[car audio] how to kist voor woofer

Pagina: 1
Acties:

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 16:17

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
In navolging van dit topic:
Super_Grover in "Wat voor soort speaker is dit en car aud"

De woofer en alles is binnen en nu moet ik dus de kist gaan maken, nu heb ik al veel aan info binnen en ook de specs van de woofer ed, maar met diverse programma's kun je mooie berekeningen doen waar ik de snars van snap helaas.

Magnat heeft me een schema opgestuurd om ene kist te maken, maar ik kom er niet uit omdat ik overal zoveel gelezen heb en niet meer weet waar de klepel hangt!

de woofer is dit geworden:
de shockwave 1200
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/wooferspecs.jpg

De tekening van hun kist is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/wooferkist.jpg

De vraag is dus nu, wat zijn de afmetingen van de kist, de buitenmaten zeg maar

[ Voor 17% gewijzigd door Super_Grover op 14-06-2003 13:19 ]

Verwijderd

Heb je ook gegevens over Vd enz?

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
nope, dit is alles wat ik kan vinden en wat magnat me heeft opgestuurd

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zitten de gegevens van deze sub niet toevallig al in WinISD?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
ik kan geen ene speaker van maganat vinden in WinISD

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je de door Magnat aanbevolen behuizing wilt maken, dan staan de buitenafmetingen van de behuizingen duidelijk in de tabel (50 liter inhoud):
Breedte = 35 cm
Hoogte = 54 cm
Diepte = 36 cm

Dit alles gebaseerd op spaanplaat/MDF van 19mm dik. In Nederland is 19mm plaat niet of moeilijk verkrijgbaar, meer gebruikelijk is 18 of 22 mm dik. Zorg er dan voor dat je de afmetingen zo kiest dat de binnenmaten gelijk blijven.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
ja, maar als ik met die maten dan de inhoud bereken kom ik uit op 68,04 liters,
neemt de speaker dan 18,04 liter in beslag of wat ??

Ohja en ze tekenen een buis, hoe lang moet die zijn? de diameter is dus 10cm

[ Voor 24% gewijzigd door Super_Grover op 14-06-2003 13:58 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

dat staat ook in de tabel

diameter 10 cm
l - lengte 20cm

• CornelisJ
  • Niet online
Als ik met die maten de inhoud bereken, kom ik op 50,43 liter.

Uitleg: buitenmaten gelden voor plaat van 19mm=1,9cm dik.
De binnenmaten bereken je, door van de buitenmaten 2x1,9cm=3,8cm af te trekken.
Binnenmaten zijn dus:
Breedte = 35-3,8 = 31,2cm
Hoogte = 54-3,8 = 50,2cm
Diepte = 36-3,8 = 32,2 cm

Inhoud is dus 3,12 x 5,02 x 3,22 = 50,43 liter

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ik zag op wat tekeningen die pijpjes, hoe ik het anders moet noemen weet ik ook niet, zijn daar nog speciale eigenschappen bij op of aan, behalve dan die doorsnede van 10 cm in mijn geval en lengte van ... cm?

De plaatsing, materiaal keuze, volledig open?

Verwijderd

Zonder simulatie vermoed ik dat die 50 liter al te klein is, en je dus een flinke hobbel in de freq. karakteristiek krijgt
Van die 50 liter gaat de inhoud van de baspijp , speakermagneet en conusvorm speaker nog af.

• CornelisJ
  • Niet online
Super_Grover schreef op 14 juni 2003 @ 21:23:
Ik zag op wat tekeningen die pijpjes, hoe ik het anders moet noemen weet ik ook niet, zijn daar nog speciale eigenschappen bij op of aan, behalve dan die doorsnede van 10 cm in mijn geval en lengte van ... cm?

De plaatsing, materiaal keuze, volledig open?
De pijp wordt ook wel basreflex poort genoemd, en moet een diameter van 10cm hebben en een lengte van 20cm (staat toch zeer duidelijk in de tabel).
De tekst onder de tabel suggereert dat deze pijp in bouwmarkten verkrijgbaar is. Je kunt dan denken aan grijze kunststof rioolpijp, die te koop is in verschillende diameters. Ik weet alleen niet of een diameter van 10cm een gangbare maat is.

Hint: pijp = Rohr

[ Voor 3% gewijzigd door CornelisJ op 14-06-2003 23:27 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Die zgn 19mm plaat is 3/4 inch, in nederland heet dat 18mm, het is gewoon een wereldwijde standaard, meet "18mm" plaat maar eens op, het is ietsje dikker dan 18mm

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ja, 100mm is een gangbare maat.

edit: kijk voor wat voorbeelden even naar mijn subkist ervaringen; link in sig.

[ Voor 58% gewijzigd door teacher op 15-06-2003 12:45 ]

Wise enough to play the fool

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

50 liter voor een 12 inch sub is redelijk normaal .. gewoon die fabriekgegevens aanhouden dan gaat het lukken ;)

Verwijderd

okee, ik heb dus ook een shockwave 1200 en heb hier een tijdje geleden een kist voor gebouwd. ik heb 18mm dik mdf gebruikt. Ik heb met probox2000 een kistje ontworpen die precies de maten heeft dat ie mooi in de achterbak past. maarrr. ik had dus ook een kistje met basreflexpijp ontworpen, en dat klonk voor geen zak. die sub bouwd zoveel druk op, dat het geluid van de lucht die uit de kist werd geblazen bijna harder was dan de bassen. niks dus. ik een nieuw kistje ontworpen, dit maal een dichte, en klinkt perfect.

een aantal tips:
- pas op voor de rubberen beschermrand waarin de schroefjes zitten, deze laat nogal makkelijk los, maakt niks uit, t ziet er alleen niet zo mooi uit.
- ik heb bij de gamma gekeken voor een buis met een diameter van 10 cm, kan je alleen per 2 meter kopen, kost knaken dus. Ik ben langs een bouwbedrijf gegaan en gevraagd; hee men, heb je een stukje buis voor me met een diameter van 10 cm??. die gast liep naar achter en kwam terug met een goeie buis. gratis en voor niks.
- om je kistje (met of zonder basreflexpijp) mooi te laten klinken is het aan te raden dat je de binnenkant van de kist isoleert. dit doe je door van dat schuimrubber met van die noppen derop (ook bij de gamma te koop) tegen de binnenwanden aan te nietenplakken
- zorg ervoor de je kistje 100% luchtdicht is. alle naden netjes dichtkitten, of houtlijm gebruiken die uitzet tijdens het opdrogen, dan vult ie zelf alles al op.
- om je kistje het mooiste te krijgen, zorg ervoor dat je schroeven verzinkt zitten. dit doe je als volgt; eerst voorboren (2 mm boor) en daarna met een boor die evengroot is als de bovenkant van je schroef, een klein stukje in het hout boren. hier zet je het midden van je houtboor op het reeds voorgeboorde gaatje, zodat de schroef er precies in valt. Hierdoor komen je schroeven gelijk te liggen met het oppervlakte van het hout, waardoor alles vlak blijft, en je niet van die uitsteeksels krijgt enzo als je hem bekleed hebt.

succes, en laat ff weten of je kistje gelukt is.
Pagina: 1