Toon posts:

Voltages wisselend: Welke is waarvoor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem loopt vaak vast in games. Meestal alleen het spel en kom ik dus weer terug in windows. Ik heb alle laatste drivers, bios’jes e.d. Het probleem komt voor in Windows 98/2000 en XP, dus ik vermoed een hardware probleem. Nu verdenk ik vooral de psu en de grafische kaart. Als ik namelijk een spel speel dan veranderen de voltage grafieken. De vcore is altijd constant. Normaal zijn de 12 en 5volt ietsjes wisselend. Niet echt zorgwekkend volgens mij. Maar in als ik een spel speel en ik kijk later terug in de voltage grafieken dan zie ik dat de 3.3volt lijn, die normaal bijna recht is erg wisselend is en de rest constant.

Is de 3.3 volt voor de grafische kaart? En waar zijn die andere eigenlijk voor, of kan je dat niet zo zeggen? Zijn de grafieken reden genoeg om toch een nieuwe psu te halen?

Hier zijn de grafieken van een potje generals met aan het einde een crash (15:45 tot 17:00):
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwe.net/images/forums/game.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.bouwe.net/images/forums/windows.jpg
Eerste is tijdens spel dus en de tweede de tijd er voor. Toen de pc niks deed.

Mijn systeem:
Asus a7v8x-x (kt400), 512mb kingston pc 2700, Athlon XP 2500+ (Barton) @ 1,65V 1833mhz 166/333 fsb 42-50 graden, Leadtek Winfast TD LE 280A (Ti4200), 80GB diam.plus9 8mb cache, 300 Watt voeding uit een QF50A van Aopen.

P.S. Ik heb zitten twijfelen waar ik dit topic kwijt moest. Het gaat vooral om de voeding, maar ook de grafische kaart doet mee. Ik weet niet pcies waar het probleem ligt, heb alleen een vermoeden. Memtest heb ik al een keer gedaan en ook cpu burn en andere cpu tests hebben een tijdje aangestaan, geen crashes ook nooit in windows, altijd in games.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met de 12v lijn worden je drives e.d. gevoed, met je 3.3V worden je PCI kaarten gevoed en ook je AGP kaart (het klopt dus dat die je grafische kaart voedt). De 5V lijn wordt vaak gebruikt voor de CPU's te voeden. Sommige kleine dingen kunnen nog wel eens verschillen per mobo (op dual borden wordt vaak de 12V lijn gebruikt voor de CPU's te voeden), maar dit kan je meestal terugvinden in de handleiding van je mobo.

Je voltages zijn niet zo erg, als deze binnen een marge van 5% afwijken hoef je je daar meestal geen zorgen over te maken.

p.s.: Je topic staat hier prima.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat de games vastlopen heeft dus niks te maken met de voltages? Die wel van vorm grafiek veranderen, maar idd binnen de marges vallen die hier op andere plaatsen op got staan. Trouwens is dit gemeten met 5 sec intervallen ik zal straks nog even spelen met kortere intervallen kijken of er idd niet vlak bij een crash de voltages even heel laag zijn ofzo.

Nog iets raars, de pc lijkt warm te moeten lopen. Na een uur draaien doen games er lang over om vast te lopen. Als de pc net aan staat lopen ze meestal snel vast. Zwaardere games lopen ook eerder vast. (Logisch misschien, maar toch)

Testen is trouwens lastig, soms loopt die 4 uur niet vast tijdens een spel, soms is het al na 5 minuten afgelopen. Met offline games kan je gewoon vaak bewaren, maar online games zijn zo wel minder leuk.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 15:35 ]

• Laurent
  • Niet online
De voltages zien er opzich prima uit, ik zou de voeding dus niet als eerste als de oorzaak verdenken. Ik zou eerst even wat andere dingen testen enzo.

Hm, als ik jou was zou ik maar eerst eens het geheugen testen, vooral omdat je zo random die crashes krijgt kan dit nog wel de oorzaak zijn. In dit topic staan tips over hoe je dit soort dingen moet testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geheugen al uren getest met memtest86, niks nopes. Geen props. Ook met windows geheugen stress tests en cpu tests geen problemen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Voltage waardes zijn niks mis mee, mischien de 5 wat aan de lage kant maar dat kan ook een afwijking van je mobo zijn. Om zeker te zijn dat het de voeding niet is kan je altijd even een andere voeding lenen om te kijken of hij dan goed werkt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

of probeer eens een andere videokaart.

• Laurent
  • Niet online
Qua hardware lijkt er eigenlijk niet zoveel mis te zijn. Zijn er ook geen IRQ conflicten? Probeer anders eens te spelen met alleen je videokaart, en geen andere insteekkaarten.

Anders is het misschien toch een software probleem. Gebruik je toevallig dezelfde versie drivers in al die Windows versies? (bijvoorbeeld dezlefde Detonators) Misschien is het wel een idee om een wat oudere versie te proberen, of juist een nieuwere.

Verwijderd

Topicstarter
IRQ conflicten volgens mij niet. Bijna alles heeft zijn eigen IRQ. Er zitten geen pci kaarten in. Wel onboard lan en audio. Drivers heb ik ook al geprobeerd. In windows xp met beta drivers die eigenlijk voor de nieuwe fx kaarten zijn en in 98 en 2000 ook de oudere drivers. Ik heb het met en zonder via 4in1 gedaan (maakt trouwens geen reet uit op mijn hele systeem) ik heb linux nog niet getest met games, maar dat is ook niet echt realistisch, ik speel toch bijna nooit games in linux. (UT2003 demo soms)

Ook de bijgeleverde speciale leadtek winfast drivers heb ik getest. Geen verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 17:33 ]

Pagina: 1