Raid 0 Array recoveren. Array = heel, mobo = dood

Pagina: 1
Acties:

• WhistlerNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 12:40
Ik heb dus een Abit KT7-Raid, die is overleden. Daar had ik een werkende raid0 array op, van 2x 40gb western digitals. (7200 rpm/udma 100). Bij die array kan ik dus niet meer. M'n broer heeft exact hetzelfde board maar met andere schijven eraan. Als hij die schijven eraf trekt en ik mijn schijven eraan hang op dezelfde manier als ze bij mij aangesloten waren, werkt dat dan? Heb gelezen van wel, zelfde merk/type > zelfde merk/type, dat dat goed ging. Alleen ik weet de instellingen van m'n raid array niet meer, volgens mij alles standaard en heb ik alleen de naam van de raid array zelf veranderd naar iets van WD Raid 0, maar dat weet ik niet zeker meer. Maakt dat uit?

Wil dat liever even zeker weten voordat ik morgen ga proberen want als ik straks ga lopen kloten raak ik nog alles kwijt :/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alleen ik weet de instellingen van m'n raid array niet meer, volgens mij alles standaard en heb ik alleen de naam van de raid array zelf veranderd naar iets van WD Raid 0, maar dat weet ik niet zeker meer. Maakt dat uit?
Maakt niet uit. Al verwissel je de schijven om, dan nog zal het gewoon werken :)
Je hoeft in principe totaal niks in te stellen, de array wordt automatisch herkend.

• WhistlerNL
BalusC schreef op 14 June 2003 @ 21:48:
[...]
Maakt niet uit. Al verwissel je de schijven om, dan nog zal het gewoon werken :)
Je hoeft in principe totaal niks in te stellen, de array wordt automatisch herkend.
Phew, dat zou wel mooi zijn, staat echt veel data op die ik wel graag terugwil. Ik zal wel eerst ff die raid array die nog bestaat op m'n broers computer verwijderen, als ie da tniet automatisch doet als ik zijn raid array lostrek (eerst backuppen). Anders heeft ie straks misschien nog m'n broers array staan en dan doet ie maybe wel moeilijk als ik mijn schijven daar aanhang. Of praat ik nu onzin :P (nee niet zoveel ervaring met raid)

offtopic: waarom is de edit knop weg :P

edit: de edit knop is dus niet weg :? :P

[ Voor 4% gewijzigd door WhistlerNL op 14-06-2003 21:51 ]

Verwijderd

Heb laatst hetzelfde gedaan met een Gigabyte Ga-7vrxp. No problemo...

Verwijderd

Zolang de Raid chipset (in jouw geval volgens mij de Highpoint HPT-370) identiek is mag je geen problemen ondervinden om je Raid set weer te benaderen.
Je hoeft overigens niets te doen hiervoor behalve dan de schijven van je broer los te koppelen en je jouwe aan te sluiten.

Ga in geen geval arrays verwijderen want dan ben je verder van huis (weg is dus ook echt weg).
De array informatie wordt namelijk (ook) op je schijven gezet.

In principe is het dus een kwestie van aansluiten en klaar.

• WhistlerNL
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 21:58:
Zolang de Raid chipset (in jouw geval volgens mij de Highpoint HPT-370) identiek is mag je geen problemen ondervinden om je Raid set weer te benaderen.
Je hoeft overigens niets te doen hiervoor behalve dan de schijven van je broer los te koppelen en je jouwe aan te sluiten.

Ga in geen geval arrays verwijderen want dan ben je verder van huis (weg is dus ook echt weg).
De array informatie wordt namelijk (ook) op je schijven gezet.

In principe is het dus een kwestie van aansluiten en klaar.
ja het is de 370. maar ik bedoelde zodra ik m'n broers schijven eraf heb getrokken en die highpoint controller nog steeds zegt dat die raid array erop zit (of is ie slim genoeg om dat zelf te zien :) ), dat ik ze dan ff moet verwijderen misschien? omdat ie maar 1 array tegelijk aankan en als ik dan mijn oude harde schijven eraan hang dat ie dan moeilijk doet

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De array info staat gewoon op de schijven opgeslagen. Als je broers array is ontkoppeld, dan zal de 370 hem ook niet meer zien :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 14-06-2003 22:30 ]

Verwijderd

Ik heb bij Abit biossen regelmatig iets gelezen van dat je voor een bios upgrade eerst je array moest backuppen omdat de nieuwe bios wel eens niet meer compatible oid zou zijn en dus je array zou wissen.

Tot hoever speelt dat een rol dan? Als je een array maakt op een recente bios van een bord met een hpt372, en je wilt die bv. recoveren op een ouder mobo met 370? Werkt dat?

En wat als het bv. een ander merk mobo is met een ander merk controller, zoals een Promise?
Kun je daar een array mee lezen die met een Highpoint is aangemaakt?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tot hoever speelt dat een rol dan?
Geen idee eigenlijk.
Als je een array maakt op een recente bios van een bord met een hpt372, en je wilt die bv. recoveren op een ouder mobo met 370? Werkt dat?
Voorzover ik weet kan dat wel bij deze Highpoint controllers :)
En wat als het bv. een ander merk mobo is met een ander merk controller, zoals een Promise?
Kun je daar een array mee lezen die met een Highpoint is aangemaakt?
Nope, no way. Zie ook de OM FAQ: Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?

• WhistlerNL
Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 08:48:
Ik heb bij Abit biossen regelmatig iets gelezen van dat je voor een bios upgrade eerst je array moest backuppen omdat de nieuwe bios wel eens niet meer compatible oid zou zijn en dus je array zou wissen.

Tot hoever speelt dat een rol dan?
Ikzelf heb me daar nooit aan gestoord en meerdere malen geflashed zonder ooit problemen te hebben gehad.

En me broer is er bijna, zometeen proberen :)

Ennuh, als ie mijn array niet ziet, dan ben ik gewoon de lul?

• WhistlerNL
die 2 faq's doen hier niets (nou jah, de linkjes doen wel wat maar dan krijg ik een witte pagina en meer niet), en op die sudhian was ik zelf ook al geweest :) (was eerst viahardware toch?)

edit: bij iemand anders doet ie het wel, zal wel aan mij liggen dus, gister deed ie het wel. maar moet vanmiddag toch ff met OS overnieuw installeren, dit is tijdelijk :)

maar iig bedankt, had zelf misschien ook eerst nogmaals kunnen zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door WhistlerNL op 15-06-2003 12:10 ]

• gjs
  • Laatst online: 19-03 19:55

gjs

Scoobydoobydoo

Zelf succesvol van een ABit KA7-100 naar een Epox 4sda+ gemigreerd. De Abit had een highpoint 370 en de Epox heeft een highpoint 372 onboard. Dit was geen enkel probleem, zoals al eerder gezegd de raid config staat (ook) op de disken.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• WhistlerNL
even een laatste update, alles ging goed. mijn broers raid array losgetrokken, mijne eraan gehangen en hij zag hem meteen. en toen we later m'n broers array er weer inhingen zag ie hem ook weer. Dus ik heb gelukkig al m'n data terug O+

(was alleen wel ff gefrustreerd omdat serial ata beetje moeilijk deed, de ene hdd als master detecteerde ie wel en de ander niet. toen maar ff hele jumpers eraf getrokken, staat nu CS geloof ik en nu doet alles het)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Per SATA kanaal kun je maar één HDD aansluiten en inderdaad alleen de Master wordt gezien. Zie ook de 'Belangrijke mededelingen' in de OM FAQ ;)

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Fighter schreef op 17 June 2003 @ 11:04:
even een laatste update, alles ging goed. mijn broers raid array losgetrokken, mijne eraan gehangen en hij zag hem meteen. en toen we later m'n broers array er weer inhingen zag ie hem ook weer. Dus ik heb gelukkig al m'n data terug O+

(was alleen wel ff gefrustreerd omdat serial ata beetje moeilijk deed, de ene hdd als master detecteerde ie wel en de ander niet. toen maar ff hele jumpers eraf getrokken, staat nu CS geloof ik en nu doet alles het)
Even over je bordje.. waarom is die overleden?
kijk eens ff hier (voor service).. zal je wel verblijden denk ik...
Condensator problemen met KT7

• WhistlerNL
BalusC schreef op 17 June 2003 @ 11:14:
Per SATA kanaal kun je maar één HDD aansluiten en inderdaad alleen de Master wordt gezien. Zie ook de 'Belangrijke mededelingen' in de OM FAQ ;)
Verdomme, net verhaal getikt, verkeerde username :|

Mijn Maxtor als master gejumpered detecteerde ie wel, maar mijn Western Digitals als masters gejumpered niet. Die staan nu Cable Select geloof ik, zal het thuis even nakijken.

En ik probeer meestal eerst, en als het dan niet lukt dan ga ik lezen en vragen. Behalve nu dan met die raid array, want dat was belangrijk :)

En m'n mobo is dood omdat ik lomp heb gedaan met een schroevendraaier, net het hele verhaal getikt maar dat is dus weg. Edit: Dus geen kapotte condensatoren geloof ik, zal het voor de zekerheid ff nakijken, maar het enige wat ik heb gezien is dat m'n koperbanen naast socket flink beschadigt zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door WhistlerNL op 18-06-2003 10:58 ]

Pagina: 1