Exchange 2000 serices unexpectedly terminated

Pagina: 1
Acties:

• Beamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 23:31

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
De exchange 2000 server op mijn werk wil er nog wel eens mee stoppen, the event log staat ik helemaal vol met the SMTP, POP3, HTTP etc. service unexpectedly terminated it has done this XX times. Als ik al deze services weer herstart doet hij het weer. Maar soms kan ik ze niet meer restarten en moet ik de server rebooten.
Heb in de microsoft knowledge base gezocht maar daar stond dat de oorzaak infectie is met code red virus, ik heb die anti tool gedraaid maar die kon niks vinden op de server. Dit lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.
Kan iemand me helpen ik heb het systeem pas geimplementeerd en ik baal er echt van dat ik nog steeds moet zeggen tegen iedereen op me werk dat er mail problemen zijn, DIT KOST ME MIJN KOP! :'(
Ik probeer zojuist mijn webmail te benaderen dat lukt alweer niet dus hij zal er alweer me zijn gestopt, echt niet te geloven

[ Voor 9% gewijzigd door Beamer op 14-06-2003 15:29 ]

25 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

welke services stoppen precies en het is handig als TS eens de eventID's hier post inplaatst van half in paniek dit te gaan posten.

Welke services stoppen er precies.
Welke EventID's krijg je.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Exchange 2k sp3 al gedraaid. Heb precies hetzelfde gehad, sp3 was de oplossing.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

buddhole ligt eraan wat TS heeft. als ie te weinig schijfruimte heb.. maar die info geeft TS allemaal niet.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb volgens mij Sp3 exchange 2000 er niet op staan. nee ik heb geen schijfruimte tekort er is geloof ik nog iets van 60GB beschikbaar op die server dus daar kan het niet aan liggen. De event ID kan ik nu niet posten aangezien ik niet op mij werk ben, maar een dinsdag (een maandag ben ik vrij) zal ik de event id hier posten.
Maar SP3 zou dus eventueel een oplossing kunnen zijn?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Beamer schreef op 14 June 2003 @ 22:09:
Ik heb volgens mij Sp3 exchange 2000 er niet op staan. nee ik heb geen schijfruimte tekort er is geloof ik nog iets van 60GB beschikbaar op die server dus daar kan het niet aan liggen. De event ID kan ik nu niet posten aangezien ik niet op mij werk ben, maar een dinsdag (een maandag ben ik vrij) zal ik de event id hier posten.
Maar SP3 zou dus eventueel een oplossing kunnen zijn?
als het mogelijk 'je kop kost' dan ga je toch ook maandag even heen om het te bekijken :?

kan aan mijn instelling liggen maar als een klant (of eigen werkgever) een probleem heeft kan ie met 24 uur per dag inschakelen

en ja sp3 kan mogelijk een oplossing zijn, overigens je hebt ook sp3 voor windows 2000 draaien?

antivirus check gedaan op die machine (zowel op file niveau als op exchange niveau) :?

A wise man's life is based around fuck you

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:19

vanwegen

-:|:-

Controleer het volgende:

- Is de M:\ Schijf uitgesloten van de virusscan en backup ? Dit geeft vaak problemen.
- Is de server voorzien van laatste service packs en patches ?
- Heb je geen last van een defecte hard- disk, draai ff een checkdisk
- Soms heeft E2K er last van als SMTP aan meerdere netwerk interfaces gebonden is, dus als je meerdere NICS hebt laat SMTP dan op de externe interface binden.
- Als de information store corrupt zou zijn dan ip principe alleen de MS IS service stoppen, maar je kan even een nieuwe store aanmaken en die laten mounten. kijken wat ie doet.

als tijdelijke workaround zou je even bij de propertiesvan de service , als corrective action, restart service op kunnen geven. Als exchange dan stopt start ie ook gelijk weet op.

btw welke service stopt er als eerste ? IIS of een van de E2K services. Wellicht zit je probleem in IIS en niet in exchange.

Succes

En toen was m'n signature weg :(

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

je M schijf heb je uberhaupt niet nodig hehehe kijk maar op me website heeft een beheerder een Q article gepost hoe de M schijf te verwijderen. erg handig niks geen virtual disk meer.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ja de M schijf werd geback-uped, ik heb dit nu uitgeschakeld. Mijn vraag is wel heb ik nu wel een complete back-up?
De m schijf werd ook meegenomen door de virusscanner dit heb ik nu ook uitgezet. Maar de database van exchange op de G schijf is ook al uitgesloten (wordt exchange nu nog wel op virussen gescanned).
Sp3 staat volgens mij geïnstalleerd. Ik kan vanavond (na vijven) de laatst uitgekomen patch er overheen gooien.

De log file die ik nog zou posten gaat ff niet want die FTP server van lycos is gewoon te gaar!

dan maar even zo......

Ik krijg dus voortdurend de volgende meldingen. Overal is het event id-7301.

-The Microsoft Exchange POP3 service terminated unexpectedly. It has done this 5 time(s). The following corrective action will be taken in 0 milliseconds: No action.

-The World Wide Web Publishing Service service terminated unexpectedly. It has done this 5 time(s). The following corrective action will be taken in 0 milliseconds: No action.

-The Simple Mail Transport Protocol (SMTP) service terminated unexpectedly. It has done this 5 time(s). The following corrective action will be taken in 0 milliseconds: No action.

-The Microsoft Exchange Routing Engine service terminated unexpectedly. It has done this 5 time(s). The following corrective action will be taken in 0 milliseconds: No action.

-The Microsoft Exchange IMAP4 service terminated unexpectedly. It has done this 5 time(s). The following corrective action will be taken in 0 milliseconds: No action.

-The IIS Admin Service service terminated unexpectedly. It has done this 5 time(s). The following corrective action will be taken in 1 milliseconds: Run the configured recovery program.

Verwijderd

welke exchange editie heb je (standaard / enterprise)
misschien is dit iets?
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=311517

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb de normale versie, de link die jij geeft verwijst naar een probleem dat wordt verholpen door SP3 van Windows 2000 server, die heb ik al geïnstalleerd. Dus dit zou mijn probleem niet moeten kunnnen zijn.
offtopic:
Toch bedankt

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ook al heb je het gecheckt, ik ben er van overtuigd dat je een worm te pakken heb.
Zou sowieso maar ff je logfiles van IIS nalopen en je zal zien dat er wat aan de hand is.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Hoezo ben je daar zo van overtuigd ik heb die tool gedraaid van microsoft en die kon geen code red worm vinden dus het lijkt me sterk dat dit het probleem is. En zou je anders even iets meer kunne helpen van waar precies te kijken etc. Heb niet veel ervaring met dit soort problemen.
De meldingen zijn trouwens nadat ik de M schijf van de virusupdate heb uitgesloten al 5 uur niet meer in de log file voorgekomen. Maar ik heb ff terug gekeken en ik zag dat ze al een keer 2 dagen geen meldign heb gehad en daarna zijn ze opeens terug gekomen.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52

pistole

Frutter

heb dit probleem ook gehad met meerdere servers, en het flink updaten met hotfixes loste het op.

De oorzaak is onduidelijk gebleven...

Ik frut, dus ik epibreer

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je kunt je M schijf ook geheel verwijderen. klik hier

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Het is weer morgen en ja hoor alles is er weer mee gestopt, ik heb net iedereen er weer uit gegooid en ben nu aan het rebooten. Ik word echt een beetje wanhopig, ik kan die M schijf wel verwijderen maar heeft dit nut ten aanzien van mijn probleem?
Het lijkt er op dat de services weer zijn gestopt een 20 minuten na de back-up, na het gister heel de dag goed hebben te gedaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Beamer op 18-06-2003 08:54 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Hebbie nou al sp3 geinstalleerd ?

Probeer anders de verify opties van je backup pakket effe uit te schakelen. Welk pakket heb je eigenlijk...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 20:02
Als je eens probeert om SP3 opnieuw te installeren? Misschien dat er ergens een rottigheid zit. Niet geschoten is altijd mis.

Als ik op internet ga zoeken met jou foutmeldingen krijg je overal te lezen dat dit probleem voorkomt uit virussen, neem bv de onderstaande link

http://www.experts-exchan...s/Win2000/Q_20556457.html

[ Voor 44% gewijzigd door --Mulder-- op 18-06-2003 09:06 ]

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ja sp3 was al geïnstalleerd en ik heb gister de laatste patch van Sp3 er over heen geïnstalleerd (exchange). ZOu het kunnen helpen om Sp3 opnieuw te installeren exchange?

Sp3 windows 2000 server stond ook al geïnstalleerd.

Als back-up pakket gebruik ik Arcserve 2000. Ik back-up alles behalve de M schijf en brick level. Dus wel Microosoft information store en andere lokale schijven.

edit:
als je nou eens probeert Sp3 opnieuw te installeren
Welke Sp heb je het dan over?

Ik heb zojiust de laatste update bij McaFee weggehaald en alle schijven laten scannen maar de virusscanner vind niets.

[ Voor 24% gewijzigd door Beamer op 18-06-2003 09:27 ]

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:53
Als je eens checkt of die files die W2K SP3 zou moeten vervangen wel de goeie versie hebben? In het eerder genoemde Microsoft artikel (waar je via Experts Exchange ook op uitkomt) worden de files genoemd die de boosdoeners zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
   Date         Time   Version           Size      File name
   -----------------------------------------------------------
   30-Oct-2001  17:19  5.0.2195.4569     321,296   Aqueue.dll
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4569      66,832   Mailmsg.dll
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4555      38,160   Ntfsdrv.dll
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4617     435,984   Smtpsvc.dll

Bovenstaande versies (of nieuwer) zouden het probleem niet moeten hebben.

Als de versies niet kloppen, installeer dan beide SP's opnieuw: eerst Windows, dan Exchange!

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Bartjo schreef op 18 June 2003 @ 09:25:
Als je eens checkt of die files die W2K SP3 zou moeten vervangen wel de goeie versie hebben? In het eerder genoemde Microsoft artikel (waar je via Experts Exchange ook op uitkomt) worden de files genoemd die de boosdoeners zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
   Date         Time   Version           Size      File name
   30-Oct-2001  17:19  5.0.2195.4569     321,296   Aqueue.dll
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4569      66,832   Mailmsg.dll
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4555      38,160   Ntfsdrv.dll
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4617     435,984   Smtpsvc.dll

Bovenstaande versies (of nieuwer) zouden het probleem niet moeten hebben.

Als de versies niet kloppen, installeer dan beide SP's opnieuw: eerst Windows, dan Exchange!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
:
--------------------------------------------------------------------------------
   Date         Time   Version           Size      File name    Mijn versies
   30-Oct-2001  17:19  5.0.2195.4569     321,296    Aqueue.dll  5.0.2195.5255
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4569     66,832    Mailmsg.dll  5.0.2195.5255
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4555     38,160    Ntfsdrv.dll   5.0.2195.5255
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4617     435,984   Smtpsvc.dll  5.0.2195.5329

Ik zoek het persoonlijk meer rond me back-up omdat het in 90% van de gevallen de volgende morgen niet meer werkt en ik overdag geen problemen heb. Misschien stopt me back-up bepaalde services die dan niet meer op kunnnen komen ik doe maar een gooi.

[ Voor 16% gewijzigd door Beamer op 18-06-2003 09:40 ]

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
buddhole schreef op 18 juni 2003 @ 08:59:
Hebbie nou al sp3 geinstalleerd ?

Probeer anders de verify opties van je backup pakket effe uit te schakelen. Welk pakket heb je eigenlijk...
wat bedoel je precies --> lees arcserve 2000 gebruik ik

• Bartjo
Niet gooien, gewoon de tips die je in de schoot geworpen krijgt, nagaan. Hoe moeilijk is het :?
Als het niet aan de Service Packs ligt, sluit dat dan in ieder geval met zekerheid uit.

Als je bang bent dat het aan de backup ligt, maak dan een nachtje geen backup :)

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Nu je dit zegt schiet me opeens weer te binnen dat ik een keertje de back-up niet heb laten lopen het toen inderdaad 2 dagen goed heeft gewerkt. Dom dat ik daar nu pas mee kom ja ik weet het, was het ff vergeten.
Maar bovenstaande gebeurtenis wijst dus ook weer richting die back-up, of het moet pure toeval zijn geweest

Verwijderd

-Hoeveel gebruikers heb je? In een vrij grote omgeving (lees: meer dan 250 clients) is het wellicht raadzaam om (als je er zelf echt niet meer uitkomt) jawel: Microsoft te bellen.

Ik heb ooit es een groot probleem gehad met een 5.5 server. Ik zal je niet gaan vervelen met details want dit was dus een uitzonderlijke situatie. Ik heb toen besloten MS te gaan bellen. Binnen een uur werd er een goeroe uit Ierland bijgehaald (telefonisch) en binnen een dag draaide t beessie weer. (kostte overigens ~$1,500.00 >:) ) maar t probleem was wel opgelost. Gebruikers blij, baas blij.

Ik moet er wel ff bij zeggen dat ik het een beetje vreemd vind dat je niet weet of je een servicepack over een machine hebt heengegooid of niet. Dit moet je als beheerder toch weten :?

• markjuh
  • Laatst online: 16-11-2025
Die M schijf MOET je gewoon verwijderen om problemen te voorkomen. Zie script dat hierboven gepost is. gewoon draaien, die schijf kun je niets mee. MS raadt ook aan om de schijf te removen. In E2k3 is hij standaard al niet meer aanwezig. Verder heb ik het idee dat het aan je virusscanner of aan de backup ligt. JE moet de stores niet scannen en ook niet backuppen op de normale manier. Dit kun je niet zomaar ff backuppen zoals andere losse bestanden. Heb je wel een Excgange aware backup module en exchange aware virusscanner? Dit is speciaal voor exchange verkrijgbaar. Ik heb het idee dat je backup of scanner roet in het eten gooit als hij je stores gaat benaderen.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb ongeveer 50 gebruikers + 10 vertegenwoordigers etc.
Ik moest even kijken welk Sp er stond geïnstalleerd, weet niet alles uit mijn hoofd sorry hoor (no flame).
Maar ik denk zelf dus dat het misschien wel met de back-up te maken kan hebben iemand enige suggesties met betrekking tot de back-up?

Jullie je zin ik heb de M schijf verwijderd :D.
Ja ik heb een exchange agent voor arcserve geïsntalleerd en ook een aparte groushield van McAfee voor mijn anitvirus software. Aparte modules zijn dus aanwezig, kan het natuurlijk ook nog dat mijn exchange agent van Arcserve niet goed geïnstalleerd staat, misschien domme vraag maar hoe controleer je dat. In de back-up log file zegt hij van \\****\dbexch\ goed geback-uped dus dat lijkt allemaal goed te gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Beamer op 18-06-2003 10:39 ]

• markjuh
zie mijn post hierboven over de backup.

edit:
heb je al eens gekeken op de forums van arcserve? Er komen ook wel eens SP's uit over backup pakketten. Misschien dat het hieraan ligt? Probeer anders eens om arcserve te reomeven en bv Veritas trial erop te zetten. Persoonlijk vind ik Veritas sowieso beter dan Arcserve.

[ Voor 79% gewijzigd door markjuh op 18-06-2003 10:31 ]

• markjuh
Scan je naast je gewone bestanden ook nog weer de exchange DB directory met je scanner? Anders moet je dit uitzetten. Deze moet je alleen scannen met je module. Hetzelfde geldt voor de Backup. Heb vreemde dingen al gezien met virusscanners die je E2k DB probeerden te scannen.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb de exchange dB DIRECTORY excluted bij mijn virusscanner dus daar kan het niet aan liggen.
Hoe bedoel je hetzelfde geld voor de back-up dit betekend dat ik de map MDBExchange niet moet back-uppen, dan heb ik toch geen back-up van exchange???

• markjuh
Als je een exchange aware backup module hebt backupped die je mailbox store en je public folder store. Dan hoef je niet apart nog eens een keer je Exchange DB directory te backuppen. Dit is dus de directory waar je EDB En streaming DB (stm) bestanden staan.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Mijn back-up doet volgens mij allebei, want het klopt volgens mij met wat jij zegt ik heb ff een screenshot gemaakt van me back-up instellingen.
klik hier voor me back-up instelling

[ Voor 20% gewijzigd door Beamer op 18-06-2003 11:28 ]

• markjuh
De selectie bij MDBdata ff weghalen. Je store onderaan is goed aangevinkt. Die verzorgd de backup voor exchange. Het kan heel goed dat, zodra arcserve de edb en stm bestandenwil backuppen dat ie de services platgooit omdat die bestanden dan openstaan. Die echange module van je doet dit niet en backupped op een andere manier.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb de selectie bij MBBdata weggehaald, dit is dus overbodig? Ik zal ff kijken of ik hier nog wat over kan vinden wat ik ben er altijd een beetje huiverig voor om dingen uit mijn back-up te schrappen. Maar dit zou dus het probleem kunnen zijn en nu dus eventueel verholpen kunnen zijn?

• markjuh
Je module voor exchagne verzorgd echt de backup van je stores. Probeer het iig voor een dag of 2 dan weet je zeker dat het hier wel of niet aan ligt.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ja is goed ik heb de back-up aangepast en dan zullen we nu idd ff moeten afwachten tot morgenochtend. Thankx tot zover en ik post morgenochtend direct.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb vanmorgen geen problemen ondervonden. Dit is zeer goed nieuws alleen zoals als ik al heb gezegd is het al vaker een keer weg geweest. Ik edit deze post morgenochtend wel ff om te laten weten of het echt weg is.

DAM had alleen nog maar naar de gewone log gekeken nu zie ik da t de back-up vanacht niet gelopen heeft, dus we weten nog net zo veel als gisterochtend, je hoort me morgenochtend dus weer :(

[ Voor 33% gewijzigd door Beamer op 19-06-2003 09:31 ]

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Sorry voor deze triple post maar anders ziet niemand de laatste status. Hij is er zojuist weer uitgeknald midden op de dag. Het is dus niet alleen na de back-up dat hij er mee stopt maar ook zojuist, gelukkig hoefde ik nu niet de hele server opnieuw te starten maar kon ik de services gewoon herstarten.
Maar nieuwe suggesties ideen zijn dus weer van harte welkom. Het begint iedere keer met de IIS waarna de andere volgen

[ Voor 8% gewijzigd door Beamer op 19-06-2003 11:12 ]

• Bartjo
Beamer schreef op 18 juni 2003 @ 09:31:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
:
--------------------------------------------------------------------------------
   Date         Time   Version           Size      File name    Mijn versies
   30-Oct-2001  17:19  5.0.2195.4569     321,296    Aqueue.dll  5.0.2195.5255
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4569     66,832    Mailmsg.dll  5.0.2195.5255
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4555     38,160    Ntfsdrv.dll   5.0.2195.5255
   09-Nov-2001  16:47  5.0.2195.4617     435,984   Smtpsvc.dll  5.0.2195.5329

Ik zoek het persoonlijk meer rond me back-up omdat het in 90% van de gevallen de volgende morgen niet meer werkt en ik overdag geen problemen heb. Misschien stopt me back-up bepaalde services die dan niet meer op kunnnen komen ik doe maar een gooi.
Ga je dan nu tenminste ff die files checken? Beter uitsluiten dan niet weten :)

• markjuh
Kijk eens naar je memory status. En hoe is het met je CPU belasting? Heb je eseutil al een keer gedraaid? Je kunt anders in monitor counters voor exchange toevoegen. Dit kan tot belachelijk uitgebreid niveau. Van je edb, je stm, de user requests, queues :P (F**kwoord) enz. Monitor dit gewoon en kijk of je iets vreemds ziet. Zijn er behalve deze exchange gerelateerde meldingen nog andere foutmeldingen in je event viewer? En heb je nu wel SP3 voor exchange en W2000 draaien of niet? En wat draait er nog meer op IIS op je server? Als eerst IIS over de zeik gaat zou je misschien je iis settings na moeten kijken.

• Flyduck
ik zou dan maar performance monitor laten draaien met zoveel mogelijk grafieken van de exchange-onderdelen en natuurlijk ook van CPU + mem etc. Aan de hand daarvan kan je zien of er vlak voor het stoppen van de services iets raars gebeurd.

Ook network monitor (sniffer) laten lopen zodat je achteraf kan zien of er misschien rare packets oid zijn geweest....

Success ermee, ik weet hoe onwijs irrant het is als zoiets gebeurd...

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 21-04 11:42

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Stap 1. Configureer de services in Exchange op auto-restart: Admin Tools - Services.
Selecteer een Exchange Service. Kies Recovery. Zet First Faillure op Restart Service, Second Faillure ook, Third Faillure op Restart Computer. Dit zorgt er in elk geval voor dat services die om een of andere reden stoppen, automatisch weer gestart worden. DOE DIT ALLEEN VOOR DIE SERVICES DIE IN JE EVENT LOG EEN PROBLEEM GEVEN, DANWEL ALS STOPPED STAAN AANGEGEVEN ALS JE EXCHANGE HET WEER EENS NIET DOET.

Stap 2. Voor die services die crashen of stoppen, zet extensieve logging aan. Exchange System Manager, Servers, je Mail Server, Properties, Diagnostics Logging. Zet alles op maximum. Let wel op, dit genereert GROTE files. Zet in General de vlag Remove Logfiles op 3 dagen.

Zet ongebruikte services uit. Voorbeelden zijn POP3 Service en IMAP4 service (als je alleen Outlook (geen Express) CLients hebt ten minste)

Laat de Backup uit staan, en maak eventueel backups met de W2K Backup Tool. Die tapoes kan ArcServe ook lezen

Zoek na een crash in de logfiles na waar het probleem zit. Het kan een corrupte mailbox zijn, een stuck message oid. Heb je Mailbox Maintenance aan staan ? Zo niet, draai die ten minste 1x per week.

Check je SMTP queue of er geen vreemd bericht blijft staan.

Verder wens ik je veel success, alhoewel ik denk aan de vragen ie je stelt in je 3e reply m.b.t M: Drive en Virusscanning en zo dat je niet veel kaas gegeten hebt van Exchange, dus als je er niet uit komt, call the Pro's

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Bartjo die files heb ik al gechecked, achter de files heb ik mijn versies gezet die zijn duidelijk nieuwer kijk maar aan het einde heb ik dat gezet wat mijn versies zijn.
Me cpu en mem belasting zijn volgens mij goed, ik zal het ff in de gaten houden (logge).
Ik zal ook ff die services laten loggen.
Om na de 3e keer dat een service failed een server te laten restarten vind ik een beetje risky omdat me applicatie ook op diezelfde server draait, als het dan midden op de dag gebeurd is niet helemaal de bedoeling lijkt me?

• markjuh
HEb je eseutil nu al gedraaid? ff je db dismounten (dus je pub folder en mailbox store) en defrag je db eens met eseutil.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Nee die egeutil heb ik nog niet gedraaid heb nu net 2 service uit IIS verwijderd dat had ik op techent gelzen, de IIS admin en nog eentje de MDBG of zoiets.
Ik zag nog iets in mijn back-up zag ik dat Microsoft Information store 2 keer wordt geback-uped staat 1 keer aangevinkt onder de server en een keer onder de exchange organization, kan dit geen problemen geven?
Voor die eseutil moet iedereen eruit dat gaat nu niet, maar voglens mij als je db niet integer is kan er toch niemand in exchange :?

[ Voor 16% gewijzigd door Beamer op 20-06-2003 09:39 ]

• markjuh
Nee, dat is niet waar. Er kan best iets mis zijn met je db en toch kan iedereen er in werken. Maar je db defraggen heeft niets met integriteit van je db te maken.

Verwijderd

Gebruik jij als virusscanner van Trendmicro (scanmail for exchange)

zo ja, dan moet je het volgende doen:

De error met IISAdmin komt als je in- en outbound message filtering aanzet.
Dus alleen de inbound gebruiken.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik gebruik McAfee webshield om mijn e-mails te scannen.

Als ik die eseutil tool wil gebruiken dan moet ik iedereen eruit gooien maakt niet uit welke actie ik wil doen.
Ik w8 eerst even vannacht af na de laatste wijzigingen. Ik heb voor zaterdagnacht ook het mailbox management gepland en gezegd dat hij de fouten naar mij toe moet sturen.

• Harrie666
  • Laatst online: 23-02 19:35
Beamer schreef op 20 June 2003 @ 16:34:
Ik gebruik McAfee webshield om mijn e-mails te scannen.
Heeft McAfee daar niet Groupshield voor om Exchange te scannen ??? Zou niet de eerste keer zijn dat een virusscanner problemen veroorzaakt die wat lastig te verklaren en op te sporen zijn.

• Zwelgje
Harrie666 schreef op 20 June 2003 @ 16:39:
[...]

Heeft McAfee daar niet Groupshield voor om Exchange te scannen ??? Zou niet de eerste keer zijn dat een virusscanner problemen veroorzaakt die wat lastig te verklaren en op te sporen zijn.
ook,ook

webshield een een scanner welke je op een host zet welke aan het internet zit (poort 25 smtp) deze scanned dan je incoming mail, terwijl groupshield dit 'op de store zelf' doet

het beste is allebei (zo heb ik het ook), eerst smtp middels webshield, en dan groupshield op exchange

het wil namelijk nog wel eens (om onverklaarbare redenen) dat 1 van de 2 namelijk een virus niet vind..) dan vind de andere hem wel namelijk :P

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb ze ook allebei geïnstalleerd staan :D

• gjs
  • Laatst online: 04-04 11:47

gjs

Scoobydoobydoo

Bij ons gaf mcafee groupshield (laatste versie) veel problemen. De store.exe klapte er regelmatig uit. Omdat mcafee haar prijzen meer dan 2 maal zo duur heeft gemaakt (via Surfnet) zijn we overgestapt op Symantec. Sindsdien draait het als een zonnetje. 2 Backend servers met beide zo'n 35gb aan stores, en 1 frontend.
Verder wil geheugen ook nog wel eens helpen, alle 3 machines hebben nu 2Gb geheugen.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

zwelgje schreef op 20 June 2003 @ 19:16:
[...]

ook,ook

webshield een een scanner welke je op een host zet welke aan het internet zit (poort 25 smtp) deze scanned dan je incoming mail, terwijl groupshield dit 'op de store zelf' doet

het beste is allebei (zo heb ik het ook), eerst smtp middels webshield, en dan groupshield op exchange

het wil namelijk nog wel eens (om onverklaarbare redenen) dat 1 van de 2 namelijk een virus niet vind..) dan vind de andere hem wel namelijk :P
Mocht je echt vet de shit krijgen probeer Antigen dan uit. Deze heeft met de complete license 6 scanengines en kan mega veel extensions filteren bij binnenkomende mail....die gelijk gedelete worden. Werkt als een trein.

We hebben namelijk bij een klant met groupshield nog al wat ellende gehad of een exe erin(om te blokken) of de store gewoon laten scannen beide wou niet....

• Zwelgje
mutsje schreef op 20 June 2003 @ 20:02:
[...]

Mocht je echt vet de shit krijgen probeer Antigen dan uit. Deze heeft met de complete license 6 scanengines en kan mega veel extensions filteren bij binnenkomende mail....die gelijk gedelete worden. Werkt als een trein.

We hebben namelijk bij een klant met groupshield nog al wat ellende gehad of een exe erin(om te blokken) of de store gewoon laten scannen beide wou niet....
tja, maar er zijn licenties van mcafee/network associates

antigen ken ik, gebruik ik ook wel eens :)

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, maar het zooitje is er weer uitgeklapt :(. Ik kan de services dit keer wel met de hand starten, dus ik hoef me server niet te rebooten, maar ja me probleem is dus nog steeds niet verholpen
DaRealRenzel schreef op 19 June 2003 @ 23:45:
.............
Check je SMTP queue of er geen vreemd bericht blijft staan.

Verder wens ik je veel success, alhoewel ik denk aan de vragen ie je stelt in je 3e reply m.b.t M: Drive en Virusscanning en zo dat je niet veel kaas gegeten hebt van Exchange, dus als je er niet uit komt, call the Pro's
Wat zou jij me als pro dan adviseren?

Het mailbox management proces wat ik zaterdag nacht heb laten lopen, heeft niets gerapporteerd. Dit proces is er na een seconde mee gestopt, de reden is voor mij onbekend.

[ Voor 63% gewijzigd door Beamer op 23-06-2003 08:42 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Kijk op de website van NAI. Hier staan een aantal patches. Met name Exchange5.5 / groupshield heeft probleem dat mensen hun attechments niet meer kunnen openen etc... moet je ook de services stoppen/starten. Ik raad je aan ff op nai website te gaan koekeloeren.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Hier nog een screenshot van me cpu/mem belasting. De memory wordt wel redelijk belast maar dit kan volgens mij niet de oorzaak zijn screenshot? klik hier

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je cpu staat in ieder geval heerlijk uit zijn neus te eten. en overmatig memory gebruik zie ik ook niet 123. Waarom laat je performance monitor niet een week lopen??

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
het was 2 dagen weg maar vandaag mis wel heftiger dan ooit 2x midden op de dag er mee gekapt en nu ligt hij er al weer uit (webmail werkt niet). Iemand nog ideën?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
tja (klinkt lullig) wellicht een clean install van OS en Exchange .. hoewel ik mij realiseer dat dit niet een twee drie gedaan is, kan het je oplossing zijn. Het is en blijft windows wat je gebruikt. Maar ja ik zou dit als allerlaatste redmiddel gebruiken.

• markjuh
http://support.microsoft.....aspx?scid=kb;[LN];331509

IIS Admin Services Does Not Stay Running and Exchange SMTP Service Repeatedly Stops

Deze bug wordt gefixed in SP4 voor win2k. Probeer deze te installeren

Verwijderd

Je hebt er niet veel aan maar we hebben een soortgelijk probleem. Bij ons stopt de information store er zo'n 4 keert per dag mee, soms komt hij vanzelf weer op, soms is een reboot nodig. We hebben zowel win2k als exchange2000 op sp3 draaien. Eigenlijk hebben we gewoon het volgende probleem:
http://support.microsoft....?scid=kb%3ben-us%3b814924
We hebben zelf contact gehad met microsoft op de aangegeven fix te verkrijgen. Maar ook de installatie van deze fix helpt niet. Wat ons wel opvalt is het memory gebruik, deze loopt steeds op en wordt niet meer vrijgegeven....
Het erge is dat we hiervoor een cluster hadden dat door hardware problemen vervangen is door 1 zware bak (tijdelijk). Deze bak heeft 3 maanden min of meer zonder problemen gedraaid, het geheugen probleem heeft hij altijd gehad, maar een restart van de information store smorgens was voldoende om de dag door te komen. Ik ga morgen maar eens wat repairs op de databases draaien, misschien dat dit een probleem is, echter er zijn geen meldingen in de event viewer die hierop wijzen. Als dit niet werkt ga ik er maar een 2e exchange naast zetten om de load een beetje te verdelen. We zitten nu met meer dan 1000 account op 1 bak (xeon 1,4 ghz met 1,5 gig memory)....Ook zal ik morgen contact opnemen met microsoft. Mocht hier iets uitkomen waar jij ook wat aan kan hebben zal ik het hier posten..
(op code red is overigens gechecked ;) )

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Markjuh schreef op 30 juni 2003 @ 15:56:
http://support.microsoft.....aspx?scid=kb;[LN];331509

IIS Admin Services Does Not Stay Running and Exchange SMTP Service Repeatedly Stops

Deze bug wordt gefixed in SP4 voor win2k. Probeer deze te installeren
Het lijkt wel of ze me topic hebben gelezen daar bij microsoft, bij de fixes staat idd mijn probleem ben nu de service pack aan het downloaden. Het aantal malen dat de server er mee stopt is de laatste tijd wel gedaald, dus er zit al verbetering in. (de laatse keer was 2 dagen terug).

Koffiefilter: beamer kijk hier eens naar..........

Ja wat jij post lijkt ook akelig veel op mijn probleem. Alleen dat "topic" waarnaar jij verwijst dateerd van voor de uitkomst van Sp4. Ik ga dus eerst maar proberen sp4 te installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Beamer op 01-07-2003 09:21 ]

Verwijderd

We hebben ons probleem nu te pakken lijkt het wel we hebben de "/3GB Switch "aan de boot.ini toegevoegd en het geheugen gebruik lijkt nu beter te gaan. Je moet er maar op komen.....
voor de "/3GB Switch " zie:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;266096
en
http://support.microsoft....?scid=kb%3Ben-us%3B328882

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ja hoor hij is er weer mee gekapt. Als eerste stopt de IIS ADMIN service er mee. In één van de vorige posts werd me geadviseerd on bij 3e restart optie, restart server aan te zetten. Dit heb ik toen gedaan, kom er alleen nu achter dat dat midden op de dag niet helemaal lekker is als iedereen in het software pakket aan het werk is :(. Maar ja ik ga vanavond ff sp4 installeren mis dat dat helpt :(.

• Flyduck
Bij mij heeft sp4 iig wel geholpen voor mijn IIS probleem.. Draait weer als een zonnetje..

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik wilde even laten weten dat mijn probleem is opgelost (naar alle waarschijnlijkheid heb er namelijk al 1,5 week geen last meer van gehad).

Ik zal even een kort resumé maken van de ondernomen acties wel makkelijk voor diegene die het probleem nog eens tegenkomen.

- Verwijderen M schijf

- Uitschakelen scannen van de databases van exchange *.mdb files in de virusscan
- C:\WINNT\system32\inetsrv\Data\ directory uitsluiten in de visrusscan
- C:\exchange-svr\MTADATA\ directory uitsluiten in de visrusscan
- C:\WINNT\system32\inetsrv\metabase.bin directory uitschakelen in de virusscan

- klik rechts op "my computer", klik op "manage", ga naar services and applications, internet information service. klik rechts op default website, klik properties. kijk naast "ip address". Als hier staat unassigned, klik dan op het zwarte pijltje er rechts naast selecteer het ip-address van de server en sluit alle vensters.

- klik op programs, exchange, system manager. ga naar: administrative groups, first administrative group, servers, rdam_srv2, protocols, smtp. klik rechts op default smtp virtual server klik properties. Kijk bij ip-address. als daar staat "unassigned" klik dan op het zwarte pijltje, en selecteer opnieuw het ip-adres van de server.

- Defragmenteren Harde schijf of de database van Exchange.

- Installeren SP4!!!

Hopende hier anderen mee van dienst te zijn.

• Flyduck
Waarschijnlijk was alleen sp4 installeren voldoende geweest...

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
Zou je eens willen kijken of de problemen mischien een tekort aan geheugen zijn ??? of een CPU belasting die veel te hoog is ??? Ik heb dit namelijk ook gehad met een SBS doos en dat was te wijten aan een geheugen tekort...
Ook nog effe een extra hint: ik weet niet of je ook een virusscan draait maar het is een bekend probleem dat Mcaffee en Arcserve wat problemen met elkaar hebben... die vervolgens de exchange onderuit halen...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Plopeye schreef op 14 July 2003 @ 15:56:
Zou je eens willen kijken of de problemen mischien een tekort aan geheugen zijn ??? of een CPU belasting die veel te hoog is ??? Ik heb dit namelijk ook gehad met een SBS doos en dat was te wijten aan een geheugen tekort...
Ook nog effe een extra hint: ik weet niet of je ook een virusscan draait maar het is een bekend probleem dat Mcaffee en Arcserve wat problemen met elkaar hebben... die vervolgens de exchange onderuit halen...
wil even lezen....(no flame) het probleem is opgelost, maar voor jouw info het lag niet aan me men en/of cpu belasting.

En wat betreft alleen sp4 genoeg, mis wel maar ik denk dat het wel een goed/makkelijk overzichtje is.

Pagina: 1