bevat je PATH variabele bijvoorbeeld "/bin:/usr/bin". Als je dan "ls" typt, dan zoekt je shell naar /bin/ls en /usr/bin/ls. Omdat ls in /bin staat, zal hij hem daar vinden en uitvoeren. Als je "aumix" typt, dan zal je shell zoeken naar /bin/aumix en /usr/bin/aumix. /bin/aumix bestaat niet, maar /usr/bin/aumix wel, dus die wordt uitgevoerd.
Als je "ifconfig" typt, dan zoekt hij naar /bin/ifconfig en /usr/bin/ifconfig, maar beide zal hij niet vinden, dus hij geeft "command not found". Dit is onafhankelijk van de directory waar je je in bevindt!

Als root bevat je PATH oa ook /sbin en /usr/sbin, dus als root werkt "ifconfig" wel, want dan kan je shell hem wel vinden.

Omdat de locatie van ifconfig als user niet in je PATH staat, kun je ifconfig dus niet op de tweede manier (zonder path) uitvoeren, maar enkel met path. Dit kan zowel met absolute path ( /sbin/ifconfig ), of met relative path ( cd /sbin; ./ifconfig ).

Waarschijnlijk komt het wat verwarrend op je over, omdat in DOS bij "programma" ook in de huidige directory wordt gezocht. In Unices kun je dat gedrag emuleren door . (huidige directory) in je PATH variabele op te nemen.
LinuxUser schreef op 16 June 2003 @ 13:06:
geef jezelf nog eens een statisch ip en probeer te pingen naar de server.
Het probleem was dus juist dat dat al niet wil lukken ;)

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
[klepel-modus]
Even iets heel anders...probeer eens een ander PCI-slot?
Uhm.. dat werkt. :?
Serieus, het werkt echt.. De netwerkkaart zat in PCI slot 3. Als ik hem in PCI slot 4 plaats dan doet ie het. Zet ik de NIC weer terug in PCI 3 dan doet ie het niet meer.

Anyways, de NIC zit nu in PCI slot 4 en alles werkt naar behoren!

Valium, bedankt! :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Stuff schreef op 17 June 2003 @ 01:18:
Uhm.. dat werkt. :?
Serieus, het werkt echt.. De netwerkkaart zat in PCI slot 3. Als ik hem in PCI slot 4 plaats dan doet ie het. Zet ik de NIC weer terug in PCI 3 dan doet ie het niet meer.

Anyways, de NIC zit nu in PCI slot 4 en alles werkt naar behoren!
Heb je toevallig "PnP OS" in de BIOS aanstaan?
Pagina: 1