[TERMINAL] Laptop 386 2mb no hd en toch terminal?

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Ik wil graag een oude laptop via de seriele poort (Nullmodemkabel) gebruiken als terminal voor mijn server die ergens in een kast ligt. De pc kan alleen gebruikmaken van de floppy drive. HD is stuk.

Er zijn 2 opties:

- dos + terminal emulator (vt100)
- linux.

Liefste zou ik graag linux booten van 1 floppy maar het ding heeft maar 2 MB dus gaat dat wel lukken? 1tje geprobeerd: less than 4 mb mem system halted

Ik heb echt geen idee hoe ik dit ding met DOS aan de praat moet krijgen. Zat terminal progs, maar die lijken allemaal voor modems en hoe krijg je dat met direct serial aan de slag?

Iemand een suggestie?

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan je dat niet met fresco doen :?

dat is een distributie die op een flop kan. ik geloof dat deze met 1 MB al draait :)

suc6 :)

www.freesco.org voor meer info :)

• Q

Q

Topicstarter
freesco werkt helaas niet, loopt vast. :(

Verwijderd

Jup, zo'n modem terminal progje is wat je nodig hebt. Ieder modemprogramma kan over je null modem met je (linux/freebsd mag ik hopen?) server praten (vt100 meestal). Ik raad je "commo" aan, was klein, en scriptbaar (voor in je autoexec.bat bijvoorbeeld) en heb ik ooit gebruikt. Kon geloof ik ook vt220 emuleren, of je backspace werkte d'r in of het had nog een ander voordeel wat ik me niet meer kan herinneren.

Anyway, onder linux is het geloof ik genoeg als in je /etc/inittab zet dat je op je seriele poort een terminal dinges wil.

Lees d'r over in http://www.tldp.org/HOWTO/Text-Terminal-HOWTO.html

Ik wilde voor je nakijken hoe ik het hier ooit gedaan heb (en weer ontmanteld omdat het eigenlijk zinloos was in mijn setup) maar ik moet nu eten ;-).

Als je echt *echt* *ECHT* masochistisch bent, kun je ook nog een pppd driver voor dos installeren en over je nullmodem telnetten naar je server. Heb ik ook ooit gedaan. Is niet aan te raden want fucking lastig ;-).

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Een 386 is onvoldoende geworden voor Linux. De eerste versies (héél lang geleden ;) ) konden booten op een 386 (liefst met coproc erbij...) met minimaal 4Mb RAM.... Linux is dus onmogelijk. Over de minimale eisen van DOS weet ik niets...

[edit: typo]

[ Voor 4% gewijzigd door CopperCAT op 14-06-2003 19:22 ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Q

Q

Topicstarter
Er zijn wel 2mb distrotjes te vinden maar dat schiet niet op. (met 2.0 kernel en zo lang geleden is dat niet) MSDOS draait al op een xt.

UPDATE: Inmiddels heb ik via een lelijk DUITS progje contact weten te leggen met mijn linux bak. Inloggen gaat goed, backspace en pijltjes werken goed. Alleen dit is een rotprogsel. Eigenlijk moet deze laptop booten in een vt100 emulator zonder menubalk.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 14-06-2003 19:37 ]

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Hoe heet die distro? Ik heb zelf ooit nog geprobeerd een zelfgecompileerde kernel op een "geheugenloze" 386 te laten draaien, maar het bootproces bleef altijd hangen...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Q

Q

Topicstarter
Gewoon zoeken naar minidistros. or linux on a floppy

Maar ik heb inmiddels een beter progje voor dos: kermit en het is ook freeware. Vogende stap is om in een hogere resolutie te draaien, maar dat is andere koek. Dank voor de reacties.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

AMD_er schreef op 14 juni 2003 @ 18:39:
Kan je dat niet met fresco doen :?

dat is een distributie die op een flop kan. ik geloof dat deze met 1 MB al draait :)
FreeSCO heeft 6 MB RAM nodig. Staat op de FreeSCO site.
CopperCAT schreef op 14 June 2003 @ 19:22:
Een 386 is onvoldoende geworden voor Linux. De eerste versies (héél lang geleden ;) ) konden booten op een 386 (liefst met coproc erbij...) met minimaal 4Mb RAM.... Linux is dus onmogelijk.
Negatory. Een 80386 is niet onvoldoende. Wel traag, maar dat terzijde :P

Het geheugen is wel een serieus probleem. De "officiele" eis is 4 MB, maar er zijn mensen die het bootend gekregen hebben op 2 MB. Maar dat zal zeker de nodige moeite kosten.

Als je wat werkends in DOS weet te krijgen, dan is dat waarschijnlijk een stuk makkelijker. Als je het toch perse in GNU/Linux wil doen, dan moet je op minimalistische bootflops zoeken ja, of zelfs eventueel een eigen bootflop maken.

• Q

Q

Topicstarter
Het allerbeste en makkelijkste recept voor een dumb terminal is als volgt:

- Neem een XT pc of hoger
- Zorg voor een COM poort
- Zorg voor een floppydrive
- KB + scherm
- dos (versie maakt niet echt uit, 3.3 of hoger)
- kermit for Dos (freeware!)
- Nullmodem kabel (kabel met 9 polige vrouwtje-vrouwtje stekkers)

Onder linux: zorg er voor dat de kernel is gecompileerd met console on serial port support

Uncomment (een van) deze regels in /etc/inittab of voeg ze toe:

T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyS0 9600 vt100
T1:23:respawn:/sbin/getty -L ttyS1 9600 vt100

Ik heb btw zelfs mijn palm Vx werkend aan de serial console als terminal! ;)

Onder dos:

start kermit
set speed 9600
connect

druk wat op enter ofzo en *poef* bingo.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op 14 juni 2003 @ 19:15:
Jup, zo'n modem terminal progje is wat je nodig hebt. Ieder modemprogramma kan over je null modem met je (linux/freebsd mag ik hopen?) server praten (vt100 meestal). Ik raad je "commo" aan [..]
Ik gebruikte meestal Communiq - was ook klein, en werkt ook prima. Voor het geval je die andere niet kunt vinden ofzo :)

Om een serieele terminal te krijgen is idd heel simpel voor de rest :)
Pagina: 1