Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik ongeveer 20 maanden een Canon Digital Ixus V fotocamera. En er zijn nu al 3 cf-kaartjes stuk gegaan. 2x 64mb kaartjes van Sandisk, en één kaartje van Canon (8 mb). Met ieder kaartje van 64mb zijn ongeveer 1000 foto's gemaakt, die van 8mb ongeveer 100. Als het cf-kaartje zich in de camera bevindt, dan geeft het schermpje de melding: "cf-kaart fout".

Is het normaal dat die kaartjes steeds stuk gaan?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dat is zekers niet normaal, een CF-kaart zou veel langer mee moeten gaan en ik vermoed dat de camera misschien het probleem is.

Wat gebeurt er eigelijk als je die kaartjes in een andere cam stopt of gebruikt met een cardreader?

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Dat is niet normaal, die kaartjes moeten "levenslang" meegaan! Volgens mij is je camera stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Bij de eerste 2 kaartjes die stukgegaan zijn geeft hij de melding (in de cardreader dan):"plaats een schijf of een ander geschikt medium in station I". De laatste die stukgegaan is functioneert in de cardreader nog goed, is te benaderen en is te beschrijven.

• bazs2000

bazs2000

De eerste 2 kaartjes hebben dus echt een probleem.
Nu moet je alleen nog zeker weten of het toeval is of dat het de camera is die dit veroorzaakt. Is dit een 'bekend' probleem eigelijk? Ik bedoel, zijn er meer mensen die ditzelfde hebben gehad?

Edit:
Na een grondige zoekactie op Google kan ik zeggen dat ik niet veel meer meldingen over dit probleem kan vinden. :{

[ Voor 23% gewijzigd door bazs2000 op 14-06-2003 21:23 ]

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn Ixus 330 geeft dat "cf-kaart fout" ook wel eens weer. Ik haal het kaartje er dan ff uit en weer erin. Dan werkt het weer. Het is mij denk ik 10x gebeurd binnen 1 jaar.

Verwijderd

Topicstarter
De eerste 2 kaartjes hebben dus echt een probleem.
Nu moet je alleen nog zeker weten of het toeval is of dat het de camera is die dit veroorzaakt. Is dit een 'bekend' probleem eigelijk? Ik bedoel, zijn er meer mensen die ditzelfde hebben gehad?
Kennissen die ook een camera hebben met compact flash kaartjes, hebben hier eigenlijk geen last van. De vader van een vriend van mij heeft al lang een 128mb kaartje (CF) die hij elke dag gebruikte voor een PDA, en nu gebruiken ze dat kaartje voor hun nieuwe fotocamera. En ze hebben daar geen problemen mee gehad.

Verwijderd

-kijk uit voor statische lading! contacten niet beetpakken
-Wat gebeurt er als je een "defecte" opnieuw probeert te formatten?

• bazs2000

bazs2000

Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 21:29:
-kijk uit voor statische lading! contacten niet beetpakken
Bij een CompactFlash-kaart speelt dit niet zo, de eigenlijke chip zit in een omhulsel en de contacten zitten weggewerkt in de behuizing.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de kaartjes probeer te formatten, dan krijg ik de melding: "kan formatteren niet voltooien".

Verwijderd

Sandisk is niet echt een goed merk. Misschien eens een Kingston proberen? Wij krijgen ze nooit retour, omdat ze defect zijn: http://www.hardware.nl/vergelijk

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 16-06-2003 00:04 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, Sandisk is niks mis mee, maar neem een Transcend ofzo, die zijn snel en goedkoop. En haal die dan bij bijvoorbeeld Funprice ipv bij Centralpoint, 'k heb nog nooit een zaak meegemaakt die zo achterlijk doet met garantie als centralpoint :X

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 14-06-2003 21:59 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

heb een keer met een olympus camera ook mem kaart fouten gehad, maar dat kwam uiteindelijk doordat een palletje niet goed zat waardoor de camera niet goed detecteerde of de mem kaart erin zat.

Kortom als je ze in een kaartlezer stopt doen ze het dan wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
Één van 64mb en een van 8mb kan de cardreader niet benaderen, de andere van 64mb werkt perfect in de cardreader, maar in de camera niet.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dan zit de fout dus in de camera, lijkt mij. Na 2 jaar heb je daar ook geen garantie meer op en moet je je afvragen of je dit wil laten repareren of een nieuwe wil kopen.

Trouwens, ik wijs nu de camera wel aan als schuldige, maar in het begin werkt het wel... Misschien dat je kaartjes slechter worden op den duur en dat je cardreader meer vergevend is voor slechte kaartjes? Heel moeilijk om hier te bepalen welk product gaar is :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 16:48
Nooit last van gehad met mijn A40 en een 64mb scandisk CF kaart eigenlijk.
Maar zoals hier ook al vermeld is, volgens mij hoort zo'n kaartje toch bijna levenslang mee
te gaan. Het kan wel eens zo zijn dat hij het ene merk 'fijner' vindt dan de andere.
Maar dat is ook zo bij CD/Rw en autoradio's, dus dat zal je altijd wel houden

[ Voor 10% gewijzigd door Mich007 op 16-06-2003 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter gekomen dat als ik dat kaartje wat ik nog wel kon benaderen (die ene van 64 MB) formateer als FAT (dus niet FAT32) dat hij dan ook in de digitale camera weer te benaderen is. Nu blijft het probleem dat de andere 2 (8 mb en 64 mb) niet te formateren is. Nu denk ik dat ik hier misschien een bestandsysteem op moet aanbrengen ofzo (als dit mogelijk is), ik heb bijvoorbeeld gekeken of ik met partition magic een FAT partitie op dit kaartje kan maken, maar dit lukt mij niet. Is het wel mogelijk om op zo'n CF kaartje een partitie aan te maken of kan het probleem hier niet aan liggen, en zijn deze 2 waarschijnlijk ten dode opgeschreven ;( ?

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08
Ik denk dat je hier al de fout te pakken hebt. Volgens mij moet je CF-kaartjes altijd 16bit FAT formatteren.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:56

SkyStreaker

Move on up!

De laatste tijd had ik gehoord van veel winkels (NorroD bijv.) dat Sandisk memcards 64MB> nogal ruk zijn. Heel erg veel fouten. Ook ik heb zo een 64MB Sandiskje gehad en 1 keer foto's, daarna was de kaart gewoon kapot. Vele Sandisks worden terug ingeleverd... Ik koop dus nooit meer Sandisk.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb sinds enekel weken een Canon A60 en in de vakantie een Scandisk CF 128 Mb kaartje volgeschoten. Thuisgekomen alles naar de computer gekopieerd maar 2 foto's stonden niet goed op het kaartje. De volgende dag waren dit er 5 en weer een dag later 9.

Heb het kaartje gelukkig zonder problemen kunnen omruilen bij de Dixons en tot nu toe heb ik geen problemen met het nieuwe kaartje.
Pagina: 1