Hi 
Ik heb net een pc gebouwd met de volgende specs (o.a.):
- Gigabyte 8IPE1000 moederbord
- Maxtor 120 GB Serial ATA HDD
- LiteON DVD speler (IDE)
- NEC 1300 DVD brander (IDE)
De Serial ATA HDD zit op de S-ATA 0 aansluiting op het mobo.
IDE Primary Slave = LiteON DVD
IDE Secondary Master = NEC DVD/RW
=======
De Serial ATA HDD kan je op 2 manieren instellen in het BIOS.
1) De eerste mogelijkheid is als S-ATA Device 0.
De HDD wordt dan dus niet als een IDE device herkend en je komt hem tijdens het opstarten van de PC niet tegen.
Windows XP Home Setup ziet de HDD echter wel, zonder dat ik driver voor de S-ATA controller hoef te laden.
Het probleem is echter, dat het moederbord niet van de HDD wil booten. Hier kom ik dus niet verder mee.
2) De tweede mogelijkehid is om hem te mappen naar een IDE Primary Master HDD.
Hierdoor kan ik wel van de HDD booten, maar de PC vindt dan de LiteON DVD speler niet meer.
De HDD neemt namelijk niet alleen de Primary Master positie in beslag, maar hij "negeert" gewoon wat er aan die kabel daadwerkelijk zit aangesloten.
=======
Ik wil de LiteON DVD speler en de NEC DVD brander absoluut niet op 1 kabel hebben. Dit gaat teveel problemen opleveren later bij het branden van DVD's. Daarbij geeft het onnodige vertraging om 2 IDE apparaten op 1 kabel te hangen.
Vervolgens heb ik op de Gigabyte website gekeken, hoe ik moet booten van een S-ATA HDD.
Gigabyte zegt, dat ik dan van SCSI moet booten, en bij de advanced opties SCSI op S-ATA moet zetten (waarbij keuze uit S-ATA/RAID/SCSI).
Maar deze optie kent het bios niet.
Ik heb dus geprobeerd om alsnog SCSI als een boot device op te geven, maar hij spreekt dan de HDD niet aan.
De S-ATA controller die op het moederbord zit is overigens géén RAID controller.
Wat wil ik dan eigenlijk

De DVD speler en DVD brander wil ik lekker op hun plek laten zitten.
Ik wil de HDD als S-ATA laten staan, of ik wil hem samen met de DVD speler op de Primary IDE hebben.
Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?
ps. In de FAQ kon ik hierover niks vinden, en met de search ook niet. Ik vond alleen problemen met S-ATA RAID configs, en met het laden van de S-ATA device drivers tijdens de Windows setup.
Maar Windows XP setup herkent de schijf dus wél in setup zonder extra drivers!
Ik heb net een pc gebouwd met de volgende specs (o.a.):
- Gigabyte 8IPE1000 moederbord
- Maxtor 120 GB Serial ATA HDD
- LiteON DVD speler (IDE)
- NEC 1300 DVD brander (IDE)
De Serial ATA HDD zit op de S-ATA 0 aansluiting op het mobo.
IDE Primary Slave = LiteON DVD
IDE Secondary Master = NEC DVD/RW
=======
De Serial ATA HDD kan je op 2 manieren instellen in het BIOS.
1) De eerste mogelijkheid is als S-ATA Device 0.
De HDD wordt dan dus niet als een IDE device herkend en je komt hem tijdens het opstarten van de PC niet tegen.
Windows XP Home Setup ziet de HDD echter wel, zonder dat ik driver voor de S-ATA controller hoef te laden.
Het probleem is echter, dat het moederbord niet van de HDD wil booten. Hier kom ik dus niet verder mee.
2) De tweede mogelijkehid is om hem te mappen naar een IDE Primary Master HDD.
Hierdoor kan ik wel van de HDD booten, maar de PC vindt dan de LiteON DVD speler niet meer.
De HDD neemt namelijk niet alleen de Primary Master positie in beslag, maar hij "negeert" gewoon wat er aan die kabel daadwerkelijk zit aangesloten.
=======
Ik wil de LiteON DVD speler en de NEC DVD brander absoluut niet op 1 kabel hebben. Dit gaat teveel problemen opleveren later bij het branden van DVD's. Daarbij geeft het onnodige vertraging om 2 IDE apparaten op 1 kabel te hangen.
Vervolgens heb ik op de Gigabyte website gekeken, hoe ik moet booten van een S-ATA HDD.
Gigabyte zegt, dat ik dan van SCSI moet booten, en bij de advanced opties SCSI op S-ATA moet zetten (waarbij keuze uit S-ATA/RAID/SCSI).
Maar deze optie kent het bios niet.
Ik heb dus geprobeerd om alsnog SCSI als een boot device op te geven, maar hij spreekt dan de HDD niet aan.
De S-ATA controller die op het moederbord zit is overigens géén RAID controller.
Wat wil ik dan eigenlijk
De DVD speler en DVD brander wil ik lekker op hun plek laten zitten.
Ik wil de HDD als S-ATA laten staan, of ik wil hem samen met de DVD speler op de Primary IDE hebben.
Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?
ps. In de FAQ kon ik hierover niks vinden, en met de search ook niet. Ik vond alleen problemen met S-ATA RAID configs, en met het laden van de S-ATA device drivers tijdens de Windows setup.
Maar Windows XP setup herkent de schijf dus wél in setup zonder extra drivers!
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.