[RH 9]Netwerk Printer doet het niet

Pagina: 1
Acties:

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik ben aan het over stappen naar linux. voorlopig gaat alles heel goed buiten 1 ding die ik enorm onhandig vind. Ik kan niet printen.
Mijn printer hangt aan mijn server die draait op windows2000 en de printer zelf is canon LBP 800.

Ik heb al geprobeerd de printer te installeren. Via de printerconfig. Maar bij als ik moet kiezen uit een lijstje drivers vind ik geen voor mijn printer (lbp 1000 ofzo bv dan wel).
Ik heb al paar drivers geprobeerd die begonne met lbp, maar hiermee werkt hij niet.

Ik heb dus ook geen idee of dit nu aan de drivers ligt of krijgt de printer de opdracht gewoon nooit door (fout netwerk config voor mijne printer)? Via mijn andere pc's (op windows) is printen geen probleem.

Is er iemand die soms een goeie driver weet of enige tips inverband met het in gang krijgen van de printer.

Verwijderd

Ehm, een netwerk printer op win2k? Da's een SMB printer, en dat kun je (als 't goed is) allemaal instellen met "redhat-config-printer-gui", of Start -> Systeem Tools -> Printer Configuratie.

• Tyf
idd is een smb printer en ik installeer hem op mijn linux bak als remote smb printer.
Ik denk dat mijn grootste probleem de drivers is. Ik vind geen linux driver voor mijn printer maar bestaat er gelijk geen standaard printer driver ofzo?

Btw ik heb juist ximian desktop 2 geinstalleerd moest dat ook een belang hebben (denk wel van niet maarja ge weet maar nooit ;) )

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je met CUPS je (netwerk-)printer bedienen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het moet kunnen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Alain op 14-06-2003 23:06 ]

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• Tyf
eens proberen

• Tyf
Bij redhat printerconfig zit er ook cups
maar je moet ook hier weer een printer kiezen.
dus blijft het probleem bestaan dat ik geen driver heb.
Tis ne laserjet geen onbekend brol pintertje vind da gelijk zo raar dat er daar geen drivers voor te vinden zijn. alle canon lbp laser jets zijn ver te vinden buiten de mijne de 800.

• Tyf
Niemand die er iets van af weet?
Mja linux vliegt er dan maar weer af, zonder printer kan ik niet. En ga geen nieuwe printer kopen omdat linux hem niet kan gebruiken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Je zegt 'het is een laserjet' (LaserJets zijn per definitie van HP), maar je printer is een Canon LBP 800 :?

Verder: heb je zelf al enig zoekwerk verricht?

Linuxprinting.org over de Canon LBP 800

Je printer is een winprinter. Hij ondersteunt geen postscript, geen PJL of wat voor standaardtaal dan ook. De Windows-driver verricht al het werk. De kans dat het gaat werken is dus heel erg klein, helaas.

Tot slot: gebruik in het vervolg a.u.b. de edit-knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif naast je eigen posts, in plaats van meerdere malen onder elkaar te posten (4 keer is wel heel erg bont!).

• Alain
  • Niet online
offtopic:
Ik wist niet van het bestaan van winprinters af en snap het ook niet helemaal.
Wie heeft nu belang bij een OS-specifieke printer? Canon? Of microsoft?

Canon zal hier *denk ik* geen belang bij hebben omdat ze de printer zoveel mogelijk willen verkopen. En wat heeft microsoft hieraan, behalve dat je DIE printer (en misschien een paar anderen) alleen onder windows kunt gebruiken?

Ik zie het nut niet...

• Tyf
Ik heb gezocht achter een driver maar ik vond niks (wat nu logisch blijkt). wist dus zelf ook niks af van windows only printers.
Wist dus niet dat windows drivers alle werk doen.
Snap eigenlijk ook niet dat ze dit niet kunnen emuleren?
Ze kunnen DirectX emuleren maar een printer driver niet, die in mijn ogen minder moeilijk lijken.

Nu sorry voor het onder elkaar antwoorden, zal eraan denken volgende keer.

En idd AlainS snap het ook niet hoor. Allé hoe dom kan je nu zijn. Win only printer kon het bestaan ervan zelf niet voorstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tyf op 16-06-2003 19:54 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Dat is ook precies het probleem...dat de meeste mensen het verschil niet eens kennen, laat staan wat het inhoudt....

Het voordeel voor Canon is: ze kunnen $$ besparen op hardware, laten de CPU van je computer alles doen en bouwen een ontzettend domme printer die rechtstreeks bestuurd wordt door signalen die vanaf de kabel komen. De driver is dus ontzettend complex. Bovendien geeft Canon de details hiervan niet vrij, wat het vrijwel ondoenlijk maakt een driver te schrijven - als het al niet illegaal is omdat je, tenminste in de US, niet eens meer mag reverse engineeren (!!!) - de enige manier om dan uberhaupt een driver te kunnen maken.

Microsoft heeft hier niets mee te maken in principe, maar ze vinden het absoluut niet erg natuurlijk: hardware die alleen onder hun OSen draait.

Het is jammer. CUPS ondersteunt inderdaad lijsten printers van hier tot Tokyo, maar deze dus net niet :(

• Alain
  • Niet online
Wilke schreef op 16 June 2003 @ 20:07:
Het voordeel voor Canon is: ze kunnen $$ besparen op hardware, laten de CPU van je computer alles doen en bouwen een ontzettend domme printer die rechtstreeks bestuurd wordt door signalen die vanaf de kabel komen. De driver is dus ontzettend complex. Bovendien geeft Canon de details hiervan niet vrij, wat het vrijwel ondoenlijk maakt een driver te schrijven - als het al niet illegaal is omdat je, tenminste in de US, niet eens meer mag reverse engineeren (!!!) - de enige manier om dan uberhaupt een driver te kunnen maken.
Owkay, duidelijk. Maar als ik ondernemer was (ja als ;)) zou ik mijn eigen product juist niet uitkleden. Dat is het gene waar je winst op maakt. Ik kan me voorstellen dat dit bij grote bedrijven anders werkt en je soms iets toe moet geven, maar de reden ontbreekt bij mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Alain op 16-06-2003 20:26 ]

Verwijderd

Wilke schreef op 16 juni 2003 @ 20:07:
omdat je, tenminste in de US, niet eens meer mag reverse engineeren (!!!)
Dat is die :r DMCA :( |:(

• Tyf
Ik heb misschien een oplossing gevonden op de site
http://www.linuxprinting.org/ alvast bedankt voor deze link is zeer handig :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
How do I make the Windows Printer act as a Postscript Printer, in Windows?

It may be possible to emulate a postscript printer and share it across a LAN with SAMBA. See Networking the HP LaserJet 3100
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu dat in gang zien te krijgen. Niemand die hier soms ervaring mee heeft?
Ik zou dit dus echt graag in orde krijgen. Stomme printer als ik dat had geweten ging ik die nooit gekocht hebben. Nuja het kwaad is geschiet, oplossing vinden is de boodschap :)

Nu met de examens niet veel tijd, nog een weekje en kzal er dan eens deftig naar zien.
Ik weet nu toch al iets meer en een mogelijk oplossing. Zal wel lukken, ... hoop ik

Is het infeite niet mogelijk om via Wine die printer driver in gang te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Tyf op 19-06-2003 20:07 ]

Pagina: 1