Linux & internet

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik draai linux en krijg het internet maar niet gefixed... Op windows XP doet ie het ook niet meteen maar met de @home cd (we hebben een @home verbinding) werkt het handeltje daarna wel. Met linux werkt die cd echter niet en @home geeft voor linux ook geen support en de website van @home geeft er verder ook niet veel informatie over. Linux detecteerd wel een netwerkkaart maar in een soort van netwerdetectie (zoiets is het, weet niet precies hoe het heet) lukt het niet om de verbinding te activeren, de verbinding is 'inactive'. Hij geeft aan dat er iets met het IP is... wat is echter niet duidelijk... Ik ben niet heel ervaren met linux.

Iemand een idee hoe het te fixen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Reptile209

- gers -

Bij @Home wordt je IP toegekend aan de hand van je PC-naam. Staat die goed ingesteld? Dus op ccXXXX-a? En dan de rest van de instellingen op automagisch.

De @Home CD doet namelijk niet veel meer dan je browser aanpassen met een @Home-logo. Het is absoluut niet noodzakelijk om die te installeren.

[ Voor 50% gewijzigd door Reptile209 op 14-06-2003 21:03 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het dan wel verstandig om je netwerk via Linux te laten lopen als je weinig van linux afweet?Zeker met het oog op beveiliging en dergelijke.Er zijn tevens tal van sites die help bieden op het gebied van HOWTO en jou probleem.zoek gewoon met een search engine BV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:00

r0b

@Home & *nix:
RedHat
Mandrake
FreeBSD

Et voila. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 21:03:
Is het dan wel verstandig om je netwerk via Linux te laten lopen als je weinig van linux afweet?Zeker met het oog op beveiliging en dergelijke.Er zijn tevens tal van sites die help bieden op het gebied van HOWTO en jou probleem.zoek gewoon met een search engine BV :)
ik heb nooit gezegt dat ik m'n netwerk via linux wil laten draaien want ik heb het niet over een netwerk gehad....het gaat hier gewoon over een internet verbinding, rechtstreeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sme servertje maken draait als een tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
Reptile209 schreef op 14 June 2003 @ 21:02:
Bij @Home wordt je IP toegekend aan de hand van je PC-naam. Staat die goed ingesteld? Dus op ccXXXX-a? En dan de rest van de instellingen op automagisch.

De @Home CD doet namelijk niet veel meer dan je browser aanpassen met een @Home-logo. Het is absoluut niet noodzakelijk om die te installeren.
waar/hoe kan ik m'n pc naam bij linux instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke distru heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
Redhat 9.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 15:36
/etc/hostname ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Of dat in RH9.0 hetzelfde gaat weet ik niet, maar in RH7.1 kon je dit instellen in
code:
1
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0

(of ifcfg-eth1, afhankelijk van welke netwerkkaart voor @Home gebruikt wordt).
Daarin heb ik staan:
code:
1
2
3
4
5
6
NAME=Internet
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=dhcp
DHCP_HOSTNAME=cp123456-a
ONBOOT=yes
MTU=1500

[ Voor 5% gewijzigd door rvm op 14-06-2003 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Niles schreef op 14 June 2003 @ 20:59:
Ik draai linux en krijg het internet maar niet gefixed... Op windows XP doet ie het ook niet meteen maar met de @home cd (we hebben een @home verbinding) werkt het handeltje daarna wel. Met linux werkt die cd echter niet en @home geeft voor linux ook geen support en de website van @home geeft er verder ook niet veel informatie over. Linux detecteerd wel een netwerkkaart maar in een soort van netwerdetectie (zoiets is het, weet niet precies hoe het heet) lukt het niet om de verbinding te activeren, de verbinding is 'inactive'. Hij geeft aan dat er iets met het IP is... wat is echter niet duidelijk... Ik ben niet heel ervaren met linux.

Iemand een idee hoe het te fixen valt?
Je zoekt naar dhcpcd. :)

Je kunt idd de hostname van je systeem aanpassen, maar je kunt ook:
code:
1
dhcpcd -h <hostname>

in je startup script zetten.

Bij RedHat denk ik: /etc/rc.d/rc.local ;)
edit:

TS is rechtstreeks verbonden en heeft geen netwerk, dus zal wel eth0 zijn ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Alain op 14-06-2003 22:37 . Reden: quote toegevoegd ]

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Als je niet 'eth0' gebruikt, maar een ander netwerkinterface, dan wordt het:
code:
1
dhcpcd -h <hostname> <interface>

[ Voor 11% gewijzigd door rvm op 14-06-2003 21:38 ]

Pagina: 1