Toon posts:

[Delphi/ADO] EVariantTypeCastError

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een soort van voorraadsysteempje schrijven in Delphi7 icm met MS SQL Server 2000. Hiervoor gebruik ik dus ADO. Ik heb alleen een klein probleempje:

Ik wil dus een paar DBGrids plaatsen met daarin gegevens uit mijn database. Dit lukt aardig wanneer ik van alle componenten (datasource,table,grid) alles op active zet vult de grid zich ook netjes bij het ontwerpen van de GUI... Geen probleem zal je denken maar wanneer ik mijn applicatie run krijg ik de volgende fout melding:

EVariantTypeCastError 'Could not convert variant of type (Null) into type (String)'

Dus ik dacht meteen dat er ergens in mijn database het gegeven Null voor zou komen, gekeken in alle gegevens maar nee hoor geen Null... heb voor de zekerheid de optie Allow Null ook maar meteen uitgezet... ook zonder resultaat...
Het gekke vind ik ook dat tijdens de 'DesignMode' de grids wel gewoon gevuld worden maar bij het runnen geeft ie een foutmelding...weird

Verder heb ik ook op google gezocht, ook zonder resultaat...

Wie kan mij vertellen wat ik in godsnaam verkeerd doe?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 16:23 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Waar krijg je die foutmelding? Op welke lijn?

Volgens mij zal je toch wel ergens een null-value hebben...

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn .dpr filetje krijg ik bij Application.Run een pijltje te zien...

Maar nee ik heb gekeken... ik heb overal allow null uitgezet.. dus het is vrijwel onmogelijk :?

---

Misschien belangrijk om te vermelden:

Ik gebruik ook een DataModule... waar alle database componenten aanwezig zijn, behalve de grid natuurlijk ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 16:30 ]

• badFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 10:59

badFISH

Design & Decision Support

Kan het ook niet zijn dat er ergens geen gegevens ingevuld zijn en dat de cel dus leeg is en dus een NULL genereerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens gekeken, maar er zijn dus echt geen velden met <NULL>, 0 of velden waarin niets is ingevuld...

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jongens,

Gelukkig ik heb de oplossing gevonden, dus ik dacht laat ik dan even zo sociaal zijn om em te posten!!!

Wanneer je dus bij de ADOTable de TableName selecteerd is dat niet genoeg, je moet dubbelklikken op deze component waar je em neergezet hebt dan en dan rechtermuisknop addfields en selecteer ze allemaal. Wanneer je em nu runt zal je geen fouten meer krijgen

dat is dus de oplossing :)

whoami en badfish toch nog HARTELIJK DANK voor jullie antwoorden

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 16:44:
Wanneer je dus bij de ADOTable de TableName selecteerd is dat niet genoeg, je moet dubbelklikken op deze component waar je em neergezet hebt dan en dan rechtermuisknop addfields en selecteer ze allemaal. Wanneer je em nu runt zal je geen fouten meer krijgen
Zeer vreemd. Normaal gezien zou het toch anders ook moeten werken....

Eigenlijk is dat geen goede oplossing vind ik, om die fields zo te gaan adden.
Stel dat je je query aanpast -je voegt bv een veld toe in je select-list- en je vergeet dat veld in je fields collection te adden, dan kan je wel heel lang zoeken...

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd, best vaag... heb dit probleem dan ook nooit met InterBase of BDE gehad... vaag hoor

maarja, toevalligerwijs ben ik er toch achtergekomen door veel te klikken..
Pagina: 1