Toon posts:

Verschil tussen moederborden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een nieuw moederbord maar heb eigenlijk een vraagje.

Als ik bepaalde moederborden bekijk met dezelfde optie's en aansluitingen, dan valt mij op dat bepaalde moederborden een stuk minder geslordeerde onderdelen hebben dan anderen. Dat vind ik een beetje vreemd.

In dit geval bedoel ik de ASUS P4PE en de Intel D845PESV.

Deze zijn naar mijn mening nagenoeg gelijk maar toch zie ik grote lege gedeelten op 't Intel board.

Kan iemand mij dat uitleggen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
De D845PESV:

Afbeeldingslocatie: http://developer.intel.com/design/motherbd/sv/D845PESV_sm.jpg

Dat kale daaronderaan komt omdat dit bord als een microATX bord is ontwikkeld (zo eentje die onder het 3e PCI slot is 'afgeknipt' zeg maar). Plak er een leeg stuk PCB onderaan met daarop alleen twee PCI sloten en evt. zo'n AMR geval plus de bijbehorende PCI bus traces en je bent klaar :) Zo'n Asusbord is van de grond af aan als een full blown ATX ontworpen en dus hoefden ze zich ook niet de beperking op te leggen het onderste gedeelte leeg te laten :)

Wel, dit is de enige verklaring die ik kan bedenken; Intel heeft 't mij niet verteld :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Intel boarden hebben bij mijn weten niet zoveel features onboard, vandaar zijn vaak kale boarden. Vooral voor testdoeleinden. Weet ik nog wel bij me vorige baan kregen we van Intel en ook AMD based bordjes. Die waren voorzien van IDE en de standaard benodigde dingen. Maar de extra's zoals RAID, Serial ATA, Firewire, AUDIO was er allemaal nie. Dat Intel bord wat jij schetst ken ik nie, maar mijn ervaring met wat jij omschrijft is dit. Kale bordjes voor testdoeleinden.

[ Voor 17% gewijzigd door CycloneX op 14-06-2003 20:52 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Intel borden zijn ook vooral voor de OEM markt bedoeld, vooral voor kantoorpc's die toch geen moderne foefjes als RAID en Firewire e.d. nodig hebben. De laatste tijd worden die borden ook meer door retailshops verkocht dus stukje bij beetje komen er soms wel nieuwere features bij, maar natuurlijk nooit zo veel als bij retailborden zoals van de bekende merken (die juist die features nodig hebben om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie).

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Lekkere Kwal schreef op 14 June 2003 @ 20:53:
Intel borden zijn ook vooral voor de OEM markt bedoeld, vooral voor kantoorpc's die toch geen moderne foefjes als RAID en Firewire e.d. nodig hebben. De laatste tijd worden die borden ook meer door retailshops verkocht dus stukje bij beetje komen er soms wel nieuwere features bij, maar natuurlijk nooit zo veel als bij retailborden zoals van de bekende merken (die juist die features nodig hebben om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie).
Helemaal mee eens 8)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat zouden de kenners mij adviseren ASUS Of INTEL want de 'kale'p4pe heeft ook niet zoveel onboard features.

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Wij hebben deze dingen vaak getest en bij mij weten zijn de Intel bordjes rete stabiel en snel. Maarja je zal de kleine features missen.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

De Intel D845PESV bouw ik op mijn werk regelmatig in, zijn lekker stabiel, NIET geschikt voor overclocken houd daar rekening mee. De chipset drivers etc installeren is een fluitje van een cent, en 3 jaar garantie is toch iets wat niet mis is. Goed stabiel bord, lekker snel, en zeer weinig uitval. Maar het is geen bordje voor een die hard tweaker vanwege het niet te tweaken van fsb of iets dergelijks. Wil je dat niet, maar wel een bordje waar je van opaan kan, dan is dit een prima bordje :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Het enige dat er bij beide borden op zit is Geluid ne de asus heeft nog een lan aansluiting,verdere feutures heb ik zelf al op pci kaartjes zitten extra usb en firewire aansluitingen. dus die heb ik niet nodig maar ik twijfel dus nu tussen de ASUS P4PE (de 'kale'versie) of de INTEL D845PESV.
wat denken jullie ervan. (als de INTEL bordje echt rete stabiel zijn dan is dat al een pluspuntje voor INTEL

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 21:04:
Het enige dat er bij beide borden op zit is Geluid ne de asus heeft nog een lan aansluiting,verdere feutures heb ik zelf al op pci kaartjes zitten extra usb en firewire aansluitingen. dus die heb ik niet nodig maar ik twijfel dus nu tussen de ASUS P4PE (de 'kale'versie) of de INTEL D845PESV.
wat denken jullie ervan. (als de INTEL bordje echt rete stabiel zijn dan is dat al een pluspuntje voor INTEL
De Intel D845PESV is er ook met lan, en dan krijg je wel een Intel 100-VE adapter voor je netwerkverkeer.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo'n tweakers het enige wat ik nog wel ga doen is wat extra fans plaatsen rounded kabels en mischien een window en wat verlichting erin maar met het overclocken houdt ik mij niet bezig veels te bang dat de boel stuk gaat

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 21:23

Maartenvs

For Sale

Ik draai hier ook op een P4PE en bevalt me goed. Sinds deze "update" heb ik mijn pc nog maar 1 keer echt vast gekregen in 5 maanden, terwijl dat ervoor toch wel 3x per dag was :D. Overclocken vind ik nog niet nodig, gaat nog steeds snel genoeg. Maar als je toevallig net nog rounded cables nodig hebt zou ik de black pearl editie halen. Verder heeft de p4pe nog wel een paar kleine bugs zoals koude boot problemen maar die update van 533 naar 800 fsb kan ook een rede tot kopen zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door Maartenvs op 14-06-2003 21:09 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 20:55:
Maar wat zouden de kenners mij adviseren ASUS Of INTEL want de 'kale'p4pe heeft ook niet zoveel onboard features.
Dit is dus NIET de bedoeling. Een interessante technische vraag is leuk maar het vragen welk mobo je nu moet nemen is niet leuk, staat ook duidelijk in de FAQ!

Vanaf nu ook graag ontopic en geen adviezen en ervaringen meer :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
De rede dat ik wil updaten is dat ik nu een PIII 733Mhz heb en ik wil gaan updaten naar P4
2.4Ghz 2x 512 MB RAM en dan dus een Moederbord maar bedankt voor de selle reactie op mijn "intressant technische vraag"zoals Abbadon dat noemt.
Pagina: 1