[mandrake] nieuw met linux, wil geen 'shell' opstarten

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-04 12:43
Goed, ik ben compleet nieuw met Linux maar ik wou er eens mee gaan spelen.
Dus ik heb Mandrake 9.1 gedownload en ik had wel verwacht dat het installeren
een eitje zou zijn ondertussen, maar dat valt nog vies tegen...

Goed ik nam dus mijn oude cyrix 200 Mhz (32 MB ram) hiervoor, de menu's reageerden
ongelofelijk traag en de installatie mislukte toen hij begon te partitioneren.
Dus na een paar pogingen dit maar gedaan met partition magic.

Uiteindelijk heb ik maar de 'text' versie genomen. Ik heb ff gekeken in de pdf's en
het blijkt ook dat ik een gedeelte van het installatie scherm mis ??
Links behoren van die 'bolletjes' te staan met de progress en beneden een soort memo
waar uitleg staat. Deze mis ik. Waarom neemt ie niet een werkende resolutie?

Met het installeren weet linux niet welke hardware ik heb? Maar als ik dan doorselecteer
dan selecteerd ie de juiste wel automatisch?

Het grootste probleem is denk ik de video kaart. Ik moet een S3 Trio hebben, ik heb veel
met de instellingen zitten klooien maar hij vertelde me iedere keer dat er een error gebeurd zou zijn. op een gegeven moment ging ie door en zag ik een blauw gekleurd scherm, dus ik ging er
vanuit dat ie goed zou zijn.

Met de installatie verder gegaan en met het scherm dat ie wou gaan rebooten liep ie weer vast.
Ook heb ik een keer een 'upgrade' vanuit het installeren gedaan, maar het wil allemaal niet helpen. Ik wil eingelijk eerst linux werkend hebben op mijn oude puter voordat ik het op mijn nieuwe ga installeren. (en ik ben bang voor het her-partitioneren)

Nu met opnieuw opstarten laat ie een mooi lijstje zien van wat ie allemaal opstart en op een gegeven moment komt ie op een scherm:
Mandrake Linux release 9.1 (Bamboo) for i586
Kernel 2.4.21-0.13mdk on a i686 / tty1
localhost login:
Hij lijkt dan de shell op te starten, hij laat op een gegeven moment een blauw scherm zien
en de muis veranderd in een horloge, maar hij schiet terug naar bovenstaande text.
Dan lijkt het of ie een paar keer veranderd van resolutie en weer springt ie terug en het toetsenbord reageerd dan niet meer, en het enige wat ik dan nog kan doen is opnieuw opstarten.

Waarna ie een soort scandisk gaat doen.
Ik neem aan een soort conflict met m'n videokaart?

de precieze gegevens van mijn video kaart:
s3 trio64v2-dx/gx (775/785)

Kan ik dit op 1 of andere manier nog werkend krijgen?
Ik neem aan dat er ergens wel werkende drivers te vinden zijn? En hoe moet ik die
met de command prompt installeren?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 11:36
Nou heb je ook en erg trage bak als je linux Mandrake grafisch wilt gaan draaien...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
voor dat soort configs (200mhz/32mb ram) kun je beter iets als slackware gaan draaien, deze hebben een fijne .txt based install en werken nog lekker vlot ook

maarja met 32mb ram wil je ook geen Xfree gaan draaien :/

A wise man's life is based around fuck you

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:15

Maximus

There is no substitute

bij de local host login moet je je login geven

dus bvb

root = acc
jooopie = pass

dan zit je met de root. Dit is niet verstandig slimste is ene eigen acc

dan doe je dit

code:
1
startx

dat start bvb Gnome / KDE mids geinstalled en dan draaid je X

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

M@ximuS schreef op 14 June 2003 @ 18:40:
bij de local host login moet je je login geven

dus bvb

root = acc
jooopie = pass

dan zit je met de root. Dit is niet verstandig slimste is ene eigen acc

dan doe je dit

code:
1
startx

dat start bvb Gnome / KDE mids geinstalled en dan draaid je X
dat dacht ik dus niet :)
zoals ie al verteld knipperd het scherm eerst enkele keren, dat betekend dus dat X probeerd op te starten. Dat lukt dus niet.

Je moet in textmode zien op te starten. Je kunt met de cd booten en vervolgens je root filesysteem mounten en dan in /etc/inittab (meen ik) veranderen dat hij neit in runlevel 5 moet starten

• MisterE
idd, daarna reageert ie niet meer.

Verder dacht ik altijd dat linux altijd beter liep op oude bakken dan windoze.
Win 95 liep altijd acceptabel en win98 ging ook nog wel, maar dat gaat niet met linux? Ik dacht altijd dat het geheugen management beter was...

maar is dat dan nog wel werkend te krijgen op die puter?

Ik wil het ook wel op mijn nieuwe puter proberen, maar ik ben een beetje ban voor het partitioneren. Er zitten 2 harde schijven in, 1 schijf is C en de andere D.
Op D staan bestanden die ik liever niet kwijt raak.
Als ik nou op C een partitie erbij maak met Partition Magic en het gaat mis (wat ook gebeurde op mijn oude bak) is er dan een kans dat ik ook de bestanden va D kwijtraak. Voor zover ik weet staat die FAT toch op D zelf dus kan dat toch nooit verwijderd worden?

Maar het liefst wil ik het eerst proberen op die oude bak.

• MisterE
btw: wat ook zo stom is dat je de 'setup' niet kunt afbreken. (of ik moet het niet kunnen zien omdat ik niet alles te zien krijg). Dat is ook al zo vreemd.
Ik dacht eigenlijk toch al wat verder uit de kinderschoenen gegroeid was....

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 11:36
Linux loopt uiteraard veel sneller in text mobus, zelfs op een oude 486 kan je dan nog een prima servertje van alles installeren.

Alleen als je alles grafisch wilt begint het toch wel wat meer te eisen...

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Het is ook uit de kinderschoenen gegroeid, je moet alleen wel doorhebben hoe alles in elkaar steekt :) . Zoek eens hier op "problemen xfree86"

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
MisterE schreef op 14 June 2003 @ 19:04:
idd, daarna reageert ie niet meer.

Verder dacht ik altijd dat linux altijd beter liep op oude bakken dan windoze.
Win 95 liep altijd acceptabel en win98 ging ook nog wel, maar dat gaat niet met linux? Ik dacht altijd dat het geheugen management beter was...

maar is dat dan nog wel werkend te krijgen op die puter?

Ik wil het ook wel op mijn nieuwe puter proberen, maar ik ben een beetje ban voor het partitioneren. Er zitten 2 harde schijven in, 1 schijf is C en de andere D.
Op D staan bestanden die ik liever niet kwijt raak.
Als ik nou op C een partitie erbij maak met Partition Magic en het gaat mis (wat ook gebeurde op mijn oude bak) is er dan een kans dat ik ook de bestanden va D kwijtraak. Voor zover ik weet staat die FAT toch op D zelf dus kan dat toch nooit verwijderd worden?

Maar het liefst wil ik het eerst proberen op die oude bak.
Wat een bullshit, moderne GNU/Linux bakken hebben een geavanceerdere GUI dan WinXP en al die crap, en jij verwacht dat het op je stronthardware even vlot draait als een OS van 10 jaar geleden ? Kom nou, het kan best, maar niet met een zware Mandrake versie.

Geheugenbeheer is GOED, maar niet als er geen geheugen IS lieverd, 32 meg is NIETS :)
(Nouja, met 32 meg kan GNU best veel, maar niet wat jij in gedachten hebt).

Ik draai een PII 266 met 128 Meg ram, laatste dropline Gnome, wat tweaks en dat gaat gewoonweg vlot :)

Je videokaart wordt niet out the box ondersteunt, welcome to the real world, ga je moeten lezen lezen lezen om grafisch te raken, wat zeker werkt is gewoon via SVGA, ik verwijs u naar de XFree documentatie :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

XTerm schreef op 14 June 2003 @ 19:20:
Wat een bullshit, moderne GNU/Linux bakken hebben een geavanceerdere GUI dan WinXP en al die crap, en jij verwacht dat het op je stronthardware even vlot draait als een OS van 10 jaar geleden ?
XTerm, wel lief doen tegen andere usertjes he? ;) :>

Topicstarter:
Distributies als Red hat, SuSE en Mandrake mikken op hoge beginnersvriendelijkheid, (over)complete installaties, automatische hardware-detectie en dergelijke, met bijbehorende systeem-eisen. Van Mandrake's 9.1 pagina:
* Memory: at least 64 MB is required; 128 MB is recommended.

Ik vrees dus voor je dat Mandrake 9.1 wat te hoog gegrepen is voor jouw machine. Wellicht kom je met een oudere versie van Red hat, SuSE of Mandrake een eind, en anders moet je eens serieus kijken naar distributies als Slackware en Debian. Voor eventuele vragen over welke distributie je kunt nemen: Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

• Maximus

Maximus

There is no substitute

@ MisterE Beetje flauw om die conclusie te trekken als ik met me vriendin uit stappen ben. Trouwens ik had het verkeerd gelezen mijn fout. Maar je hoeft niet zo hoog van de toren te blazen.

[ Voor 3% gewijzigd door Maximus op 15-06-2003 09:04 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• MisterE
goed misschien gaat dat niet zo vlot draaien op die oude bak, maar dit is de enige linux versie die ik heb gekregen (en zelf downloaden gaat niet zo snel met een 65k)

Ik hoorde dat deez vrij gebruiksvriendelijk zou zijn daarom heb ik iemand gevraagd hem te downen. Sorry dat ik iemand voor het hoofd stootte toen ik zei dat ik de installatie minder 'gebruikersvriendelijk' vind dan windoze. Maar op dit moment ben ik nog steeds van mening dat dat zo is....
Windows vind alles automagisch en ik mis geen gedeelte van het scherm. Natuurlijk kan Linux ook niet alle broncode krijgen door bedrijven maar het is allemaal nog wel voor verbetering vatbaar.
Grootte kans dat wanneer ik het op mijn nieuwe puter installeer dat het als een zonnetje loopt :)

Zoals ik al zei durf ik hem niet op mijn nieuwe systeem te zetten aangezien ik bang ben m'n data kwijt te raken, daarom wil ik het eerst eens proberen op die oude bak.

Gister weer eens een herinstallatie geprobeerd. Met de selectie van de video kaart, veel settings geprobeerd, op een gegeven moment pakte die hem. Toen liet ie een scherm zien met een structuur, de muis veranderde in een muis met vier pijltjes en daarna zat ie weer muurvast.

Zou het aan het aantal MB's RAM kunnen liggen?

Is er nog iets dat ik met de hand kan veranderen?

Ik zal eens iig kijken naar die andere linux versies, heb ik weer wat om mee te spelen :)

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Verwijderd schreef op 14 juni 2003 @ 18:46:
zoals ie al verteld knipperd het scherm eerst enkele keren, dat betekend dus dat X probeerd op te starten. Dat lukt dus niet.

Je moet in textmode zien op te starten. Je kunt met de cd booten en vervolgens je root filesysteem mounten en dan in /etc/inittab (meen ik) veranderen dat hij neit in runlevel 5 moet starten
Dit is het juiste antwoord om in ieder geval een textmode login te krijgen. Hij blijft nu stug proberen om een gui login op je scherm te gooien.
In plaats van runlevel 5 zal je op moeten starten in runlevel 3. Dit kan ook door op de lilo prompt (de bootloader) de optie "init 3" in te geven.
Als je daarna ingelogd bent, draai dan eens XFdrake om je grafische interface opnieuw te configureren.

https://timelord.nl

• Maximus

Maximus

There is no substitute

redhat heeft een grafische install. Is dan ook wel langzamer op jouw 2e pc'tje.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
MisterE schreef op 15 June 2003 @ 11:26:
[..]
Grootte kans dat wanneer ik het op mijn nieuwe puter installeer dat het als een zonnetje loopt :)

Zoals ik al zei durf ik hem niet op mijn nieuwe systeem te zetten aangezien ik bang ben m'n data kwijt te raken, daarom wil ik het eerst eens proberen op die oude bak.

Gister weer eens een herinstallatie geprobeerd. Met de selectie van de video kaart, veel settings geprobeerd, op een gegeven moment pakte die hem. Toen liet ie een scherm zien met een structuur, de muis veranderde in een muis met vier pijltjes en daarna zat ie weer muurvast.

Zou het aan het aantal MB's RAM kunnen liggen?

Is er nog iets dat ik met de hand kan veranderen?
Het is oa je hoeveelheid geheugen. Maar ook je videokaart. 'vroeger' extreem veel ruzie gehad met S3 kaartjes ed. Ik weet niet hoe het met de support in Xfree 4.x zit overigens maar ik verwacht niet dat het veel beter is dan in de ouwe X.

Het beste kan je Mandrake op je nieuwe systeem installeren. Probeer aan een extra hd te komen zodat je je belangrijke gegevens veilig kan stellen (huidige disk lostrekken, andere erin). Is niet strikt noodzakelijk maar als je weinig ervaring met linux (en partitienamen) hebt kan het een verstandige keuze zijn.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
MisterE schreef op 14 juni 2003 @ 19:07:
btw: wat ook zo stom is dat je de 'setup' niet kunt afbreken.
:?

Er zit zo'n mooie reset-knop op de voorkant van je PC. 10 tegen 1 dat gewoon Ctrl-Alt-Delete rammen ook gewoon werkt.

Voor de rest: ik heb nog een maand geleden Linux geinstalleerd op een 386 SX 25 MHz met 8 MB RAM. Draait sindsdien onafgebroken als routertje. Uiteraard moet je dan wel weten wat je doet, en Mandrake is dan ook niet de Linux-versie die je wilt gebruiken (eerder Slackware).

Wat je nu doet is vergelijkbaar met het installeren van Windows XP op deze computer (Windows XP vereist minimaal 256 MB geheugen), en dan zeiken dat het niet werkt en onnoemelijk traag is. Natuurlijk is het dat, je probeert een moderne GUI te gebruiken waarbij de data op een enkel scherm al meerdere megabytes beslaat!

Net als bij Windows geldt: lees eerst de handleiding. Op de doos van Mandrake staan ongetwijfeld de systeemeisen, en een daarvan is iig dat je minimaal 64 MB RAM nodig hebt (als het al geen 128 MB is, voor 9.1).

Dit is verder denk ik de bron van al het gezeur, want er is gewoon veel te weinig geheugen voor alle dingen die Mandrake standaard probeert te laden etc.

Verwijderd

MisterE laat die ouwe bak gewoon voor wattie is, en ga lekker met linux spelen op je nieuwe pc. als je knoppix gebruikt gebreurt er niets met je waardevolle bestandjes, knoppix is een ik-draai-linux-van-cd-zonder-aan-me-schijf-te-komen distributie en is te vinden op: http://www.knopper.net/knoppix/
er is ook een engestalige versie van zowel de site als de CD.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01

backupdevice

No Risk , Full Push

Gewoon die cd in je cd/dvd speler stoppen, en al je schrijven en data laten formaterren. Zo heb ik het gisteren gedaan. No way back for me :)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Op zo'n machine kun je best grafisch werken, alleen niet met gnome of kde. Installeer bijv. icewm en alles draait lekker vlot. Installeer nog een programmatje dat icons op je desktop tekent, bijv. desklaunch. Gebruik sylpheed voor mail, mozilla firebird als browser, een gtk1 versie van abiword en gnumeric en je hebt een prima kantoormachientje voor eenvoudig gebruik. Alleen wel zonder de uitgebreide toeters en bellen van een moderne destop zoals gnome of kde.

Verwijderd

Sir Isaac: zo ver is hij nog niet ;) Grafisch installeren kan nooit goed gaan met 32MB, dat ging al niet goed met oudere versies.

TS: je hebt twee mogelijkheden:
- Nieuwe puter opofferen (doen!)
- Slackware/Debian draaien (doen!)

Hmm, of gewoon allebei :D

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 13:33
op je nieuwe compu: je hebt 2 schijven, 1 met belangrijke info: trek die eruit en installeer linux. Geen contact is ook geen risico. :+)

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
je zou op die oude pc wel een keer vector linux kunnen proberen, dat is een distro die speciaal voor de wat oudere en tragere pc's is. iso is iets van 230 Mb en is op slackware gebasseerd.. (minimaal 16 Mb vereist meen ik)

Verwijderd

1) mandrake installeert op een systeem met 64MB al niet echt vlot

2) heb je in je bios de nodige dingen aangepast? Plugnplay OS=No en bv Shadow Video Bios=No zijn echt wel nodig

3) mandrake met icewm (in plaats van kde of gnome) loopt prachtig op een P 100MHz, vlotter dan win95 of 98 op diezelfde bak deden, wel met 96MB ram

4) je kan je nieuwe pc harddisk c gewoon opnieuw partitioneren, kopieer alles naar je d-schijf, shut down en trek de ata kabel uit de bewuste schijf. Kan er nooit wat misgaan met je data; dan partitioneer je de disk, en als je echt parano bent dat linux er wat verkeerds mee zou kunnen doen, installeer je linux voordat je die hd er weer aanhangt; je zult dan wel het een en ander moeten doen (in je /etc/fstab bijvoorbeeld, en wat dirs aanmaken in je /mnt dir) voor je toegang hebt tot die data.

5) windows install nog altijd gemakkelijker? Nonsense, jij vergelijkt een probleemloze windowsinstall met een problematische linux install. Op mijn hardware installeert linux zonder problemen, en alles werkt. Nou heb ik overal drivers voor win98 bijgehad, maar onder win98 werkt nog steeds niet alles (voor zover ik weet, ik heb nl sinds eind vorig jaar geen windows geboot); misschien dat dat wel goed zou gaan met winXP, maar zo nieuwsgierig ben ik niet. Oh ja, mij kost een complete linux install een uurtje of anderhalf, plus wat download tijd (zie mijn website -- configuratie pagina). Dan heb ik alle software, inclusief alles om dvd's te kijken, rippen, hardware 3d accelleratie, etcetc. En in totaal 3 cd-tjes erin gehad (ipv 1 per hardware component, plus een hele zooi voor extra software). Vergelijk maar met windows, waar het zelfs al zou het goed kunnen gaan zeker 2x zo lang zou duren, met elke keer license agreements, desktop icoontjes die ik niet wil, etcetcetc...

• MisterE
jongens bedankt voor de tips, ik zie wel een hoop termen langskomen waar ik nog nooit van gehoord heb :)
Ik heb nou toch maar linux op mijn nieuwe pc geinstalleerd, dat ging zonder problemen.
Alles werd gevonden, alleen ik geloof dat het geluid standaard op nul stond :?

Tevens heeft mijn bootmenu nu twee keer windows erin staan maar ik durf in dat LILO niets te veranderen.
Ook heb ik vrij regelmatig dat de KDE crasht (of was het Konquer), het gebeurd regelmatig dat ik een error melding krijg wanneer ik een beetje aan het bladeren ben op mijn HD.

Er zitten ook spelletjes bij maar die zijn niet vooruit te branden. Bijvoorbeeld dat spel met die pinguin van die berg af, ik mis een boel frames :P
Iemand een idee, toch nog video kaart probs? Het is trouwens een GeForce 2MX

Tja voor de rest doe ik er eerlijk gezegd nog weinig mee aangezien ik er nog weinig software voor heb, en installeren van software (ik heb wat emulators enzo) wil nog niet lukken....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MisterE schreef op 28 June 2003 @ 11:31:
jongens bedankt voor de tips, ik zie wel een hoop termen langskomen waar ik nog nooit van gehoord heb :)
Ik heb nou toch maar linux op mijn nieuwe pc geinstalleerd, dat ging zonder problemen.
Alles werd gevonden, alleen ik geloof dat het geluid standaard op nul stond :?
Mooi zo.
Zie je nou wel dat het niet zozeer aan linux (mandrake ) lag?
Tevens heeft mijn bootmenu nu twee keer windows erin staan maar ik durf in dat LILO niets te veranderen.
je kan als gewone user wel lilo.conf lezen, post de inhoud daar eens van?
Wellicht zie je dan ook makkelijker wat je vanuit Mandrake's Control center moet veranderen.
Er zitten ook spelletjes bij maar die zijn niet vooruit te branden. Bijvoorbeeld dat spel met die pinguin van die berg af, ik mis een boel frames :P
Iemand een idee, toch nog video kaart probs? Het is trouwens een GeForce 2MX
[search=nvidia drivers linux]
Bekend probleempje, snel en simpel op te lossen.
Staat ook wel in een HOWTO /FAQ hier.
Tja voor de rest doe ik er eerlijk gezegd nog weinig mee aangezien ik er nog weinig software voor heb, en installeren van software (ik heb wat emulators enzo) wil nog niet lukken....
Wacht even.

Het hele punt van Linux is nou net dat het anders is, dan probeer je juist zoveel mogelijk programma's voor linux te vinden die hetzelfde doen wat windows progs doen.
Lees de Linux op de Desktop topics nou door om alternatieven te vinden, maar ga alsjeblieft geen Word /Dreamweaver / Photoshop in Wine(X) draaien "omdat je dat gewend bent"....

Blij dat het je uiteindelijk wel gelukt is op je snellere eigen PC, maar lees ook de link in de .sig van aRTee : http://www.mandrake.tips.4.free.fr/
Staat ook een stuk over verwachtingspatroon en realiteitszin in als je met linux wil beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 28-06-2003 11:56 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1